Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2013, 19:07   #21
ROHO
Newcomer
 
Join Date: May 2013
Posts: 2
Angry Rettigheter ved rerouting?

Vi har bestilt en reise hos travellink. Stavanger-san fransisco. SAS fra stavanger til london og virgin fra london til san fransisco. Virgin endret avgang til en time tidligere slik at vi ikke rekker dette. Travellink vil bare refundere hele billetten uten å tilby andre muligheter. Vi har tilbudt oss å kjøpe nye flybilletter til london og hotell dagen før slik at vi rekker flyet videre. Dette nektes vi også. Hvis vi ikke kommer med det sas flyet vi har bestilt får vi ikke være med videre fra london. Men tar vi dette flyet rekker vi ikke flyet videre. De ønsker tydeligvis ikke å ha oss med. Vi er 9 personer, så det er vel perfekt å bli kvitt oss hvis flyet er overbooket. Har vi noen rettigheter? Billettene er bestilt for 6 mnd siden. Vi har selvsagt bestilt hoteller i 3 uker i usa pluus flybilletter fra usa-hawaii. alt dette er forhåndsbetalt og ikke refunderbart. Noen som har noen råd??? Travel link nekter å hjelpe oss.
ROHO is offline  
Old 18-05-2013, 19:46   #22
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Omruting

Travellink (og reisebyråer generelt) er totalt uinteressert i om flyet er overbooket, det er flyselskapet som tar seg av. Men det høres rart ut at de ikke vil booke om, hvis det eksisterer alternativer de kan booke om til. Siste mulighet er å gå til flyselskapet og forklare at reisebyrået ikke vil hjelpe, men det er en vanskelig situasjon for flyselskapet i forhold til reisebyrået.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 18-05-2013, 20:00   #23
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Omruting

Når reiser du? Rettighetene dine kommer an på hvor lenge før avgang du har blitt opplyst om endringene.
Mjolnir is offline  
Old 18-05-2013, 22:24   #24
ROHO
Newcomer
 
Join Date: May 2013
Posts: 2
Default Re: Omruting

24 juni er avreise. Synes det er rart vi ikke kan bruke billetten fra London hvis vi kommer oss dit for egen regning. Burde jo være mulig å benytte en gyldig billett fra London
ROHO is offline  
Old 19-05-2013, 00:31   #25
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
Default Re: Omruting

Quote:
Originally Posted by ROHO View Post
24 juni er avreise. Synes det er rart vi ikke kan bruke billetten fra London hvis vi kommer oss dit for egen regning. Burde jo være mulig å benytte en gyldig billett fra London
Dette har nettopp vært diskutert i et eller annet reiseforum, og saken er den at det står i reisevilkårene at resten av billetten er ugyldig dersom en av de tidligere etappene ikke benyttes. Dette gjør f.eks. at man ikke kan sitte i USA og kjøpe en t/r billett Norge-USA-Norge dersom planen bare er å bruke returbilletten. Jeg ville ringt AS og snakket med dem og sett om første del av billetten kan endres, men jeg er ikke veldig optimist siden Virgin vel ikke har codeshare med SAS og du således i realiteten vel ikke har gjennomgående billett. Jeg ville også sjekket direkte med Virgin og forklart situasjonen til dem - flyselskap er ofte mer samarbeidsvillige enn reisebyrå.
sentry is offline  
Old 19-05-2013, 01:22   #26
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Omruting

Trenger ikke ha codeshare for å ha gjennomgående billett. Tipper vedkommene har gjennomgående billett. VS og SK har ihvertfall et billettsammarbeid, så det skal være mulig å kombinere dem. Men enig med Superhai, sjekk direkte med Virgin vist det er de som har sendt ut billetten. I tilfelle så skal billettnummeret begynne på 932-.
Dash is offline  
Old 19-05-2013, 01:48   #27
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Omruting

Hvis ikke billettene hadde vært gjennomgående så hadde det ikke vært problem å reise til LHR dagen før. Men det jeg ikke skjønner er hva som egentlig er problemet her. SAS SVG-LHR lander 11:05 og VS går videre 12:20.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 19-05-2013, 02:10   #28
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Omruting

Her må du sjekke avtalevilkårene til reisebyrået, se om de har sitt på det tørre.

Jeg skal ta en sjekk selv.

Ellers så gjelder det jo å sky nettreisebyråene som pesten. Det virker som at de gjør alt for å plage kundene. Mye bedre å bestille direkte fra flyselskapet å betale med kredittkort.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline  
Old 19-05-2013, 02:31   #29
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Omruting

Quote fra deres vilkår:

TIDSENDRINGER
Ved tidsendringer fra flyselskapet sendes informasjon om nye tider alltid til den e-postadressen som er angitt i bestillingen. Det er alltid kundens eget ansvar å kontrollere tidsendringer. Du kan alltid se aktuell tidtabell på www.travellink.no eller www.checkmytrip.com. Angi bestillingsreferanse og etternavn. Travellink tar ikke ansvar for e-post som av noen anledning ikke når mottakeren (spamfilter/feil e-postadresse e.l.). Dersom flyselskapet tillater avbestilling på grunn av ruteendringer, refunderer vi billetten minus vårt servicehonorar fra 395-795 kroner per person for bestillinger med kun fly og fra 795-1190 kroner per person for fly + hotel. Vi refunderer ikke avgiften for avbestillingsbeskyttelsen, avgifter og eventuelle forsikringer.

Dette viser jo også hvor gribbete og utrivelige disse nettbyråene egentlig er. Når de tar seg betalt opptil 2000 kroner for å avbestille en billett for deg.

