Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2013, 02:37   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
oneworld Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

Det er en god stund siden jeg sist laget en Trip report, og derfor har jeg laget en TR fra min reise til Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air.

Reiseruten:
23.03.13 – AirBerlin AB8303 Gøteborg (GOT) – Berlin (TXL), Boeing 737-700

23.03.13 – AirBerlin AB8706 Berlin (TXL) – Sofia (SOF), Airbus A319

03.04.13 – Bulgaria Air FB319 Sofia (SOF) – Berlin (TXL), Embraer 190

03.04.13 – AirBerlin AB8242 Berlin (TXL) – Oslo (OSL), Airbus A319



23. Mars 2013, kl. 10.50:
AB8303 Gøteborg (GOT) – Berlin (TXL)
Economy Class
Boeing 737-700

Reisen startet fra Gøteborg-Landvetter og skulle gå med AirBerlin via Berlin-Tegel til Sofia. Var ute i god tid og sjekket inn en time og 40 min før avgang. AirBerlin tilbyr ikke automatinnsjekk i GOT, så man må sjekke inn via skranke eller på nettet. Avgangen til TXL var kl 10:35 med en Boeing 737-700. Innsjekkingen gikk smertefritt, og det var heller ikke kø i sikkerhetskontrollen. Gøteborg er en liten flyplass. Ikke akkurat den peneste eller mest moderne flyplassen, men grei nok. Benyttet meg av det gratis nettet på flyplassen tilbyr, og plutselig var det tid for boarding.


Flyet ankommer fra Berlin-Tegel.

Boarding gikk ganske raskt og smertefritt. Er ikke helt sikker på hvilket sete jeg satt i på denne flighten, men tror det var 18A. Kabinfaktoren var 98 % på dagens flight til Berlin-Tegel.



Avgang ble ca. 10 minutter forsinket.


Gøteborg-Berlin er ikke lange flighten, tok kun en time fra avgang til landing.


Om bord i flyet fikk vi servert Wasa Knekkebrød, samt drikke. Smakte helt greit. AirBerlin kaller seg et lavprisselskap, men minner i praksis mest om et vanlig full service selskap. Kabinpersonalet på dagens flight var hyggelige, og de gikk to runder og tilbød drikke, til tross for den korte distansen. Meget bra service!



Rett før landing på TXL.


Vi landet på Berlin-Tegel litt før oppsatt tid, og i likhet med Gøteborg var det også her skyfri himmel.


Alle fikk en hjerteformet sjokolade på vei ut av flyet. Og det ble bussing til terminalen.



23. Mars 2013, kl. 14.30:
AB8706 Berlin (TXL) – Sofia (SOF)
Economy Class
Airbus A319

Hadde rundt 2,5 timer før avgang til Sofia. Personlig liker jeg AirBerlin, men hva jeg ikke liker, er Tegel. Flyplassen er gammel, nedslitt, utdatert, uoversiktlig og generelt ganske meningsløs, og kommer overhodet ikke til å bli savnet for min del. Gleder meg til nye BER åpner.
Ble en liten matbit på Marche. Prisene på mat kan man i alle fall ikke klage på! Måtte gå fra C-terminalen hvor flyet fra Gøteborg hadde ankommet til A-terminalen, hvor flyet til Sofia skulle gå fra. En ting er sikkert, som transferflyplass er Tegel elendig.




Flyet som skulle ta oss til SOF denne ettermiddagen.

Boarding kom i gang rundt 30 min før avgang, men gikk veldig tregt. A319-maskinen til Sofia ble til slutt stappfull, kabinfaktoren nådde 100 %.



Flyet tok av noe forsinket fra Berlin.

Serveringen kom ganske tregt i gang, og var alt annet enn imponerende.

Det ble ellers en ganske behagelig tur ned til Bulgaria.

Bildet ovenfor er tatt et sted over Serbia.





Landet i Sofia på tid, og vi fikk heldigvis luftbro. Passkontrollen gikk raskt og effektivt, og kofferten min kom for en gangs skyld som en av de første på båndet.

Last edited by Boeing_fan; 05-05-2013 at 02:46.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 02:40   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

03. April 2013, kl. 13.20:
FB319 Sofia (SOF) - Berlin (TXL)
Economy Class
Embraer E-190

Etter ti dager i Bulgaria var det tid for å reise hjem igjen til Norge. Dagen startet ganske tidlig, da jeg først måtte komme meg fra Sliven til Sofia, en ca. fire timer lang busstur.





