Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-12-2015, 16:26   #1
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Finnair Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Flyr AY OSL-HKT t/r på nyåret, rettere sagt OSL-HEL-BKK-HKT-BKK-HEL-OSL. Legger inn flere dagers stopp i Bangkok begge veier og Phuket.

Hjemover er det dog et gruelig tidlig fly fra HKT-BKK, og dette var eneste alternativ den dagen. Thai flyr dog litt senere på dagen til en rimelig penge (kr 300,-), og jeg kjøpte derfor billett med de, siden neste flight på ruta mi hjem ikke blir før tre dager senere. Jeg vil altså helst ikke bruke billetten HKT-BKK som er i reiseruta med Finnair, da jeg nødig vil stå opp kl 04 i ferien min.

Men, vil da virkelig resten av reisa (BKK-OSL) hjemover bli kansellert automatisk? Er det noen måte å unngå det på?

Spurte Finnair generelt på Facebook, men de mente resten av ruta ble kansellert, og at jeg heller burde endre flight/dato (mot gebyr), men det er ingen løsning, da de har samme gruelig tidlige flight som eneste avgang hver dag.

Noen her med erfaring?
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 16:37   #2
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Jeg vet ikke med Finnair, men SAS har vel i alle en policy om at reisen som hovedregel kanselleres dersom du skipper et leg - i alle fall hvis det er multi-segment. Hvordan dette så håndheves i praksis er en annen sak, men det er i alle fall ikke noe jeg ville ta sjansen på å eksponere meg for. Finnair virker ikke å være noe smidigere, og den alternative billetten din er vel heller ikke med allianseselskap/codeshare?
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 16:40   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Ja, det vanlige er at resten blir kanselert.
Ikke egentlig så vanskelig å forstå, i og med at det er du som bryter avtalen.
At du ikke klarer å planlegge, ønsker ikke flyselskapene å ta på sin kappe.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 17:08   #4
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Finnair Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Ja, det vanlige er at resten blir kanselert.
Ikke egentlig så vanskelig å forstå, i og med at det er du som bryter avtalen.
At du ikke klarer å planlegge, ønsker ikke flyselskapene å ta på sin kappe.
Planlegge? Dette var eneste avgang de hadde.
Synes det er uforståelig at de ikke vil ha pengene mine for en leg jeg ikke flyr. Alternativet hadde vært at jeg fløy kun OSL-BKK-OSL til en lavere pris, og kjøpte resten annet sted. Mindre penger til Finnair.
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 17:26   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Så Finnair sa nei til å endre til TG flighten. Hvilket selskap er det som flyr morgenavgangen?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 17:35   #6
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Så Finnair sa nei til å endre til TG flighten. Hvilket selskap er det som flyr morgenavgangen?
PG. AY og TG er jo ulike allianser, så spurte ikke om akkurat det, men er TG jeg har bestilt en finere avgang hos, i håp om å slippe morgenflyet med PG.
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 18:43   #7
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Samboeren min hadde en liknende problemstilling for et par uker siden - den tirsdagen det var så glatt, og E6 til Gardermoen var stengt i seks-syv timer. Hun rakk ikke QR-flyet til Doha, og måtte kjøpte ny billett med Emirates for å rekke å møte meg i Sør-Afrika neste dag. QR nektet innhenting av reisen, både på resten av turen fra Doha til Cape Town, og returen noen dager senere. Jeg ringte og ba på mine knær, gråt og lo om hverandre, men ingenting hjalp. Samboeren min gjorde det samme, og det hjalp heller ikke. Men når Emirates-agenten overtok telefonen ordnet det seg slik at hun fikk beholde returbilletten med QR hjem...
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 19:52   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Kansellering av hele billetten ved "no-show" er vel nærmest industi-standard.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 20:02   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Planlegge? Dette var eneste avgang de hadde.
Synes det er uforståelig at de ikke vil ha pengene mine for en leg jeg ikke flyr. Alternativet hadde vært at jeg fløy kun OSL-BKK-OSL til en lavere pris, og kjøpte resten annet sted. Mindre penger til Finnair.
Planlegge ja. Du har jo funnet et alternativ i etterkant.
Billettpriser er kompliserte greier. A-B-C kan ofte være billigere enn kun A-B. De vil nok gjerne ha pengene dine for det legget du ikke flyr; og det får de, og vel så det, om billetten ikke er veldig fleksibel.

