Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2012, 03:44   #1
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Star Alliance Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

SK 841
OSL-ZRH
1F
Business Class


Turen startet med Flytogets 15:35-avgang fra Skøyen, noe som ikke gav meg stort mer enn tid og vei til SAS’ 16:55-avgang fra OSL til ZRH (m/innsjekket bagasje), men Flytoget pleier å være i rute og det var de også i dag. Det var en travel ettermiddag med mye folk på OSL, men EBG-skranken var innbydende tom. Damen der antok at jeg ikke ville sjekke inn kofferten min til endelig bestemmelsessted (Manchester), ettersom jeg hadde ca et døgn i Zürich, en antakelse hun hadde helt rett i. Fikk boardingkort utdelt og gikk rett til Fast Track-en, som var meget praktisk denne ettermiddagen med mye kø i ordinær sikkerhetskontroll. Jeg ble imidlertid tilfeldig valgt for etterkontroll, men var igjennom på ca 2-3 minutter likevel.

Normalt legger jeg alltid veien utenom ”danskebåten”, men skulle kjøpe en gave og måtte derfor gå omveien gjennom TaxFree. Til tross for at det var relativt kort tid til avgang, stakk jeg også innom Scandinavian Lounge, hvor det naturlig nok var mye folk på den tiden av døgnet. Matutvalget bestod av røkelaks, eggerøre og pølsefest! Nordmenn elsker pølser, så da er det på sin plass at SAS tilbyr dette i loungen.

Jeg rakk å svelge unna en dobbel-dog før jeg ruslet til gate, hvor boarding alt var kommet i gang. Det var imidlertid ingen grunn til å stresse, fordi folk stod og stampet på broen ut til flyet, så jeg satte meg ned og gikk ombord som en av de siste.




Fant meg til rette på sete 1F, som gir ok beinplass om man benytter seg av uthulingen foran 1E, og jeg hadde for øvrig hele raden for meg selv. Det var til sammen tre rader med Business / Economy Extra, mens resten var forbeholdt en bortimot stappfull Economy Class.




Avgang på rute og kabinbesetningen kom raskt i gang med servering av drikke og snacks. SAS er vel ett av få selskaper som fortsatt tilbyr Champagne på intraeuropeisk Business Class, noe jeg håper de fortsetter med. Synes dog ikke at det oser Business Class-standard av den signaloransje posen med salt snacks.




Dagens 3-retter bestod av gåselever til forrett, laks til hovedrett og en ostetallerken til dessert (+ en liten sjokoladebit). Ettersom jeg ikke er spesielt glad i verken gås eller lever, droppet jeg forretten, men laksen var god. Osten til dessert funket også bra, men savner litt større kreativitet i ostevalget. Det er litt for mye smakløse oster, men så er vi da også et folk som elsker Norvegia, så mulig jeg er nokså alene om å ønske litt mer kraftfulle smaker.




Kabinpersonalet var flinke til å være tilgjengelig under hele flighten, og det var aldri noe problem å få påfyll på drikkefronten. Nicolas nummer to ankom for øvrig i god før eneren var ferdigkonsumert - sånt trekker opp helhetsinntrykket.




Det som imidlertid ødelegger mye av inntrykket på denne flighten var manglende gardinbruk ombord. Den var plassert mellom Economy Extra og Economy, men forble ubenyttet. Konsekvensen ble at rad 1 og 2 nærmest fungerte som et vrimleområde for tissetrengte passasjerer fra Economy, og jeg innså raskt at jeg måtte ta kraftigere lut i bruk. G&T ble bestilt (valgte bevisst å inkludere en av mange som ventet på ledig toalett).




Nå er ikke jeg en gammel grinebiter som på død og liv må få slippe å se snurten av hvermannsen i Economy - jeg reiser mye i Economy selv - men når folk begynner å stå i kø rett ved der man spiser middag, synes jeg godt at personalet kunne henstilt passasjerene til a) å benytte bakre toalett, eller b) vente til toalettet var ledig. Aller helst burde gardinen vært benyttet og beskjed gitt om at Economy-passasjerer bruker det bakre toalettet, men vi bord tross alt i et land hvor Janteloven står over Norges Lover, så det skjer neppe med det første.

