Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2015, 22:23   #1
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Star Alliance Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Etter mange års fravær fra skriving av Trip Reports er tiden inne for et comback!

Årets sommerferie ble opprinnelig planlagt som en rundreise på USAs vestkyst ved bruk av bonusbilletter i C og Companion Ticket fra AmEx. Vi var relativt fleksible med tanke på reisedatoer og turens lengde, hvor kravet var utreise tidligst 18. mai og retur senest 20. juni. Det viktigste var egentlig å fly i fullverdig C-klasse på langdistanse, noe ingen av oss har gjort tidligere. Etter to lange økter på telefonen med call-senteret ble det klart at det var meget vanskelig å finne to seter i C-klasse til vestkysten. Nye planer ble lagt, og Florida pekte seg ut som en favoritt. Call-senteret tryllet frem billetter med Swiss, som var det selskapet vi var mest ivrige på i utgangspunktet. Billettene ble bestilt i midten av januar.

Reiseruten ble som følger:
26/5 OSL-CPH - SK 1461 i PLUS
26/5 CPH-ZRH - SK 601 i PLUS
26/5 ZRH-MIA - LX 64 i Business
16/6 MIA-ZRH - LX 65 i Business
16/6 ZRH-OSL - LX 1216 i Business

Total pris for to personer ble 110 000 eurobonuspoeng, 1 CT-billett og 6 366 kr i fuelcharge og taxes.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2015, 22:24   #2
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Ser supert ut , gleder meg til fortsettelsen
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2015, 23:32   #3
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
SAS Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

SK 1461 OSL-CPH
26.5.2015 klokken 06:10
Sete 9E og 9F (Plus)

Dette er første turen min med SAS Plus, og første besøket mitt i lounge, i motsetning til reisefølget som har gjort dette tidligere.

Flyavgang kl 06:10 er umenneskelig tidlig etter min klokke. Dette gjenspeiles i lite kreative bilder fra Gardermoen. Turen startet fra Oslo rett før klokken 04:00, slik at vi skulle rekke en tur i loungen. Det var minimalt med trafikk, så turen til Gardermoen gikk på tid. Vi parkerte, og bestemte oss for å ta beina fatt til terminalen.

Bilde fra bilturen:


Etter rusleturen var vi fremme ved innsjekkingsområdet rett før klokken 5. På dette tidspunktet var ikke business/plus/gull-skrankene bemannet, så vi ble relativt kjapt vinket forbi køen for ekspedering i skrankene for vanlige passasjerer. Dette er for meg som alltid flyr bak gardinen en utrolig deilig følelse. Resten av skrankene åpnet kl 05:00 presis, så vi var bare litt tidlig ute. Deretter bar det til Fast-Track gjennom sikkerhetskontrollen. Disse åpner tydeligvis også kl 05:00, for de hadde ikke fjernet sperrebåndene da vi kom. Disse måtte vi for øvrig fjerne selv, av uviss årsak.

Etter et kjapt besøk i Tax Free gikk jeg for første gang i mitt 31-årige liv inn i en lounge. Etter å ha hørt og lest utrolig mye om dette aller helligste rom synes jeg det absolutt svarte til forventingene. Det ble kaffe og brød med ost og skinke for min del, samt en avis. Kaffe var det jeg trengte på dette tidspunktet, så fikk ikke egentlig med meg hva annet de hadde å servere av flytende. Vi er ikke gullkunder, så vi gikk ikke inn i det aller aller helligste rom, selv om det ikke var noen sperringer å se.

Bilde fra lounge:


Etter hvert ble det på tide å gå til gate, som i dag var nr 47. Flyet som ventet på oss der var LN-RPO "Thorleif Viking". Dette er en 737-883 som ble levert til SAS 18.8.2000. Flyet har tidvis vært i utlendighet hos Air Europe, Air One og Moskovia Airlines.

LN-RPO ved gate 47:


Ved gate holdte de igjen vanlige pax, og sørget for at Plus- og statuskunder kom ombord først. Som vanlig stormet hvermansen frem, men betjeningen holdt tilbake massene så godt de klarte(det er litt trangt i gate-området, så det er begrenset hvor enkelt det er å få til prioritert ombordstigning).

Vel ombord satte vi oss i våre tildelte seter, 9E og 9F. Det vil si at det ikke var noe ledig midtsete, men det er prisen man betaler for å reise to sammen. Plus-seksjonen var til og med rad 10.

