Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2013, 19:17   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Beer Wizzing til Gdansk



Eksamenstiden nærmer seg med stormskritt, og hvilken bedre anledning til å prokrastinere enn å ta en langhelg et eller annet sted langt nok unna universitetet. Valget falt på Gdansk; lett å komme seg til fra Trondheim og ikke minst billig. Dessuten kunne jeg skrive opp et nytt flyselskap i protokollen.

Torsdag kveld, og det klargjøres for å spankulere i retning Værnesekspressens holdeplass. Hulken – min særdeles grønne helgetursbag er ferdig pakket, og klar.


Lyser opp som et juletre på bagasjebåndet...

Bussen plukker opp like få passasjerer som vanlig på den utrolig kronglete sentrumsruten den av en hinsidig grunn alltid insisterer på å ta, og man står klar i innsjekkingshallen på Værnes en time senere. Ingen muligheter for automatinnsjekk hos Wizz Air, og hele seansen tok litt lenger tid enn den burde. Gammel vane gjorde at det tok meg noen sekunder før jeg kom på at sikkerhetskontrollen på Værnes har blitt flyttet. Synes den nye har blitt fin og fjong, og det virker som man nå har muligheten til å svelge unna folk en del mer effektivt enn før. Beliggenheten derimot er jeg litt mer usikker på – det blir plutselig veldig langt å gå dersom man skal i ut i utenriksterminalen. Men hey, så lenge man får presset inn nye butikker…

W61762 TRD-GDN // Airbus A320 HA-LPS // 30C
Boarding ble annonsert ganske så nøyaktig en halvtime før oppsatt rutetid. Man tuslet ut, og valget falt på bakre inngang. Hos Wizz Air er det ingen tildelte seter på vanlige billetter, så førstemann til mølla-prinsippet gjelder. Vi var tre stykker som gikk om bord samtidig, så valget falt på den første ledige treseteren vi kom over – 30ABC, eller helt bakerst om du vil. Pushet noen få minutter etter rutetid, rullet avgårde mot RW09 og tok av – smud sailing.

Dette var mitt første møte med Wizz Air. Flyet var veldig rent og pent, og så flett nytt ut, selv om det ble levert i 2009. Setene var også i seg selv overraskende gode, spesielt nakkestøtten. Knyttnevetesten ble derimot gitt ikke bestått, og i det store og hele var det heller trangt på bakerste rad. Det gikk likevel greit, siden jeg ikke skulle sitte der lenger enn i én time og førti minutter. Det som imidlertid var med ugreit var eimen som slo meg i trynet fra toalettet over midtgangen fra oss. Tilværelsen ble enda mer ugrei da mennesket foran meg til stadighet drev å terget seg lengre og lengre ned med seteryggen. Siden jeg hadde en grell lilla-rosa vegg bak min rygg ble det hele plutselig ganske ubehagelig.

Nuvel tenkte jeg, da fruentimmeret foran var såpas langt nede med ryggen at jeg måtte kaste bena ut i midtgangen; vi går til innkjøp av en rolig Heineken, så ordner alt seg. Kanskje til og med to av dem. Serveringsvognen kom rullende forbi meg, stilte seg på midten og…ble der. Sakte, sakte rygget flyverten seg bakover, men tiden gikk. 35 minutter før vi etter planen skulle være ved gate spør han meg hva jeg vil ha. Fortsatt fast bestemt på en slik Heineken, men får beskjed om at «we don’t have any more alcoholic beverages – it's been a busy flight». Javel, se der har vi forklaringen på det lystige laget i fremre del av kabinen. «Forget it da sjø», og like etterpå er vi på approach mot Lech Wałęsa lufthavn.

En særdeles myk landing senere står vi klare til å hente bagasjen. Dette blir gjort, hvorpå en taxi praies, og bes vende snuten mot Gæmlebyen. Man fikk sjekket inn på hotellet, og i det man er på vei av med skoene kjenner man at det hadde vært kjekt med en slik Heineken før man turner inn. Klokken er jo bare 11. Vi rusler ned til resepsjonen. Baren er stengt. Der fråges om det er noen andre barer i nærheten som er åpne. Det er det etter sigende ikke. Neivel, hva med en restaurant? Hadde jo vært godt med en matbit òg. «There's a fast food joint at the railway station 15 minutes from here». Ja riktig, tenker vi. På tur ut kommer bartenderen fra den stengte hotellbaren og ber oss sette oss ned i lobbyen, for han skal jo selvsagt ordne en øl til oss. Noen korte minutter senere kommer han med et brett. «I'm sorry, but we only have draught Heineken». Men kjære deg, det er helt i orden det, skjønner du.