Var på plass i SOF to timer før avgang. Denne gang skulle jeg fly med Bulgaria Air til Berlin-Tegel, så med AirBerlin fra Berlin-Tegel til Oslo. Flyet til TXL gikk fra Terminal 2. Terminal 2 åpnet i 2007, og alle “full service” selskapene bruker den nye terminalen. Det gamle terminalbygget (Terminal 1) har nå blitt en lavpristerminal, og brukes av selskaper som easyJet, Wizz Air og Vueling.


Det var ikke stor kø for å sjekke inn denne i skranken til Bulgaria Air denne onsdagen. Så var det tid for å gå igjennom sikkerhetskontrollen. Jeg skulle stelle meg i den ene køen, da en vekter ba meg gå til den andre åpne slusen. Og så gjorde jeg, men da sa vekteren i den slusen at jeg måtte gå til den andre køen jeg først stelte meg i, noe jeg gjorde ham oppmerksom på, før han bannet høyt på bulgarsk “Faen ta han da, gjør som jeg sier”. Så da stelte jeg meg i den opprinnelige køen igjen, og de to vekterne begynte å krangle høyt og åpenlyst med hverandre foran passasjerene. Ble ganske oppgitt, det var uproft!

Passkontrollen gikk raskt og effektivt, og siden man fortsatt hadde god tid, slo man seg ned og surfet på litt på nettet, da Sofia lufthavn tilbyr gratis internett uten tidsbegrensning til alle passasjerene.


En Lufthansa A321 klar for avgang til MUC.


Aeroflot A319 klar for avgang til SVO.


Etter en stund ble det tid for boardng på Bulgaria Airs flight til Berlin-Tegel fra utgang B3 (om jeg husker rett).

Dette er en buss gate, og man må ned et nivå for å komme seg til den. Boarding startet 40 minutter før avgangstiden. Ble busset ut til LZ-BUR, en Embraer E-190 levert til Bulgaria Air i 2012. Bulgaria Air har til nå mottatt fire E-90, og flere er på vei.


Til nå har alle E90s fått en registreringskode med de tre første bokstavene til de største bulgarske byene: LZ-SOF (Sofia), LZ-VAR (Varna), LZ-PLO (Plovdiv) og LZ-BUR (Burgas). Interiøret i LZ-BOJ fremstår som nytt og fresht, og kan ligne litt på interiøret Lufthansa har i sine fly.


Fant meg til rette i sete 10A, og benplassen var god. Selv om boarding gikk relativt raskt, ble avgangen 25 minutter forsinket fordi flyet måtte vente på en person som hadde kommet i siste liten til gaten, og som bussene hadde glemt igjen. Mannen ble kjørt alene i bil 20 min senere, og når bilen kom fram kunne jeg se fra flyvinduet at mannen så ut til å koseprate med bilsjåføren sin, og tok seg svært god tid til å si farvel til ham, og så overhodet ikke stresset ut over det faktum at over 100 pax satt og ventet bare på ham.

Med denne siste tullingen om bord, ble kabinfaktoren 100 %, bra til en onsdags ettermiddag å være. Bulgaria Air var inntil noen få måneder siden helt alene om å fly til den tyske hovedstaden fra Sofia, men nylig startet AB å fly til TXL og easyJet til SXF. Som svar på den økte konkurransen har Bulgaria Air dumpet prisene, og også gjort noe annet mer sjeldent, nemlig økt bagasjekvoten på ruten fra Sofia til Berlin-Tegel, slik at man kan sjekke inn to kolli på 23 kg hver selv om man reiser på Economy på SOF-TXL.


Under take-off klarte jeg å få et glimt av en Lufthansa A320 med Sharklets som nettopp hadde ankommet fra FRA. Hadde aldri sett en slik utenom på bilder før det.


Etter å ha kommet i lufta, startet serveringen fra det blide kabinpersonalet. Det ble tilbudt aviser på bulgarsk, og etter hvert også servering, som bestod av en Sandwich med ost og skinke og en liten sjokolade samt valgfri drikke både med og uten alkohol. Sandwichen smakte helt greit, men bulgarsk sjokolade er ikke det beste som finnes. Besetningen gikk flere runder med tralla og tilbød drikke flere ganger.






