Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2013, 22:04   #1
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Jobbtur til Edinburgh og Oslo

HAU-OSL-EDI-OSL-Oslo-HAU

Måtte ut på en kjapp jobb tur denne uka; først til EDI og en liten landsby ved navn Livingston like utenfor Edinburgh. Deretter tilbake til OSL på onsdagen, med dertil hørende overnatting på Gardermoen. Dette siden ankomst var beregnet til omtrent midnatt og fordi man skulle på en generalforsamling med påfølgende middag i Oslo på torsdagen. Så da ble det overnatting i selve Oslo også. Og siden man hadde et møte i Oslo på fredagen så ble det retur til HAU fredag ettermiddag.

Tirsdag 23.04
DY191
Seat 10C
ETD 17:25 / ATD 17:25
ETA 18:15 / ATA 18:02

Jeg var som vanlig tidlig ute på HAU, nesten en time før de jeg skulle reise sammen med ankom. Jeg fikk ikke sjekket inn på automatene; fikk bare opp hardware error, henvendte med i skranken til Norport Handling, og det viste seg, i følge dem, at reisebyrået vårt ikke hadde lagt passnummeret mitt inn i systemet. Det samme skjedde med mine kolleger da de ankom HAU.

De fikk da omsider, sjekket meg inn til EDI, og det samme med den bagasjen jeg sendte avgårde til EDI.

Security gikk smidig og kjapt. Og det var i dag en særdeles opplagt, smilende, hyggelig ung dame som sto bak skranken i cafe’n. Fikk meg to slicer pizza, som ikke var spesielt gode, men de gikk ned siden jeg var skrubbsulten.

Boarding startet 25 minutter før estimert avgang. Dette gikk også relativt radig unna, og det ble avgang nøyaktig på rutetid. Vi tok av mot nord i en ganske kraftig nord-vestlig vind. 70-80 % belegg på denne flighten vil jeg anta, på et litt gammelt individ med myke stoler og god nok benplass for mitt legeme.

Marsjhøyde (29,000 fot) ble nådd etter 8-9 minutter. Og ifølge kapteinen så gikk det avgårde i 960 km/t (sterk vestlig vind denne dagen).

Flighdeck meldte for øvrig også om en reell flytid på 35 minutter, samt ikke minst at vi måtte forvente en god del turbulens ved innflygning og landing på OSL, p.g.a. den nevnte sterke vestlige vinden.

Straks etterpå startet vi allerede på innflygningen, og det ble som kapteinen hadde antatt; rett så mange turbulente svinger på vei nedover. Det roet seg litt et par minutter, men 7-8 minutter før landing så både ristet det mye og vinglet mye fra side til side. Uten at jeg skal overdrive så er det den mest turbulente landingen jeg har hatt på OSL, noe mine medreisende var enige om. Men litt gøy var det da også.

De nesten 2 timene vi hadde til disposisjon på OSL før neste flight ble tilbragt på Upper Crust, hvor 2X 0,5 Carlsberg ble konsumert.

Deretter gjennom til non-Schengen og boarding av DY1354 til EDI.

Her hadde man fått sete 12D. Boarding gikk unna i en fei, noe som nok delvis kan tilskrives at det var maks 50 % belegg. Reisefølget mitt og jeg (4 personer) disponerte rad 12 & 13; ergo så fikk vi 3 seter alene hver av oss, ganske herlig egentlig.

Hadde en fin landing på EDI, rimelig kjapt gjennom passkontrollen, og ventet vel maks 10 minutter på innsjekket bagasje deretter.

Men så ble det jaggu meg nesten en halvtime i taxikø, så det foregående effektive hjalp sånn sett totalt intet.

Taxien tok oss til Premier Inn i Deer Park i Livingston på under et kvarter. Nå var vi blitt 7 reisende totalt (noen fra Trondheim og Oslo hadde kommet til), og resepsjonisten brukte litt tid på å få oss alle sjekket inn. Når dette omsider var gjort så var klokka blitt 2145 og vel så det. Restauranten skulle stenge kl.2200, men noen hadde sagt fra at det var 7 sultne nordmenn nettopp ankommet som «måtte» ha mat. Så jeg fikk meg en godbit av et medium stekt stykke mør sirloin, selv om tilbehøret var slapt; kjipe pommes frites & enda kjipere salat.

De to pintene med mørkt øl (husker ikke merket) har jeg derimot intet å utsette på

Vi gikk til sengs rundt midnatt alle sammen, og da fikk jeg tatt rommet nærmere i øyesyn.

Servicen hadde til nå vært upåklagelig, men hotellet i seg selv trenger en drastisk oppgradering for her var det slitt rett og slett. Riktignok store rom, men det hjelper ikke det når det var svinkaldt der inne. Fikk skrudd opp termostaten en del grader og omsider ble det levelig. Senga var god den.

