Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2006, 18:09   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Med Continental over Dammen

Del 1.

Så var det klart for årets USA tur og godt hjulpet av $300 i reisesjekker fra Continental (pga over-booking ewr-iad ifjor) var turen kommet til og prøve Continental og deres 757 på ruten Oslo-Newark og diverse CO og CO Code-share flighter videre fra Newark til Myrtle Beach.

Møtte på Gardermoen i realtivt god tid fredag 16 Juni og begynte innsjekkeingprosessen som snart skulle vise seg og ta lengre tid og bli mer komplisert enn det som er normalt. Etter først ha blitt stilt alle slags mulige spørsmål angående meg og min bagasje og fått den grundig sjekket var jeg og mitt reisefølge omsider fremme ved skranken, men selvfølgelig veide min koffert ett par kilo over de "lovlige" 23kg per kolli som FAA operere med så litt omlastning over i handbagasje og andre kofferter i reisefølge måtte til så man kom seg under den magiske grensen. Hvor logikken ligger at jeg kan ta med 2x50lbs uten å betale mens 1x 51lbs er fy fy aner ikke jeg.

Uansett å få sjekket meg og min bagasje på hele strekningen osl-ewr-atl-myr viste seg og ikke gå an helt uten videre. Det gikk greit til ewr, men videre derfra sa det stopp siden det viste sag at jeg var booket videre på ikke mindre enn 4 flight ut ifra ewr og da sa systemet STOPP og for og få sjekket inn hele veien måtte da samtlige innenriks reservasjoner i USA kanseleres og nye opprettes før bag-tags kunne skrives ut, noe som bidra til at det for 2 stykker (som hadde kjøpt billetter hver for seg) tok 40min og sjekke inn og av dette var kun 10min i kø. Da gikk det heller ikke an og få boarding-pass ewr-atl og atl-myr som vi fikk beskjed om og få fra Delta på EWR som vi skulle fly videre med

Så var det og komme seg gjennom sikkerhetskontrollen og få seg en liten matbit før boardingen på CO39 kunne begynne ca på planlagt tid.



Boarding gikk greit og vi kom oss av gårde ca på tiden og satte nesen vestover. På turist klasse var det vel ca 80% fullt, og jeg og mitt reisefølge fikk også en 3 seter for oss selv hvilket innebar jeg slapp 7t40m i ett midtsete:hoho (vi hadde på forhånd delt om flightene om hvem som skulle få vindu hvor)

Smakte godt med en GT før lunch


Ikke helt fullt denne fredagen som man ser


Var en 757-200 uten winglets


Maten ombord var det jeg kaller typisk amerikansk flymat. Greit og spiselig men ikke noe mer (det samme gjaldt tilbake turen). Muligens det bare er meg men mitt inntrykk er at Europeiske og Asiatiske flyselskaper har litt høyere kvalitet på maten der bak enn de amerikanske selskapene på interkontinentale flygninger.

Var skyer stort sett hele veien unntatt ved Grønnland (og det var varierende skydekke fra New Foundland og frem til EWR)



Gjennom immigration gikk det også overraskende lett og 1 minutt i kø der er ihvertfall ikke noe og klage over. SÅ var det og få tollklarert og sendt bagasjen videre før jeg dro videre til Terminal B hvor Delta holder til for og få hentet boarding pass. Da vi skulle hente dem visste det seg at de i Sirkusair på OSL hadde slurvet litt og booket oss på ett tidligere fle fra ATL til MYR som innebar vi bare hadde 30min connection tid i ATL noe som en meget hyggelig og flink dame i Delta skranken sa at var litt vel optimistisk så hun sørget samtidig for å booke oss inn på neste fly fra ATL til MYR (som var det vi opprinnelig skulle reist med) slik at vi satt med 2 billetter videre fra ATL den dagen.

