Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2011, 16:35   #1
Aero
Newcomer
 
Join Date: May 2010
Location: Majorstuen
Posts: 15
Default OSL-FRA-LIS og tilbake med LH og TP (eco)

Dette er min første tripreport, og bildene er tatt med mobilen, så dere får unnskylde kvaliteten.

26. juni var det tid for å dra på en liten ferie til Lisboa med familien, med mellomlanding i Frankfurt.



Først en liten tur innom tax-free





Mot gate 46, hvor jeg benyttet meg av gratis WIFI for å la tiden gå inntil boarding.



Flyet som skulle ta oss til Frankfurt var en Lufthansa A321-200, reg D-AIDB, levert lille juleaften 2010, og så også derfor helt nytt ut.





Ved boarding ble det spurt om det var to stk som var villige til å ta et senere fly istedenfor, i bytte mot litt cash, og jeg var fristet da jeg hadde god tid i FRA, men tok heller med meg DN og boardet D-AIDB

Jeg foretrekker alltid å ha et vindusete, og hadde sete 12A. Det var greit nok med benplass for den korte turen ned til FRA, og det lysegrå setet var behagelig nok også. Interiøret så som forventet også veldig rent og pent ut, og jeg fikk et godt førsteinntrykk.




TG til BKK noen gater bort


På vei mot kysten etter ca. en halvtimes tid, men aner ikke hvor...


Serveringen besto av en salt baguette-lignende brødsak fylt med smør, og var faktisk overraskende god i min smak, samt drikke.

Vi landet litt forsinket, uten at jeg husker helt nøyaktig, og parkerte ved gate 18A. Det har vært noen år siden jeg var på FRA sist, og kan ikke si jeg liker flyplassen særlig godt - hvertfall ikke denne terminalen. Lavt under taket, mørkt, lange avstander, og dårlig utvalg i butikkene på A-delen av terminal 1. Ikke hadde jeg noen loungetilgang heller, desverre. Ikke noen fri wifi heller, så kjøpte meg en time wifi for 5 euro og surfet litt for å få tiden til å gå. Ville heller ha flydd via MUC!

Noen bilder fra FRA:







FRA-LIS
TP A319-111
CS-TTE


Flyet som skulle frakte oss til LIS: CS-TTE

Maskinen ble levert i 1998, og bar også tegn av at den ikke var helt ny. Heldigvis hadde jeg fått meg sete 9A, ved nødutgangen, så benplassen var det ingenting å klage over. Setene så ganske behagelige ut, men jeg synes ikke de var mer behagelige enn nye slimline-seter.


God plass


Jeg har skjønt disse knytteneve bildene er obligatoriske..


Flyet hadde ihvertfall IFE, og vekslet mellom å sende moving map og reklame for Portugal.




Serveringen ombord besto av et varmt slags ostesmørbrød og gelé til dessert. Det smakte helt OK - forventer egentlig pent lite av intra-europeiske måltider i økonomi.

Resten av flyvningen var helt ordinær, og landet litt etter oppsatt tid og ble busset inn til terminalen. Tok en ca. 20 min før bagasjen kom, og så var det å finne en taxi.

Vi hadde leid en stor to-etasjers leilighet i Baixa, og av eieren fikk vi beskjed om hva vi skulle si til taxisjåføren for at han ikke skulle prøve å lure oss. Det hjalp ikke, og jeg så på GPS'en min på mobilen (jeg hadde lastet ned kart over lisboa på google maps i forveien) at han tok store omveier. Det ble allikevel ikke mer enn rundt 20 euro, røverpris i forhold til Norge!
Aero is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 16:36   #2
Aero
Newcomer
 
Join Date: May 2010
Location: Majorstuen
Posts: 15
Default Re: OSL-FRA-LIS og tilbake med LH og TP (eco)

Noen få bilder fra Lisboa:


Utsikt fra leiligheten over Rua Augusta - Lisboas svar på Karl Johan.




Et bilde fra Cascais, en halvtime unna med toget fra Lisboa. Et veldig fint lite sted med flere strender og smale gater.

