Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2007, 14:28   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Ekstreme sommerpriser til Varna

Norwegian reklamerer for at man kan bestille sommeren 2008 nå.

Bulgaria (utenom Sunny Beach!!) falt bra i smaki år, så tenkte jeg skulle sjekke litt for moro skyld. Men dette er jo merkelig: Utreise i juni til Varna er min 1539 kr. Den nærmeste datoen jeg reiste på i år, 21. juni neste år, står på 2559!

Her må det nesten være en feil? Rundt 20 juni pleier det uansett å være flust av restplasser.... Er folk virkelig så "dumme" at de bestiller til disse prisene?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 14:30   #2
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Kanskje de prøver å se om de får solgt til disse prisene før de evt. setter de ned.
Er ikke bestandig det lønner seg å bestille lang tid i forveien.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 14:36   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Tja, det må nok være det. Ser at det er ekstreme priser til f.eks. Kroatia i juni. 2550 en vei er det samme som en hel ferie tur/tretur inkludert hotell før skoleferien starter hvis man er heldig å få en restplass (som det er gode muligheter for på den tiden) Synes dette smaker litt av lureri.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 15:01   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Quote:
Originally posted by Stian

Kanskje de prøver å se om de får solgt til disse prisene før de evt. setter de ned.
Er ikke bestandig det lønner seg å bestille lang tid i forveien.
Det skal være sikkert og visst. Derfor viktig å vite at man må vurdere prisen og ikke tenke automatisk at det vil bli dyrere om man venter. Dette gjelder alle selskaper tror jeg.

Jeg har også sett at prisene til Syden-destinasjoner som Varna tidlig på sommeren er helt utrolig høye. Jeg mistenker at disse flyene faktisk har fått en god del bestillinger allerede, men mistenkelig at datoene også såpass tidlig er så dyre.

SAS har f eks i lang tid skullet ha nesten tre tusen kroner t/r AGP en lørdag i januar, så kom salget og vips; 887 kr t/R. :exclamati Nå når salget er over har prisen stabilisert seg på 1650 kr. Så moralen er altså at det ikke alltid lønner seg å bestille tidlig.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 15:15   #5
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Tror grunnen er fordi at ikke sommerprogrammet ikke er 100% fastsatt ennå?

Opplever ofte at DY er dyrt hvis du bestiller lenge i forveien, og billigere når det er noen uker igjen?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 15:20   #6
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

I fjor bestilte jeg 3 billetter t/r Praha 8 måneder i forveien, og fikk alt til kr. 2100,-, så det lønte seg iallefall da.
Kanskje dette er en ny strategi de har begynt med? Dette er jo noe hotellbransjen driver med også.
Jeg har lagt merke til at DY stresser veldig det at man bør kjøpe sommerferien NÅ.
Så folk tror vel at det ikke blir billigere.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 16:05   #7
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Ryanair har laddat sitt sommarprogram också. De har använt samma prisstrategi som Norwegian. Skavsta-Girona kostar 2000 kr + väsk- och kreditkortsavgifter oavsett när man åker i maj och juni. Motsvarande gäller övriga resemål inkl London.
Det lär bli billigare senare i år. Det är nog snarast så att man börjar med att lägga ut biljetter och hoppas att de som redan har bestämt sig för att resa bokar direkt även till högre priser.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 18:32   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Norwegian har erfart at det går an å tjene store penger på nordmenn som vil til Syden. Svært mange av billettene til Syden i høysesongen går til de prisene som her er referert. Det er noen som tror at prisene går opp etter hvert som flyet fylles opp. Slik er det nødvendigvis ikke. Norwegian driver, som alle andre selskaper, prisdiskriminering. Det er ingen grunn til at selskapet skal operere med lavere priser enn det folk er villige til å betale for. Kunsten er å finne en måte å få kundene til å "avsløre" sin betalingsvilje, og dette gjør selskapene ved å prøve ut ulike priser, slik vi her ser et eksempel på.

Billettene i slutten av juni, hele juli og første del av august er nødvendigvis høyere enn ellers i året. Selskapet justerer prisene opp i perioder hvor prisfølsomheten er lav. På denne måten kan selskapet styre etterspørselen etter folks betalingsvilje.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2007, 19:16   #9
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Quote:
Originally posted by Stian

I fjor bestilte jeg 3 billetter t/r Praha 8 måneder i forveien, og fikk alt til kr. 2100,-, så det lønte seg iallefall da.

Faktisk er CSA ofte billigere og de har flere og mer gunstige avganger til PRG enn Norwegian. Fikk T/R for ca 700kr, drar i November, syns det var ganske billig med tanke på at det ikke er et lavpris-selskap.Det ble faktisk dyrere med Norwegian enn med CSA i det tilfellet.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2007, 01:56   #10
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Og da har faktisk DinSide en artikkel i dag, om at "Neste sommers lavprisbilletter er sluppet" - løp og kjøp:

Neste sommers lavprisbilletter er sluppet... (fra DinSide)


Quote:
Vi har knapt begynt på høsten, men det er på tide å planlegge neste sommerferie. I hvert fall hvis du vil ha tak i de billige billettene.

Tja.. jeg tror vi tar det litt på "sparket" jeg gitt..
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2007, 07:45   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Hehe. Jeg tipset Aftenposten - kunne ikke DY (!) meg... Og som nevnt i morgenposten, de ville lage en sak på det. Journalisten hadde sjekket, og mente at prisene aldri har vært så høye tidligere. De ville også sjekke andre flyselskapers priser på dette området. Så her får kanskje fullprisselskapene litt oppreising?! Journalisten spurte om jeg ville stille opp på intervju også, men har foreløpig ikke svart på dette..

For øvrig koster en tur-billett til Spilt 21. juni nå over 3.000 kr. Med retur 15 dager etter, blir det over 4.500 tur retur... :huh:
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2007, 08:01   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,586
Default Re: Ekstreme sommerpriser til Varna

Klart du må stille opp!!! Har du fakta du kan vise til - har du ingen ting å skamme deg over!
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bulgaria Air starter Varna-Stockholm-København-Varna Trdfly Flyforum 3 06-02-2015 20:49
Varna lufthavn stenges til vinteren Boeing_fan Flyforum 9 01-09-2013 13:05
DY1574 til Varna i dag ? AirbusTrond Register- og ATC-Forum 3 25-07-2011 18:30
Vindforhold i høyen, i forhold til ekstreme forhold på bakken. Polaris Flyteknisk forum 16 27-03-2011 23:51
Ekstreme sommerpriser 2008 AirbusTrond Flyforum 3 09-10-2007 16:22


All times are GMT +2. The time now is 20:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.