Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2017, 16:35   #1
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Spørsmål Spoilers under landing/oppbremsing

Etter landing og under oppbremsing legger jeg merke til at det er (veldig) vanlig at spoilers på toppen av vingene blir tatt ned tidlig, mens flyet enda bremser ganske kraftig.

Forstår at effekten er liten i forhold til thrust reversal og bremsing på hjul, men når flyet fortsatt beveger seg i hastigheter der air brakes vil gi en reduksjon i hastighet, hvorfor ikke beholde dem oppe fram til turnoff runway?

Edvard is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2017, 16:41   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Formålet med spoilers er å få flyets tyngde ned på hjulene, så de kan bremse. Når målet er oppnådd er spoilernes rolle oppfyllt og dermed tas de inn.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2017, 23:00   #3
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Det er normal en manuell operasjon som bestemmes av de som flyr. Noen selskap bruker innfelling av ground spoilers som signal til å "rydde opp" etter landing (flaps inn etc.) og det er nå slik at enkelte er kjappere til å starte den sekvensen enn andre, hvorfor de nå enn måtte ha det så travelt.

Personlig gjør jeg det etter at revers er kansellert og flyet er i takse-hastighet (30 kts eller så) da det ihvertfall ikke er noe hastverk med dem og ikke verdt distraksjonen. Noe aerodynamisk bremsing gir dem jo, det har du helt rett i, men effekten er størst jo fortere det går (samme med revers på motorene).

Last edited by Turtle; 30-08-2017 at 23:04.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2017, 23:02   #4
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Så drag spoilers bidrar med til bremsing ses på som ubetydelig?

Lurte på dette fordi om du bremser opp en sportsbil med active airbrake (à la McLaren) i høy hastighet, så er det overraskende hvor stor effekt den lille vingen har på bremsing og stabilitet.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2017, 23:47   #5
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvilken funksjon har de orange "boksene" under flaps og vinge på bildet? Og hva kalles de?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 00:01   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Hvilken funksjon har de orange "boksene" under flaps og vinge på bildet? Og hva kalles de?
Det er "fairings" og de skjuler mekanikken som håndterer flapen så den blir en bedre aerodynamisk konstruksjon.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 31-08-2017 at 00:04.
Discus is online now   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 00:45   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Hvilken funksjon har de orange "boksene" under flaps og vinge på bildet? Og hva kalles de?
For ordens skyld: De er orange på akkurat dette bildet fordi det er en easyJet-maskin og det er en del av fargeskjemaet. Normalt er de sølvgrå eller "vingefarget", det er svært sjelden de er malt, bortsett fra at enkelte flyselskap maler tuppene i orange. Dette for å merke de bedre mtp. bakkeoperasjoner.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 01:42   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Så drag spoilers bidrar med til bremsing ses på som ubetydelig?

Lurte på dette fordi om du bremser opp en sportsbil med active airbrake (à la McLaren) i høy hastighet, så er det overraskende hvor stor effekt den lille vingen har på bremsing og stabilitet.
Ja, men er ikke det nettop på grunn av økning i down-force og dermed økt friksjon mot underlaget?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 02:39   #9
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Ja, men er ikke det nettop på grunn av økning i down-force og dermed økt friksjon mot underlaget?
Jo primært, og det føles. Men du får deployment ved high-speed lift-off, uten å berøre bremsen. Effekten er tydelig merkbar, mest på stabilitet/balanse. Selve bilen har i høy hastighet så mye luftmotstand at frafall av motorkraft alene gir hurtig deselerasjon.


Last edited by Edvard; 31-08-2017 at 04:00.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 10:27   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Jeg er sikkert litt på jordet, men er ikke en del av funksjonen også å helt "fjerne" oppdriften fra vingen?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 10:33   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg er sikkert litt på jordet, men er ikke en del av funksjonen også å helt "fjerne" oppdriften fra vingen?
Jo, det er jo det Polaris skriver i post #2. Spoilerne "ødelegger" luftstrømmen over vingen og dermed er løftet borte, slik at mest mulig av flyets tyngde hviler på hjulene for øket bremseeffekt. ("Spoiling the lift", derav navnet).
Stone is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 10:35   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Jo, det er jo det Polaris skriver i post #2. Spoilerne "ødelegger" luftstrømmen over vingen og dermed er løftet borte, slik at mest mulig av flyets tyngde hviler på hjulene for øket bremseeffekt. ("Spoiling the lift", derav navnet).
Beklager, det så jeg ikke i den posten.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2017, 21:53   #13
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Så drag spoilers bidrar med til bremsing ses på som ubetydelig?

Lurte på dette fordi om du bremser opp en sportsbil med active airbrake (à la McLaren) i høy hastighet, så er det overraskende hvor stor effekt den lille vingen har på bremsing og stabilitet.
Spoilers er der for å minske vingens løftekraft ja, slik Stone skriver, og dermed øke dekkenes marktrykk mest mulig. Det er klart de produserer drag også, men hovedeffekten er tyngde på hjulene. På en bil hjelper den også med nedbremsing, men primæreffekten er nok å flytte trykksenteret bakover, og dermed hjelpe bilens bakende å holde seg på bakken, slik at man slipper at bilen begynner å "logre" under oppbremsing, noe som sikkert ikke er så stas i 300 km/h.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2017, 01:14   #14
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Et eksempel fra 737CL, stoplengde (fot), tørr bane, typisk landingsvekt/config

(kun) thrust reverse : 9000'
Spoiler + thrust reverse: 8000'
(kun) bremser: 4000'
Spoiler + bremser: 2750'
Spoiler + bremser + thrust reverse: 2600'

Som man kan se, spoiler gir ikke mye aerodynamisk drag, thrust reverse gjør heller ikke mye av jobben,
mens bremsene gjør det meste og spoilerne gjør bremsene betydlig mer effektive..