For overnatting falt valget på Hanza Hotel, som ligger på kaipromenaden langs Motława-elva så å si midt i sentrum av gamlebyen. Kravet var at vi skulle bo sentralt, så i utgangspunktet var de eneste alternativene Hilton, som ligger rundt 200 meter lengre ned langs elva, og Radisson på Det lange marked. TripAdvisor overbeviste oss, og jeg er ganske fornøyd med valget. Hyggelig og stødig service og god frokostbuffé. Et standard dobbeltrom hadde heller ikke en avskrekkende prislapp, men var likevel romslig.


Fra hotellet.

Vi var veldig heldige med været, og gamlebyen i Gdansk tar seg bra ut i vårsol.



DY1053 GDN-OSL // Boeing 737-800 LN-NIB // 30A
Etter å ha svidd av overraskende få zloty i løpet av fire dager var det klart for hjemtur. En taxi i retning flyplassen ble rekvirert, og i motsetning til når vi landet skulle vi nå stifte bekjentskap med den nye terminalen som åpnet for et år siden. Synes den var veldig flott, ryddig og oversiktlig. Innsjekk gikk som en drøm, sikkerhetskontrollen pep av ukjente grunner, og så var det bare å svinse innom tax free-en og vente på avgangen.


Rent, pent og ikke minst stille denne mandagsformiddagen...

Ombordstigningen startet veldig tidlig, og «gate closing» blinket en halvtime før satt ruteavgang. Tuslet om bord, og satte meg på plass. Flyet ble fullere og fullere, men ingen hadde enda gjort krav på 30B og -C. 10 minutter senere forble de tomme – dørene ble lukket, «boarding completed» og jeg kastet med glede og iver alt pikkpakket jeg hadde plassert foran bena opp i midtsetet.





Turen i seg selv var uten de store høydarene. Hørte litt på musikk og flappet igjennom noen blader. Dumpet ned på Gardermoen på det jeg tror var rutetid, og fikk tildelt en bussgate. Hentet Hulken, humpet meg opp, og sjekket ham inn på nytt. Synes det var litt rart at gjengen i Gdansk ikke hadde merket ham hele veien til Trondheim, slik at jeg måtte skrive ut en ny bagasjetagg selv, men så er jo ikke dette noe spesielt til arbeid heller. Hulken ble pepet avgårde, jeg pep ikke i sikkerhetskontrollen, og kursen ble staket mot Pizza Hut av den enkle grunn at den lå på dagens gate for DY762.

DY762 OSL-TRD // Boeing 737-800 LN-NGE // 5E
Ikke mye å si her. Boarding på tid til en vant tur nordover, med noen sydlige vindkast på Værnes som gjorde at det ristet og humpet litt. Hulken kom ut på båndet som nummer fire i rekken, og så var det straka vegen hjem.

Takk for titten!
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2013, 19:35   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Wizzing til Gdansk

Tusen takk, så bra å få rapporter fra slike selskap som Wizz... Gdansk er koselig. Vi har også bodd på Hanza..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2013, 21:06   #3
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Wizzing til Gdansk

fin report
har tenkt på en slik tur selv så det var få et lite innblikk om hvordan slik tur er
men hvorfor fløy du ikke direkte fra Gdansk til Trondheim ?
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 00:05   #4
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 501
Default Re: Wizzing til Gdansk

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Turen i seg selv var uten de store høydarene. Hørte litt på musikk og flappet igjennom noen blader. Dumpet ned på Gardermoen på det jeg tror var rutetid, og fikk tildelt en bussgate. Hentet Hulken, humpet meg opp, og sjekket ham inn på nytt. Synes det var litt rart at gjengen i Gdansk ikke hadde merket ham hele veien til Trondheim, slik at jeg måtte skrive ut en ny bagasjetagg selv, men så er jo ikke dette noe spesielt til arbeid heller. Hulken ble pepet avgårde, jeg pep ikke i sikkerhetskontrollen, og kursen ble staket mot Pizza Hut av den enkle grunn at den lå på dagens gate for DY762.