Frokostboks og kaffe ble servert av 2 FAs denne morgenen. Jeg vet ikke om det er vanlig prosedyre. Det var god tid til å spise maten og drikek kaffen, selv om flytiden er kort. Kabinbesetningen var flinke til å komme en runde med påfyll, men de fikk også tid til å dra for gardinen og ta seg pause. I motsetning til hva jeg har lest her på forumet kom besetningen ytterligere en runde med påfyll, selv om gardinen var lukket.

Frokost:


Knyttnevetest:


Alt i alt en fin tur med SAS Plus, og vi landet på Kastrup 15 minutter før rutetid.

Last edited by SAJblue; 16-08-2015 at 23:35. Reason: Fjernet prefix-tekst rundt bildene
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2015, 22:14   #4
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
SAS Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

SK 601 CPH-ZRH
26.5.2015 klokken 07:55
Sete 1B og 1C (Plus)

Vi hadde opprinnelig 30 minutters connection på Kastrup, som jeg mistenker er absolutt minimum av hva som tilbys. Siden vi landet 15 minutter før rutetid fikk vi dermed 45 minutter på å bytte fly. Dessverre betyr dette at det ikke ble noe lounge-besøk på Kastrup. Det er et stykke å gå fra B-gatene der vi landet, til D3, men det opplevdes ikke som stressende.

Denne flighten var det OY-KAO "Amled Viking" vi fikk gleden av å fly med. Maskinen er en A320 og ble opprinnelig levert til Indigo i 2006. SAS overtok maskinen i 2013.

Vi ble ønsket ettertrykkelig "god morgon" av kabinbesetningen ved ombordstigning. Vi fant setene våre (1B og 1C) kjapt. Plus-seksjonen var fem rader, og alle midtsetene var ledige unntatt på vår treseter(igjen er dette prisen man må betale for å reise to sammen i Plus).

God benplass:


Det er grenser for hvor mange frokoster vi klarer å spise i løpet av kort tid, så det ble smoothie, kaffe og chips på oss. Klokken er tross alt bare litt over 8. Og vel vitende om mange timer i lounge i Zurich og deretter en lang flytur over dammen føltes det for tidlig å be om alkohol

Smoothie, kaffe og chips:


Kabinbesetningen er veldig serviceinnstilt, og spør om vi vil ha mer. Jeg er fortsatt forsynt, så jeg takket nei. Men så er moroa over, gardinen blir trukket for.

Gardinen:


Alt i alt var dette en fin tur med SAS, men jeg skjønner ikke helt hvorfor gardinen må dras for hele tiden. Når gardinen er dratt for føler jeg at galley er såpass privat at jeg ikke benytter toalettet der.

Last edited by SAJblue; 17-08-2015 at 22:16. Reason: Skrivefeil
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2015, 22:59   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Toppers!
Aldri feil med en rapport fra Swiss
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 13:28   #6
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Takk for titten så langt!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 21:47   #7
bmgzor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Haugesund
Posts: 102
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Anbefaler deg å bare booke A/C og D/F seter i plus selv om dere er to. Skulle noen mot formodning velge midtsete så er de sjeldent vanskelige å be når du tilbyr dem midtgangen

Forøvrig fin rapport så langt.
bmgzor is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2015, 23:57   #8
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Swiss Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

LX 64 ZRH-MIA
26.5.2015 klokken 13:20
Sete 11A og 11B (Business)

Med 3,5 timer i ZRH ble det god tid til å teste lounge. Vi ble godkjent av dragen i resepsjonen, og fikk slippe inn i business-loungen. Swiss har mange lounger i ZRH, og jeg tror 2-3 av disse var tilgjengelig for oss vanlige business-passasjerer (Schengen, non-schengen og ankomst). Selv om ZRH er en velfungerende flyplass, var det tidvis vanskelig å skjønne når vi var innenfor schengen, utenfor schengen, hvilke sikkerhetskontroller som førte hvor og hvorfor. Faktisk var det ganske mye med denne flyplassen jeg ikke forstår. Dette inkluderer hvorfor Swiss ikke har lounge i E-terminalen hvor alle langdistanseflyvningene går fra, og hvorfor toget mellom terminalene er delt på en måte som virker tilfeldig (når man ankommer E-terminalen er det en stor skillevegg mellom togene man ikke kan passere, men alle ender opp på samme plass uansett).