Jeg synes virkelig synd på stakkaren som spiste middag på 2D. Han fikk ikke mye fred...




...men plutselig fikk jeg også selskap på 1D av en passasjerer som ikke orket å stå i påvente av at toalettet skulle bli ledig. Godt at påfyll av G&T var bestilt.




Jeg innså etter hvert at det var bedre å kikke ut av vinduet enn mot venstre, men utsikten var til forveksling lik den som møter turister når de besøker toppen av Fløibanen.




En ting jeg imidlertid aldri blir lei av er solnedganger, og enten man står på fronten av Titanic og roper "I'm the King of the world!" eller stilltiende nyter en G&T ombord i et fly, er det uansett et flott skue.




Landing på rute i Zürich, bagasjen kom som nr tre på båndet, jeg tror imidlertid det var mer tilfeldig enn takket vært Priority-bevisste handlere, men jeg takket og bukket og tok meg raskt inn til sentrum hvor det ble en artig kveld med venner.

Tallenes tale
2 x Nicolas
2 x Vann
2 x G&T
16 x toalettrekere (eksl. Y+ og C)
2 x timers flytur
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Beinplass.jpg
Views:	1599
Size:	78.2 KB
ID:	31460   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Pølser.jpg
Views:	1576
Size:	57.1 KB
ID:	31461   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Nicolas.jpg
Views:	1593
Size:	49.0 KB
ID:	31462   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Mat.jpg
Views:	1588
Size:	80.8 KB
ID:	31463   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Påfyll.jpg
Views:	1581
Size:	45.8 KB
ID:	31464  

Click image for larger version

Name:	OSLZRH-GT.jpg
Views:	886
Size:	52.0 KB
ID:	31465   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-1D.jpg
Views:	885
Size:	44.7 KB
ID:	31466   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Dobbelkø.jpg
Views:	891
Size:	61.6 KB
ID:	31467   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Utsikt.jpg
Views:	835
Size:	84.3 KB
ID:	31468   Click image for larger version

Name:	OSLZRH-Godnatt!.jpg
Views:	827
Size:	36.3 KB
ID:	31469  


Last edited by ILS2; 21-03-2012 at 06:10.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 04:27   #2
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

LX 380
ZRH-MAN
3F
Business Class


Etter en knallhard natt i Zürich, var det en sliten ILS2 som forlot leiligheten med kurs for flyplassen. Svettetoktene meldte seg umiddelbart, men ikke pga fyllesyke - det var 20 grader ute! Alt som het kollektivtransport var dermed uaktuelt og det ble første og beste taxi til ZRH.

...og jeg kan ikke få understreket dette nok; ZRH er en genial flyplass. Man blir kjørt rett til Business / First check-in, åpent, romslig og rolig, hyggelig check-in, smooth Fast Track og lekre lounger. Svettetoktene var som blåst bort, og i stedet meldte tørsten seg.

Jeg prøvde først Senator Schengen, men ble anbefalt Non-Schengen ved D-gatene. En hyggelig fotballprat med dragen ble det også, men loungen hadde et stusselig matutvalg. Kun suppe, sylteagurker og småkaker?!? Godt man flyr Business da, så får man litt fór i kroppen.




I mellomtiden ble karbohydratene levert av Cardinal Lager.




En 15 min delay var varslet, men ruslet mot gate ca 15 min før oppsatt avgangstid likevel. Boarding var faktisk startet da jeg nådde gate D55, som i ZRH betyr bussgate. Det er alltid et underlig skue å se folk jage på for å komme seg ut i bussen - de må jo vente på sistemann uansett. Jeg satte meg i stedet ned og så den første bussen kjøre avsted, men folk fortsatte likevel å "boarde"' til tross for at de bare ble stående i et trangt venteområde.




Etter at nok en buss hadde forlatt oss og den tredje bussen ankom, var det greit å gå frem til gate. Flyturens 20 smarteste passasjerer ble transportert ut til flyet, men der bar det rett i køståing likevel. Huttemegtu så tregt boarding gikk, til tross for at både fremre og bakre inngang ble benyttet, men med 20 grader og sol var det i grunnen greit med litt frisk luft.




