Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2018, 11:08   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Varna-Praha-Brno-Wien

Som faste lesere av denne spalten er kjent med, så har de siste sommerferiene for min del alltid hatt et innslag av Varna. Denne avslappende, rolige, stilige og rimelige byen ved Svartehavet. De aller fleste år har jeg kombinert oppholdet der med reiser andre steder i området eller litt lengre bort. I planleggingsfasen, som oftest er sånn litt før påske, var jeg inne på muligheter med å kombinere med Georgia, Ukraina eller noe mer i det vestlige Europa. Etter litt fram og tilbake kom jeg til komboen som overskriften indikerer. Praha er besøkt to ganger tidligere, men da på vinteren. Brno er en ny by for meg. Mens Wien hadde jeg bare hatt noen få timer i tidligere, da jeg mellomlandet der på vei fra, ja nepptopp, Varna, for noen år siden.

Tenker å følge samme opplegg som min forrige rapport - først flyreisene, deretter oppholdet i de ulike byene og til slutt et eget kapittel om noe av det viktigste på mine turer - maten!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 11:38   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Norwegian er veldig greie og flyr stadig direkte til Varna, og onsdager ved 14-tiden passe svært godt for meg, og de siste fem årene har jeg reist ned i slutten av juli på denne tiden. I år ble det en litt senere ferie, med avreise først 8. august. Flyet hadde et meget behagelig belegg. Det var mange tomme rader og jeg fikk hele rekken ved nødutgangen for meg selv.



Det var en del mødre/bestemødre med et skrikende kor av 5-6 småbarn om bord. Disse gjorde svært mye utav seg. Først kunne jeg ikke annet å le av "koret", men når de før avgang begynte å flytte seg til ledige seter og vase opp og ned midtgangen, ble jeg litt irritert. Det ble også flyvertinnene som forsøkte å telle antall passasjerer. Dog roet de seg etter hvert, både mødre og barn. Så det gikk fint. Jeg benyttet turen til å bare slappe av og teste den barnslige, men morsomme og ganske gode boksen med GT, der man mikser sin egen Tøyse-GT.



Flytiden til Varna ble denne gangen ikke særlig mer enn tre timer. Så vi landet etter hvert på tid. Bussgate og rask levering av bagasjen. En rolig, behagelig og fin start på ferien.

Etter åtte hele dager i Varna gikk så ferden videre. Til Praha hadde jeg flere muligheter, men endte på at det var Bulgaria Air som skulle få fly meg til Praha, via Sofia. Her var det opprinnelig satt opp Embraer på første strekningen, men dette var endret til Airbus 319 - det samme for neste strekning. Ble litt sur da jeg fikk midtsete Varna-Sofia, men flytiden er bare litt over 35 minutter, så det gikk helt greit. Det gikk også greit fordi sidemannen mot midtgang var oppegående nok til å flytte seg til en seterekke litt lengre fram som var litt mindre belastende. Forresten en hyggelig skotte som satt ved siden av meg, han snakket først da vi var klart i å gå ut - men artig å prate med som hadde vokst opp nær et whiskydestilleri. Det var pinlig både for ham og jeg at vi ikke kom på navnet på et som ligger i nærheten av Edinburgh.

På turen fra Varna til Sofia var det kaffe og sjokolade. En så fin sjokolade spiser man jo ikke der og da, den tar man med..



En times connection i Sofia var tilstrekkelig. Men jeg blir alltid litt småirritert når det er bussing på gang. Og her ble det dagens dobbel med bussing. Antar at det er fordi det er billigere og enklere at de gjør det slik, for det var mange ledige gater på den nye delen av terminalen, som nærmest virket å stå tom.

På Sofia-Praha var det helt fullt fly. Havnet i bakerste rekke. Setet mitt var allerede tatt, henvendte meg dermed til kabinpersonalet angående dette, de var først veldig avvisende til min henvendelse, men klarte da å få ordnet opp i det hele. Noen hadde misforstått. Underveis ble det her servert et ganske dårlig bakverk, men man fikk øl til...





Passkontrollen tok en del tid ved landing Praha. Og da jeg kom fram til bagasjebåndet var kofferten ikke å se. Forstod heller ikke meldingen som stod på skjermen der, husker ikke formuleringen, men litt forvirrende. Så at medreisende allerede var borte i skranken for å forhøre seg, men jeg roet meg litt da jeg så flere medpassasjerer dukket opp. En drøy time etter landing kom bagasjen og alt var vel. Så var det å ta seg med buss og bane inn til sentrum.