Uansett, vi endte opp i den største av de tilgjengelige loungene, som befinner seg i A-terminalen. Dette er en skikkelig storstue som ser slik ut:


Mat og drikkevalg i loungen var ok, dessverre var det musserende alternativet kun en "vinbasert drikk" som det stod på etiketten. Men hva gjør det når man har Gin & tonic! Swiss skrøt av at de hadde verdens lengste lounge-bardisk i etasjen over storstuen. Vi synes dette hørtes hyggelig ut, men snudde i døren da denne baren var røykeområde.

Lounging kan bli kjedelig i lengden, og litt før tiden var inne dro vi ut til terminal E.

Her venter vi på at boardig skal starte:


Her er maskinen som skal fly oss til MIA:


HB-JHL "Sarnen" er en A330-343X, levert til Swiss 24.2.2012. Swiss har både First Class og en stor business class, så vi tok til høyre da vi kom ombord, og fant raskt sete 11 A og B. Som mange av forumistene vet har Swiss på babord side annenhver rad med såkalte troner og annenhver rad med tosetere ved vinduene. Det var altså en av disse toseterne vi valgte(vi vil jo sitte sammen på tur). Toseterne føles komfortable, og det er godt med sitte- og liggeplass, selv om det ikke er bredt armlene ut mot midtgang. Det skorter derimot på oppbevaringsplass, for eksempel er det bare plass til et par sko i skooppbevaringsrommet(fordi dette rommet er under setet til "tronen" foran oss.

Sete 11A:


Godt med plass og særdeles godkjent knyttnevetest på 11B(skooppbevaringsrommet ses nesten nederst til høyre på bildet):


Undertegnede har fått utlevert sitt første amenity kit:


Innholdet i amenity kit var ikke så spennende, og bestod av røde komfortsokker, tannkrem og tannbørste, ørepropper, sovemaske og noe annet jeg ikke husker i farta. Det beste var ikke innholdet, men selve mappen/innpakningen. Swiss kjører i sommer en kolleksjon med forskjellige tøyposer, dokumentmapper etc som de pakker innholdet i. Alle disse posene og mappene matcher, og flere av de kan brukes sammen, hektes i hverandre etc. Så hvis man flyr mye langruter i løpet av sommersesongen kan man samle på alle disse.

Pre-departure drink ble utdelt sammens med varme kluter. Vi valgte Champagne:


Utsikt fremover i kabinen:


Utiskt på skrått bakover i kabinen:


Som dere ser av kabinbildene var det langt fra fullt ombord. Business var litt over halvfullt, bak gardinene var det under halvfullt. I den bakerste økonomikabinen hadde de som ønsket det sin egen toseter/fireseter. Her er lenke til kabinkonfigurasjon hos seatguru for de som ønsker å fordype seg: http://www.seatguru.com/airlines/Swi...lines_A330.php

Før take off ble menyen levert åpnet. Jeg lukket den for å ta bilde:


Menyen er presenter på tre språk, her er den engelske varianten:


Vinmeny:
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2015, 23:58   #9
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Swiss Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Før maten ble servert kom besetningen å la hvite duker på bordene. For- og hovedrett serveres fra galley, det er altså ikke snakk om å bruke vogner til dette. Forretten ble servert på et stort brett. Da hovedretten kom ble brettet stående igjen på matbordet, men fatene ble byttet.

Det var to valg blant forretter, i tillegg til salaten som alle fikk. Jeg valgte "Salmon trout tartar", resiefølget valgte "Breasola". Begge rettene var veldig gode. Vi valgte begge den sveitsiske hvitvinen til forretten, siden vi først reiser med Swiss.

"Salmon trout tartar":


"Breasola":


Til hovedrett valgte vi begge "braised lamb shoulder":


Hovedretten var også velsmakende. Vi valgte begge den sveitsiske rødvinen som drikke til denne retten.

Så var det tid for dessert:


Det var tre oster, én kjedelig, én gul og en geitost. Alt i alt var det ikke et spesielt spennende ostefat for oss som liker litt kraftigere saker. Til gjengjeld ble vi servert en veldig god portvin. Vi delte også et kakestykke som ekstra dessert. Disse ble servert samtidig som dere kan se på bildet. Vi fikk også kaffe og påfyll av portvin undervegs.

Underholdningssystemet inneholdt et rikholdig utvalg nye storfilmer i tillegg til et mindre utvalg gode serier. Det som var noe merkelig var at flere av seriene bare var noen få episoder fra én sesong. Jeg satte på Kingsmen, men grunnet tidlig avreise hjemmefra ble øyelokkene veldig snart veldig tunge. Jeg la setet i liggeposisjon og fikk meg et par timer på øyet. Jeg ville ikke sove mer, siden det var første turen min i business på langdistanse.