Men i forhold til din sak så sier du ikke noe om hvor mye forsinket du faktisk er, og om det er slik at flyet ditt lander etter at det neste har gått eller at det bare blir en veldig tight connection. I det første tilfellet så er det helt klart reisebyrået sitt ansvar, da de har solgt deg biletten, de må isåfall hjelpe deg med å booke om. Denne kostnaden vil jo uansett ligge på flyselskapet, selv om de ikke kan røre bookingen.

I det andre tilfellet er det litt værre, da kan du pushe på byrået, men i værste tilfelle må du reise vel vitende om at du vil miste flyet og få selskapet til å booke deg om når det uungåelige skjer.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline  
Old 21-05-2013, 18:56   #30
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Omruting

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hvis ikke billettene hadde vært gjennomgående så hadde det ikke vært problem å reise til LHR dagen før. Men det jeg ikke skjønner er hva som egentlig er problemet her. SAS SVG-LHR lander 11:05 og VS går videre 12:20.
Har ikke tidene i hodet her, mener å huske at for mange connections på LHR er minium mer enn 90 minutter.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 21-05-2013, 19:19   #31
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Minimum connection time SK-VS er 90 minuter.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 21-05-2013, 19:23   #32
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har reisebyrået lov til å selge reiseruter der det ikke er lagt tilstrekkelig tid til connection?
Twin Otter is offline  
Old 21-05-2013, 19:24   #33
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Nei. Og de får det heller ikke opp som noen mulighet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 21-05-2013, 19:41   #34
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har man en gjennomgående bilett og ett eller flere segment blir endret så det ikke er mulig å gjennomføre reisen slik den er satt opp , er billiterende selskap/reisebyrå ansvarlig for å invol omrute passasjeren slik at reisen kan gjennomføres.

Ombookingen skal (og her er det noe forhold som skal taes med i beregningen) skje i enten samme bookingklasse eller lavere, evt i mange tilfeller samme serviceklasse. Bilettene skal da skrives om som en involtery rebook/reroute, passasjeren skal ikke ha noe økonomisk belastning i slike tilfeller. Om man ikke finner ett brukbart alternativ kan passasjeren tilbys full refusjon inkludert servicehonorarer.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline  
Old 24-05-2013, 14:12   #35
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Skulle opprinnelig ha cirka 3 timer på LHR i dag på vei hjem, men totalen havner på 12,5 timer - SAS ga meg en voucher på 18 pund som kan brukes her på airporten.

Er det egentlig noe mer jeg har krav på siden jeg er på DM tur?
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline  
Old 24-05-2013, 20:09   #36
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Er det egentlig noe mer jeg har krav på siden jeg er på DM tur?
Spørsmålet er hvorfor du endte opp med 12,5 time istedetfor. Er det en vanlig tur bestilt gjennom DM så har ikke det noe med saken å gjøre.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 25-05-2013, 01:20   #37
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Skulle opprinnelig ha cirka 3 timer på LHR i dag på vei hjem, men totalen havner på 12,5 timer - SAS ga meg en voucher på 18 pund som kan brukes her på airporten.

Er det egentlig noe mer jeg har krav på siden jeg er på DM tur?
LHR idag er vel meget klart en force majeure situation grundet BA-nødlandingen - ergo ikke noget at komme efter udover den "care" du allerede har fået.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 29-05-2013, 12:13   #38
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ok, - da dropper jeg å styre mer med denne saken.
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline  
Old 10-06-2013, 22:48   #39
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Forsinkelse med SK/WF

God kveld forumister,

På min første av 7 flighter i forrige uke så ble jeg(vi) forsinket 12 timer (6 timer ut fra HAU; 12 timer totalt til destinasjon). Har sendt mail til SAS (via customer service på nettet) om dette men ikke fått noe svar. Har jeg(vi) krav på noe som helst her utover den voucheren på NOK 200 for mat og drikke samt det nødvendige hotelloppholdet ved Kastrup fordi vi ikke rakk vår videreforbindelse?

Har forsøkt å lese den EU forordningen som regulerer dette, men den er jo så tvetydig for å si det mildt

Jeg er rimelig «grønn» her, rett og slett fordi jeg har vært heldig gjennom mange år og stort sett sluppet unna lange forsinkelser.

Bagasjen forsvant selvsagt også. Og det å gå i møte med en viktig kunde dagen derpå med «gamle» klær er ikke noe særlig det heller,etter sånn ca. 1 time forsinket oppmøte.

Hvor lang tid må man påregne før man får svar fra SAS Customer Service?

For ordens skyld; jeg er vanligvis veldig fornøyd med både SAS og Widerøe (som sto for turen fra HAU til CPH, men informasjonen fra SK på Helganes står til stryk minus dessverre).

Og for ordens skyld atter en gang; crewet fra WF var eksemplariske, og tilbød "free bar" på strekket til CPH når vi omsider tok av (hjelper jo det). Og kapteinen fra Trøndelag et sted beklaget veldig (flaut var ordet han brukte)

Mvh
Fjordheim

PS! Årsaken til den første forsinkelsen var en indikasjon på en en feil med den ene motoren på Q400’en fra HAU til CPH DS!
Fjordheim is offline  
Old 12-06-2013, 10:49   #40
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Skal vel være rimelig kurant erstatningskrav som følge av forsinkelse pga teknisk feil på fly? Er ingen ekspert, men €250-400 pr person avhengig av strekning?

http://www.lovdata.no/for/grafikk//pdf/32004r0261.pdf
__________________

148 tonn CO2
vbirk is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 231 21-02-2024 14:44
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 14:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27


All times are GMT +2. The time now is 18:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.