Vi kom oss omsider ombord, 7 rader med Business med kun to ledige seter - sånt klinger i kassen. Jeg hadde for øvrig sete 3F, og denne maskinen var utstyrt med NEK - Neue Europa Kabine, som et eller annet nék har funnet opp. Harde seter, men ok beinplass i og med at setelommen er flyttet opp i øvre del av seteryggen foran.




Det ble en relativt kjapp takeoff og opp i cruise, setebeltskiltet ble slukket - ja, nå var det bare å åpne baren.

Eller ikke.

Etter å ha fått en våtserviett og en flaske vann før takeoff, tok det imponerende 35 minutter før jeg så snurten av en dråpe alkohol, og det med et to-personers crew i Business.




Jeg fikk omsider en øl samtidig som det kalde måltidet, men altså ingen drink før maten. Det var for øvrig noe pastagreier, som smakte helt greit, uten at kokken skal anklages for å fete oss opp med store porsjoner. Høydaren var imidlertid desserten, en eller annen kake med krem. Nam!




Etter måltidet så jeg frem til en G&T, men også det tok sin tid, fordi de på død og liv skulle servere kaffe i kopper med fat, sølvskje, ja, fiks ferdig tilberedt til samtlige pax. Det tok uendelig lang tid, til tross for at begge to jobbet med det, men jeg fikk omsider brennevinet mitt - og da ble alt meget bedre.




Jeg begynte for øvrig å lure på om jeg hadde drukket for mye, fordi etter to pils og en halv G&T fikk jeg det for meg at det mannlige crewmedlemmet konsekvent snakket norsk til meg. Det viste seg imidlertid at jeg trygt kunne drikke videre, fordi han var svensk og hadde funnet ut at jeg var norsk. Han måtte åpenbart ha sjekket paxlisten og sett at jeg verken het Horst Tappert eller Harry Klein, så kudos for det. Crew-et var for øvrig blide og hyggelige, men arbeidsfordelingen og tempoet var ikke dette parets sterke side.

Vi landet med en marginal forsinkelse, men jeg hadde god tid. Da passet det for så vidt greit at Priority-bagasjen heller ikke fungerte i klassesamfunnets hjemland, men jeg har etter hvert begynt å gi opp dette i Europa.

Tallenes tale
1 x Øl
1 x GT
1 x Vann
0 x Toalettrekere (eksl. C)
1t 35m flytur
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-Lounge2.jpg
Views:	821
Size:	64.9 KB
ID:	31470   Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-Cardinal.jpg
Views:	819
Size:	42.8 KB
ID:	31471   Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-Geiter.jpg
Views:	821
Size:	67.1 KB
ID:	31472   Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-Kø.jpg
Views:	825
Size:	61.3 KB
ID:	31473   Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-Beinplass.jpg
Views:	821
Size:	71.9 KB
ID:	31474  

Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-Mat.jpg
Views:	811
Size:	70.5 KB
ID:	31475   Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-GT.jpg
Views:	808
Size:	56.6 KB
ID:	31476   Click image for larger version

Name:	ZRHMAN-Vann.jpg
Views:	809
Size:	37.7 KB
ID:	31477  

Last edited by ILS2; 21-03-2012 at 04:36.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 05:11   #3
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

LX 395
MAN-ZRH
2F
Business Class


Manchester er en artig by og ligger veldig sentralt enten man skal oppholde seg der eller besøke andre byer. Hilton Deansgate holdt god standard og leverte varene med oppgradering og god service under hele oppholdet. Det blir definitivt flere opphold ved dette hotellet når jeg er på disse trakter. Det er for øvrig trygt for kvinner å sende sine ektemenn avgårde til Manchester, fordi det er langt mellom fristlesene på damefronten. Huttemegtu!

Det ble taxi ut til MAN i relativt god tid før avreise. Flyplassen har flere terminaler, og min sjåfør ante ikke hvilken terminal Swiss flyr fra, så måtte dataroame frem e-postvedlegget fra reisebyrået - terminal 1. Det kostet nok mer enn taxituren, men jeg orket ikke feilnavigering. Hele flyplassområdet virket for øvrig noe rotete og lite gjennomtenkt, og innkjørselen til drop-off sonen hadde en takhøyde på maks 2m. Drosjens radioantenne fikk mye juling for å si det slik...

Innsjekk og Fast Track fungerte smertefritt, og det var faktisk praktisk med begge deler på grunn av kø.