Undertegnede later som han sover:


Og det er når jeg legger setet i liggeposisjon at jeg virkelig skjønner fordelen med business, man får faktisk en komfortabel seng! På swiss er det flat-beds, så komforten er det virkelig ikke noe å si på. Jeg er gjennomsnittlig høy, så hadde absolutt ingen problemer med lengde eller bredde.

Siden jeg ville få med meg så mye som mulig av opplevelsen stod jeg som sagt opp igjen etter et par timer. Da ble jeg servert iskrem (og en gin & tonic) og satte på Kingsmen igjen.

Vi er nå kommet en ca 6 timer ut i flighten, og besetningen har så langt gått ofte gjennom kabinen og spurt oss våkne om vi vil ha noe. Men nå ble det en pause på omtrent to timer hvor det ikke skjer spesielt mye. De fleste i business sover uansett. Jeg tar meg en tur bak gardinene for å sjekke forholdene der. Det jeg legger merke til er at det er forskjellig temperatur i business og økonomi. Businessklass er flere grader varmere. Er dette en strategi for å få folk i business til å sove?

Etter hvert blir kabinen gradvis omstilt fra nattmodus til dagmodus igjen. Egentlig føles det som om det er morgen, men det er det jo på ingen måte. Det klargjøres for ny servering i form av «arrival meal». Vi velger begge alternativet med roast beef.

Roast beef:

Dessverre fikk jeg en uspiselig del av kjøttet, måtte spytte det ut igjen da det ikke gikk å tygge dette engang. Reisefølget fikk derimot spiselige kjøttstykker. Så jeg tilskriver denne episoden som et uheldig glipp. Jeg ble tilbudt noe annet etter at uhellet var oppstått, men jeg takket høflig nei. Resten av maten var god, spesielt fruktsalaten. Til maten fikk jeg servert kald kaffe. Dette kan ikke kategoriseres som en uheldig glipp, her er det noen som ikke har gjort jobben sin.

Vi nærmer oss Miami:


Alt i alt var jeg veldig fornøyd med min første langdistansetur i business. Det er virkelig noe helt annet enn å reise bak gardinene. Spesielt er det setet og all plassen som er den største forskjellen. Og ikke minst at setet blir til en flat seng ved behov. Besetningen er også veldig serviceinnstilt, og det hele føles både personlig og oppriktig. Livet er rett og slett bedre foran gardinen enn bak.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2015, 23:52   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Flott rapport Ser frem til fortsettelsen!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2016, 17:34   #11
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Vi hadde drøye tre uker til rådighet i Florida. Først var det 6 netter i Miami Beach (som er en egen by utenfor Miami) før vi satte sjøbein med et 4-dagerscruise. Resten av tiden hadde vi leiebil og tok en rundtur i staten. Under følger et knippe bilder fra oppholdet:



Frokost på ekte amerikansk vis (Miami Beach)



Utsikten fra hotellrommet (Miami Beach)



Østkysten av Florida er egentlig en eneste lang strand, her representert av Miami Beach



Som ekte turister tok vi en dag på "hop on hop off" i Miami og Miami Beach



Busselskapet hadde tre forskjellige turer, og vi rakk akkurat å ta alle på en dag. Her ser vi noe kunst som den meget entusiastiske guiden kunne fortelle mye om!



Her passerer vi politistasjonen som Dexter i tv-serien "Dexter" jobber på



Miami by var veldig stolte av at de visstnok har den tredje største tettheten av skyskrapere i USA



Så var tiden inne til et firedagerscruise med Carnival Ecstacy



Rederiets karakteristiske skorstein



Interiøret i balja var inspirert av Las Vegas, bare mye mer harry. Balja ble sjøsatt i 1991, og var tydelig preget av tidlig 90-tall.



Personalet ombord var supehyggelige og veldig serviceinnstillte. De var også spesialister til å lage dyr av håndklær.



Lugaren var av grei størrelse.



Dette var mitt første cruise, men jeg synes egentlig det var ganske kjedelig. Første stopp var Nassau, Bahamas. Dette var et sted som utelukkende livnærer seg på 3-4 daglige anløp av cruiseskip, med andre ord en god gammeldags turistfelle. Andre og siste stopp undeveis var på rederiets private badeøy. Det gøyeste med cruiset var faktisk denne automaten hvor vi kunne vinne inka-skatter.



