Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-06-2011, 10:02   #21
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Ellers er vel Khreshchatyk-området stedet for mat og people-watching. Har dessverre ikke konkrete anbefalinger, da det er en stund siden jeg bodde der.
Det var dessverre få uteserveringer som egnet seg for people-watching. Det var et savn. Og det passet jo seg ikke helt å sette seg på en benk å drikke øl, slik de lokale gjør... Det dog noen enkle steder ved Independence Square - i retning Sofia-katedralen. Der satt jeg en del. Det var popolært med ufiltrert øl, som smakte meget godt.

Maten var generelt overraskende bra. Spiste et utmerket måltid med kalvefilet på Pervak. Halvparten av forrettene jeg spiste var for øvrig rød kaviar (lakserogn) i en eller annen form.

Leiligheten min lå rett ved denne restauranten. I nærheten finnes også det store underholdningssenteret ARENA der man ser hvordan de bedrestilte i landet har det. Tilbudene omfatter alt fra en tysk bar i første etasje til en nattklubb på toppen.

http://www.arena-kiev.com/

Rett over veien for denne ligger et matmarked der jeg ble forsøkt påprakket rød og svart kaviar til det som trolig er svært gode priser. Dessverre kunne jeg ikke kjøpe, for jeg skulle jo via Krim hjem.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 17:43   #22
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Flott raportt! Jeg har selv vært i Ukraina men, da med bil. Ukrainsk mat er god og UTROLIG billig... Jeg har nokk vært mere heldig en deg i servicnivået. Når jeg og pappa ble frastjålet GPSen på metron i Kiev så ringte hotellet til politiet og, etter en liten time så kom det 8 politifolk som skrev en fire sider lang raportt til forsikrings selskapet bare for å nevne noe
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 12:31   #23
dimmaua
RC-tilhenger :-)
 
dimmaua's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Kristiansand
Posts: 275
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Takk for en flott rapport! Alltid artig å lese om ukrainske flyplasser og styr og kaos på bakken... dette er dessverre normalt for Ukraina... Kanskje blir det bedre når EM 2012 kommer, hvem vet...

Når det gjelder SIP og rullebaner, så er det en interessant fortelling i seg selv. Den gamle rullebanen på SIP var i bruk frem til 1970-tallet og den ligger nært terminalbygninger. Den nye rullebanen ligger langt unna pga at den skulle ved behov brukes av den sovjetiske romfergen "Buran". Rullebanen er lang, 3701 m og krysser bl.a. regionalvei fra Simferopol til Evpatoria (man måtte bygge en tunnel for dette). Problemet er at man må takse ca 10 min for å komme seg til terminalen.

En annen sak er "Gvardejskoje" - militær flyplass som ligger nord for SIP men samme kurs, kun et par km fra SIP THR. Her er linken til GMaps for en bedre oversikt: http://maps.google.com/?ll=45.084188...00378&t=h&z=11

Her er også litt info om SIP (UKFF) http://worldaerodata.com/wad.cgi?id=UP85829&sch=UKFF

Ellers er Krim et fantastisk sted og anbefales på det sterkeste
__________________


Upcoming flights:
I samsvar med schedule 😊
dimmaua is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2011, 16:37   #24
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Takk, det var interessant informasjon! Synd jeg ikke var litt mer obs på dette før jeg reiste. Uansett, veldig artig å ha vært der. Til tross for litt viderverdigheter.

Mht til mat og drikke vil jeg si at Ukraina var veldig bra (langt bedre enn forventet!) på litt finere mat/restauranter, mens det var nokså ordinære på enklere restauranter. Det vil jeg si er omvendt av hva man finner i Bulgaria, der man er meget god på det enkle (salater, blåskjell, grillmat etc), men bommer på det litt finere.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2011, 07:07   #25
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Takker for hyggelig og interessant lesestoff!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 17:34   #26
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Da har jeg somlet meg til å få med et par iPhone-bilder også. Med litt diverse. Første bilde er den herlige lunsjen jeg fikk på Simferopol-flyplassen.