Returen fra Wien var lørdag kveld. Det ble en fin siste dag i Wien med litt spising og shopping. Også denne gangen var det klart for bussing. Her var det endelig klart for Embraer. Hadde sete ganske langt bak. Sistemann om bord, prøvde seg på setet ved siden av meg, men jeg sa umiddelbart at det nok var ledige 2-setere lengre bak som han sikkert kunne sitte på. Flyvertinnen raskt ute med å bekrefte det, så han var fornøyd med dette.

Behagelig når det ikke er helt fullt om bord. Og flyet er også særs behagelig. Litt småturbulent i perioder, men fin flytur. Serveringen er ikke all verden. Enten en kjekssjokolade eller noe salt. Valgte salte fly. Et glass rødvin her. Raust skjenket. Så var det samling av søppel og tomme glass. Til min store forundring startet de en ny runde med servering rett etterpå! Og den oppegående unge flyverten fikk med seg at jeg nok ville ha et nytt glass rødvin, så jeg slapp å si noe. Det er slike småting som gleder på tur. Tommel opp!



Alt i alt fire fine flyturer. Det er jo helt konge å ha en nødutgangsrekke for seg selv på utreisen. Bulgarian Air var også bra, selv om man merker at serviceinnstillingen ikke er på vestlig standard. Austrian er helt topp, ut fra den lille erfaringen jeg hadde. Ved ankomst Gardermoen var det nok en gang buss (!) og jeg nok en gang litt irritert. Men vi fylte bare opp en buss og den kjører jo rett til inngangen få meter fra Taxfree, så det var faktisk meget effektivt og med rask bagasjeutlevering ble avslutningen på selve reisen smertefri og effektiv.

Last edited by AirbusTrond; 09-09-2018 at 12:02.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 12:09   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Oppholdet i Varna var som tidligere år. Veldig avslappende. Ser stadig at flere beskriver hvor avslappende byen føles. Og atmosfæren er bare behagelig. Denne plakaten viser at Varna har tatt imot turister i snart 100 år. Disse "badeanleggene" som er antydet i den gamle reklameplakaten ligger der fortsatt, men er nå supplert med stoler og barer. De fleste kjenner nok Golden Sands, knappe to mil nord for byen, men for meg er ikke dette noe, det er byen som duger.



Mitt faste hotell er Hotel Odessos, som ligger rett ved den store sjøparken, gågata og stranden. Hotellet er gammelt, men alt er velholdt og ting fungerer skikkelig. Til knappe 300 kroner døgnet har man rom med utsikt, minibar og ikke minst badekar. Her kan man bo lenge uten å blakke seg. Skrekken er at man finner på å rehabilitere og ta tre ganger så mye...



For faste lesere er nok utsikten kjent:



En vanlig dag for meg starter gjerne hos bakeren. Bantisa må være. Og så går jeg ned på Cubo, finner meg en stol og starter dagen der.







Om byen i seg selv har atmosfære, så er det ingenting som slår Cubo. Dessverre så har stedet blitt litt offer for egen suksess, det er ofte vanskelig å finne stoler i standen. For noen år siden kunne jeg være der nesten alende ved 10-11 tiden, nå er som regel det meste opptatt. Men så er det slik at ganske mange gamle damer okkuperer stoler fram til 11-12, så da blir det som regel noe ledig. Musikken er lounge og jazz over anlegget, som bidrar til at klientellet er noe eldre enn dunke-stedene som det stadig kommer flere av på stranden. Det hele har blitt mer kommersielt, og det liker ikke jeg helt. Men det må vel man bare ta.

Cubo har også sin egen kunster. Har kjøpt litt fra ham tidligere. I år ble det bare lunsj der - her ble jeg skjenket en hjemmebrent, basert på aprikos. Veldig godt og ikke så kraftig. Hjemmelaget mat ellers.



Andre kjente på Cubo er Slavena. Hun har vært der i en del år nå og det er alltid like hyggelig å hilse på og få servering av kaffe, juice, øl og drinker av henne. Effektiv dame og dessuten veldig hyggelig. Forfatteren til høyre i standard reisehabitt.



