Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2016, 15:01   #1
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 118
Default Valg av lojalitetsprogram

Hei

Jeg skal begynne å pendle Oslo - Busan (sør-korea) imellom 8 til 12 mnd. frem i tid. Alle flighter er i business klasse, jeg står relativt fritt til å velge selskap/routing selv. Det jeg er ute etter er å få flest mulig awards flight i business (selfølgelig også first, men tror ikke det er mulig). Hvilket status jeg får på kortet er ikke så nøye.

Det er fire uker på jobb i Busan, deretter 4 uker fri hjemme i Norge. Så det blir en tur per måned.

Jeg har Diamond i SAS ifra før av.

Hvilket selskap er best å velge? Jeg vurderer Lufthansa (Miles & more), KLM/AF (flying blue) eller bare fortsette med SAS, det er sikkert andre bra selskaper også.

Jeg har googla litt rundt, men det er vanskelig å finne noe definitivt svar, er derfor ute etter sysnspunkter ifra andre.

Last edited by LeftSaidFred; 18-04-2016 at 15:01. Reason: Skrifeleif
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 17:27   #2
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Diamond er vel greit å beholde kanskje? SAS biz har jo blitt et veldig bra produkt.
Har ikke sjekka selv, men hvordan passer British Airways inn her? Skal du fly biz mener jeg SAS og BA er gode alternativer.
Og du får mye bra med status hos BA


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 18:14   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,181
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Beste rådet jeg kan gi er i hvert fall å styre milevis unna KLM/AF. Det er dårligste alliansen som eksisterer i fht bruk av miles.

Etterpå blir det mer interessant.

Kun Thai Airways har one-stop til Busan så vidt jeg kan se, og det er dårlige Connections i BKK. Det er jo ikke akkurat en snarvei, heller... men det er det jaggu ikke mye som er.

Dessuten er det jo ikke sikkert du vil fly fra Seoul til Busan. Det kan tenkes du vil ta toget. KTX toget burde løse den biffen elegant:

http://www.seoulkoreaasia.com/KTX.htm

Men det er så klart enkelt å si for en fyr som aldri har vært i Korea.

I mine øyne sitter du med to reelle valg. Star Alliance (SAS/LH) og One World (BA, Finnair.

Du sier du vil få fleste mulig business class turer opptjent for poengene

Da skal du beholde SAS Eurobonus. På uttakk long haul business ut fra Norge er de best. End of story. Ikke så spennende og eksotisk, kanskje. Men best (syns jeg). Hvorfor?

1) Du opptjener relativt mange poeng, og kan plusse på poeng med ulike kredittkort, trumf og diverse... på alt du kjøper. Det blir sykt mye poeng. I fjor opptjente jeg bortimot 500.000 Eurobonuspoeng. Og brukte alle sammen

2) De har ikke noe særlig fuel charge på uttakk, slik at du får usedvanlig god uttelling på direkte uttak.

3) Glem ikke 2-for-1 tilbudet en gang i året på miles, om du omsetter for mer enn 100.000 på et SAS AmEx Platinum.

Neagtivt:
- SAS har ikke særlig kule lounger noe sted, og de kule Star loungene slipper du uansett ikke inn i. Unntatt Turkish i #instabul
- SAS på short haul (Europaruter) er bare kleint. Prisene på uttak i PLUS er høye og kvaliteten på produktet det klart dårligste blant Legacy carriers.

Meeen...
Basert på det du skriver kan jeg ikke komme på noe bedre valg enn SAS

Alternativet

BA Executive Club er et bedre program dersom du har tenkt å fortsette å fly mye, og ikke på de billigste billettene.

Som statusgjest hos BA, og med det mønsteret blir du lett Gold - som tilsvarer SAS Diamond - BA har Bronze, silver, Gold. Silver gir lounge Access og fast track... Gold gir bedre lounger. enkelte plasser MYE BEDRE lounger. Noen av de feteste i verden, faktisk.

On Board service, kundeservice og lignende er også i en annen liga enn SAS. Du kan også fly snarveien med Finnair og tjene opp poeng.

Deres business class (Club World) er også blant de beste i klassen. Ikke helt Cathay, men svært bra.

Meeeeeeeeeeeeeeen...

De tar høye fuelcharge på uttak av long haul billetter. Det er klar nedtur i forhold til det du ville oppnå.

Det er også kostbart med partner awards. Type Cathay i Asia og American i USA.

Grunnpoengopptjeningen (for å oppnå status) etter at du er ferdig med Busan kjøret ditt er også håpløs, men mindre du vil kjøpe dyre billetter. Nå har du ikke lagt dette til grunn, men jeg nevner det. For å fornye gullkortet ville du måttet fløyet Oslo-London 150 ganger tur/retur i economy for å opprettholde gullkort (mot bare 19 tur/retur i business)

På short haul uttak i business er de derimot helt sjef. Club Europe er et kjempeprodukt, availability er strålende og fuel charge svært lav. Statusmedlemmer får også betydelig flere bonusseter tilgjengelig.

