Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2011, 20:37   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Star Alliance Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Reiserute:
27. oktober 2011: SK1455 Oslo (OSL)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
(opprinnelig: SK763 København (CPH)–Wroclaw (WRO), McDonnell Douglas MD-82)
27. oktober 2011: SK2657 København (CPH)–München (MUC), McDonnell Douglas MD-82
27. oktober 2011: LO386 München (MUC)–Wroclaw (WRO), ATR 72-200
30. oktober 2011: LO365 Wroclaw (WRO)–Frankfurt (FRA), ATR 72-200
30. oktober 2011: LH864 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL), Airbus A321-200



Jeg er i Polen omtrent annenhver måned og flyr stort sett via Frankfurt, München eller Düsseldorf med SAS, Lufthansa og LOT i kombinasjon. Det gjør reisene veldig like og jeg begrenser meg derfor til å skrive rapport cirka en gang i året fra disse turene. Det spesielle med denne turen var at jeg for første gang skulle fly SAS’ nye direkterute fra København til Wroclaw. Værgudene ville det imidlertid annerledes – og en kansellert avgang gjorde at en opprinnelig ganske enkel reise til slutt ble ganske komplisert og langtekkelig.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:39   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

27. oktober 2011, kl. 10:05:
SAS Scandinavian Airlines
SK1455 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy
McDonnell Douglas MD-82



Denne torsdagsmorgenen valgte jeg å ta NSB-toget fra Oslo S til Oslo Lufthavn, et godt alternativ til både flytog og flybusser med en reisetid på 26 minutter og en pris på 88 kroner. Denne ruten trafikkeres med NSB Regiontog Type 70, bygget i 1992 som et av 16 togsett og inngikk da i konseptet InterCity Express (med ICE-titler på toget), deretter NSB Mellomdistanse, senere NSB Agenda og nå NSB Regiontog.



Jeg hadde koffert og spesialbagasje og måtte derfor sende bagasjen både fra SAS EuroBonus Gold-skranken og fra spesialbagasjeskranken. I Fast Track oppdaget jeg at Norwegian også var oppført på skjermen, noe som er litt merkelig ettersom de egentlig ikke har besluttet å innføre dette tilbudet. Alt gikk raskt unna – og plutselig hadde jeg halvannen time til arbeid i SAS Scandinavian Lounge.



Jeg synes det er på tide at SAS oppgraderer mattilbudet i denne loungen, som ligger langt under utvalget i København-loungen. Det er uansett liten tvil om at SAS Scandinavian Lounge er det beste stedet å starte en reise fra Gardermoen på.



I loungen støtte jeg på Drillo som også har gullkort hos SAS - han er sannsynligvis også den eneste som både er å finne i medlemsregistret til SAS EuroBonus Gold og i medlemsregistret til partiet Rødt.



Ved utgangen stod SE-DIR Nora Viking, en MD-82 levert i 1991, og det ble et gjensyn med en maskin jeg fløy fra København til London-Heathrow i 2008. Det var tydeligvis foretatt et flybytte ettersom jeg egentlig var lovet en 1985-modell.



Maskinen kom om lag 20 minutter for sent inn fra København og jeg rakk en liten tur bort til Pan Am-jentene som reklamerte for den nye TV-serien - og jeg tok også turen innom Uniteds 757-200W.

Da vi gikk om bord oppfordret den kvinnelige kapteinen oss om å finne plassene så raskt som mulig ettersom vi hadde fått en slottid om ti minutter. Det klarte vi også, men ble totalt sett 20 minutter forsinket.



Avgangen var helt fullsatt med 33 passasjerer i Economy Extra og 112 i Economy. Benplassen fra sete 7F var heldigvis bedre enn i en Boeing 737. Merk ellers de gule panelene i et fly som ellers holder seg veldig bra.



Det var litt lenger flytid enn normalt (en time) over de 518 kilometerne ned til København.



Sikten ble stadig dårligere og jeg så bakken først noen sekunder før landing.



Flyplassen var fullstendig tåkelagt og jeg tenkte at her kom det til å bli begrensinger i trafikken.