Har du vært i kontakt med flyselskapet?
Det gir ofte bedre resultat enn å frustrere på nett.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 21:18   #10
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Planlegge? Dette var eneste avgang de hadde.
Synes det er uforståelig at de ikke vil ha pengene mine for en leg jeg ikke flyr. Alternativet hadde vært at jeg fløy kun OSL-BKK-OSL til en lavere pris, og kjøpte resten annet sted. Mindre penger til Finnair.
Strengt tatt hadde vel et godt alternativ vært at du kjøpte
OSL-HEL-BKK-HKT||BKK-HEL-OSL

Altså en open jaw der du flyr til HKT på tur-reisen og tilbake fra BKK. Og så en separat billett HKT-BKK, slik som du tydeligvis ønsker. Men det betyr nødvendigvis at du måtte ha tenkt på dette før du bestilte hoveddelen av reisen, slik at du ikke inkluderte den flighten også i billetten fra Finnair. Evt. at billetten du har bestilt, lar seg endre på, slik at du blir kvitt flighten du ikke ønsker.

Enig med dem som sier at dersom du bare velger ikke å møte opp til den nevnte flighten er det mest sannsynlig at du også mister resten av returreisen.

Det er selvfølgelig veldig irriterende at vilkårene er slik, men man må nok bare leve med reglene som de mest sannsynlig er.

Last edited by espenlok; 08-12-2015 at 22:24.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 22:05   #11
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Det var da voldsomt til sur tone hos enkelte. Det er vel ikke et merkelig spørsmål fra trådstarter. Han har i etterkant av sitt kjøp funnet et alternativ som passer han bedre og stiller et ærlig spørsmål i den sammenheng. At svaret er som det er, er jo greit nok.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 22:11   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
At svaret er som det er, er jo greit nok.
Nettopp.
Det er lov å være skuffet, men harme bør rettes riktig vei. Her er det (nok en gang) noen som ikke har lest seg opp på vilkårene, og det er ikke flyselskapet.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 22:20   #13
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Jeg skippet de to første etappene på en lang multi city en gang etter at både flyselskap og reiseselskap nektet å ta innover seg at jeg ikke ville starte min reise i Mexico på grunn av svineinfluensa. Jeg tok direkte kontakt med opprinnelig avreiseflyplass på den meksikanske stillehavskysten og pratet med en agent der. Hva han gjorde lurer jeg fortsatt på, men jeg boardet etappe tre dagen etter i LA. Kanskje noen her kjenner bedre til denne muligheten?
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2015, 22:58   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by BGOflyer View Post
Jeg skippet de to første etappene på en lang multi city en gang etter at både flyselskap og reiseselskap nektet å ta innover seg at jeg ikke ville starte min reise i Mexico på grunn av svineinfluensa. Jeg tok direkte kontakt med opprinnelig avreiseflyplass på den meksikanske stillehavskysten og pratet med en agent der. Hva han gjorde lurer jeg fortsatt på, men jeg boardet etappe tre dagen etter i LA. Kanskje noen her kjenner bedre til denne muligheten?
Avvik skjer. Men normalen er at flyselskap kansellerer returen

GOOD TIMES
Jeg bestilte tur/retur OSL-IST-OSL for miles i sommer. Det var med Turkish.
Forsov oss grundig til første leg. Kjøpte ny billett på ettermiddagsflyet ned.
Returen ble ikke kansellert, og gjaldt fremdeles.

NORMAL TIMES
Bestilte OSL-LHR-OSL med BA. Semi Flex, men takket ja til Upgrade for 782,- kr på første leg. Da forsvant fleksibiliteten.
BA var ubøyelige og slettet hele billetten når jeg måtte endre første leg.