Konklusjon

Fnate says Eurobonus.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 18-04-2016 at 18:18.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 18:45   #4
Westtraveller
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Location: BGO
Posts: 6
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Helt enig med Fnate. Jeg reiser 4-5 ganger i året til Busan eller Ulsan ifb med jobb. Anbefaler deg å reise CPH-NRT med SAS til Korea. Blir en Korean Air flight fra NRT -PUS. SAS samarbeider med dem så bagasjen blir tagget helt frem. Hjem igjen kan du reise via Narita, Shanghai eller Beijing.
Westtraveller is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 18:56   #5
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Eventuelt SAS til Beijing eller Shanghai og så Asiana videre til Busan, så er det Star hele veien.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 19:01   #6
Westtraveller
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Location: BGO
Posts: 6
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Ikke uenig Scandinavian om å reise via Beijing. Men da lander du i Busan klokken 2000. Er bedre via Narita, da lander du klokken 1500. Du får også mer poeng via Narita som du kan bruke på bonusteiser������
Westtraveller is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 19:10   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Har reist Seoul-Busan med tog og selv om det gikk greit for en helgetur tror jeg jeg ikke ville valgt å reise på den måten flere ganger. Toget går ikke fra flyplassen i Seoul så det blir lett kronglete.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 19:52   #8
Westtraveller
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Location: BGO
Posts: 6
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Robertaas har forstått det. Å reise til Incheon med fly for deretter ta tog til Busan funker ikke. Mitt råd er å reise via PUS.
Westtraveller is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 19:53   #9
Westtraveller
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Location: BGO
Posts: 6
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Direkte til PUS
Westtraveller is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 20:20   #10
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Jeg syns toget til Busan funket helt fint fra Seoul. Det går en del hurtigtogavganger helt fra ICN til Busan, men det er 2-3 timer mellom avgangene, så det kan fort lønne seg tidsmessig å ta tog (evt. Limousine Bus) til Seoul Station og bytte til hurtigtog derfra, hvor de går hele tida. Beste alternativ er nok, som nevnt, å fly til PUS via et av nabolandene. Korean har et par avganger ICN-PUS, men stort sett krever innenriksconnection i Seoul flyplassbytte til GMP (tar ca. en halvtime).

Personlig unngår jeg helst BA mot Asia, siden det er helt feil vei. De ekstra 1-2 timene flytid ifht. andre europeiske hubber merkes godt på en lang flight. Men det er kanskje et pluss når en sitter der framme...?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 20:27   #11
barca
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 577
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

LeftSaidFred, hadde jeg vært deg så ville jeg ha variert på flyvnignene til Busan. Av og til BA, SAS, KLM bare for å ha variasjon. Du får jo uansett fly Business. Bra nok det. Blir uansett kjedelig å fly samme selskap hele tiden.
barca is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 21:18   #12
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Ville tatt en tur eller to via TYO for å fly ANA, også Star Alliance. Herlig flyselskap og land minimal omvei
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2016, 21:49   #13
Westtraveller
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Location: BGO
Posts: 6
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Direkte til PUS
Westtraveller is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 00:24   #14
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
KLM Re: Valg av lojalitetsprogram

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Beste rådet jeg kan gi er i hvert fall å styre milevis unna KLM/AF. Det er dårligste alliansen som eksisterer i fht bruk av miles.
Ikke helt enig her, ja de er kanskje noe dyre på uttak på enkelte soner, men hvis du er business reisende og har platinum kort, raker du jo inn poeng som et PSG lag med Zlatan i form

En tur/retur OSL-PUS/BUS gir jo rolige 40K poeng i Flying Blue, dvs at du må fly ca 3 ganger for å få råd til en tur til hele Nord Amerika.

Flyr du SAS til NRT/PEK/PVG og videre derfra tjener du ca 30K som diamond, her må du også fly litt mer enn 3 ganger for å få råd til en tur til Nord Amerika i Business.

Så jeg er ikke så sikker på at FB er så mye dårligere. Det er ikke det beste programmet hvis man reiser i billige klasser, men det er bra for de som flyr Business.