Tilbake på land kjørte vi nordover kysten til vi kom til Cape Canaveral/Kennedy space center. NASA har et besøkssenter her som virkelig er verdt turen!



Det å se en romferje i levende live var et av de desiderte høydepunktene på turen!



En tur i Disney Worlds Magic Kingdom ble det også. Dette er faktisk den fjerde av Disney-landene jeg har besøkt. Dessverre traff vi på høysesong her, noe som medfører endeløse køer. Anbefaler på det sterkeste å besøke Disney-parker utenom høysesonger.



Dette var en annen høydare, tur med air boat i Everglades



Her kan det skimtes en alligator i sitt naturlige habitat



Til sist tok vi en avstikker til Key West. Her ser dere utsikten fra hotellrommet.


Alt i alt var det en super ferie i Florida, og det anbefales til alle og enhver å reise hit. Tre uker var akkurat passe med tid, vi fikk sett og gjort mye av det Florida har å by på.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2016, 20:06   #12
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

LX 65 MIA-ZRH
16.6.2015 klokken 19:40
Sete 11A og 11B (Business)

Etter tre herlige uker i Florida var det på tide å vende snuten hjemover. Vi startet dagen i Key West, med koffertpakking og utsjekk i 11-tiden.


Kofferter må pakkes, Key West



Første stopp på veien til MIA var for å spise frokost på IHOP. På bildet ses også vår leiebil i Florida, en Lincoln.


Så kjørte vi direkte til MIA, en tur på omlag 3,5 timer


På tur til MIA

Vi ankom MIA i svært god tid før avgang. Leiebilen ble tilbakelevert uten problemer.

Jeg brukte litt tid på å få tilbake ting jeg hadde glemt ombord i flyet tre uker tidligere. Swiss' personale greide å finne det jeg hadde glemt, herunder guideboken for Florida. Grunnen til at jeg glemte dette var at jeg la det i kahytten under et ledig sete under forberedelse av landing.

Etter innsjekk og sikkerhetssjekk gikk vi rett til loungen, som het "Salon VIP". Det var avslappende stemning og OK utvalg i drikkevarer og noen gode matbiter. Foruten et utvalg av øl og sprit hadde de en type rødvin, to typer hvite samt prosecco. Som de observante av dere kan se var drikkeutvalget bedre her enn i Swiss' egne lounger i Zurich. Matbitene var av typen fingermat med ost, kjeks, rundstykker og potetgull.

Personale fra Lufthansa informerte at vi kom til å bli litt forsinket, da crewet satt fast i trafikken. De kom også og informerte oss da det var på tide å gå til gate.

Dagens maskin var en Airbus A330-343X, HB-JHI "Geneve". Flyet ble levert Swiss i desember 2010. Vi hadde valgt samme seter som på veien ned, 11A og 11B. I motsetning til turen ned var business class fyllt til randen, høysesongen var absolutt i gang. Dette kombinert med at crewet var forsinket betød dessverre at det ikke ble prioritert å servere pre-departure drinks. Aviser og magasiner ble riktignok utdelt, sammens med menyer.

Den ene flyvertinnen kjente oss igjen fra turen ned, noe jeg synes er hyggelig. Hun benyttet anledningen til å friske opp svensktalen sin.


Business Class fyllt til randen


Air France i solnedgang på nabogaten


Forside meny


meny middagsservering


vinkart

Vel oppe i luften kom serveringen i gang. Det var tydelig at servicen var mer maskinell enn ved forrige flight, og det var mindre fokus på personlig tilpasning. Dette har nok mye å gjøre med at det var flere passasjerer, noe som tyder på at de nok er ganske tight bemannet i de tilfeller kabinen er full. Jeg lar bildene under tale for måltidet:


Bordene ble dekket med hvite duker, og vi fikk Champagne som pre-meal drinks


Carpaccio til forrett. Hvorfor ostefatet ble servert sammens med forretten er en gåte, men begge deler smakte fortreffelig!


Til hovedrett var det biff. Denne biffen er den beste biffen jeg har spist på fly noensinne. Det var litt lite tilbehør, men kanskje det egentlig var meningen at vi skulle spare salaten som ble servert sammens med forretten til nå. Hvem vet.


Desserten var ostekake ala New York style, og var også utrolig god. Ved siden av fikk vi portvin, men denne var dessverre iskald.