Til tross for sen avgang fra SOF landet flyet på tid i TXL. Vil si Bulgaria Air ga meg en god opplevelse og mye for pengene!

I TXL ble det nok en gang bussing de få meterne inn til terminalbygget. Så var det gjennom en passkontroll som gikk ganske raskt. Siden jeg reiste på to separate billetter, måtte jeg hente bagasjen og sjekke inn på nytt, og det tok ganske lang tid før bagasjen kom på båndet.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 02:40   #3
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

03. April 2013, kl. 17.00:
AB8242 Berlin (TXL) - Oslo (OSL)
Economy Class
Airbus A319

Fikk sjekket inn og valgt sete på en innsjekkingsautomat, og droppet av bagasjen. Så ble det en matbit på Marche.
Gikk så gjennom en sikkerhetskontroll inn på gateområdet, og ventet på ABs avgang til Oslo. At Tegel ikke tilbyr gratis internett er bare en av mange ting som gjør det til en dårlig flyplass.


Boarding på flyet til Oslo kom i gang på oppsatt tid, men gikk noe sagte. Det ble enda en gang bussing til flyet, før folk kunne gå om bord på OE-LOB, en av AirBerlins A319 som opereres av østerrikske FlyNiki og er registrert i Østerrike.


Avgangen til Oslo ble så å si fullsatt. Avgang ble noe senere enn oppsatt tid.

Etter avgang kom serveringen raskt igang.

Serveringen bestod av en Muffins som smakte godt!

Det ble ellers en ganske avslappende og behagelig flytur til Oslo, og flyet landet på tid.

Kan konkludere med at det var fire vellykkede flighter, og betalte til sammen ca 1 600 ,- for alle flightene, ganske rimelig og jeg fikk mye for pengene. Både Air Berlin og Bulgaria Air tilbyr et greit produkt, selv om AB helt klart kunne servert noe bedre på den to timer lange flighten til SOF. Flyr gjerne begge selskapene igjen, men Tegel er definitivt ingen favoritt og befinner seg i motsatt ende av skalaen i forhold til MUC, ZRH og AMS.

Takk for at dere leste
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 08:20   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

Velskrevet rapport. Enig med inntrykket av AB, et bra "lavprisselskap".
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 09:28   #5
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

kjempefint report artig og lese om lavpris selskapene
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 23:36   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

Takk for Bulgaria-rapport. Kjekt med nye fly i flåten hos bulgarerne, som kanskje skal inn i stedet for BA-146 innenriks også? På tide i så fall.

Litt kjedelig servering hos AB, knekkebrød frister sjelden... Men det er jo fint at det er en grei måte å komme seg den veien på. Jeg tar selv AB OTP-TXL-OSL i august, til dømes.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2013, 08:47   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

Takk for den. Bulgaria Air er jo relativt eksotisk her inne
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2013, 09:15   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

Tusen takk... Liker slike rapporter fra slike selskap. Skal ha AB til Berlin i juli.. Gleder meg..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 14:26   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Bulgaria med AirBerlin og Bulgaria Air

Takk for tilbakemeldinger!

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk for Bulgaria-rapport. Kjekt med nye fly i flåten hos bulgarerne, som kanskje skal inn i stedet for BA-146 innenriks også? På tide i så fall.

Litt kjedelig servering hos AB, knekkebrød frister sjelden... Men det er jo fint at det er en grei måte å komme seg den veien på. Jeg tar selv AB OTP-TXL-OSL i august, til dømes.
Alle BAe-146 er enten leaset ut etter satt på bakken, så ingen er i bruk av Bulgaria Air. Innenriks i Bulgaria brukes bare A319, A320 og E-190.

Skal selv til Bulgaria i igjen i sommer. Flyr til OTP og hjem fra BEG Man får iallefall prøvd en helt ny måte å komme seg til Bulgaria på.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL Bulgaria Air E190 15JUN18 Someone Spotteralerts 2 17-06-2018 10:42
Bulgaria Air med ny livery og nye planer Boeing_fan Flyforum 24 24-11-2010 20:09
Til Sofia med KLM og Bulgaria Air Boeing_fan TripReports 4 03-10-2010 19:30
Bulgaria via MUC med LH AirbusTrond TripReports 7 04-07-2009 22:11
Bulgaria Air - facelift Blubird Flyforum 5 21-05-2006 12:35


All times are GMT +2. The time now is 20:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.