Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2017, 11:13   #1
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Norwegian Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Da er det nok bare et spørsmål om tid før vi får se OSL-ORD også. En etterlengtet destinasjon og stort hull på kartet fra OSL selv om jeg heller skulle sett det komme med SK eller UA for å dra nytte connections videre.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 14:52   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Da er det nok bare et spørsmål om tid før vi får se OSL-ORD også. En etterlengtet destinasjon og stort hull på kartet fra OSL selv om jeg heller skulle sett det komme med SK eller UA for å dra nytte connections videre.


Hvorfor skal de prioritere Oslo? Er det ikke bedre at de prioriterer London, Paris, Roma, Barcelona, osv. hvor de store trafikkstrømmene går? Men strategien er for så vidt ikke klinkende klar siden vi også ser disse nye Max-rutene til perifere amerikanske flyplasser.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 15:11   #3
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Hvorfor skal de prioritere Oslo? Er det ikke bedre at de prioriterer London, Paris, Roma, Barcelona, osv. hvor de store trafikkstrømmene går? Men strategien er for så vidt ikke klinkende klar siden vi også ser disse nye Max-rutene til perifere amerikanske flyplasser.
Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.

Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 15:53   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
SAS Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.

Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.
Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 15:55   #5
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole
At DY ikke har lansert MSP som en sommerrute er noe som har overrasket meg også, men jeg tror det kommer en dag.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 15:57   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole
Northwest hadde en rute til OSL fra MSP for mange år siden, i 1999. Den gikk kun én sesong, så det har blitt forsøkt uten hell. Jeg vil tro Chicago har større mulighet til å lykkes.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 16:11   #7
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Northwest hadde en rute til OSL fra MSP for mange år siden, i 1999. Den gikk kun én sesong, så det har blitt forsøkt uten hell. Jeg vil tro Chicago har større mulighet til å lykkes.
Så du mener en rutenedleggesle for snart 20 år siden er et godt nok argument for at en tilsvarende rute ikke fungerer i dag???

Hvorfor i all verden startet SAS ARN-HKG når Cathay la ned sin rute på 90-tallet?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 16:24   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Så du mener en rutenedleggesle for snart 20 år siden er et godt nok argument for at en tilsvarende rute ikke fungerer i dag???

Hvorfor i all verden startet SAS ARN-HKG når Cathay la ned sin rute på 90-tallet?
Du trenger ikke være så latterliggjørende som du virker i ditt innlegg. Det ble skrevet at det var mange med skandinavisk opphav som argument for MSP. Dette gjaldt mer tidligere, de fleste som følte en sterk tilknytning til Skandinavia er enten svært gamle eller har gått bort. Chicago er en langt større by og har et større grunnlag generelt i sitt område.

Vi trenger ikke havne for OT, men skiftende businessklima kan ha betydning for HKG. Kanskje Cathay la ned p.g.a. usikkerhet rundt Kinas overtagelse av området. Dette kan ha endret seg etterpå, men melder seg kanskje igjen da Beijing nå strammer grepet og struper demokratiet i HKG.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 16:41   #9
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Du trenger ikke være så latterliggjørende som du virker i ditt innlegg. Det ble skrevet at det var mange med skandinavisk opphav som argument for MSP. Dette gjaldt mer tidligere, de fleste som følte en sterk tilknytning til Skandinavia er enten svært gamle eller har gått bort. Chicago er en langt større by og har et større grunnlag generelt i sitt område.

Vi trenger ikke havne for OT, men skiftende businessklima kan ha betydning for HKG. Kanskje Cathay la ned p.g.a. usikkerhet rundt Kinas overtagelse av området. Dette kan ha endret seg etterpå, men melder seg kanskje igjen da Beijing nå strammer grepet og struper demokratiet i HKG.
Bare så det er helt klart; jeg er helt enig med deg i at ORD har bedre forutsetninger.

Men jeg synes argumentasjonen din ift MSP er syltynn. Det er så mye som har endret seg på 20 år (reisevaner, kjøpekraft, kostnader og forretningsmodeller til flyselskaper osv osv) så det blir umulig å sammenligne. Dessuten er det en vesentlig forskjell på en helårlig daglig DC10'er til NW sammenlignet med 2-3u DY 787 i sommersesongen.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 17:04   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.



Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.

Min argumentasjon? Jeg stilte bare noen spørsmål. Det er ikke helt lett å forstå hva som er strategien til Norwegian, men noe jeg i alle fall har oppfattet er at de vil inn på interkontinentale ruter som har stort passasjergrunnlag. Da er kanskje ikke ruter fra Oslo/Bergen det mest naturlige, eller Cork for den saks skyld, men som sagt finnes det jo eksempler på at de gjør nettopp det også.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2017, 20:43   #11
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Synes å huske at årsaken til Northwest nedla ruten til Oslo fordi det påvirket for mye av ruten minneapolis til amstrdam, passasjer fra skandinavia uteble på den ruten fra AMS.. men kanskje eg feil.. mener også å huske at ruten gikk egentlig bra.
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 01:20   #12
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Mitt største ønske år det gjelder nye ruter er Oslo-Phuket, evt Arlanda-Phuket.