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 16:51   #15
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvis det er greit å spore av litt: Hvorfor bruke reversers på tørr og fin bane når behovet er så lite? Sparer man ikke mer på å droppe bruk av reversers enn å bytte skiver litt oftere?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 19:42   #16
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Hvis det er greit å spore av litt: Hvorfor bruke reversers på tørr og fin bane når behovet er så lite? Sparer man ikke mer på å droppe bruk av reversers enn å bytte skiver litt oftere?
Kort versjon. Nei.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 19:51   #17
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Stemmer det at mye bruk av spoilers fra cruise height ned til landing tyder på en dårlig planlagt glidebane fra pilotene, med dårlig energi-sparing? Eller er det 100% opp til ATC? Eller kan det være både ATC og dårlig energy-management fra pilotene? Er det litt "the lazy man's approach"?

(Da snakker jeg ikke om litt spoiler som alle må bruke i ny og ne, men de mer ekstreme tilfellene hvor spoilers ute nesten hele tiden fra T/D til landing/50-100% av tiden mellom T/D til landing).
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 23:04   #18
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

@Polaris: Som det har blitt nevnt i flere tråder om forskjellige operative saker her på forumet er det en nærmest endeløs rekke av variabler som spiller inn i flyvning.

Når det gjelder bruk av spoiler kan det være flere forskjellige grunner, ofte en kombinasjon av ulike faktorer. Spoiler ute hele veien ned har jeg svært sjelden, om ikke aldri, vært med på.

Men noen grunner: Sen descend-klarering fra ATC, (dårlig flyger/ATC planlegging eller rett og slett mye trafikk i konflikt under til at man får descend når det passer best for profilen), endring av bane i bruk og/eller innflygingsmønster (innkorting av ruten, slik at man må raskere ned), den klassiske ATC-tabben med å goofe det til så flyet både må redusere fart og descende raskt (Jada, har vært der jeg og), Dårlig koordinering/planlegging mellom forskjellige ATC-sektorer (av og til i forskjellige land), forskjell i vind fra det som er varslet eller rask endring i vindforholdene, og sikkert en haug andre grunner.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 23:48   #19
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

@KnutW - takk men det var ikke det jeg spurte om. Egentlig. Jeg er fullstendig klar over hva en spoiler er, hvorfor, og hva slags funksjon den har. Både fra piloters og ATC's side. Det jeg etterspør er helt konkret om veldig mye spoilerbruk tyder på et crew uten mye planlegging i sin glidebane, til tross for at jeg er klar over at noe av det kan komme fra plutselige ATC-kommandoer. Men tenker mer generelt, i en vanlig situasjon hvor det ikke blir gitt beskjed om å befinne seg 10,000 fot ned innen et veldig nært radiopunkt. Dette ble meg fortalt av en Norwegianpilot, og jeg lurer på om han bare var shit-talking om et annet flyselskap eller om det har noe for seg

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
@Polaris: Som det har blitt nevnt i flere tråder om forskjellige operative saker her på forumet er det en nærmest endeløs rekke av variabler som spiller inn i flyvning.

Når det gjelder bruk av spoiler kan det være flere forskjellige grunner, ofte en kombinasjon av ulike faktorer. Spoiler ute hele veien ned har jeg svært sjelden, om ikke aldri, vært med på.

Men noen grunner: Sen descend-klarering fra ATC, (dårlig flyger/ATC planlegging eller rett og slett mye trafikk i konflikt under til at man får descend når det passer best for profilen), endring av bane i bruk og/eller innflygingsmønster (innkorting av ruten, slik at man må raskere ned), den klassiske ATC-tabben med å goofe det til så flyet både må redusere fart og descende raskt (Jada, har vært der jeg og), Dårlig koordinering/planlegging mellom forskjellige ATC-sektorer (av og til i forskjellige land), forskjell i vind fra det som er varslet eller rask endring i vindforholdene, og sikkert en haug andre grunner.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 23:56   #20
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dette ble meg fortalt av en Norwegianpilot, og jeg lurer på om han bare var shit-talking om et annet flyselskap eller om det har noe for seg
Høres ut som p***preik for å imponere. Alle tabber seg ut av og til og skulle noen mene noe annet om seg selv trenger de et kurs i selvkritikk...
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
MD-11 m/røff landing krølle Flyforum 9 25-10-2009 20:22
Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen. pk772 Flyteknisk forum 10 19-08-2009 23:24
Barsk landing Trety Flyforum 7 10-06-2006 01:45
Hard Landing Airbus 330 Flyforum 7 29-05-2006 14:22
Skeiv landing EB Flyforum 19 03-12-2005 23:22


All times are GMT +2. The time now is 23:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.