Til de av dere som klager over tvungen TaxFree i Norge; ikke besøk MAN. Det er som et kaotisk kjøpesenter, der man må gå i en labyrint forbi parfymer og alkohol før man kommer til loungen. Den er for øvrig helt ok med fin utsikt, gratis wifi og standard drikkeutvalg. Bespisningstilbudet bestod stort sett av chips og vakumpakket bakst, så ellers takk.




Jeg kunne ellers konstatere at sandkasseselskapene er tungt inne på MAN, og det er vel en A380 som her kan skimtes i det fjerne. Imponerende!




Det ble etter hvert tid for boarding, så ruslet ut i kjøpesenteret på jakt etter Gate 22. Det var faktisk ikke helt enkelt, ned en trapp, inn en dør, opp en trapp, men fant omsider frem. Ved gate hadde bjellesauen tydeligvis gått ombord, fordi klyngen av ombordstigningsventende pax var stor. Jeg fant meg en stol og boardet denne maskinen som en av de siste.




Tre rader med Business med til sammen 4 pax, mens det bak gardinen var bortimot fullt. Jeg hadde for øvrig 2F, og det var en NEK-kabin med identisk beinplass som på ZRH-MAN. Til eventuelle SAS-ansatte kan jeg bare informere om at en gardin er et stykke tøy som brukes til å stenge ute uønskede elementer (solstråler, kikkere, tissetrengte M-pax etc.), men det er dessverre også en pyntegjenstand, noe som det ofte benyttes som hos SAS. Hos Swiss ble den imidlertid benyttet på både ZRH-MAN og MAN-ZRH, og det gjenspeiles i toalettrekingsstatistikken.




Det ble en litt forsinket takeoff, men serveringen kom kjapt igang. Maten var italienskinspirert med Mozzarella, tomat osv. Det smakte greit nok det, men atter en gang for lite mat. Som tidligere nevt var det uaktuelt med alkohol, så det ble i stedet Cola. Jeg synes det er noe stusselig å servere Cola fra en stor plastflaske som alle i Business deler på, men den gikk nå ned. Det samme kan jeg ikke si om desserten, som smakte som gammel matfløte med appelsinsyltetøy. Fysj og fy!




Nei? Hvordan endte denne opp her? Undertegnedes avholdsløfte minnet plutselig mer om Jens' "en eldreomsorg det skal skinne av"-løfte, men ingen er perfekt. Jeg må dog innrømme at den var noe seig å få ned i begynnelsen. Servicenivået ombord var for øvrig meget bra, vesentlig bedre enn på ZRH-MAN, men så var det også langt færre i Business denne gang.




Han gjetergutten tror jeg gikk rundt og lette etter bjellesauen sin, fordi han kom til stadighet innom min seterad. Jaja, så lenge fengselsomsorgen er bedre enn eldreomsorgen, kunne jeg vel fortsette å drikke - men brennevin var helt uaktuelt. Det er for øvrig et fint lite touch at de serverer sjokoladebiten separat fra måltidet, fordi det gjør kabinbesetningen mer tilgjengelig.




Resten av flyturen forløp rolig. Bestningen var stadig innom og sjekket fyllingsgraden i glasset mitt, og fylte opp uoppfordret. Små detaljer som gjør opplevelsen mye bedre. Alt i alt meget godt fornøyd med denne flighten, sett bort i fra desserten, men det viser uansett hvor viktig god service er for totalinntrykket.

Tallenes tale
2 x Øl
2 x Cola
1 x Vann
1 x Toalettreke (eksl. C)
1t 40m flytur
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	MANZRH-Lounge1.jpg
Views:	819
Size:	87.1 KB
ID:	31478   Click image for larger version

Name:	MANZRH-A380.jpg
Views:	815
Size:	46.2 KB
ID:	31480   Click image for larger version

Name:	MANZRH-Individ.jpg
Views:	819
Size:	76.6 KB
ID:	31481   Click image for larger version

Name:	MANZRH-Gardin.jpg
Views:	820
Size:	46.8 KB
ID:	31482   Click image for larger version

Name:	MANZRH-Mat.jpg
Views:	804
Size:	60.1 KB
ID:	31483  

Click image for larger version

Name:	MANZRH-Gjeterøl.jpg
Views:	813
Size:	44.7 KB
ID:	31484   Click image for larger version

