Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2015, 22:24   #21
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: Vietnam tråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har jeg forstått det rett så bruker vel "alle" untatt myndighetene navnet Saigon?
Det er korrekt. I Vietnam bruker de lokale Saigon når det omtaler byen positivt, mens HCMC blir brukt når det er noe negativt.
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2015, 23:20   #22
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vietnam-tråden

Skal en tur til Vietnam i februar. Har fått pris på Sofitel Saigon Plaza til drøye tusenlappen, tax inkl., frokost not. Er dette en bra pris, eller bør jeg holde litt igjen?

Edit:
Er det noen som har første- eller andrehåndserfaringer med dette hotellet?
http://www.tripadvisor.com/Hotel_Rev...Minh_City.html
Scorer jo veldig bra, men på et noe tynt grunnlag.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 17-12-2015 at 00:52.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2015, 09:28   #23
aboerr
ScanFlyer Blue
 
aboerr's Avatar
 
Join Date: Oct 2013
Location: Drammen
Posts: 206
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Skal en tur til Vietnam i februar. Har fått pris på Sofitel Saigon Plaza til drøye tusenlappen, tax inkl., frokost not. Er dette en bra pris, eller bør jeg holde litt igjen?

Edit:
Er det noen som har første- eller andrehåndserfaringer med dette hotellet?
http://www.tripadvisor.com/Hotel_Rev...Minh_City.html
Scorer jo veldig bra, men på et noe tynt grunnlag.
Bodde der for et år siden. Pris høres vel ganske normalt ut.
Synes beliggenheten var ok. Litt rolig område, men hvis man liker å rusle litt er man ikke mange minuttene unna shopping og restauranter. Fint bassengområdet på taket, men litt for lite solsenger i høysesong. Synes det var bra service. Rommene var forholdsvis små. Men helt ok. Tror jeg bodde i vanlig club rom.
Foretrekker nok Sofitel i f.eks. BKK fremfor dette, men helt ok. Ville nok bodd her igjen, ettersom jeg har status hos Accor.
aboerr is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2015, 01:39   #24
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vietnam-tråden

Flott! Takk skarru ha
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 05:40   #25
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vietnam-tråden

Noen som har erfaring med transfer fra internasjonal til nasjonal flight på Ho Chi Minh?
Ankommer med Air France og skal videre med Vietnam Airlines. Ser det er en transfer desk på ankomst, men lite informasjon å finne noe sted. Eller må jeg må gjennom immigration og toll og spassere litt utendørs og så gjennom ny security på Innland?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 09:27   #26
aboerr
ScanFlyer Blue
 
aboerr's Avatar
 
Join Date: Oct 2013
Location: Drammen
Posts: 206
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Noen som har erfaring med transfer fra internasjonal til nasjonal flight på Ho Chi Minh?
Ankommer med Air France og skal videre med Vietnam Airlines. Ser det er en transfer desk på ankomst, men lite informasjon å finne noe sted. Eller må jeg må gjennom immigration og toll og spassere litt utendørs og så gjennom ny security på Innland?
Med forbehold om at jeg gikk glipp av noe etter en lang og fuktig F/C tur fra Europa....
Mener ganske bestemt at dette var to helt adskilte terminaler og at du må gjennom immigrasjon i SGN.
aboerr is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2017, 16:14   #27
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Vietnam-tråden

Noen som har tips til ting å se i/rundt Hanoi?
Lurer på å ta et cruise i Ha Long Bay med noen dager i/rundt Hanoi
RJon is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2017, 17:50   #28
QRFan
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 2
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Noen som har tips til ting å se i/rundt Hanoi?
Lurer på å ta et cruise i Ha Long Bay med noen dager i/rundt Hanoi


Du bør absolutt ta en tur til Ha Long Bay.