1. Skeia ut med to sandwicher
2. En enkel kafe i Hydropark. Veldig godt øl. Litt skjev blir man dog.
3. Klassisk "dumpling" med kjøttfyll, smetana (rømmelignende) til
4. Rød kaviar er godt!
5. Rød kaviar er så godt at jeg måtte spise det annenver dag. Og på Yalta måtte man drikke Krim!
6. Lenin står godt på Yalta. Men må holde ut med lokal syngemann med tilhørend dansedamer. Til vanlig ser han rett på McDonalds.
7. Og når endene er gode....
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	juli2011 129.jpg
Views:	125
Size:	63.5 KB
ID:	30033   Click image for larger version

Name:	juli2011 068.jpg
Views:	124
Size:	62.8 KB
ID:	30034   Click image for larger version

Name:	juli2011 069.jpg
Views:	121
Size:	53.0 KB
ID:	30035   Click image for larger version

Name:	juli2011 075.jpg
Views:	122
Size:	82.4 KB
ID:	30036   Click image for larger version

Name:	juli2011 105.jpg
Views:	119
Size:	80.1 KB
ID:	30037  

Click image for larger version

Name:	juli2011 098.jpg
Views:	37
Size:	74.1 KB
ID:	30038   Click image for larger version

Name:	juli2011 118.jpg
Views:	64
Size:	92.2 KB
ID:	30039  
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 21:07   #27
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Ja, ja har utsatt dette lenge, men nå slår jeg vel til i månedsskiftet juni-juli neste år.. LH starter på kr. 1.292 via MUC.... Grei pris... Litt lengre, men det å fly er gøy..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 21:34   #28
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Takk for fin rapport, mye interessant lesing her
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 22:28   #29
Doll
ScanFlyer Blue
 
Doll's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ukraina/Norge
Posts: 280
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Takk for flott rapport, kjenner meg mye igjen i hva du skriver . Ukraina er et veldig spennende land, fullt av kontraster. Mye er ganske likt vesten, men samtidig fryktelig anderledes på godt og ondt .

Og maten her nede er helt topp om man vet hva og hvor man skal spise, og er en av hovedgrunnene til at jeg har bosatt meg i Kiev.
__________________

Last edited by Doll; 12-07-2011 at 22:34.
Doll is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 22:42   #30
Doll
ScanFlyer Blue
 
Doll's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ukraina/Norge
Posts: 280
Default Re: Ukraina - sommerferie I

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Ja, ja har utsatt dette lenge, men nå slår jeg vel til i månedsskiftet juni-juli neste år.. LH starter på kr. 1.292 via MUC.... Grei pris... Litt lengre, men det å fly er gøy..
Ja det er gøy å fly, og LH serverer varm mat mellom Tyskland og Kiev, så da blir det enda gøyere.
__________________
Doll is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 23:18   #31
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Lufthansa Re: Ukraina - sommerferie I

Quote:
Originally Posted by Doll View Post
Ja det er gøy å fly, og LH serverer varm mat mellom Tyskland og Kiev, så da blir det enda gøyere.
De serverer varm mat på brett på FRA - KBP, men ikke på FRA-SOF. Selvom FRA-SOF bare er 10 min kortere enn førstnevnte rute. Jeg reiser endel med LH til SOF, så jeg synes det er synd man ikke får varm mat der

Her er forresten en side hvor man kan se hva LH serverer på ulike ruter i Europa:

http://www.lufthansa-europakomfort.c...dfinder/?lc=en
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Romania-Ukraina AirbusTrond Reiseforum 24 28-02-2011 13:34
En artig sommerferie TigerBlack TripReports 10 02-08-2006 01:06
Flykrasj i Ukraina Blubird Flyforum 3 10-07-2006 14:58


All times are GMT +2. The time now is 16:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.