Så opp kl.0615 takk. Trøtt? Definitivt!

Ned til frokost kl.0645 etter en etterlengtet dusj først. Hadde forhåndsbestilt & betalt for engelsk frokost, men det skulle vise seg og bli en merkelig seanse.

Først var det 15 minutter i kø for å få komme inn (sto bare 6-7 personer foran meg i køen men opplegget var komplett ineffektivt). Så måtte man bestille hva man ville ha fra det som «kelneren» ramset opp uhyggelig kjapt med den tjukkeste skotske aksent. Svarte ja på noe og endte til slutt opp med 3 merkelige pølser (ikke gode), to speilegg (gode), masse sjampinjong (ikke spiselige), masse bønner (så ikke ut), men gikk ned allikevel og til slutt 2 feite store tykke baconskiver som var riktig gode.

Problemet var bare at det tok 45 minutter fra jeg «bestilte» til maten kom på bordet. Den observante har da kommet til at klokka var 07:45 da jeg fikk maten, og vi hadde et avtalt møte fra kl.0800 et sted 5 minutter unna. Taxien sto allerede og ventet, og jeg klarte å spise noe samt sjekke ut på 10 minutter faktisk. Vi rakk nesten møtet.

Lokasjonen til det firmaet vi tilbragte dagen hos var litt interessant forresten, direkte i retningen for utflygningen fra EDI ikke så veldig langt unna. Siden vi tilbragte en del tid på befaring/inspeksjon ute på området så fikk jeg noen blikk siden jeg stirret opp på alle flyene som passerte. De trodde sikkert at jeg knapt hadde sett fly før, but who cares. Det er vanskelig å unnlate å se opp når et fly passerer like over hodet på en, noe med lyden som tvinger nakken til å endre posisjon.

Etter en lang dag så insisterte sjefen hos firmaet vi besøkte på at de absolutt skulle spandere middag, så i halv seks tiden bar det avgårde til et lokalt spisested for noen øl, litt vin, litt god mat og litt koselig utenom arbeid prat.

Vi dro til et sted kalt Norton House ikke langt fra EDI, et gammelt ærverdig «house» som nå er hotell / restaurant. Der startet vi med et par øl, mens vi ventet på direktøren for firmaet vi besøkte. Alt ble litt forsinket da vi alle måtte kjøre på slitne skotske bondeveier (p.g.a. ulykke på motorveien med påfølgende kø / stopp der).

Særdeles hyggelig kort middag, ble sittende til bords med to Londonere som er sentrale i prosjektet samt en hyggelig og smart ung kvinnelig kollega. Praten gled kjapt inn på temaet fotball siden FK Haugesund akkurat da spilte mot IK Start (vant selvsagt denne også ). Men litt overrasket over at begge Londonerne syntes det var så mye bedre å bo i Edinburgh enn i London. De mente begge to at Edinburgh var som en liten «village» (man kan jo gå eller sykle overalt). The Festival i Edinburgh er noe man må få med seg forstår jeg; en måned med all mulig forskjellig festivitas.

London syntes de begge to var stress til daglig selv om de selvsagt likte byen (best for tourists som de sa).

Vel, tiden gikk fort så da vi hadde satt oss for spising så ble det ingen tid til mere enn en hovedrett direkte. Bestilte grillet laks og den var god, men tilbehøret var elendig mildt sagt.

Så taxi til EDI; Endelig traff vi på en skotte til med skikkelig aksent; for pokker, ikke en eneste en av oss forsto noe som helst av praten hans, men han var blid og hyggelig endog.

Vi kom vel frem til EDI 1 og ½ time før avgang. Fant innsjekkingskranken til DY kjapt, men jeg hadde selvsagt mistet utskriften av reisedetaljene mine, og fikk heller ikke wifi’en til å virke på mobilen. Så da bare leverte jeg passet til den sprudlende dama bak skranken med følgende beskjed; «I think and I hope that Instone has booked a ticket for me on the flight to OSL». Gikk 10 sekunder før hun svarte; «Yes Sir, you are on seat 11C, I really wish you a pleasant flight….and since you’re a Norwegian you still have plenty of time to explore the whisky shops which all of you (altså vi norske) always do.