Sent from my iPhone using Tapatalk
QRFan is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2017, 21:57   #29
LaDuden
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Namdalen/Kjelsås
Posts: 33
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Noen som har tips til ting å se i/rundt Hanoi?
Lurer på å ta et cruise i Ha Long Bay med noen dager i/rundt Hanoi
Kan anbefale fjell-/opplevelsestur i Sapa. Man kan ta toget til Lao Cai fra Hanoi og dra videre derifra med buss mot Sapa. Nattoget er i seg selv en opplevelse. Ta med pysjamas eller noe, for de kjører på med air-condition.
LaDuden is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 16:21   #30
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by QRFan View Post
Du bør absolutt ta en tur til Ha Long Bay.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Quote:
Originally Posted by LaDuden View Post
Kan anbefale fjell-/opplevelsestur i Sapa. Man kan ta toget til Lao Cai fra Hanoi og dra videre derifra med buss mot Sapa. Nattoget er i seg selv en opplevelse. Ta med pysjamas eller noe, for de kjører på med air-condition.
Da er 3-dagers cruise i Ha Long Bay booket, blei dessverre ikke tid til å ta turen helt til Sapa, får ta det igjen ved en senere anledning.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 16:55   #31
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Noen som har tips til ting å se i/rundt Hanoi?
Lurer på å ta et cruise i Ha Long Bay med noen dager i/rundt Hanoi
En af mine bedste oplevelser I Hanoi var en "Foodie Tour" med guide rundt i den gamle bydel. Og glem endelig ikke kaffen - en kop "drip coffee" i Vietnam smager simpelthen himmelsk !
pingo is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2017, 13:53   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Vietnam-tråden

Food tours kan anbefales, ser de har det mange steder der. Har også vært på det med lokal guide, det var veldig lærerikt og så ble det mye god mat.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2017, 12:48   #33
Haugen
Newcomer
 
Join Date: Apr 2017
Posts: 5
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Da er 3-dagers cruise i Ha Long Bay booket, blei dessverre ikke tid til å ta turen helt til Sapa, får ta det igjen ved en senere anledning.
Quote:
Originally Posted by LaDuden View Post
Kan anbefale fjell-/opplevelsestur i Sapa. Man kan ta toget til Lao Cai fra Hanoi og dra videre derifra med buss mot Sapa. Nattoget er i seg selv en opplevelse. Ta med pysjamas eller noe, for de kjører på med air-condition.
Jeg snakket med dama på toget om å dempe A/C, men jeg tror hun lo av meg, så jeg ble liggende med klærne på. Det blir etter hvert dårlig luft der inne, så jeg anbefaler egentlig ikke å skru av A/C - om du skulle klare å få dette til. Kommer du deg under dyna, så er det varmt og godt.

Halong Bay er bra. Anbefaler deg å ta kajak til grotta, hvis du får valget mellom det og bli transport med båt. Jeg gjorde ikke det, men testet ut kajak senere, og nå angrer jeg på at jeg ikke valgte kajak i grotta.

Kjæresten og jeg + et annet par var for øvrig det eneste paret på båten (30 gjester) som valgte 3 døgn. Det overrasker meg at flere ikke valgte dette. For dagsturen du får er bare helt herlig.
Haugen is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2017, 16:39   #34
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Vietnam-tråden

Hei

Skal en tur til blandt annet Vietnam og Kambodsja i vinter. I Vietnam skal vi bo i Ho Chi Minh og Hoi An. Er det noen som har anbefalinger om hva man bør gjøre og se disse stedene? Har i utgangspunktet allerede booket hotell, men om det er noen som har spesielle anbefalinger, så er det muligheter for å endre de om hotellene er bra, og til bra pris. Utgangspunktet er Sheraton i Ho Chi Minh og Hoi An Silk Marina Resort & Spa i Hoi An

Om noen har samme anbefalinger for Siem Reap, er jeg takknemlig for det selv om dette er en Vietnam tråd.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2017, 12:19   #35
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Vietnam-tråden

Var stort sett på samme runden i desember.

Bodde på Hoi An Silk Marina Resort og var godt fornøyd med det. God frokost. Greit med vaskeri rett over gaten. Vi hadde noen hundre mm regn de få dagene vi var der, så strender og sol ble det lite av. Fikk sydd litt klær på Bibi Silk, ikke det aller billigste, men godt fornøyd med resultatet.

Var også i Ha Long Bay med Treasure Junk. Ble advart mot mye humbug selskaper som opererer der ute. På travle dager er det rundt 400 turistbåter i bukten. Treasure Junk skipper over de ihjeltraffikerte områdene, noe vi likte godt. Jeg synes selv at det gir en bedre opplevelse å utforske litt mindre spektakulær natur når du får gå helt innpå og alene, enn å gå i tog andre steder. Vi fikk fortsatt padlet kajakk gjennom tuneller og inn i grotter, disse var bare litt mindre. God standard på båten og bra mat ombord, men skulle ønske at det var satt av enda mer tid til kajakk.