Basert på antall svensker, nordmenn, finner, tyskere og andre bleikinger som ferierer i dette området, skulle man tro det var grunnlag for en rute eller 2 dit, uten mellomlandinger. Å lande i BKK kl 6 på morgenen etter 10 timer på et fly gjennom natten, for å stå i diverse køer med pass- og sikkerhetskontroller, for så å vente et par timer på den siste 1,5 times turen før man er på plass, er ingen optimal start på ferien.

Selv betaler vi gladelig noen kroner ekstra for å våkne opp på rett flyplass uten mellomlandinger.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 01:41   #13
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 239
Default Re: Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Flyr ikke Thai, i hvert fall i perioder, direkte fra både Køben og Arlanda til Phuket? Vil tro det er grenser for hvor stort det markedet er også når en plusser på alle charterturene som også går direkte. Tror det er andre steder i Asia Kjos heller vil til.
geha is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 09:31   #14
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Min argumentasjon? Jeg stilte bare noen spørsmål. Det er ikke helt lett å forstå hva som er strategien til Norwegian, men noe jeg i alle fall har oppfattet er at de vil inn på interkontinentale ruter som har stort passasjergrunnlag. Da er kanskje ikke ruter fra Oslo/Bergen det mest naturlige, eller Cork for den saks skyld, men som sagt finnes det jo eksempler på at de gjør nettopp det også.
Jeg forstod det slik at du mener at DY heller bør prioritere ruter til/fra London, Paris, Barcelona med argumentasjon om at det er der de store trafikkstrømmene går i stedet for å prioritere Oslo.

Når det gjelder strategi så virker det som om de er litt "all over the place" og dermed sprer risiko samt har fleksibilitet ift markeds- og sesongsvingninger og dermed kan justere og endre deretter. Når det er sagt så kan det fort være at de tester litt ut og ser hvor responsen og inntjeningen er best.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 09:36   #15
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norwegian med Chicago og Austin fra London

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
Synes å huske at årsaken til Northwest nedla ruten til Oslo fordi det påvirket for mye av ruten minneapolis til amstrdam, passasjer fra skandinavia uteble på den ruten fra AMS.. men kanskje eg feil.. mener også å huske at ruten gikk egentlig bra.
Det er tilsvarende hva jeg har hørt. Ruta var ikke veldig populær hos KLM og Braathens da den tok store jafs fra deres USA trafikk fra Norge.

I tillegg var ruta visstnok populær for bonusreiser til gamlelandet.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2017, 23:25   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Jeg er 100% enig med jb1 at Skandinaviske etterkommere ikke er mye av et marked, det er som om Norwegian skulle starte salgsarbeide og fokus paa Taasen Gamlehjem, vi som skandinaver I utlandet - ya sure ya betcha - velger selskaper etter akkurat de samme kritriene som andre.

Chicago er et stort marked, men mange selskaper uten god feed ut fra og inn til Chicago har slitt - Virgin Atlantic la ned en stund, Air France slet (sliter) I og med at Delta er begrenset I Chicago. Saa selvom jeg tror at OSL-CHI kommer, heller jeg mot at det blir en SAS rute (banner igjen I Kjerka) - UA / AA som er tunge I CHI ser nok paa selv obscure UK byer da High Yield er tildels betydlig hoyere fra UK (Det var hva AA fortalte om hvorfor de ikke startet opp Stockholm igjen)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 11:33   #17
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Mener du ORD når du skriver CHI, eller er det flere lufthavner rundt/i Chicago som kan ta i mot langrutetrafikk fra Europa?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 13:12   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Gatwick-Barbados!
Det er ei rute jeg håper de kommer til å vurdere. Trafikkeres i dag av VS og BA.
Høy betalingsvillighet og sesong hele året. Barbados er eneste destinasjon som har vært fast trafikkert av concorde, utenom London, Paris og New York.

Jeg vet myndighetene på Barbados står med armene åpne og ønsker Norwegian velkommen, og også klare med støtte.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 13:37   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Mener du ORD når du skriver CHI, eller er det flere lufthavner rundt/i Chicago som kan ta i mot langrutetrafikk fra Europa?

Espen
Midway kan ikke ta widebody, så ORD er det eneste realistiske alternativet. Rockford er mest for spesielt interesserte.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2017, 11:16   #20
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Barbados er eneste destinasjon som har vært fast trafikkert av concorde, utenom London, Paris og New York.
Her må jeg i nickens navn få legge til Bahrain, Singapore, Washington, Miami, Mexico City, Dakar og Rio de Janeiro.
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye ruter med SAS A321LR - Spekulasjoner JELSC Flyforum 93 02-10-2019 21:58
Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi Dash Småprat 49 22-10-2012 15:08
Nye destinasjoner... Turtle Bilder & foto 13 08-04-2010 00:48
Nye intercont-destinasjoner? RIBRO Flyforum 55 08-09-2008 09:12
*SPEKULASJONSTRÅD*: Norwegian: Nye fly - nye destinasjoner stripes Flyforum 56 20-11-2007 23:03


All times are GMT +2. The time now is 23:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.