Name:	MANZRH-Gjeterøl2.jpg
Views:	801
Size:	40.1 KB
ID:	31485  

Last edited by ILS2; 21-03-2012 at 05:19.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 05:39   #4
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

SK 842
ZRH-OSL
2F
Business Class


ZRH har jeg allerede beskrevet i denne rapporten, men jeg kan legge til at matutvalget i Senator Schengen var vesentlig bedre enn i Non-Schengen. Kanskje tilfeldig, men det er verdt å nevne uansett. Det ble en 2-3 daffe timer i loungen, uten alkohol, før jeg tuslet mot gate.

Det var ingen priority boarding i ZRH, det ble annonsert sammen med seteradsprioritering, men den sedvanlige klyngen av nordmenn blokkerte muligheten for dette. 6 av 10 seter i Business var besatt, men jeg var en av to som fikk en 3-seter for meg selv. Sete 2F skal imidlertid ikke anklages for å ha veldig god beinplass.




Etter å ha brukt mye tid på å erge meg over manglende gardinbruk hos SAS, var det sånn sett passende at denne maskinen ikke hadde kabingardin overhodet. Da kan i hvert fall ikke besetningen anklages for å gi blanke i gardinbruk. Gardinen mellom kabin og galley er de imidlertid alltid flinke til å bruke...




Ørliten forsinkelse ut og en del turbulens i etter takeoff, men serveringen kom raskt igang. Drikkevognen viste seg i midtgangen og 2 x Nicolas slo seg ned ved siden av meg. Det var for øvrig besetningens eget forslag at jeg skulle få to på rappen, så ikke beskyld meg for å være grådig. Jeg har alltid blitt fortalt at man skal lytte til kabinbesetningen ombord.




Maten var denne gang en liten skuffelse. Akkurat som på OSL-ZRH var det laks som var hovedrett, men denne krabaten var nok neppe den sprekeste laksen i oppdrettsanlegget, og måltidet var bare sånn helt middels. Tilbehøret, ris og noen veldig dvaske grønnsakslignende greier, var heller ikke noe å skrive hjem om, men alt gikk i grisen likevel.




Akkurat som Jens' månelanding ble et mageplask på Mongstad, endte mitt "brennevin uaktuelt"-løfte på dynga, for plutselig hadde både gin og tonic tatt plass på det rektangulære bord. Med min prinsippfasthet lukter det statsrådspost i 2013...




Besetningen på flyet var ikke helt på nivå med Swiss-flighten tidligere på dagen, men det var heller ikke noe spesielt negativt å trekke frem. Det var jo f. eks. ingen kabingardin, men de forsvant bak sin egen gardin de siste 45 minuttene. Jeg fikk også på denne flighten gleden av å observere et tosifret antall toalettrekere fra Economy, så da var ikke OSL-ZRH noe engangstilfelle i så måte.




Det ble både to og tre G&T-er før ankomst OSL, ankomst omtrent på rute, og bagasjen var blant de første på båndet. Priority?!?

Tallenes tale
2 x Nicolas
3 x GT
1 x Vann
10 x Toalettrekere
2t 20m flytur
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ZRHOSL-Beinplass.jpg
Views:	807
Size:	90.4 KB
ID:	31486   Click image for larger version

Name:	ZRHOSL-Galleygardin.jpg
Views:	812
Size:	63.7 KB
ID:	31487   Click image for larger version

Name:	ZRHOSL-Nicolas.jpg
Views:	807
Size:	47.6 KB
ID:	31488   Click image for larger version

Name:	ZRHOSL-Mat.jpg
Views:	813
Size:	76.2 KB
ID:	31489   Click image for larger version

Name:	ZRHOSL-GT.jpg
Views:	810
Size:	64.8 KB
ID:	31490  

Click image for larger version

Name:	ZRHOSL-Toalettreke.jpg
Views:	856
Size:	57.2 KB
ID:	31491  
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 06:18   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Herlig rapport etter min smak! Toalettrekkere. Jeg dauer ))
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 08:19   #6
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Enig med Tommy777, og det er jo et flott nyord i det norske språket! Skal huske det!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 08:58   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,635
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Ser ut som om jeg var heldigere med både gardin og dofolk på min nylige tur til ZRH med SK (TR kommer en eller annen gang)