Jeg fikk 495 EuroBonus-poeng for turen fordelt på 195 grunnpoeng og 300 ekstrapoeng som en del av PointBooster-kampanjen.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:40   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
SAS Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

27. oktober 2011, kl. 14:45:
SAS Scandinavian Airlines
SK2657 København (CPH)–München
Economy Extra
McDonnell Douglas MD-82

I Terminal 2 oppdaget jeg raskt at flyet videre var kansellert – jeg hadde fått to meldinger om utgangsbytter fra SAS, i tillegg til en melding om kansellering. Det kom også en melding om at avgangen var ”gjeninnsatt” før det igjen kom en melding om at den var kansellert.



Kanselleringen var ganske irriterende ettersom Wroclaw ikke er den letteste destinasjonen å komme seg til. Ettersom Oslo-flyet var forsinket ville jeg dessuten ligge ganske langt etter i løypa med tanke på å sikre meg plass på avgangene med de raskeste forbindelsene til Polen.



I SAS-loungen var alle fire plasser i det innebygde billettkontoret besatt med vertinner som booket om passasjerer som følge av en rekke kanselleringer denne dagen.

Vertinnen fant en (relativt sett) bra flyrute med SAS til München tre timer senere og videre med Lufthansa etter bare 35 minutter på Franz Josef Strauss-flyplassen. Det siste flyet var imidlertid allerede fullbooket, ikke usannsynlig av passasjerer fra den kansellerte SAS-avgangen. Hun undersøkte mulighetene for å fly med SAS til Warszawa og videre med LOT til Wroclaw, også en ganske smidig rute, men her var den første avgangen allerede fullbooket. Dermed var alternativet enten å fly SAS til Frankfurt eller München og videre med LOT (Eurolot) til Wroclaw på kvelden. München-Wroclaw-avgangen ville ankomme 30 minutter før Frankfurt-avgangen og jeg gikk for den. Dette ville forsinke reisen med åtte timer.

Jeg takket vertinnen, som var meget serviceminded og svært imøtekommende, og fikk utskrevet et nytt ombordstigningskort samtidig som hun endret reiserute på bagasjen. Hun beklaget oppriktig ulempene ved den nye reiseruten og sa at hun hadde oppgradert billetten til Economy Extra.

Jeg danderte et dansk smørbrød og satt meg ved plassene ytterst i loungen som har utsikt mot non-Schengen-avgangene. Beveget meg deretter til kontorplassene, hvor jeg fikk arbeidet godt noen timer frem mot avgang.



På vei mot utgangen så jeg Turkish Airlines-flyet som hadde blitt meldt kapret, men det var heldigvis falsk alarm.



Jeg hadde som seg hør og bør sjekket materiellet på avgangen i SAS-loungen, men også denne gangen var det foretatt et flybytte.



Ved utgangen stod SE-DIS Sigmund Viking parkert, levert bare to måneder etter maskinen fra forrige flyreise.

Idet jeg satte meg i sete 10A i flykabinen med de samme gule panelene og de samme behagelige MD-80-setene, kunne kapteinen fortelle at tåken hadde skapt mange forsinkelser i morgentimene og at dette igjen hadde ført til en rekke forsinkelser som så hadde ført til flybytter, blant annet for denne avgangen. At datasystemet i gaten heller ikke fungerte og at bagasjesystemet hadde brutt sammen, hjalp selvsagt ikke. Beskjeden ga en rungende latter i kabinen på dette som åpenbart ikke var den beste dagen for SAS og Kastrup.





15 minutter etter avgangstid takset vi fra utgang B7 mot den 3600 meter lange banen 22R. Her måtte vi vente på NextJets avgang til Linköping og en SAS A319-100 til Frankfurt. Vi var i luften kl. 15.07 - 27 minutter etter oppsatt avgangstid.



Så fort vi hadde brutt skylaget var været formidabelt og flott - og det var ikke få fly jeg så på den 811 kilometer lange turen, som jeg ikke har fløyet siden juni 2008. SAS flyr fem ganger daglig på denne distansen, i tillegg har Lufthansa tre avganger.