Så bar det gjennom sikkerhetskontrollen og ut til gate og innen vi hadde fått hevet i oss en pizza var det boarding på DL1677, en fullastet 737-800 som skulle ta oss til Atlanta. Om flyet var nytt tror jeg ikke, men det var ihvertfall relativt nyvasket inne. Flyet var også helt fullt og heldigvis ønsket en gammel dame og bytte plass med meg slik at jeg fikk ett D sete istedet for og havne som "dritten-i-midten" i ett B sete som jeg egentlig skulle. Ellers var det er rimelig hendelsesløs flight hvor jeg satt og leste stort sett hele veien. Serveringen bestod av en cola og pose pianøtter. Kunne også kjøpe disse nye coctailene som DL har begynt med men stod over denne gangen.

Siden flyet denne ettermiddagen var i rute viste det sag at vi ville rekke flyet vårt til Myrtle Beach selv med kun 30 min connection. Egentlig hadde jeg ikke lyst til og rekke det siden han som skulle hente oss på MYR (Myrtle Beach) ikke kunne hente oss før 10.30 som var når vi egentlig skulle lande og jeg foretrekker 3 timer på Atlanta Hartsfield fremfor 3 timer i ankomsthallen på Myrtle Beach Intl. Airport (hva International har å gjøre i navnet på flyplassen må du ikke spørre meg om).

Uansett viste det seg at DL4176 var overbooket med...ja nettopp....2 pax (som egentlig ikke skulle ha vært med flyet ) og da det ble spurt om frivillige skyntet vi oss opp, innkasserte $200 i reisesjekker hver med Delta, $7 i matkuponger og nye boardigpass på neste fly som vi allikevel egentlig skulle med....for det er ingenting som er så galt at det ikke er gått for noe så takket være en feil fra Sirkusair's side så sitter jeg med $200 uten å ha lidd noen ulempe

Aftenstemning fra ATL


Etter å ha spist middag og tatt oss en øl var det så dags for boarding på DL4122 som var en Delta Connection (fløyet av Atlantic Southeast Airlines (ASA) med en ATR72. Boardingen tok riktignok litt lengre tid enn planlagt siden like etter jeg gikk ombord sviktet GPUen og da ble alt mørkt (og varmt) inne i flyet og de stanset da boarding i ca 10 min før ny GPU var på plass. Flyturen fra ATL til MYR gikk greit og ikke overaskende hadde bagasjen vår ankommet med flyet før så den var det bare og hente på Delta sitt kontor.


Del 2.

Så etter en fin uke var det så klart for returen hjem igjen. Denne gangen skulle vi fly med Continental fra MYR til EWR også videre til OSL. Da jeg ankom flyplassen oppdaget jeg nok engang at ett flyselskap hadde forandret på rutetidene uten å informere meg så det ble 1t45m ekstra og vente på MYR enn planlagt. Men det gjorde ikke stort siden det innebar jeg fikk med meg 2. omgang av Tyskland-Sverige. Uansett så ankom Continental sin 737-500 som skulle ta oss til EWR på tiden og alt virket ok og alt virket for godt til og være sant......og ja riktig pga kraftig regn og thunderstorms i NY områder var det store forsinkelser inn til EWR og vår avgang ble 1 time forsinket.

Da vi omsider kom oss avgårde begynte alt fint før jeg etter ca 40 min merket at flyet tok en laaaang sving og vi plutselig fløy sørover (i feil retning). Skjønte da at noe ikke var som det skulle og etter og ha tatt 2 store runder ble vi omsider opplyst om at vi lå i holding pattern over Richmond VA pga uværet i NY. Vi fikk også beskjed at vi snart skulle passere ett værsystem og de ventet såpass kraftig turbulens at FAene fikk beskjed om og sette seg, med tydeligvis fant kapteinen enn vei ut av det siden turbulensen uteble.

Også over DC ble vi lagt i ett Holding-pattern noe som innebar at "effektiv" ble 3 timer istedet for de planlagte 1t40min innen vi landet på EWR hvor vi også pga trafikkaos på bakken brukte laaaang tid (spesielt når man måtte på do) før vi parkerte ved gaten. Flyturen ble heller ikke noe bedre av og høre på endel skrikende unger jevnt plassert rundt omkring i flyet og ett par middelaldrene damer på raden bak som snakket så mye piss at det rett og slett ble irriterende. Nå man da itillegg sitter i midtsetet i en TRANG smågris gjør ikke det flyturen mer behaglig.