Siden dette var en nattflight ble varmen skrudd opp og lyset slukket. Jeg så 3 episoder av Brooklyn 99 før jeg sovnet. Jeg sov i 3 timer, men hadde satt på alarm slik at jeg ikke skulle sove bort hele opplevelsen av å fly i business.

Kald frokost ble servert på bakgrunn av et bestillingsskjema vi leverte inn før avgang. Frokosten bestod nøyaktig av hva vi hadde krysset av, noe som egentlig var litt kjedelig. Det er jo ikke alltid man vet hva man har lyst på til frokost 8 timer før frokosten serveres.


Bestillingsskjema for frokost


nærbilde av frokost

Så er det slutt på notatene mine, som indikerer at det ikke skjedde noe nevneverdig på resten av flyturen. Vi landet og parkerte ved E-piren.


HB-JHI parkert ved gate

Alt i alt er det en helt annen opplevelse å fly foran gardinen, og tatt i betraktning av at dette var min første ferie med business på landistanse synes jeg Swiss innfrir til mange av forventingene. Riktignok var det litt mindre glamorøst enn hva jeg trodde, men jeg gleder meg til neste tur i business på langdistanse!
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2016, 20:50   #13
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

LX 1216 ZRH-OSL
17.6.2015 klokken 16:45
Sete 3D og 3F

Vi hadde en god del timer til lounging i Zurich. Vi besøkte to forskjellige lounger, men siden vi kom fra nattflight fikk jeg aldri helt med meg hvor disse faktisk befant seg. Det kan også hende at vi gikk inn og ut av schengen en gang for mye, men det er i likhet med resten av flyplassen uklart for meg(se tidligere poster om min mening om flyplassen).


Vedlig bra utsikt fra en av de besøkte loungene


Endeløse rullebånd fraktet oss rundt på flyplassen. Morsom vri at disse også går opp og ned mellom etasjene, får litt følelse av fornøyelsespark.

Flyet som skulle ta oss til Oslo var HB-JLP "Allschwil". Dette er en A320-214 levert til Swiss i mars 2011.

Også Swiss har innført knekkebrødtynne slimlineseter på kortdistanseflåten sin. De har faktisk brøytet vei og klemt hele 180 seter inn i en A320. Riktignok blokkerer de midtseter i business, men det er likevel veldig mange seter i en A320. Flyet virker ikke spesielt trangt, bortsett fra på toalettene som er flyttet helt bak i flyet og som har erstattet mesteparten av galleyområdet der.

Vel ombord ble vi godt tatt i mot av en serviceinnstilt besetning. Vi fikk både vannflaske og våtservietter.


Knyttnevetest i business


Også andre selskaper enn SAS drar for gardinen. Om enn i noe mindre omfang.


Før måltidet åpnet flyvertinnen en flaske Champagne til oss. Så vidt jeg så var det ingen andre som ville ha sprudlevin. Jeg fikk tatt en rask titt på passasjerlisten, jeg og reisefølget var de eneste statusløse blant de 10 passasjerene i business class på denne turen.

Så var det på tide med matserveringen.


Reisefølget valgte biff, som var den samme som på forrige flytur.


Jeg valgte en pastavariant, tror den til og med var uten kjøtt.

Resten av turen gikk med på å prøve å sove. Etter veldig mange timer på reisefot var vi nå klare for å komme frem.


Her er flyet parkert ved gate på OSL


Her bygges det for fremtiden

Alt i alt var dette en fin intraeuropeisk flight, i alle fall for oss som hadde blokkert midtsete.

Det var siste del av trip-report angående fjorårets hovedferie. Årets ferie går til Canada, skal prøve å få til en trip-report for denne turen også.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2016, 22:01   #14
madisiri
Newcomer
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 25
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Flott rapport, så morsomt ut. Gleder oss selv til en tur til Florida i mai!
madisiri is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2016, 11:40   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015

Herlig lesestoff, fine bilder!
Rullebåndene på Kloten er evigvarende. Folk syns det er store avstander på Schiphol, men her kan man gå på seg hoftebrudd og brannsår på bjellene om man ikke tar det pent i starten.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til Florida med Delta WF-380 TripReports 21 21-06-2015 21:31
Til Florida med Norwegian WF-380 TripReports 21 13-04-2014 00:40
Til Florida med Icelandair WF-380 TripReports 23 13-03-2013 23:24
Florida med Swiss. SudCaravelle TripReports 16 08-08-2011 21:19
Til Florida, med hvem? Jumbojet Reiseforum 11 07-10-2009 00:40


All times are GMT +2. The time now is 17:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.