Ettermiddagene er ekstra fine. God stemning. Og så har man selvsagt drukket litt. Så er det bare å tusle opp på hotellet - tar fem minutter.



Ellers er jo det litt av hvert å observere rundt om. Reklame forholder man seg annerledes i Bulgaria, og levende reklame finnes også å observere. Her er det et flyselskap som bruker unge jenter til å lokke med...


Last edited by AirbusTrond; 09-09-2018 at 12:28.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 12:32   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Så var det Praha og Brno som stod for tur. De fleste er vel relativt kjent med Praha, så legger ikke ut noen standard bilder. Praha synes jeg passer kanskje best å besøke når det er litt mørkt og trist. Men jeg likte vel heller ikke hordene med turister og de mange kjøpesentrene, og disse bodene som selger bakverk som ikke en gang er tsjekkisk.

Brno var langt stillere. Ja, nesten litt for stille, alt var stengt etter 23, bortsett fra enkelte drikkesteder.

Det ble tog mellom Praha-Brno-Wien. Det funket veldig fint på alle måter. Dog ble det litt fullt Praha-Brno, så jeg gjorde en tur innom restaurantvognen:



Det var jo svært så enkelt, men følte jeg måtte kjøpe noe for å sitte der, ved siden av øl.

Ellers kan det virke som om dette ikke er den beste ruten å velge. Skjønte ikke helt der, men ser litt farlig ut...



Brno har en del fine kirker, her katedralen:



Den første kvelden ble tilbrakt her....



En utrolig flott amerikansk bar i Brno. Med jazz eller Sinatra i bakgrunnen. Ja, hvorfor finnes det ikke flere slike barer rundt om? Helt herlig å sitte der og få smakt en hel del cocktails fra et kyndig team. Ble sittende der til over 23 og da var det for sent for å få mat. Bortsett fra et lite hull i veggen, som solgte kebab. I alle fall i de delene av gamlebyen jeg vanket.

Jeg kuttet oppholdet i Brno med en dag. Det var ikke aircon på hotellet, for jeg hadde prioritert hotell med badekar ! Det var forferdelig i 32 grader og det ble knapt kjøligere om natten. Siste natt måtte jeg til med fuktige håndklær for å ikke omkomme. Synes nesten litt synd på resepsjonisten som allerede før jeg fikk sagt noe spurte om det var varmt.

Før jeg forlot Brno, så måtte jeg innom postkontoret. Ikke for å sende postkort, men for å se på heisen.


Last edited by AirbusTrond; 09-09-2018 at 12:47.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 12:41   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Wien! Her fikk jeg tirsdag formiddag til lørdag kveld. Det ble et særdeles vellykket opphold. Motel One Statsoper var sentralt og meget greit, og ikke minst hadde det air con som funket.

Jeg er ingen stor museumsmann, men med så mye kultur og historie fra de siste hundre år som finnes i Wien, er det faktisk mye som man rett og slett vi ha med seg.

Det første kulturelle besøket var Kaiergruft, der de kongelige med familier ligger begravet. Akkurat den kisten i forgrunnen her var spesielt å se, ettersom jeg så en dokumentar om vedkommende som ligger der. Tragisk historie om en keiser som var forut for sin tid. Noen historiske interesserte vet kanskje hvem det er...



Musikkens hus har et eget rom for Gustav Mahler, min favorittkomponist, han var dog ikke særlig god i matematikk. Bra å vite at man kan være et geni uten å være god i matte på skolen!



Skuddene i Sarajevo har de fleste hørt om. Og her er bilen tronfølgeren satt i. På den andre siden lå uniformen hans, med blodflekker, og benken han døde på. Jeg var en stund helt alene i dette rommet, og man følte at man var ganske nær historien når man stod så nært disse gjenstandene.



Steder som Schønbrunn ble også selvsagt besøkt. Storslått. Og man kjente også på historien når man fikk gå gjennom de keiserlige indre gemakker. Det er nok av turister også i Wien, men det kunne virke som om byen håndterte dette godt. Ikke plagsomt. Et litt annet prisnivå enn Bulgaria, men det er også muligheter for å spise og drikke relativt rimelig.