Liker måten du skriver på
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 09:06   #8
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Det er da utroligt, at mine kollegaer ikke kan trække det gardin for. Og det er en smal sag at henvise Economypassagerer til toiletterne bagest. Men det må man måske ikke i Norge!?!
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 10:18   #9
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Ofte er gardina mellom økonomi og økonomi ekstra, det fungerer ofte ok, særlig hvis det er en eller to på business.
SAS har et veldig godt business-produkt i Europa i seg selv, men gjør kanskje litt lite ut av det? Man skal jo være litt like her i Skandinavia da...
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 10:34   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Takk for en flott rapport!

Hva angår toalettrekere så legger jeg absolutt alt ansvar over på SAS for dette når de ikke klarer å sette opp en gardin, eller trekke den for hvis den er på plass i flyet. Det hender jo at fly med slik gardin opererer innenlands (naturligvis uten å trekkes for), så mange av de som går frem gjør det nok i god tro også på utenlandsflygninger. Det må være helt uproblematisk å markere et slikt skille, for det er selv nordmenn godt vant med på utenlandsflygninger.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 10:36   #11
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Takk for veldig bra rapport, virkelig artig å lese den.

Litt morsomt (og utfordrende for selskapene) å lese om dokøene foran når man sitter og spiser. Jeg tror dette er ganske utbredt, og min erfaring er at folk blir utrolig sure når de blir henvist til toalettene bak mens de står i kø foran. Så jeg skjønner på en måte at crewet vegrer seg. For ut fra det jeg har sett blir de altså virkelig virkelig sure...
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 10:40   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg tror dette er ganske utbredt, og min erfaring er at folk blir utrolig sure når de blir henvist til toalettene bak mens de står i kø foran. Så jeg skjønner på en måte at crewet vegrer seg. For ut fra det jeg har sett blir de altså virkelig virkelig sure...
Blir de sure også om det er en gardin som er trukket for, eller blir de sure når de har gått frem, ingen gardin på plass, for så å bli henvist til bakre toalett? Jeg kan forstå at passasjerene reagerer om en "virtuell gardin" skal fortelle passasjerene om at de har no access, men om det er et fysisk skille så burde terskelen for å bli sure være betydelig høyere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 11:52   #13
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Blir de sure også om det er en gardin som er trukket for, eller blir de sure når de har gått frem, ingen gardin på plass, for så å bli henvist til bakre toalett? Jeg kan forstå at passasjerene reagerer om en "virtuell gardin" skal fortelle passasjerene om at de har no access, men om det er et fysisk skille så burde terskelen for å bli sure være betydelig høyere.
Nei det var ikke gardin.

Må også legge til at jeg jo har betydelig sans for argumentet om at passasjerer i eco som sitter fremme i flyet bør kunne gå på toalettet foran. Men det jeg kanskje reagerer på er hvordan man tar seg til rette der fremme, og utnytter det faktum at det ofte er mange ledige seter i biz/eco extra. For det er jo mellom eco extra og eco et evt gardin vil bli trukket. har aldri opplevd gardin mellom biz og eco extra.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 11:53   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Morsom rapport, som ikke nevner hvilken flytype man flyr med, men i stedet fokuserer på mat, drikke og do-kø.
Du får skrive inn til cr hos SAS, mangel på gardinbruk er veldig kjedelig. Nesten like kjedelig som når nordmenn konsekvent overser gardina og går rett forbi for å bruke toalettet foran.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 12:37   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Fikk du forresten testet ut noen av Manchesters bedre restauranter og barer...?