Jeg likte besetningen på dagens flyvning, ledet av en dansk mannlig purser, en ung svensk flyvertinne og en litt mer erfaren dansk flyvertinne. Sistnevnte hadde ansvaret for Business og Economy Extra, som på denne avgangen besto av henholdsvis 1 og 4 passasjerer, slettes ikke imponerende. Flyvertinnen var imidlertid ganske imponerende - veldig oppmerksom, smilende og interessert.



Et enkelt mål på god service er, som jeg har sagt før, om besetningen spør om du vil ha noe mer eller noe annet når de rydder bort - og det gjorde hun til gangs. Det lave passasjertallet gjorde at flyvertinnen gikk rundt og spurte hva hver enkelt ville ha å drikke før hun kom tilbake med drikken på et brett.



Det var litt uklart hva måltidet egentlig bestod av, men det smakte ganske bra sammen med steinovnsbrødet som SAS har på flyreiser ut fra København. I pakken var det i tillegg rugbrød (litt unødvendig?) og en boks med vannbakkels med krem og sjokoladesaus, et tilbud jeg valgte å stå over.



Selv om det var dårlig kabinfaktor i de to øverste klassene på denne tidlige ettermiddagsavgangen, var Economy helt fullsatt. Besetningen ga underveis informasjon om utganger for passasjerer med videreforbindelser fra München.



Vi landet i München 15 minutter for sent etter 1 time og 23 minutter i luften og fikk takknemlig nok en parkering med brotilknytning.

Jeg fikk 3505 EuroBonus-poeng for turen, fordelt på 1505 grunnpoeng og 2000 ekstrapoeng for PointBooster-kampanjen.

Last edited by FlightDeck; 03-11-2011 at 20:56.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:42   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Star Alliance Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

27. oktober 2011, kl. 19:45:
LOT Polish Airlines (Eurolot)
LO386 München (MUC)–Wroclaw (WRO)
Economy Class
ATR 72-200

I München har jeg som regel veldig kort tid mellom flyavgangene – denne dagen måtte jeg imidlertid se Lufthansas Dash 8-Q400 ta av mot Wroclaw mens jeg selv ventet på den over tre timer senere avgangen med LOT.





Jeg tok en runde i den flotte terminalen, passerte Senator-kafeen som jeg vanligvis stopper i og valgte den facy Senator-loungen med bar og moderne interiører. Bare fire gater lenger ned i terminalen finnes ytterligere en Senator-lounge, men denne er ikke like fin.



Det ble noen gode timer med jobbing og forsyninger fra baren før jeg endelig kunne bevege meg mot utgangen, hvor en ANA Boeing 777 stod parkert. Denne var ”ikke til oss” og vi ble i stedet geleidet ned på tarmac og over i en buss som transporterte oss ut til området med regionalfly.



Eurolot flyr en gang daglig fra München og Wroclaw, stort sett med ATR 72, og på denne avgangen ble det et gjensyn med SP-LFG, en 1994-modell jeg har fløyet en gang tidligere.



Eurolot har for øvrig utvidet flåten med to tidligere CSA ATR 72-200 og flåten teller nå ti slike maskiner.



Flytiden ble beregnet til 1 time og 15 minutter over en distanse på 478 kilometer. Vi ble tilbudt det sedvanlige LOT-rundstykket, men jeg begrenset meg til en Zywieck-øl. Er ikke særlig glad i polsk øl, synes de er sure og kjedelige, men alt går ned når man sitter i en Eurolot ATR 72 på sete 8A, nesten vis-à-vis motoren.



Kabinfaktoren nådde 70 prosent, og det var fem passasjerer som egentlig skulle vært med den kansellerte SAS-avgangen som fløy denne i stedet.



