Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2006, 22:43   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Oslo tur och retur

22/7-06
SK1499
Dash 8 Q400 LN-RDL "Ulv Viking"

Som vanligt när jag är ute och reser föredrar jag morgonflighter. Denna gång var inget undantag när jag hade bokat mig på första flighten över till Oslo denna lördagsmorgon.

Efter en snabb frukost och dusch bar det av med taxi för resan på 15 minuter till Arlanda och terminal 5. Det första som mötte mig när jag kom innanför dörrarna kan närmast beskrivas som totalt kaos! Alla band på stod stilla vilket betydde att ingen fick checkat in några väskor. Som tur var kunde jag checka in på automaten med plats 19F och bege mig direkt til disken för "special bags" som fungerade normalt (direkt drop ner till sorteringen).

Security däremot gick otroligt smidigt och detta var en av de få gångerna då G4S (f.d) Falck Security personalen var på bra morgonhumör! En snabb blick på skärmarna gjorde det klart att flighten skulle gå från gate 3B. Med tanke på att det fortfarande var nästan 2 timmar kvar gick jag upp i Novia Loungen med mitt Priority Pass kort och slappnade av med tidningar och morgonnyheterna på CNN. Då det var 40 minuter kvar till avgång gick jag förbi taxfree och fyllde på mitt lager av deodorant innan jag begav mig bort till gaten.

Till en början såg det ut som flyget skulle bli helt fullt, men en försening på SK946 gjorde att 10 pax blev ombokade till flighten efter. Boarding löpte smärtfritt och jag blev tilldeald 3F "due to weight and balance" Ombord möttes jag av två damer som var en blandning av Fred Olsens "nightmare & wet dream". Pushback på tid och väl uppe i luften serverades den "traditionella" frukostbrickan som vi alla känner väl till vid det här laget. Knappt hade vi kommit upp på marchhöjden innan vi började inflygningen mot Gardermoen. På väg in gjorde vi en 270 graders sväng strax norr om centrum inan vi landade på 01R där det var ett par spotters som tog bilder på vollen. Efter alla historier hade jag räknat med att det skulle ta en bra stund att få ut väskorna. Därför tog jag en snabb tur i taxfree bara för att se mina kollin komma ut som de första 13 minuter och 22 sekunder efter "on block". Gick genom tullen där min transport väntade för vidare färd mot Aurland.


29/7-06
SK866
B737-783 LN-RPU "Ragna Viking"

Efter en vecka på Vestlandet var det nu dags för returen till Stockholm. Anlände till Gardermoen strax efter klockan 0930 något som gav mig 2 timmar och 45 minuter innan avgång. Träffade ett par kurskamrater på väg ut ur landet och tog en kaffe tillsammans med dem innan jag checkade in mig på 21F och gick igenom säkerhetskontrollen. Detta måste vara den mest OTREVLIGA säkerhetskontroll som jag har varit med om. Till och med #=¤#()%/=# på Heathrow är trevliga jämfört med denna grupp som jag träffade på idag.

Väl igenom bar det av till taxfree för att inhandla kvoten (till far) och lite annat smått till mig själv. Rätt som det var kom det upp "Go to gate 34" på skärmen. Väl framme fanns ingen personal på plats och folk var märkbart irriterade över detta (merparten svenska pax). Kanppt hade mannen i gaten kommit innan boarding startade och jag raskade på nerför gången som första pax och möttes av en mycket glad grupp på 3 damer som utgjorde dagens crew. Fann min plats längst bak till höger och småpratade lite med ena FAn om hur långsamt boardingen gick.
Pushback skedde 10 minuter sent med efterföljande takeoff på 01L (kommentarer om hur den Pegasus kunde ta av på taxiway M fälldes från flera håll) och under flygningen var det servering av kaffe, te och vatten samt den försäljning av mat. Om möjligt, gick resan fortare än till OSL med landing på 01L. Parkering vid gate 4 och efter det en evighets väntan vid bandet (vem klagade på OSL). Ut till bilen, hem till duschen och iväg till kvällens konsert med Eric Clapton

Näste resa blir med FlyMe till Göteborg


Savipix is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2006, 23:08   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Oslo tur och retur

Woah!

Visste ikke at SK brukte Q400 på ARN-OSL-ARN. Sjekka tidtabellen og tror du sannelig ikke at i sommer bruker de denne på første flygningen ARN-OSL både lørdag og søndag, returen går 1005... Første maskinen søndag OSL-ARN kl 0745 er en 738, deretter Q400. Regner med at førstemaskinen er såpass stor for å mate EWR/ORD maskinene
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2006, 23:17   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Oslo tur och retur

SK1499/486 lördagar och söndagar under sommaren går med Q400 för att upprätthålla frekvensen på sträckan. På dag 6 är detta första maskinen ARN-OSL (i alla fall just nu) och opereras av SAS Sverige.




Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 12:05   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: Oslo tur och retur

Har SAS 2 forskjellige maskiner som heter Ulf Viking, eller var det en trykkleif?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 12:36   #5
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Oslo tur och retur

Dash 8 Q400 LN-RDL "Ulv Viking"
B737-783 LN-RPU "Ragna Viking"
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 12:55   #6
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Oslo tur och retur

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Har SAS 2 forskjellige maskiner som heter Ulf Viking, eller var det en trykkleif?

BF

Det var en "Leifur"
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spekulere i no-show retur med tur-retur billett RJon Reiseforum 9 21-06-2014 13:40
Groupon-tilbud: "Fly tur-retur fra Oslo til Europas fremste byer for 229 kr" FlightDeck Reiseforum 8 16-12-2011 20:22
Tur/Retur Basse-HAU Småprat 10 30-10-2011 16:10
Oslo-Las Palmas tur/retur litt-amatør TripReports 6 21-03-2007 12:33
Oslo-Bergen-Amsterdam-Praha tur/retur MountainDew TripReports 20 16-01-2007 22:39


All times are GMT +2. The time now is 07:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.