----
Litt OT:


Et lite restauranttips for de som skal til Lisboa: styr unna restauranten "Le Xope Xope" i Baixa! Helt middelmådig mat, men flere forsøk på å svindle gjestene til å betale mer enn hva det egentlig kostet. Vi fikk først en regning som var helt feil, og klagde på den. Deretter en hvor de riktige rettene var med, men summeringen var feil (i deres favør, såklart..). I tillegg hadde de satt opp "10% service charge" og skrevet to streker under summen. Vi klagde på denne regningen også, og fikk til slutt en hvor de hadde klart å summere riktig. Men de 10% ekstra tipsen som de mente de fortjente sto der fortsatt - og det skal sies at dette var frivillig å betale, men relativt frekt å sette det opp og får folk til å tro det er en lovpålagt avgift eller likn., for så å håpe å inkassere vanlig tips ved siden av. Betalte kun det de skulle ha, og tenkte å tipse litt med vekslepengene. Men da vekslepengene kom var det ca. 5 euro i form av en hel haug med 5, 10 og 20 cent-mynter. Det endte med null tips til dem.
------------------------------------------------------


Etter noen dager i Lisboa med fint vær var det tid for å vende hjem igjen. Vi tok en taxi fra Rossio square og til flyplassen for den pene sum av 9 euro! LIS fremsto som en sliten og utdatert flyplass, men de hadde pusset opp og bygget om enkelte områder.

LIS-FRA, LH A321-200 D-AISJ

Avgangen ble forsinket, og vi var litt redd for å ikke rekke avgangen videre til OSL da vi kun hadde en times connection i FRA...


LH D-AISJ, en A321-200 fra 2008.


D-AISJ "Gütersloh", oppkalt etter byen med samme navn i Nordrhein-Westfalen med rundt 95 000 innbyggere. (Takk til Wikipedia)



Jeg hadde bulkhead-sete på rad 11 og hadde god plass. Interiøret var rent og pent.


Tarmac LIS









Serveringen på denne strekningen besto av en varm kylling og ris-rett, med en liten baguette og mini mars-bar. Maten var faktisk overraskende god, og jeg ble imponert av LH.

Landet i FRA i solnedgang, og parkerte ved en gate rundt 18A. Da vi gikk av flyet var klokken passert oppsatt boardingtid, og flyet til OSL gikk fra gate B12. Det var faktisk overraskende mange nordmenn som skulle videre til OSL, og jeg så mange løpe gjennom tunnelen over til B-delen av terminalen. Avgangen var imidlertidig forsinket den også, så vi hadde ikke så dårlig tid allikevel.

FRA-OSL
LH A321-200 D-AIDG, levert 13/4/2011.


Ble busset ut og det var blitt mørkt, så dette var det beste bildet jeg fikk tatt.


Grei benplass





D-AIDG var jo så og si splitter nytt, og hadde en mørkere gråfarge på setene. Er det disse setene de skal installere på resten av flåten etterhvert? Jeg merket at seteryggen var ganske tynn, og kjente knærne fra passasjeren bak meg flere ganger i løpet av turen. Men ellers synes jeg setet var behagelig nok.

Besetningen var veldig hyggelig, hvorav den ene snakket godt norsk med innslag av tysk aksent. Serveringen var en slags brødsak med en kremaktig ost i, og to runder med drikkevognen. Brukte mesteparten av tiden ombord til å lese/halvsove, og vi landet litt forsinket på OSL og parkerte like ved retrojeten til KLM.

Konklusjoner:
Alt i alt må jeg si meg imponert over Lufthansa på disse flyvningene. Nye, rene og pene fly, hyggelig besetning, og god servering.
Aero is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 17:21   #3
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: OSL-FRA-LIS og tilbake med LH og TP (eco)

Hei og velkommen til forumet, og takk for en fin rapport!
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 20:45   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: OSL-FRA-LIS og tilbake med LH og TP (eco)

Takk for fin rapport. Ja, det er de nye setene du har testet, de begynner å få dem på ganske mange fly etter hvert tror jeg. De har også (minst) en purser som snakker norsk, som du sier, har selv fløyet med henne.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 22:56   #5
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: OSL-FRA-LIS og tilbake med LH og TP (eco)

Takk for flott rapport
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2011, 16:44   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: OSL-FRA-LIS og tilbake med LH og TP (eco)

Takk for fin rapport ! Reise selv denne ruten for noen år siden, men da med A300 FRA-LIS. Kjekt å få litt varmmat også. Det var kanskje fortsatt tilbud om avec også?

Ellers var det lite å si på beliggenheten på leiligheten i Lisboa. Og selvsagt fikk jeg lyst til å reise tilbake...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe) Hypern TripReports 9 30-03-2016 16:20
5 dager - 5 flights - 5 lounger | VIE - LIS - FNC - OPO - FRA - OSL Are G TripReports 3 14-07-2014 12:35
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! chrSVGa380 TripReports 10 29-07-2011 23:42
Mine erfaringer KRS - OSL - EWR og tilbake igjen fra FLL. Med barn panerai TripReports 14 25-04-2011 23:20
MUC-ZRH-OSL med LH (eco) og SK (extra) Someone TripReports 16 12-03-2009 12:12


All times are GMT +2. The time now is 04:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.