Last edited by AirbusTrond; 09-09-2018 at 12:49.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 12:52   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Så var det maten. I Varna spiser man greit. Det er en del mediokert, men sushien på Happy er på norsk nivå. Og man kan også finne bra steder. Servicen er det fortsatt så som så med. Men det er jo også artig med alt som er litt annerledes.

Grillet fisk ved strandkanten var bra, da med selskap av et norsk vennepar...



Salater er de gode på i Bulgaria, og nå har de også begynt å dekonstruere.



Man kan spise fryktelig enkelt og billig i typiske buffet-restauranter.



Eller man kan skeie ut på byens beste. Kalv. Gåselever. Vaktelegg.



I Tsjekkia er det jo dumplings overalt. Og kjøtt i saus. Godt og rimelig utenfor sentrum.



And er alltid godt i Praha.



Men man kan også spise bedre og italiensk. Vinen kostet på restauranten omtrent det samme som den koster på Polet her. Nydelig biff!

[/url]

Og forseggjort dessert med aprikosfyll.



Så nesten potetball i Brno. Godt, men jeg var litt mett...



Er man i Wien så er man i Wien. Denne kaken er det skrevet opp og ned om og jeg kan historien(e) om den. Henry Notaker har beskrevet det godt i en av sine bøker. Jeg ble positivt overrasket over kaken. Den var saftigere og friskere enn jeg hadde trodd. Hotel Sacher hadde en uteservering i gågata, så terskelen var ikke så høy. Dog litt trasig å observere turister som bare var der for å ha vært der. Observerte et ung britisk par der bare hun spiste kaka og han satt uinteressert med mobilen. Og kaken ble ikke spist opp en gang... jaja.



Det jeg virkelig gledet meg til å spise var Tafelspitz. Helt siden jeg for flere år siden var på mellomlanding og så at nabomannen fikk servert dette. Det er kjent som Franz Josephs favorittret. Saftig kokt kjøtt av ung okse. Først får man litt suppe av kraften. Så spiser man kjøttet med friterte poteter og sauser med eple og pepperrot, samt en lett rømmeaktig saus med gressløk. Dette er bare enormt godt! Jeg spiste på Plachutta første kveld og siste lunsj. Det er rimelig turistifisert der, men samtidig også selve stedet for denne retten. Blant gjestene er det mange berømtheter, som Putin og Maradona, for å nevne to. Det mangler to mørke ristede brødskiver på bildet her. Jeg dummet meg ut, og spiste disse til suppen. Men en utmerket eldre servitør forbarmet seg over meg, og kom med to små nye. For det er meningen at man skal ha margen oppå brødet, nemlig. Ellers et hyggelig sted, til tross for litt "samlebånd" - observerte en turistfamilie som spiste det samme som meg på halvparten av tiden det tok meg. Nuvel - uansett, skal jeg til Wien, så skal jeg spise her igjen.


Last edited by AirbusTrond; 09-09-2018 at 18:42.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 13:08   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Utskeielsen på denne turen kom til etter at jeg leste D2 en fredag kveld, der restauranten Steirereck var omtalt. Dagen etter sjekket jeg på nettet at det ikke var så forskrekkelig dyrt. Verdens 14. beste restaurant og innehaver av to stjerner skulle ha under 2.500 kr for sju retter med vinpakke. Så det var bare å slå til! Bord ble booket for torsdagen.

Restauranten ligger fint til i Stadtpark.



Oppsett av bordet var meget smart her. Spesielt for folk som spiser alene, og det er jo slett ikke uvanlig på kontinentet. Aktuell vinflaske ble gjerne stående oppe på forhøyningen og de kommende vinglassene ble satt ut der. I rommet under hadde man bestikk og menykort, som man da hadde organisert på forhånd. Det ble dermed en effektiv og strømlinjeformet service.

Små appetittvekkere fra kjøkkenet var lovet meget vel. Det samme var en frisk lokal sprudlende vin med mye karakter.



Skal det være noe brød, spurte Brot-Andi! Angrer på at jeg verken bad om lavendelbrød eller brød med blodpudding!



For meg kveldens beste rett:



Disse kortene med beskrivelse er helt geniale. Her slipper man å stresse med å få med seg alt servitøren sier.



Kjøttretten - et eller annet hjortedyr, her var det mye fennikel, som ikke er min favoritt. Dog var vinen her meget godt tilpasset. Så alt i alt bra nok. For øvrig ble det ikke veldig raust skjenket, men akkurat her fikk jeg to påfyll.



