Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-05-2016, 23:37   #1
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Norge Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Hei!

Jeg fikk akkurat en faktura fra Ving hvor de krever passasjeravgift for de reisende på en forestående reise i juni. Reisen er betalt i sin helhet. Dette var lavmål. Ingen flyselskaper har gjort dette og ingen har vel heller varslet at de skal det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 23:42   #2
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Ving og passasjeravgift

Lavmål ja... Lov? Garantert....
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2016, 01:16   #3
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Ving og passasjeravgift

Dessverre helt lovlig dersom det er mer en 20 dager til avreise. Merk: Dersom avgiften ikke blir innført så SKAL du ha den igjen.

Quote:
Arrangøren kan i sine individuelle betingelser fastsette at den avtalte pakkereisepris kan justeres opp eller ned ved endringer i offentlige skatter og avgifter, og/eller transportpriser og/ eller de aktuelle valutaer. Beregningsmåten for slike endringer må fremgå av betingelsene. Arrangøren må i tilfelle også i betingelsene gi kunden tilsvarende rett til å kreve prisreduksjon dersom omstendighetene arrangøren forbeholder seg rett til å justere prisen opp etter, utvikler seg i kundens favør, jfr. Pakkereiselovens
§ 4-5.


Varselet om prisøkning må være meddelt kunden senest den 20. dagen før avreise for at krav om prisøkning skal være gyldig. Kunden kan på sin side ikke påberope seg prisjustering i sin favør grunnet omstendigheter som inntrer senere enn 20 dager før avreise.

En prisøkning på mer enn 10 % av den avtalte kjøpesum gir kunden rett til å gå fra avtalen uten kostnader for seg. I varselet om prisøkning etter ovenstående bestemmelser, skal arrangøren sette en rimelig frist for kundens rett til å heve kjøpet uten kostnader for seg. Fristen kan ikke settes til kortere enn tre virkedager.
Pakkereiseloven:
Quote:
Den avtalte pris kan bare forhøyes som følge av endringer i:
1) transportomkostninger, herunder brennstoffpriser,
2) skatter, avgifter eller gebyrer for visse tjenesteytelser, så som lufthavns-, landings- eller startavgifter, eller
3) valutakurser som er anvendt ved beregningen av prisen for den aktuelle pakkereise.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 12:22   #4
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Ving og passasjeravgift

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Dessverre helt lovlig dersom det er mer en 20 dager til avreise. Merk: Dersom avgiften ikke blir innført så SKAL du ha den igjen.



Pakkereiseloven:
20 dagers reglen gjelder den kun pakkereiser eller gjelder den også rutefly? Skal med Norwegian til København 18 juni, derfor spørr jeg.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 23:04   #5
Osl708
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 27
Default Re: Ving, andre selskaper og passasjeravgiften

Nå skal det jo sies at det ikke bare er Norwegian og Ving som etterfakturerer.. Det gjelder high-end flyselskaper også.
Osl708 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 01:14   #6
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

Dette kan jo bli spennende, har en reise booket hos Cathay, såvidt jeg kunne se er det ikke spesifisert en passasjeravgift. det er BA som da skal frakte meg ut av landet. Kommer de til å sende regningen til Cathay som igjen krever pengene fra meg?

Og regner med de fleste selskaper bare belaster kredittkortet som ble brukt ved kjøp, la oss da si at dette kortet står med null kroner tilgjengelig eller er kansellert/fornyet. Hva skjer da? Vil reisen bli kansellert eller får man beskjed om å betale 88kr for å sjekke inn bagasjen?

Last edited by mckvakk; 03-06-2016 at 01:16.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 10:11   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Og regner med de fleste selskaper bare belaster kredittkortet som ble brukt ved kjøp, la oss da si at dette kortet står med null kroner tilgjengelig eller er kansellert/fornyet. Hva skjer da? Vil reisen bli kansellert eller får man beskjed om å betale 88kr for å sjekke inn bagasjen?
Sannsynligvis skjer det null og niks i ditt tilfelle. De kan i de fleste tilfeller heller ikke bare belaste kortet uten videre.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 10:17   #8
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Ving, andre selskaper og passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by Osl708 View Post
Nå skal det jo sies at det ikke bare er Norwegian og Ving som etterfakturerer.. Det gjelder high-end flyselskaper også.
SAS gjør det ikke. Vet ikke om de er de eneste.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 17:17   #9
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Ving, andre selskaper og passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by TommyL View Post
SAS gjør det ikke. Vet ikke om de er de eneste.
Han sikter nok til Qatar som har bedt reisebyrå reissue billetter med den nye taxen.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2016, 10:16   #10
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Ving og passasjeravgift

Høres jo helt ekstremt ut, send det til VG, de fråtser jo i disse sakene rundt avgiften.