Så da bar det gjennom sikkerhetskontrollen på EDI. Og her har mange andre flyplasser noe å lære. Ok, det var ikke så mye som skjedde her på denne tiden av døgnet, men for et herlig crew i security her. Lenge siden det har pipt på meg i security, men det gjorde det faktisk her. Da «smalt» det fra en dem; we got him, med masse kommentarer og latter fra de andre og deretter «we are just joking, but we have to check you seriously» (da var det mer latter, men de gjorde jobben sin på en ytterst god måte). Det er vel også første gangen (på lenge i hvert fall) jeg har blitt takket fordi at jeg leverte alt etter reglene på båndet (som jeg alltid gjør). Beste sikkerhetskontrollen jeg noen gang har opplevd, bare smilende personer overalt.

Fortsettes
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 22:05   #2
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Jobbtur til Edinburgh og Oslo

Fikk så beskjed av ham som hadde «sjekket meg» om at det sånn omtrent x antall meter fremover og ca. der man er inne i selve terminalen så står MacCallan med gratis smaksprøver; you’re a Norwegian so I guess you like free whisky, som han sa. Det er service det.

For min del så måtte jeg tenke tilbake på gode minner fra 90-tallet hvor det vanket en del gratis smaksprøver på Aberdeen og Glasgow flyplass (bl.a. mitt første møte med Bowmore Mariner 15Y).

Jeg fikk mine smaksprøver av MacCallan, og rett etterpå traff jeg på en dame som tilbød mange forskjellige smaksprøver, utenfor whisky sjappa, Testet? en whisky jeg ikke husker navnet på men den var god, den også.

Boarding til DY1355 tok omsider til, og vi tok av omtrent på rutetid. Et herlig entusiastisk crew både i cabin og på flightdeck på denne turen. Satt som nevnt på 11c, og fikk meg en GT & en minivin etter ca. 25 minutter. Fra der til vi landet så var det bare å nyte en flott flytur i en ganske ny 738.

En halvtimes tid før landing (innflygningen begynte straks etterpå) lurte en sjarmerende kvinnelig kvinnelig cabin crew på om jeg ikke ville ha (mot betaling selvsagt) en GT til. Man kan jo ikke motsi kvinnelig GT ekspertise, så da ble det en GT til.

Siste tur av flyvningen til OSL så tenkte jeg at det er bare å nyte opplevelsen når man sitter 29000 fot over havet og det er en rolig og stille stemning om bord.

Vi landet til slutt på OSL omtrent midnatt. Og etter en kjapp tur innom tax free sjappa så kom bagasjen på båndet.

Samlet i hop troppene og kom oss til Quality Airport Hotel Gardermoen med en maxi taxi. Takket mine kollegaer for turen etter innsjekk da de skulle hjem til hhv. Haugesund og Trondheim neste morgen, mens jeg selv skulle på party i Oslo.

Var vel fremme på rommet mitt rundt kl.01:00. Helt ok rom for en natt, rent og pent nok. Tenkte egentlig å skippe frokost og sove så lenge som mulig dagen derpå, men våknet litt før kl.09:00, og var sulten, nei skrubbsulten. Så hva gjør man? Sove et par timer til eller spise? Valgte å spise en lang solid frokost. Sjekket så ut kl.10:00, tok shuttle bussen til OSL og deretter Flytoget til Oslo.

Traff noen «kollegaer», dvs. «samme folk som meg» fra andre bedrifter som skulle på samme generalforsamling på Flytoget.

Fikk sjekket inn på Rica Victoria Hotel litt før kl.12:00, vel inne på rommet så var jeg i villrede om hva jeg skulle gjøre. Praktfullt vårvær i Oslo denne dagen, og jeg var invitert på «liquid lunch» på Hanami på Tjuvholmen kl.12:00, men jeg trengte søvn, virkelig.

Kun 4 timer til generalforsamlingen skulle begynne, men besluttet straks å spasere til Tjuvholmen. Så da ble det et par Kiren øl (ok da 3 stk.) på Hanami, men når de andre forhalte til selve restauranten så trakk jeg meg tilbake til hotellet. Fikk ikke sove og plutselig så var det blitt 15:00!

Bare å gjøre seg klar til møte og party. Fikk dusja og satt på dressen, men så problem; jeg har trent en del i det siste, og beltet jeg hadde tatt med meg passet ikke lenger rett og slett. Det innerste hullet førte bare til at beltet heng nedover buksa og gjorde ingen nytte. Fikk lånt en saks i resepsjonen, fikk laget et nytt hull i beltet, men måtte også få plaster av dem i resepsjonen da jeg følgelig presterte å kutte meg ganske kraftig i høyre tommel.

Generalforsamlingen på Shipping klubben var en effektiv affære som var unnagjort på 35-40 minutter. Deretter var det champagne på takterrassen i et herlig vær med utsikt til en liten bit av Oslofjorden.

Før selve middagen var det foredrag av Randi Skaug; inspirerende dame med livlig forteller teknikk, som tydeligvis har opplevd mye.