Restauranten vektlegger lokale råvarer, men også mye grønnsaker og vegetar. Her det selleri, ganske mye, med litt svinekjøtt. Her ble det litt vel mye selleri for meg.



En vegetarrett med artisjokk ble den nest beste. Desserten var også veldig god, men friske frukter.

Men det som virkelig stjal showet var ostevognen. Det var virkelig morsomt. I skuffen lå de stinkende ostene.

[/url]

Man fikk velge bare fire oster. Jeg hadde lyst på mer, etter å ha fullført disse fire. Har alltid vært glad i ost, men her ble jeg frelst, altså!

[/url]

Etter dessert var det kaffe og rikelig med "hilsener fra kjøkkenet". Brot-Andi hadde blitt til Sprit-Andi og kom med en klirrende vogn. Den klirret så mye at det vakte munterhet da han kom med den. Ble en eplesprit på meg her. Selvsagt ingen priser oppgitt, så den lille skvetten trakk opp regningen litt.




Etter drøye 3,5 time var seansen over. Det var en veldig fin opplevelse. Sjelden jeg tar meg råd til slike ting, men er kanskje noe jeg vil prioritere oftere. Tiden gikk veldig fort. Og jeg er nesten glad for å være bare i eget selskap et slikt sted. For å få fullt utbytte, med så mange unike råvarer, må man nesten konsentrere seg litt.

Synes det var litt mye gjenganger i grønnsakene, som selleri, fennikel og spinat -og ingen av disse råvarene er favorittene mine. Kjøttretten var heller ikke innertier. Vinene var av høy kvalitet, ser at rødvinen til hovedretten var priset til 40 euro lokalt. Brødvognen og ostevognen var virkelig det som hevet opplevelsen opp til noe ekstra spesielt. Regningen ble en 1000-lapp høyere enn jeg optimistisk regnet på, for det løp på litt ekstra her, men det var vel verdt turen.

For interesserte ligger den samme menyen fortsatt ute:

https://www.steirereck.at/en/restaur...carte_engl.pdf

Last edited by AirbusTrond; 09-09-2018 at 13:37.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 13:33   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Ja, og da var turen over. All honnør til den som har planlagt denne ferien. Reisefølget var det heller ikke noe å si på. Sammensetningen av sol, varme, avslapping og strandbar den første drøye uken, deretter litt mer kultur og storby var helt ideell. Her fikk man både i pose og sekk, og vel så det. Varna er Varna, selv om det ikke er det samme å være slike steder når man er over 50, ikke 35, som første gang. Praha og Brno var som forventet, men veldig forskjellige. Wien - der har jeg fortsatt en del uoppdaget. En by som passer meg bra.

Flyturene er ikke det viktigste her - men ettersom dette er et flyforum må nevnes at alt foregikk smertefritt og det var ingen forsinkelser eller problemer av noe slag. Litt lei av bussing fra moderne og nylige utbygde flyplasser, men det får man tåle. Det var tross alt ferie.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 18:05   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Takk for rapport, og som alltid får jeg vann i munnen av dine spise-bilder. Bare fortsett med det.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 21:23   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Takk for rapporten

Spørsmålet blir da om du prøvde Paternosteren, eller om du bare så på den?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 22:32   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten

Spørsmålet blir da om du prøvde Paternosteren, eller om du bare så på den?
Dessverre glemte jeg den på den store byrundturen, men kom på den da jeg var på vei mot Wien. Med koffert tok jeg ikke sjansen...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2018, 00:30   #12
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Varna-Praha-Brno-Wien

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Dessverre glemte jeg den på den store byrundturen, men kom på den da jeg var på vei mot Wien. Med koffert tok jeg ikke sjansen...

Da kan du jo prøve en paternoster i nærmiljøet ditt Finnes fortsatt en i drift i Oslo, og den befinner seg i Schweigaardsgate.

Ellers takk for strøken rapport som alltid. Varna er fortsatt høyt oppe på to-do listen. Neste høstferie kanskje?

Last edited by TriStar; 11-09-2018 at 08:19.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2018, 10:06   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Da kan du jo prøve en paternoster i nærmiljøet ditt Finnes fortsatt en i drift i Oslo, og den befinner seg i Schweigaardsgate.