Selv om det er lovlig er jo det noe som hadde satt fyr i kommentarfeltet Ving vil sikkert ha den dårlige PRen heller.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2016, 10:30   #11
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Ving og passasjeravgift

Herrejesus.. ikke bare dårlig PR, men det må da koste litt å starte å kreve inn avgift.
view is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2016, 10:34   #12
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Ving og passasjeravgift

Eh, bare litt off topic, men hva skjer om jeg kjøper travelpass nå? Kan sas etterkreve 80kr pr flytur utover høsten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2016, 10:35   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ving og passasjeravgift

Egentlig synes jeg det er helt innafor. Det er en PASSASJER-avgift og når det ikke gis unntak for de tilfeller hvor reisen allerede er betalt, synes jeg at det er helt kurant at man lar den reisende få utgiften.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2016, 10:47   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Egentlig synes jeg det er helt innafor. Det er en PASSASJER-avgift og når det ikke gis unntak for de tilfeller hvor reisen allerede er betalt, synes jeg at det er helt kurant at man lar den reisende få utgiften.
i grunnen enig.

I tillegg kan det være Ving gjør det nettopp for å belyse og vise avgiften - og gjerne tar litt medieoppmerksomhet på det?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2016, 10:59   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Ving og passasjeravgift

SAS og en del andre har forpliktet seg til å ikke etterkreve avgifter. Men det er vanlig praksis å gjøre det og det er ikke uvanlig at man ikke får sjekket inn før det er gjort. For Ving sin del forstår jeg godt de ønsker å kreve inn avgiften siden de fleste bestillingene for sommer og høst allerede er gjort. Det er en utgift som utgjør mellom NOK 18000-36000 per avgang for f.eks DK og vil for juni og juli resultere i flere millioner om de ikke krever den inn.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2016, 08:04   #16
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Ving og passasjeravgift

Så var det komme ei sak i VG: http://www.vg.no/forbruker/forbruker...ng/a/23694218/
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 01:18   #17
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Ving og passasjeravgift

Reiser med Ving 7. juni, så det ser ut som vi har gått klar av denne, ref 20 dagers regelen. =)
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 13:22   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Ving og passasjeravgift

De har juridisk grunnlag til å kreve inn dette, men jeg synes det er drøyt at man faktisk kan innføre en avgift med tilbakevirkende kraft (etter bestilling).


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 14:39   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Ving og passasjeravgift

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
De har juridisk grunnlag til å kreve inn dette, men jeg synes det er drøyt at man faktisk kan innføre en avgift med tilbakevirkende kraft (etter bestilling).
Avgiften slår inni det du reiser, ikke i det du kjøper, og selskapene må forholde seg til det. Hadde det vært mva-endring så tror jeg det gjelder i kjøpsøyeblikket. Det er det samme med engangsavgiftene på bil, kjøper du ny bil i desember men får den levert i januar så er det janauar-avgiftene som gjelder (de fleste forhandlere har klausuler om det i avtalen). Avgiften kunne selvfølgelig vært knyttet til kjøpstidspunktet om de som lagde forskriften ville det, men det hadde sikkert komplisert andre ting igjen.

Når det gjelder charter vs rutefly så tror jeg at det er mye enklere administrativt for Ving å kreve inn denne enn det er for flyselskapene. En annen ting er at selskaper som Ving selger ut største delen av sin produksjon lang tid i forveien, mens ruteselskapene i stor grad selger mye helt opp til avgang (dvs. mindre tap)

Når det er sagt så er det jo uforskammet å innføre en slik avgift på kort varsel (men staten gjør jo som de vil). På den andre siden så lå det i kortene at avgiften ville komme, så her kunne eks. charterselskapene vært mer på hugget med informasjon tidligere også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 15:13   #20
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Ving og passasjeravgift

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Avgiften slår inni det du reiser, ikke i det du kjøper, og selskapene må forholde seg til det. Hadde det vært mva-endring så tror jeg det gjelder i kjøpsøyeblikket. Det er det samme med engangsavgiftene på bil, kjøper du ny bil i desember men får den levert i januar så er det janauar-avgiftene som gjelder (de fleste forhandlere har klausuler om det i avtalen). Avgiften kunne selvfølgelig vært knyttet til kjøpstidspunktet om de som lagde forskriften ville det, men det hadde sikkert komplisert andre ting igjen.

Når det gjelder charter vs rutefly så tror jeg at det er mye enklere administrativt for Ving å kreve inn denne enn det er for flyselskapene. En annen ting er at selskaper som Ving selger ut største delen av sin produksjon lang tid i forveien, mens ruteselskapene i stor grad selger mye helt opp til avgang (dvs. mindre tap)

Når det er sagt så er det jo uforskammet å innføre en slik avgift på kort varsel (men staten gjør jo som de vil). På den andre siden så lå det i kortene at avgiften ville komme, så her kunne eks. charterselskapene vært mer på hugget med informasjon tidligere også.


Vi er enige, jeg vet de kan gjøre dette, men jeg kan ikke helt se at det ville blitt et Så stort problem å gjøre det fra en dato og salgstidspunkt. Men men, den parlamentariske situasjon innbyr jo til hestehandel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Plus billett hos andre selskaper (code-share m.v.) Ståle Reiseforum 83 13-01-2024 20:10
Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper SQ321 Småprat 16 24-01-2015 13:59
Eurobonus uttak med andre selskaper - erfaring? Rparker Reiseforum 1 09-05-2012 14:43
EuroBonus poeng andre selskaper? caddy Reiseforum 2 05-09-2010 21:45
LH reduserer award-F-muligheter for andre selskaper Discus Reiseforum 5 17-06-2010 22:45


All times are GMT +2. The time now is 14:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.