Synd at Shipping klubben nå forsvinner herfra, mye sjel i veggene her.

Etter en god 3-retters, kaffe avec, samt noen drinker bar det til Fridtjof, hvor det hele ble avsluttet rundt kl.01:00 for min del.

Sov som en stein på Victoria, kom meg opp til frokost, og her var frokosten virkelig god (kan ha noe med at jeg igjen var skrubbsulten). Dro tidlig til OSL, kom meg kjapt gjennom security og satte meg på o’Leary’s hvor det ble konsumert xX antall espresso’s (doble sågar) og en Pepsi type large.

Hadde på dette tidspunkt mottatt en sms fra SAS som proklamerte avgang fra gate 53. Stusset litt på dette, men så kom det opp på tavla gate 19a, altså fra nybygget. Ruslet bort dit i god tid og det ble fort klart at vi ville bli forsinket.

Avgang estimert til 14:20. Ca 14:00 ble det annonsert boarding, og jeg så at to busser linet opp utenfor, og intet fly var jo å se. Så da ble det bussing fra 19a til 53. Var med første buss og fikk satt meg på sete 17a. Ved siden av oss sto Thai’s 777, og like før vår pushback ankom Qatar’s maskin og parkerte på vår venstreside; praktfull flyvemaskin må man si.

Det ble avgang fra OSL 30 minutter sent. Fin tur tilbake til HAU, med (annonsert fra flightdeck) light turbulence de siste 15 minuttene.

Konklusjon:

Veldig fornøyd med både Norwegian og SAS, atter en gang. Victoria Hotell i Oslo var en positiv overraskelse, Quality Airport hotell var også helt ok. Premier Inn i forstaden til Edinburgh var dog skuffende. To timers flyturer til/fra steder som EDI på kveldstid med fine solnedganger, med avslappet stemning om bord mens man nyter litt vin (ja og en GT) er noe man fremdeles liker (mye).

EDI var dessuten en særdeles positiv opplevelse.

Og når den første mailen man leser når man er vel fremme hjemme er at du må nok reise til Aberdeen et par dager i neste uke ok, greit nok det; det blir i hvert fall 4. turen til Skottland i år, men da blir det nok Widerøe igjen, bra det også.

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 12:01   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Jobbtur til Edinburgh og Oslo

Takk, alltid hyggelig med rapporter fra Skottland. Hyggelige folk, skottene. Hvordan gikk det med whiskykjøp? Edinburgh er fantastisk!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 22:42   #4
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Jobbtur til Edinburgh og Oslo

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk, alltid hyggelig med rapporter fra Skottland. Hyggelige folk, skottene. Hvordan gikk det med whiskykjøp? Edinburgh er fantastisk!
Takk, beklager manglende bilder i rapporten, min Galaxy II tok kvelden. Ja skotter er virkelig hyggelige, som alltid. Edinburgh er flott ja, og man endte opp med det samme som for mange år siden; en liter Bowmore Mariner 15 years old til 44 Sterling omtrent.

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2013, 23:08   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Jobbtur til Edinburgh og Oslo

Ja, er det ikke hyggelig med slike folk i sikkerhetskontrollen? Så lenge man ikke flyr fra de store London-flyplassene + Manchester kan man oppleve slike hyggelige folk i sikkerhetskontrollene på øyriket.

Valg av hotell i Storbritannia er et annet kapittel å bleke. Mye slitne hotellrom i disse dager med nedgangstider og stor konkurranse mellom billigkjeder. Premier Inn kan være helt bra forutsatt det er et nytt hotell, men de har også "kjøpt opp" (franchaise) en del eldre hoteller som kan være så som så. En annen billigkjede, Travelodge, har en tilsvarende stor utbredelse som Premier Inn, om ikke enda større, og de har en del flere nye egenbyggede hoteller. Hvis du skal tilbake til Livingston Fjordheim, kan det kanskje være noe å ta en titt på relativt nye Travelodge Livingston? Det kan kanskje også lønne seg å sjekke en av de lokale gastropubene. Knoll og Tott Tours har vår favorittkjede av slike gastropuber med overnatting og det er Vintage Inns. Jeg har ikke vært på The Hawes Inn i South Queensferry, men jeg kjenner i hvert fall igjen menyen godt siden den er en gjenganger i hele kjeden.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jobbtur til Houston via Stavanger jufix TripReports 47 15-04-2015 00:17
Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!) jufix TripReports 13 16-03-2015 14:24
SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur gardkarlsen TripReports 14 18-09-2014 13:53
Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut MFM TripReports 15 14-12-2010 14:00
Ny jobbtur til Mosjøen LN-MOW TripReports 15 03-11-2009 17:52


All times are GMT +2. The time now is 15:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.