Ikke så mye å berette om flyreisen annet enn at det var godt å endelig komme frem, åtte timer forsinket. Vi ble som vanlig busset et par hundre meter fra flyet og bort til terminalen. Jeg fikk kofferten, men ikke spesialbagasjen og da jeg rapporterte den savnet fikk jeg også utdelt en Star Alliance-toalettmappe med alt fra kvinnedeodorant til t-skjorte i XXXL-størrelse. Bagasjen stod igjen i København og ble sendt via Warszawa dagen etter.

Jeg fikk 600 EuroBonus-poeng for turen.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:43   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Star Alliance Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

30. oktober 2011, kl. 17:20:
LOT Polish Airlines (Eurolot)
LO365 Wroclaw (WRO)–Frankfurt (FRA)
Economy Class
ATR 72-200



I utgangspunktet foretrekker jeg å fly Lufthansas CRJ 700/900-avganger til Frankfurt, Düsseldorf eller München. Problemet er at disse bare går en gang daglig - i 13-14-tiden - og jeg endte også denne gangen med LOTs direkteavgang til Frankfurt kl. 17.20.





Det var ingen Ryanair-avganger da jeg ankom flyplassen en times tid før avgang, og det gikk derfor meget raskt å komme gjennom sikkerhetskontrollen etter en rask innsjekking i en dedikert LOT Business Class-skranke.



I den såkalte Executive Lounge ble det en Carlsberg-flaskeøl mens jeg så klargjøringen av Wizz Airs avgang til Cork. Må si jeg gleder meg til den nye terminalen åpner i Wroclaw – i utgangspunktet skulle den åpnet i 2010, men nå regner jeg med at den ikke åpner før første halvår 2012, tidsnok til fotball-EM. Selve bygget er i det minste oppført og det ser veldig lovende ut.



SP-LFC, bygget og levert i 1991, stod for transporten denne søndag ettermiddagen. Jeg har fløyet med henne en gang tidligere.



Det var bare 19 passasjerer på denne avgange og det var derfor god plass om bord.



ATR har inngangsdør bak og det er også her de beste setene er. Faktisk har LOT plassert Business Class på de bakerste radene, noe som for så vidt er logisk med tanke på at dette er nærmest utgangen og det også er minst motorstøy her.



Det satt ingen på de to radene med Business Class og jeg ble sittende på 14A, den første/siste raden i Economy Class. Flytiden ble beregnet til 1 time og 30 minutter over en distanse på 599 kilometer.



Det var ikke det mest opplagte crewet på denne avgangen - det tok lang tid før de kom i gang med serveringen og de ble stort sett sittende på de ledige Business Class-setene, også under landing. Serveringen var akkurat som vanlig.





Et besøk på toalettet avslører hvor shabby disse flyene er. Minner jo nesten om utedoen på hytta!

I Frankfurt landet vi som vanlig ”feil vei” og vi måtte kjøre hele den lange veien fra den ene enden av flyplassen til den andre. Denne turen tar om lag ti minutter.

Jeg fikk 150 EuroBonus-poeng for turen.

Last edited by FlightDeck; 03-11-2011 at 21:00.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:45   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Lufthansa Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

30. oktober 2011, kl. 21:35:
Lufthansa
LH864 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL)
Economy Class
Airbus A321-200

Jeg kunne i utgangspunktet valgt SAS’ 20:15-avgang til Oslo for 100 kroner mer, men da måtte jeg splitte opp bestillingen i to, noe jeg syntes var vel risikabelt i Frankfurt. Jeg skulle ha muntlig eksamen neste dag og det var best å være på den sikre siden, selv om jeg en rekke ganger tidligere har hatt separate billetter på LOT- og SAS-avgangene uten at det har bydd på problemer. Men denne gangen måtte jeg altså passere utgangen for SK4757 som i dag ble operert av LN-RRG, ikke ofte SAS setter opp disse Air Europa-maskinene til Frankfurt.



I Lufthansa Senator Lounge ved A26-utgangen holdt middels god automatkaffe meg våken mens jeg forberedte meg på eksamen. I loungen var det amerikanske dager med et godt utvalg mat på sunnhetsnivå med den tyske maten som ellers serveres. Jeg nøyde meg med to brødskiver fra sandwichbaren.