Heldigvis hadde vi god til på EWR og flyet til OSL var i rute så vi hadde 2 timer og vente før boarding skulle starte på CO38 til Oslo, så etter og ha kjøpt noe og spise på ett sted de knapt snakket engelsk (hvilken del av "A cheese pizza and a coke, please" er det som er så jævlig vanskelig å forstå? ) og tuslet litt rundt på Terminal C.

Flyet over som denne gangen var en 757-200 MED winglets var helt fullt denne gangen og selv om push-back var 30min forsinket regnet kapteinen og lande 20 min for tidlig på OSL noe som også stemte. Flyet virket også nyvasket (eller nymalt utvendig)

Restene av årsakene til forsinkelse på EWR


Ett winglet pynter alltid opp


Flyturen tilbake over Atlanteren gikk helt greit selv om det var endel tubulens hele veien med kun av den søvndyssende typen og det kombinert med en melantoninpille og en kraftig GT gjorde at jeg sov overaskende mye for meg å være og spesielt for å sitte bak forhenget på Monkeyclass. Maten bestod av noe som minnet om en gammel micro oppvarmet lasagne og frokosten bestod av en liten croisant og 6 biter frukt.
Og stiv og støl var det så og komme seg gjennom passkontrollen, få sikret kvoten og hentet bagasjen før det bar hjem.


Konklusjon:

Selv om en 757 går greit må jeg si jeg foretrekker 767 eller 330/340 på long-haul siden der trenger man aldri måtte klatre over mer enn 1 person for å gå på do.
Continental's store styrke er at de flyr direkte fra Oslo og har ett veldig bra nettverk ut fra EWR. Dessuten synes jeg de hadde stort sett vennlige og proffesjonelle ansatte.
Det som trekker ned er mangel på PTV og/eller WLAN, samt at "bladposen" på setet foran har noen veldig irriterende metall spiler som man med mine ben veldig ofte har gnagene mot leggene. Ellers er plassen i praksis litt dårligere enn snittet av det jeg har flydd tidligere over Altlanteren. Men 757ern er jo en liten rakett med fet RR lyd ved take-off

Ellers er plassen brukbar på ASAs ATR-72, så man klarer seg på Delta sine 737-800 og elendig på CO sine 737-500


Men jeg er mest imponert over at jeg greide og få $200 i travel voucher for å stå over ett fly jeg ikke skulle med

edit: Skrivefeil og småplukk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2006, 18:22   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Kjempebra rapport...
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2006, 18:23   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Fin rapport someone (som vanligt)

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2006, 18:33   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Minner meg om den gangen jeg var eneste pax som kom meg til USA etter at jeg først hadde gitt fra meg setet mitt, fått NOK 3400, så ombooket til Lufthansa via Frankfurt for så å se at SK907 snudde på taxebanen og kom tilbake med snag og et døgns forsinkelse...:
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2006, 19:39   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Fin rapport...
Vet ikke helt om jeg gleder eller gruer meg til å fly på øko over dammen om en uke. Det har jeg ikke gjort på 2 år. Får smile pent og satse på oppgradering!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2006, 21:05   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Fin lesning!
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2006, 17:48   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


Fin rapport...
Vet ikke helt om jeg gleder eller gruer meg til å fly på øko over dammen om en uke. Det har jeg ikke gjort på 2 år. Får smile pent og satse på oppgradering!
He he du overlever nok. Men du kan jo også prøve å skaffe seg nødutgang eller bulkhead. Spesielt bulkhead på ABC siden har god plass, selv om C setet der riktignok bokstavlig talt har do-køen i fanget
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 00:36   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Jeg har gjort det ja. rad 16 på 3 flighter med 752 og rad 8 (bulkhead) på 739. Bare synd ene setet er et midtsete. Synd på de som sitter ved siden av
Rimelig fulle flighter, så satser på en DBC igjen '
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 13:08   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Fin rapport Gir meg både gode og dårlige minner om USA!
Tok du bilder av flymaten? Var det gratis mat på CO innenlandsflygning? (det fikk eg mellom Atlanta og Newark i fjor)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 17:11   #10
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Kanskje "cheese pizza" ble vanskelig for ekspeditøren når du bestilte.....han/hun hadde kanskje ikke hørt om pizza uten ost før...og ble forvirret.