Hva angår dokø og ignorering av gardinen så har jeg opplevd det samme på BA, og det var ikke nordmenn som ignorerte denne... Jeg mener vel at en forutsetning for å skulle kunne klage på folk som tar seg tilrette er at gardinen er på plass (dvs at selskapet ikke har gjort sitt), for de små plakatene som indikerer business og Econ extra er ikke akkurat egnet til å signalisere noe overfor passasjerene i økonomi, men et eller annet forteller meg at vi har hatt denne diskusjonen før... Jeg har full forståelse for kundene på C og Y reagerer på toalettrekerne, og dette bør vel SAS sørge for å rydde opp i. At det kan være ubehagelig for nå så være (og er det virkelig krise for en stakkar i økonomi så regner jeg med at man er fleksible uansett).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 16:23   #16
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

ZRH-OSL; var det nå 18/3?
Var på denne flighten (Kjenner igjen myyye turbulens etter avgang som god beskrivelse), men godt plassert på EMG setet så bestått knyttnevetest. Frekventerte ikke fremre toalett ;-)
For en gangs skyld fungerte også min Priority tag, men en evighet å vente på ski....
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 18:40   #17
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Fikk du forresten testet ut noen av Manchesters bedre restauranter og barer...?
Jeg var ikke ansvarlig for programmet på denne turen, men fikk både spist og drukket godt

Quote:
Originally Posted by The Viking View Post
ZRH-OSL; var det nå 18/3?
Nei, det var ikke denne flighten.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 23:25   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Takk for en flott rapport, veldig bra skrevet, jeg sitter og ler for meg selv her.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 00:57   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Fin rapport ja!

Men poenget er at SAS har ikke særlig mange pax i biz i Europa. Sist uke var jeg OSL-MAD, med ingen i biz, 2 i extra, og MAD-CPH med 1 i biz og 9 i extra mistenker en famile på 4 å ha blitt oppgradert i siste sekund, for de virket litt malplassert der de kom med billetter fra LAN Chile!

Denne uken, CPH.-DUS, 1 i biz og 5 i extra.

Konklusjon: Billettene for de dyrere klassene er for høye. På CPH-DUS hadde de stablet alle pax sammen bak i flyet med 3 på hver rad. De første 10 radene bestod av 6 pax. Hvorfor det liksom?

Hadde extra kostet 500-1000 kr ekstra (avh av distanse) hadde de nok fått inn flere penger på tjenestene sine!

Er det bare meg som tenker slik?
For mange flyselskaper tar for mye betalt for foran gardinet på europeiske ruter. De eneste som sitter der er dem som skal videre ut i Europa. Mat og drikke er billig for selskapene og kan sørge for mer inntekt. Forstår ikke helt denne situasjonen.

Som f.eks. Hvorfor er det 2k billigere pr vei å fly biz til MAD enn til BCN??

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 01:11   #20
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Fin rapport ja!

Men poenget er at SAS har ikke særlig mange pax i biz i Europa. Sist uke var jeg OSL-MAD, med ingen i biz, 2 i extra, og MAD-CPH med 1 i biz og 9 i extra mistenker en famile på 4 å ha blitt oppgradert i siste sekund, for de virket litt malplassert der de kom med billetter fra LAN Chile!

Denne uken, CPH.-DUS, 1 i biz og 5 i extra.

Konklusjon: Billettene for de dyrere klassene er for høye. På CPH-DUS hadde de stablet alle pax sammen bak i flyet med 3 på hver rad. De første 10 radene bestod av 6 pax. Hvorfor det liksom?

Hadde extra kostet 500-1000 kr ekstra (avh av distanse) hadde de nok fått inn flere penger på tjenestene sine!

Er det bare meg som tenker slik?
For mange flyselskaper tar for mye betalt for foran gardinet på europeiske ruter. De eneste som sitter der er dem som skal videre ut i Europa. Mat og drikke er billig for selskapene og kan sørge for mer inntekt. Forstår ikke helt denne situasjonen.

Som f.eks. Hvorfor er det 2k billigere pr vei å fly biz til MAD enn til BCN??

BF
Jeg sier meg enig alt du skriver.

Eksempelet med MAD og BCN kan utfylles med at det f eks er 2000 kr dyrere i biz til Nice enn Roma. Det er mye rar prising av biz hvis man først sjekker skikkelig.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Swiss/Edelweiss med Zürich - Bergen S17 jameson82 Flyforum 13 05-09-2022 14:35
Til Wien i SWISS-Biz.. pgaa TripReports 15 21-12-2009 15:48
Med Swiss i Biz til Asia Bizflyer Reiseforum 14 24-05-2009 17:31
Med Swiss i Biz til Spania Bizflyer TripReports 41 22-02-2009 11:38
Med SAS Braathens til Zürich Desk pilot TripReports 2 19-03-2006 03:07


All times are GMT +2. The time now is 09:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.