Med stadige poeng kampanjer med halv pris på div destinasjoner ved bruk av poeng er det også fullt mulig å gjøre gode kupp.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 01:49   #15
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Jeg ville styrt unna BA og LHR av to grunner det er unødvendig omvei og en forferdlig transfer flyplass. Anbefaler *A så kan du fly Asiana eller ANA som er meget bra i biz. Som et tips flyr Asiana fra HND til GMP som de fleste rutene innenlands i korea går fra, det finnes flygninger fra bl.a FRA til HND med ANA og LH.
Asiana flyr og fra FRA men kun til ICN.
Du kan finne mange bra kombinasjoner med *A men det gjør det tungvint at de har en egen flyplass for det meste av innenlandstraffikk.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 21:10   #16
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 118
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Takker for mange bra tips og ideer.

Jeg har ikke flydd så veldig mye på longhaul, så det er veldig bra å få høre med noen som er mer erfarne.

Veldig bra med et forum som gir så god respons! Jeg føler jeg må gi noe tilbake, så jeg bør legge inn en trip-report når jeg starter med pendlingen.

Igjen, takk for alle meninger!
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2016, 08:06   #17
rune_S
Newcomer
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 3
Default Re: Valg av lojalitetsprogram

Som mange over her sier, anbefaler jeg også å fly rett til Busan, uten å stoppe innom Seoul. Jeg bor her selv nå og flyr aldri til/via Seoul.

I Seoul må du enten bytte flyplass, som tar tid, eller ta toget til Busan, som også tar tid. Når toget endelig ankommer Busan har du uansett et kø-helvete i taxi samme hvor du skal, og da hjelper det ikke at toget går i 300 km/t.

Anbefaler SAS via Tokyo når du reiser østover, og via Shanghai hjemover. Nå begynner jo mange av kabinene å bli oppussa og, meget bra :-)
rune_S is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2016, 15:46   #18
Eirik Barstad
Newcomer
 
Join Date: Nov 2011
Location: AES
Posts: 1
KLM Miles & More vs Eurobonus

Hei,

Jeg har lenge følgt med på FlyerTalk forumet for å finne gode priser i business.

Booket en tur til JNB i April neste år med OS/LH.
Flyr vanligvis med KL og SkyTeam ut fra AES, men kom over en " mistake fare " fra SOF via VIE og FRA til JNB.
Betalte knappe 8000 for C klasse full flex business fra SOF til JNB.
Og når jeg kunne få tilslutning fra HOV til SOF med WF/OS til 3700 så måtte jeg bare slå til.

Uansett, det jeg lurer på er hvilket kort jeg skal kreditere poengene til.
Jeg har ingen poeng på Eurobonus og lurer på om jeg får mer poeng på Miles and More med LH.
Og om mulig der er bedre tilgjengelighet på bonusbilletter.

Det viktigste for meg er ikke nødvendigvis å oppnå EBG, men få nok poeng til en bonusreise.

Jeg reiser med OS, W classe OSL-VIE-SOF t/r
og SOF-VIE-FRA-JNB t/r booket som OS, C klasse.

Så, Eurobonus eller Miles and more ?
Noen som har noen tips ? :-)

Eirik
Eirik Barstad is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 21:00   #19
superk
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Posts: 8
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Hei,

Lurer på følgende; har i løpet av det første halve året i opptjeningsperioden allerede flydd inn EBG. Flyr intraeuropeisk jevnt og trutt.

Til sommeren, mot slutten av min periode, skal jeg på rundtur i Asia og fly Oslo - Sydney - Taipei - Oslo, starter kanskje turen i Wien, hele turen i business.

Spørsmålet er om jeg skal holde meg til SAS / Eurobonus og dermed få Diamant status, eller velge et annet selskap, f.eks Qatar (OneWorld), og se om det blir nok miles til noe status av betydning der? Hva med Lufthansa Miles & More?

Min oppfattning er at Diamant vs Gull i Eurobonus gir lite ekstra?
superk is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 23:31   #20
A350
ScanFlyer Red
 
A350's Avatar
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
KLM KLM eller Lufthansa

Hei, jeg trenger å reise ofte til New Orleans området fra Oslo og lurte på om Lufthansa eller KLM har deg beste bonusprogrammet. Sjekket Lufthansa og Swiss, men prisene er mye høyere enn KLM. Lufthansa er større og flyr til flere steder og har kanskje bedre program. Burde jeg ta KLM eller Lufthansa? Kan lite om det her. .
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
A350 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lojalitetsprogram for firmakunder Utenbys Reiseforum 8 23-04-2018 12:22
Beste norske lojalitetsprogram for hoteller henrikas Reiseforum 24 11-04-2014 09:20
CNN: Mange klarer ikke bruke lojalitetsprogram robertaas Småprat 14 03-06-2013 18:03
EuroBonus blir ett av världens främsta lojalitetsprogram Jens W Flyforum 1 14-06-2010 15:14
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram Desk pilot Flyforum 1 04-09-2007 08:50


All times are GMT +2. The time now is 03:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.