LH864 har blitt flyttet fra kl. 22.00 til 21.35, noe som gjør avgangen mer levelig, men slike sene avganger merkes på kroppen dagen etter. Da ombordstigningen startet oppdaget jeg at flyet var koblet til med to gangbroer. Bestemte meg for å velge den andre broen slik at jeg kunne gå til venstre idet jeg gikk om bord. Er man flyfreak så er man flyfreak. Hele opplegget ga en viss følelse av å fly langdistanse og jeg slo meg fornøyd ned i sete 8D, midtgang for en gangs skyld.



D-AIDI ble levert tidligere i år og jeg oppdaget at toalettet og veggene i midten av flyet var fjernet, slik at ”minikabinen” jeg har vært så glad i har forsvunnet. Economy Class-kabinen ble dermed veldig lang! Et toalett var også fjernet - og jeg synes kanskje det blir litt lite med bare to toaletter for Economy Class i et slikt stort fly. Dagens avgang var fullsatt og så vidt jeg skjønte var det et par som ble oppgradert til Business Class i utgangen.



Vi fikk en pastarett med to kjøttboller og en skikkelig sur dressing. Pastaen var åpenbart overkokt ettersom den gikk i biter hver gang man stakk en gaffel gjennom. Smakte skikkelig dårlig. Desto bedre var imidlertid Warsteiner-flasken og at det ble gjennomført to runder med servering fra det blide og meget profesjonelle crewet.



Det er 1141 kilometer mellom Frankfurt og Oslo og flytiden varierer ofte en del på denne ruten. I dag ble den satt til 1 time og 50 minutter. Vi fløy over Ålborg, mellom Sandefjord og Fredrikstad, over Moss, Ski og Lillestrøm før vi landet på Gardermoen.

Jeg fikk 800 EuroBonus-poeng for turen. Med den nye S-klassen hos Lufthansa er det lett å tjene godt med poeng uten at det koster så mye.

Last edited by FlightDeck; 03-11-2011 at 21:02.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 20:45   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Star Alliance Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Konklusjon:
Den noe strabasiøse ferden sørover har skremt meg til å booke direkteavgangen fra Rygge til Wroclaw med Ryanair, "Verdens favoritt flyselskap", på neste tur, riktignok med samme reiserute tilbake som jeg hadde nå. SAS til København forbinder jeg stadig mer med trange fly og småforsinkelser, mens deres Economy Extra innen Europa er et greit mellomklasseprodukt. Det beste med LOTs datterselskap Eurolot er flytidene som stadig får meg til å vende tilbake til dem - komforten er imidlertid helt på grensen av hva et Star Alliance-selskap bør tillate. Lufthansa blir det veldig mye av i månedene som kommer - og med den nye S-klassen lover det også godt for EuroBonus-opptjeningen.

Tidligere rapporter:
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 21:06   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Nok en fabelaktig rapport ! Takk for at du tar deg tid ( antar laang tid ) med å lage den...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 21:31   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Flott rapport, og at det går skeis underveis gjør det jo bare mer spennende for oss som leser, men slipper å reise
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 21:43   #10
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Mange takk for god og leseverdig underholdning nå i kveldingen. Veldig enige med Someone - forsinkelser og uforutsigbarheter øker bare kvaliteten på en trip report.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 21:50   #11
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Flott rapport som vanlig.
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2011, 22:22   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Tusen takk for flott og spennende rapport. Takk for at du tar deg dette bryet!
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 10:36   #13
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Takk for nok en glimrende rapport med skarpe bilder og gode skildringer. Gjennomført!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo FlightDeck TripReports 26 07-02-2011 23:01
Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Auckland–Bangkok– København–Oslo FlightDeck TripReports 37 03-12-2010 15:43
Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo FlightDeck TripReports 31 21-12-2009 15:26
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo FlightDeck TripReports 28 11-05-2009 23:16
Oslo-København-München-Lyon-Oslo FlightDeck TripReports 11 24-06-2008 16:38


All times are GMT +2. The time now is 13:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.