Ellers takk for strøken rapport som alltid. Varna er fortsatt høyt oppe på to-do listen. Neste høstferie kanskje?
Jepp, jeg vet, men tror ikke den er åpen for "turister", selv fra nabolaget. Varna - høsten kan nok være veldig kald, det samme med vinter. Anbefaler mai-september. Men så er jeg jo avhengig av å tilbringe halvparten av dagene på strandbar, da.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2018, 04:16   #14
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Takk for fin rapport som i tillegg til å få meg til å vurdere Varna som reisemål ga meg svaret på hva de svarte eskene vi på GG tok ut av "barskuffen" i DY trallene i månedsskiftet pga varebytte inneholdt.

Det er forresten mulig å prøve paternosterheis i København, den i Axelborg er åpen for allmenheten på hverdager mellom 7:30 og 16:45. https://landbrugsavisen.dk/axelborgs...r-kørende-igen Har vært inne der og sett den, men feiget ut og turte ikke å prøve.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 20-09-2018 at 04:22.
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2018, 05:02   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Sen stor takk for en flott rapport fra et område som dessverre er litt langt unna våre planer. Uansett setter jeg stor pris på dine rapporter, særlig de kulinariske sidene er svært interessante. Takk for at du tar oss med på tur....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2018, 11:16   #16
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Fin rapport. Brno er å regne som hjem nr. 2 for min del, ettersom jeg har mange nære venner som bor der og reiser ned mange ganger ila. året, så det var hyggelig å lese andres inntrykk av byen.
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2018, 14:43   #17
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
Takk for fin rapport som i tillegg til å få meg til å vurdere Varna som reisemål ga meg svaret på hva de svarte eskene vi på GG tok ut av "barskuffen" i DY trallene i månedsskiftet pga varebytte inneholdt.

Det er forresten mulig å prøve paternosterheis i København, den i Axelborg er åpen for allmenheten på hverdager mellom 7:30 og 16:45. https://landbrugsavisen.dk/axelborgs...r-kørende-igen Har vært inne der og sett den, men feiget ut og turte ikke å prøve.
Absolutt fint i Varna om sommeren. Alle de som har besøkt byen etter min oppfordring, har returnert minst én gang. Min tidligere kollega nesten hvert år. Som nevnt, noe med atmosfæren som gjør det maksimalt avslappende.

Takk for tips om paternoster !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2018, 14:46   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Sen stor takk for en flott rapport fra et område som dessverre er litt langt unna våre planer. Uansett setter jeg stor pris på dine rapporter, særlig de kulinariske sidene er svært interessante. Takk for at du tar oss med på tur....
Takk for titten! Det er mange andre reisemål, ja. Mat er svært viktig for meg, spesielt på tur. Av og til tenker jeg på at det hadde vært ønskelig med mer matlyst og plass til mer. F.eks. irriterer det meg at jeg ikke fikk spist den sesongens strudel i Wien, som er med aprikoser, fordi jeg jo ville smake apftelstrudel.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2018, 14:48   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Quote:
Originally Posted by Kashgar View Post
Fin rapport. Brno er å regne som hjem nr. 2 for min del, ettersom jeg har mange nære venner som bor der og reiser ned mange ganger ila. året, så det var hyggelig å lese andres inntrykk av byen.
Spennende - jeg har faktisk også bekjente der nede, ettersom vi har hatt utviklere der nede jobbende for oss her på huset. Men ble ikke til at jeg tok kontakt. Fin by og befriende fritt for turister. Og den baren var jo bare den beste baren jeg noen gang har besøkt!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2018, 10:40   #20
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Varna-Praha-Brno-Wien

Genialt med delt rapport, med fly for seg selv og lokasjonene etterpå.

Så ut som dere har spist og drukket godt!

TUsen takk for flott TR!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tbilisi, Jerevan og Varna AirbusTrond TripReports 27 29-08-2019 02:51
God tirsdag fra Varna Boeing_fan Flyforum 22 16-01-2018 21:46
Bulgaria Air starter Varna-Stockholm-København-Varna Trdfly Flyforum 3 06-02-2015 21:49
Flytype Oslo-Varna -DY LN-FHU Reiseforum 9 07-07-2010 16:00
Oslo-Wien-Kiev-Wien-Oslo FlightDeck TripReports 30 05-10-2009 15:47


All times are GMT +2. The time now is 12:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.