Takk for titten!

Handlingagenten til DY i Gdansk har enten aldri lært uttrykket "thru-check-in" eller så liker de bare å skape ekstra jobb for andre.
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2013, 00:08   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Wizzing til Gdansk

Takk for fin rapport. Reiste selv med Wizz Air på en helgetur til Warszawa i mars, da fra TRF. Et selskap med ganske slitsomme bagasjeregler, men ellers er det ganske greit, selv om Norwegian er å foretrekke. Og prisene på BOB er edruelige.

Gdansk virker som en fin by, får kanskje sjekke den ut snart.

Last edited by Boeing_fan; 24-04-2013 at 00:10.
Boeing_fan is online now   Reply With Quote
Old 25-04-2013, 16:31   #6
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Wizzing til Gdansk

Takker

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
men hvorfor fløy du ikke direkte fra Gdansk til Trondheim ?
Tja... Vi hadde fri til mandag, og ville ikke dra tilbake med Wizz på søndag, så derfor.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2013, 19:33   #7
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Wizzing til Gdansk

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Takker



Tja... Vi hadde fri til mandag, og ville ikke dra tilbake med Wizz på søndag, så derfor.
Ok det er litt synd at dem ikke har flere avganger både fra Gdansk og Værnes enn to ganger i uken.
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2013, 20:01   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Wizzing til Gdansk

Wizz Air pleier å starte ruter med lav frekvens, og øker gjerne etterhvert. Og om rutene til GDN og VNO går bra, skal man ikke se bort ifra at det kommer flere ruter fra TRD.
Boeing_fan is online now   Reply With Quote
Old 25-04-2013, 21:54   #9
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: Wizzing til Gdansk

Takk for fin rapport.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 22:50   #10
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Wizzing til Gdansk

Nok av taxier på flyplassen i Gdansk? Og hva er ca. pris inn til byen?

Er ca 15/20 personer som drar nedover senere i år. regner egentlig at det er like greit å betale for taxi der, isteden for å leie buss.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 00:20   #11
marekbz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
Default Re: Wizzing til Gdansk

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Nok av taxier på flyplassen i Gdansk? Og hva er ca. pris inn til byen?

Er ca 15/20 personer som drar nedover senere i år. regner egentlig at det er like greit å betale for taxi der, isteden for å leie buss.
En taxi fra GDN til byen koster mellom 50 og 75 PLN på dagtid. Kommer litt an på hvor dere skal. Er nok av taxier, ja.

Ta taxi fra holdeplassen utenfor, og takk nei til de som spør ved utgangen.

Alternativt kan du booke bil/buss her.
__________________
Flightdiary
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 01:26   #12
Speedman
Newcomer
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 44
Default Re: Wizzing til Gdansk

Var i Gdansk fra 210413 til 250413, og bodde på Hilton, veldig fornøyd :-) Og kommer opprinnelig fra Rensvik ;-)
Speedman is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2013, 12:28   #13
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Wizzing til Gdansk

Quote:
Originally Posted by Speedman View Post
Var i Gdansk fra 210413 til 250413, og bodde på Hilton, veldig fornøyd :-) Og kommer opprinnelig fra Rensvik ;-)
Blir Hilton på oss også. Og så bestiller vi transfer til/fra flyplassen
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2013, 22:55   #14
Speedman
Newcomer
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 44
Default Re: Wizzing til Gdansk

Vi hadde en fast drosjesjåfør som vi bruke hele tiden, tipp topp kar som var på pletten hele tiden Har nr hans hvis du vil ha det?
Speedman is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 00:20   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Wizzing til Gdansk

Fin rappoer fra nytt selskap
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wizz Air til OSL - Starter rute til Gdansk Someone Flyforum 28 11-09-2023 13:22
Weekend til Gdansk Tarzan Reiseforum 8 19-06-2019 00:42
DY525 til Gdansk 25.01 TriStar Register- og ATC-Forum 5 26-01-2012 02:04
Wizzair med ny rute til Gdansk dash-7 Flyforum 2 27-07-2007 17:30
Norwegian til Gdansk og Riga CK Flyforum 26 15-10-2005 21:53


All times are GMT +2. The time now is 15:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.