Vi hadde to hele dager i Angor Wat. Eneste jeg vil anbefale er å stokke litt om på rundene man typisk kjører. Soloppgangen i Angor Wat er fin, men mye folk. De fleste har dårlig tid, så bruk heller god tid selv, sitt og spis litt medbrakt frokost og la den store turistbølgen få et godt forsprang. Hopp over Ta Prohm den første dagen. Start heller dag to med soloppgang på Srah Srang. Mye mindre folk, særlig hvis du sitter langs kanten på en av sidene (ikke utstikkeren på midten hvor typisk alle samler seg). Hast rett til Ta Prohm derfra og vær der når de åpner dørene. Vi gjorde dette og hadde hele tempelet stort sett for oss selv.



-eggs

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
eggs is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2017, 13:11   #36
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Skal en tur til blandt annet Vietnam og Kambodsja i vinter. I Vietnam skal vi bo i Ho Chi Minh og Hoi An. Er det noen som har anbefalinger om hva man bør gjøre og se disse stedene?
Var i HCM i påsken:

Om dere skal til Cu Chi og opplevde tunnelene anbefaler jeg båt tur/retur, det koster en god del mer enn buss, men var etter min mening verdt pengene: https://lesrivesexperience.com/ (Eneste operatør, kjøpte billetter online. Du får også billetter via div. byråer, men same same.)

Det var henting på hotellet, avlevering på båten, der er det frukt og baguett til frokost underveis, brus/vann/frukt hele tiden tur/retur, nydelig lunsj på land før returen til byen og transport tilbake til hotellet fra brygga. Båtturen tar 1.5 t hver vei, båten ligger rundt 40-50 km/t oppover elven. Åpen båt med tak. Herlig med vind håret og se på alt livet langs elva isf. busstur. Husk solkrem og myggmiddel.

Krigsmuseet i sentrum er vel også obligatorisk - NB! sjekk åpningtidene, de har siesta midt på dagen, så man bør være der når de åpner så rekker man rundt før lunsj.

Ellers så Bui Vien street (backpaker-gata) artig på kvelden om man vil se litt gateliv, spise litt forskjellig mat osv.

Vedr. hotell bodde jeg på Silverland Yen Hotel, det var gangavstand til mye derfra. Rommene var helt greie, men roof-top-poool & bar var helt konge på kvelden. Hadde tre dager i SGN, og det var egentlig nok for meg, for det er ikke ekstremt mye å se der (med mindre man vil bruke mye tid på kunstmuseer o.l. kanskje).
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 22:49   #37
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Vietnam-tråden

Enig med Discus om tunnelene.
Prøv også bar-til-bar men i rooftop versjon i HCM. Er vel 2-3 ulike rooftop barer i byen som anbefales. God utsikt og artig å observere trafikk nede.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 17:27   #38
QRFan
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 2
Default Re: Vietnam-tråden

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Da er 3-dagers cruise i Ha Long Bay booket, blei dessverre ikke tid til å ta turen helt til Sapa, får ta det igjen ved en senere anledning.

Gled deg!


Sent from my iPhone using Tapatalk
QRFan is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2017, 20:08   #39
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Skredder i Ho Chin Minh

Titelen sier det meste. Har vært veldig fornøyd med Barons i BKK. Noen som kan anbefale en skredder av lik linje i Ho Chin Minh?


Takk!
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2017, 20:37   #40
LaDuden
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Namdalen/Kjelsås
Posts: 33
Default Re: Skredder i Ho Chin Minh

Husker dessverre ikke navnet, men sist gang vi var der bodde vi i District 1. Der var det mange forskjellige skreddere (langs hovedgaten der). Jeg kjøpte meg en blazer der som jeg var veldig fornøyd med. Gikk og spurte forskjellige, da de fleste tilbyr dette. Gikk for en i mellomsjiktet når det gjaldt pris, da jeg fikk en god tone med de i butikken!
LaDuden is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vietnam Airlines - status/flåte sk931 Flyforum 2 18-02-2024 20:48
Goooood morning Vietnam! Discus Flyforum 9 17-04-2017 22:03
Good morning Vietnam Farmer Flyforum 20 25-07-2014 17:09
Vietnam SQ 777 Reiseforum 5 26-04-2012 22:23
PARIS-VIETNAM ENGM RAMP Flyforum 7 05-01-2006 11:29


All times are GMT +2. The time now is 11:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.