Ellers en veldig flott rapport
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 17:18   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Det eneste som ble servert innenriks var pianøtter og div soft drinks og man kunne kjøpe alkohol.

Glemte å ta bilder av maten over Atlanteren
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 18:09   #12
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Quote:
Originally posted by Someone


Det eneste som ble servert innenriks var pianøtter og div soft drinks og man kunne kjøpe alkohol.

Glemte å ta bilder av maten over Atlanteren
Min kommentar var ment på dette som du skrev:

"...CO38 til Oslo, så etter og ha kjøpt noe og spise på ett sted de knapt snakket engelsk (hvilken del av "A cheese pizza and a coke, please" er det som er så jævlig vanskelig å forstå? ) og tuslet litt rundt på Terminal C."

Hurum is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 20:05   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Quote:
Originally posted by Hurum


Quote:
Originally posted by Someone


Det eneste som ble servert innenriks var pianøtter og div soft drinks og man kunne kjøpe alkohol.

Glemte å ta bilder av maten over Atlanteren
Min kommentar var ment på dette som du skrev:

"...CO38 til Oslo, så etter og ha kjøpt noe og spise på ett sted de knapt snakket engelsk (hvilken del av "A cheese pizza and a coke, please" er det som er så jævlig vanskelig å forstå? ) og tuslet litt rundt på Terminal C."


Mitt svar var egentlig ikke til deg men til MountainDew som lurte på maten
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 22:26   #14
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,840
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

bare lurer på hva bulk-head er for noe jeg da
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 22:50   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Bulk-head ja, vet du ikke hva det er? Er visst ett nytt konsept som har blitt innført, men det er så hemmelig at jeg ikke kan si hva det er
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 00:41   #16
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Replying to Topic 'Med Continental over Dammen'

Bulk-head er det som oppstår når man stanger hodet i kabinveggen på grunn av irriterende dårlig beinplass. Ofte referert til som spanjakk-syken.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2006, 12:36   #17
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: Med Continental over Dammen

Det er Continental selv som har all billettering på Gardermoen. Servisair har bare innsjekk. Så de har nok gjort feilen selv her.!

men fin rapport!
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2006, 12:39   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Med Continental over Dammen

Quote:
Originally posted by KLMfan

Det er Continental selv som har all billettering på Gardermoen. Servisair har bare innsjekk. Så de har nok gjort feilen selv her.!

men fin rapport!
Jeg er klar over det og skyldte vel heller ikke på Servisair, for feilen vet jeg lå hos CO som jeg hadde bestilt billettene gjennom
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2006, 17:47   #19
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: Med Continental over Dammen

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by KLMfan

Det er Continental selv som har all billettering på Gardermoen. Servisair har bare innsjekk. Så de har nok gjort feilen selv her.!

men fin rapport!
Jeg er klar over det og skyldte vel heller ikke på Servisair, for feilen vet jeg lå hos CO som jeg hadde bestilt billettene gjennom
kanskje jeg leste litt fort.....men alltid hyggelig med Vouchere.....
KLMfan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Med A310 over dammen til Toronto RJon TripReports 22 26-11-2018 21:57
Noen erfaringer med BA over dammen? Sim_henrik Reiseforum 23 18-05-2011 14:34
På vei over dammen med CO39 TOSMarius Reiseforum 21 09-03-2011 09:00
Over dammen med SAS - hjemturen Discus TripReports 9 27-05-2008 22:28
Over dammen med SAS Discus TripReports 8 15-05-2008 18:51


All times are GMT +2. The time now is 20:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.