HORRIBLE TIMES
Lufthansa. Kjøper tur retur billett der første leg var oppgitt å være full flex. Kansellerte pga streikefare og har ikke hørt fra dem siden. Hverken cash eller noe.

Så det går opp og ned her i væla.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 08:50   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
PG. AY og TG er jo ulike allianser, så spurte ikke om akkurat det, men er TG jeg har bestilt en finere avgang hos, i håp om å slippe morgenflyet med PG.

Ikke vær redd for å spørre. Hvis de sier nei til å benytte Thai, spør om du kan endre til open-jaw, hvor de rett og slett fjerner strekningen du ikke trenger. Siden det er innenriks i Thailand kan det hende billettreglene tillater dette.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 09:01   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by BGOflyer View Post
Kanskje noen her kjenner bedre til denne muligheten?

Det er ikke verre enn å fjerne/endre segmentet til ARNK med IRR-status i e-ticket el. men forklaring må i tilfeller også oppgis, spesielt om det ikke er agenter for flyselskapet som flyr på gjeldende flyplass. Man er også som f.eks. reisebyråagent bundet av kontrakter/avtaler med selskapene. Det er tilfeller hvor bl.a. "alternativ transport" må benyttes og da må man fortsatt kunne fly på gjenværende booking.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 21:53   #17
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Litt OT kanskje, men for flyselskaper som selger enveis billetter, så lønner det seg ofte og styre routinger via huben deres om det er der du skal. Feks skal du til Athen fra OSL, så søk på Istanbul eller Sofia etc etc. Prisen blir ofte mye billigere enn OSL- ATH. Siste leg lar du bare være og møte opp på. Jeg sparte selv 1000 kr på og booke OSL-ATH-TLV fremfor OSL-ATH. I tillegg fikk jeg bonuspoengene for ATH-IST selv om jeg var noshow:-)
FBU is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 22:29   #18
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by FBU View Post
Litt OT kanskje, men for flyselskaper som selger enveis billetter, så lønner det seg ofte og styre routinger via huben deres om det er der du skal. Feks skal du til Athen fra OSL, så søk på Istanbul eller Sofia etc etc. Prisen blir ofte mye billigere enn OSL- ATH. Siste leg lar du bare være og møte opp på. Jeg sparte selv 1000 kr på og booke OSL-ATH-TLV fremfor OSL-ATH. I tillegg fikk jeg bonuspoengene for ATH-IST selv om jeg var noshow:-)
Dette er å bite hånden som mater deg. Ganske forkastelig, muligens ulovlig og vi andre som faktisk skal til Istanbul eller Sofia ved en senere anledning får dyrere billetter.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 22:35   #19
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Dette er å bite hånden som mater deg. Ganske forkastelig, muligens ulovlig og vi andre som faktisk skal til Istanbul eller Sofia ved en senere anledning får dyrere billetter.
Ulovlig? Hvilke lover har man isåfall brutt? Jeg har absolutt ingen moralske skrupler med og spekulere I dette. Det som burde vært ulovlig er og kansellere resten av reisen med noshow på første leg.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 22:45   #20
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vil resten av reisa kanselleres om en etappe ikke flys?

Quote:
Originally Posted by FBU View Post
Ulovlig? Hvilke lover har man isåfall brutt? Jeg har absolutt ingen moralske skrupler med og spekulere I dette. Det som burde vært ulovlig er og kansellere resten av reisen med noshow på første leg.
Du inngår en avtale på falske premisser for å skaffe deg fordeler. Det kalles i mange kretser svindel.
Dette 'trikset' er heller ikke nytt, men noe som med jevne mellomrom diskuteres feks her på flyprat.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Når flys F16 på kjeller? mann78 Flyspotting 3 13-05-2020 13:42
Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner Hpkris Flyforum 385 03-10-2016 00:09
738 i DY / hvilke ruter flys? Stoarn Flyforum 4 12-06-2008 19:19
Kan et flys vandtanke fryse i luften karsten Flyforum 13 04-01-2008 21:33
Vil de ikke ha bookinger... EB Flyforum 0 01-11-2004 18:47


All times are GMT +2. The time now is 17:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.