Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2012, 23:01   #1
TenFour
ScanFlyer Blue
 
TenFour's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
Thomas Cook Minimumsgrenser for fuel?

På veg ned til Gran Canaria, hvor jeg befinner meg nå. Ble jeg sittende på OSL å vente på incoming flight fra Las Palmas med Thomas Coock Airbus 321.

Greit nok, men jeg satt å fulgte siste del av flighten på flyradaren. Reagerte på at flyet alt for tidlig gikk ned mot minimums høyde allerede midt ute i Skagerak.
Og ganske overaskende gikk flyet inn for landing på Torp.
Det viste seg at flyet ikke hadde nok fuel det lille stykket som var igjen frem til Gardermoem.
Riktig nok hadde flyet hatt mye motvind, men dog....

Jeg tror tross alt at det var en myndig kaptein som førte flyet og valgte å ta det ned på Torp. Til tross for store utgifter, og en ekstra forsinkelse på 1 time tok han ikke sjangsen på strekke strikken lenger.

Spørsmålet mitt er: hadde ikke flyet plass til mere fuel på tankene? Eller fyllte de ikke nok opp på Las Palmas til en så langt tur?
Og i så fall har det noe med pris på fuel på fuel i Spania.

Som en kuriositet fikk vi tilsvarende medvind i hekken på vår flight.

Last edited by TenFour; 12-02-2012 at 23:07.
TenFour is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2012, 23:17   #2
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default

Canarias til Norge butter ofte på Max TOM, ergo kan det hende at det ikke var anledning til å fuele mer
Vr is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2012, 23:18   #3
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,411
Default Re: Minimumsgrenser for fuel?

Tror nok de har fyllt på med maks fuel med tanke på at det er en 6 timers flight, og med mye motvind så sluker de jo fuel da motorene må gå litt kraftigere underveis.

De ligger vel på rundt 3 tonn fuel pr time totalt(når det er motvind), så ganger vi det på 6 det tilsvarer 18 tonn fuel pluss ca 3 tonn mer for holding, alternate routing osv så da er vi på totalt 21 tonn som er mer eller mindre maks fuelkapasitet på A321
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2012, 23:27   #4
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Minimumsgrenser for fuel?

Quote:
Originally Posted by TenFour View Post
På veg ned til Gran Canaria, hvor jeg befinner meg nå. Ble jeg sittende på OSL å vente på incoming flight fra Las Palmas med Thomas Coock Airbus 321.

Greit nok, men jeg satt å fulgte siste del av flighten på flyradaren. Reagerte på at flyet alt for tidlig gikk ned mot minimums høyde allerede midt ute i Skagerak.
Og ganske overaskende gikk flyet inn for landing på Torp.
Det viste seg at flyet ikke hadde nok fuel det lille stykket som var igjen frem til Gardermoem.
Riktig nok hadde flyet hatt mye motvind, men dog....

Jeg tror tross alt at det var en myndig kaptein som førte flyet og valgte å ta det ned på Torp. Til tross for store utgifter, og en ekstra forsinkelse på 1 time tok han ikke sjangsen på strekke strikken lenger.

Spørsmålet mitt er: hadde ikke flyet plass til mere fuel på tankene? Eller fyllte de ikke nok opp på Las Palmas til en så langt tur?
Og i så fall har det noe med pris på fuel på fuel i Spania.

Som en kuriositet fikk vi tilsvarende medvind i hekken på vår flight.
-----
Den kan du få et ganske konkret svar på:
Thomas Cook Scandinavias A321'ere er normalt utstyrt med to ekstra ACT'er (ekstra fueltanker som hver tar vel 2800 kg). Men dette individet, OY-VKT har kun en slik ACT, og med en motvindskomponent på ca 50 knop og en litt ufordelaktig rute denne dagen, hadde man en flytid nordover på 6:10 - og ganske marginal fuel, selv med Rygge som alternativ flyplass (normalt Gøteborg).
På slike turer (som det heldigvis ikke er mange av) gjør man en kontinuerlig vurdering, og foretar visse grep for å nå destinasjonen som forutsatt. Men den ekstra motvinden gjorde at det med innflygning til bane 19 (fra nord), manglet det lille ekstra som var nødvendig for å fylle kravene for å gjennomføre flygningen. Sånn er det bare noen ganger.
Men så gikk vel turen sydover tilsvarende raskere...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2012, 23:40   #5
TenFour
ScanFlyer Blue
 
TenFour's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
Default Re: Minimumsgrenser for fuel?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
-----
Den kan du få et ganske konkret svar på:
Thomas Cook Scandinavias A321'ere er normalt utstyrt med to ekstra ACT'er (ekstra fueltanker som hver tar vel 2800 kg). Men dette individet, OY-VKT har kun en slik ACT, og med en motvindskomponent på ca 50 knop og en litt ufordelaktig rute denne dagen, hadde man en flytid nordover på 6:10 - og ganske marginal fuel, selv med Rygge som alternativ flyplass (normalt Gøteborg).
På slike turer (som det heldigvis ikke er mange av) gjør man en kontinuerlig vurdering, og foretar visse grep for å nå destinasjonen som forutsatt. Men den ekstra motvinden gjorde at det med innflygning til bane 19 (fra nord), manglet det lille ekstra som var nødvendig for å fylle kravene for å gjennomføre flygningen. Sånn er det bare noen ganger.
Men så gikk vel turen sydover tilsvarende raskere...

Tally-Ho
Se der ja, takk for detaljert info.

Turen ned gikk på kun 4 timer og 53 minutter.
Så det gikk unna. Ny rekord ?
TenFour is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2012, 23:56   #6
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Minimumsgrenser for fuel?

Quote:
Originally Posted by TenFour View Post
Se der ja, takk for detaljert info.

Turen ned gikk på kun 4 timer og 53 minutter.
Så det gikk unna. Ny rekord ?
---

Nei, de raskeste turene OSL-LPA har gått ned mot 4:20 (da selskapet fløy DC-10). A330 går typisk ca 10 min fortere enn A320 / 321, men mere tid til boarding/avstigning p.g.a mye folk...
De 4:53 kunne ha blitt til rundt 4:40, men litt delays inn til LPA. God ferie! ;-)


Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 14:05   #7
TenFour
ScanFlyer Blue
 
TenFour's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
Default Re: Minimumsgrenser for fuel?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---

Nei, de raskeste turene OSL-LPA har gått ned mot 4:20 (da selskapet fløy DC-10). A330 går typisk ca 10 min fortere enn A320 / 321, men mere tid til boarding/avstigning p.g.a mye folk...
De 4:53 kunne ha blitt til rundt 4:40, men litt delays inn til LPA. God ferie! ;-)


Tally-Ho
Ja da er hjemturen fra LPA-OSL gjennomført. Også denne gang med OY-VKT
.
Nå hadde vi 75 km medvind, og fikk landet på 01R. Så da slapp vi mellomlanding på Torp for fuel. Så da var det nok litt spesielt det som skjedde for 2 uker siden.
Flytiden ble 5 1/2time.
TenFour is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bio fuel/SAF Fellowship Flyteknisk forum 27 25-10-2023 12:10
Fuel Surcharge anders320 Flyforum 18 30-12-2014 21:09
Fuel dump? Blubird Flyteknisk forum 1 11-08-2010 01:08
Fuel-leak Blubird Flyforum 9 06-11-2006 18:18


All times are GMT +2. The time now is 17:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.