Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2011, 23:01   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
SAS Barcelona

Mens jeg satt på jobb en dag i romjulen og ante fred og ingen fare, ringer kjæresten for å si at hun har funnet billetter tur-retur Barcelona med SAS til 1183kr per person og hun synes at det dermed var en god ide å ta seg en tur i mai ditt. Javel sier jeg og booker to billetter lørdag-tirsdag gjennom widerøe.no, mens hun tar på seg oppgaven å finne et hotell og ender opp med Soho Hotel til 2600kr for tre netter. Dvs 5000kr for flybilletter og hotell for oss begge en langhelg, og da med nonstop flight og et bra hotell er det ikke noe å utsette på

Mellom Norge og Spania er det etterhvert blitt et meget godt flytilbud, dog så går sett flyene fra Norge om morgenen, slik at valget stod da mellom å ta fredagen fri eller dra lørdag morgen. Normalt tar både SAS og Norwegian seg godt betalt til Barcelona og synes stort sett jeg ser prisen på rundt 3000kr tur retur hos begge, utenom kampanjer

Opp tidligere enn normalt for en lørdag, men kvart over sju sitter vi i bilen på vei til OSL. Planen var å være kjip å parkere på P4/5, men de var fulle, så endte da på P3 istedet. Misset akurat bussen, men tok da istedet bena fatt og gikk bort til terminalen. Hadde sjekket inn på nett dagen før og valgt sete 4AB, som var fremste rad i economy. Da jeg booket billettene var jeg ennå ikke EBG og kunne derfor ikke velge, men ikke noe problem å sitter klar 22t før og plukke de setene jeg ville ha.
Uansett så gikk jeg rett i gullskranken og fikk skrevet ut boarding card og sent avgårde koffertene.

Raskt gjennom fast track og tok ikke lang tid før vi var godt plassert i SAS Scandinavian Lounge for litt frokost, siden vi ikke gadd spise hjemme før vi dro. De serverte smoothie denne dagen i loungen, hvilket jeg ikke kan huske å ha sett før?


Ble så tid for boarding og var gaten stod en ventende LN-TUH, som skulle ta oss til Barcelona som SK4685. Knyttnevetesten ble bestått med glans på rad 4 og på rutetid kunne vi sette kursen sørover og begynne den drøye 3t lange flyturen til BCN.

En person på biz, fire på economy extra, hvorav kun to var betalene pax og resten av flyet vil jeg anslå var ca 2/3 fullt, så ikke noe problem med plassen denne dagen og siden ingen satte seg på 4C, fikk vi også en treseter for oss selv.



Serveringen kom igang, men var ikke noe sulten siden jeg nettopp hadde hatt frokost. Derimot så fristet det med Champagne, så kjøpte en flaske, samt en øl (nei jeg drakk de ikke samtidig) og en pose cashewnøtter


De 3 i crewet var også i godt humør og det var ikke noe problem å få servering flere gangen for de som måtte ønske det.
Routingen var sånn ca Oslo-Sandefjord-Amsterdam-Paris-Barcelona. Lå godt foran tidskjema da vi nærmet oss BCN, men pga stor trafikk så fikk vi to strafferunder vest for byen, før vi i lav høyde ble sendt ned til Tarragona og kunne begynne innflyningen der.

Landet noen minutter etter rutetid og parkerte på T1 ved siden av to av Lufthansas totalt 13 fly til Barcelona denne lørdagen.


Et lite stykke å gå til bagasjeutlevering og etter 10 minutters venting begynte koffertene å komme, og denne gangen virket 1 av 2 priority tagger.

Tok så flybussen inn til byen, hvilket passet svært godt da den stoppet et kvartal unna hotellet, så fikk sjekket raskt inn og fant oss en fortausrestaurant for en lunsj.

Da min kjære er arkitekt og dermed svært interesert i byggninger ble de automatisk en ganske stort fokus på Gaudi. Med blant annet et besøk på Barcelonas evige byggeprosjekt La Sagrada Familia, som nå ihvertfall virker ferdig inne, selv om mye gjennstår utvendig. Men de har nå faktisk begynt på selve spiret







Uansett et imponerende byggverk, og er såpass stilig at selv to ateister betaler villig for å komme inn i en kirke

Besøkte og Park Güell som jo har en flott utsikt


Heldigvis er de ikke innpåslitene, men det er endel gateselgere i Barcelona. Samtlige ulovlige, men det virker som de opperer i grupper og var to forskjellige kategorier. Den ene var av det mer mørke slaget fra områder som er flinke til å sende ut mail hvor de tilbyr millioner for å ta vare på noen penger. Uansett hadde de laget seg et intrikat system med tau og tepper som gjorde de ved et rykk kunne ta med seg butikken og løpe når snuten kom. Den andre gruppen var mer arabisk/berberisk, men hadde ikke disse tauene. Dog var de svært raske med å slå sammen butikken. Dette opplevde jeg i Park Güell hvor det plutselig dukket opp et par sikkerhetsvekter, hvorpå 15 selgere slår sammen butikkene sine og panikkløper oppover bakken....har sjelden sett noen løpe så fort og var rett og slett et fasinerende syn

Barcelona har også blitt med i samme klubb som Molde og Dubai og fått sitt seil ved vannet, her ved W Hotel


Tok også noen timer på stranden den ene dagen. €17 for 2 solsenger og en parasoll var greit nok, spesielt siden jeg ikke er noe strandmennekse og misliker ligge på en strand blant hypre barn og fotballspillende ungdommer etc etc. Var også folk som gikk rundt og tilbudde øl og noen thaimassasje. Så jeg kjøpte øl og dama massasje, og begge var fornøyde med hvert sitt valg
http://i76.photobucket.com/albums/j4...3/P1030128.jpg



Det kulinariske høydepunktet var en kveld på en restaurant kalt Moo. Droppet tasting meny da vi ikke var sultne nok, men selv ala carte'n var bra, selv om neste gang skal jeg spise mindre til lunsj så jeg kan ta en av deres 3 7-8 retters middager. Itillegg kjøpte jeg med meg endel skinke, inkludert Pata Negra, og spekepølser for å ta med hjem

Barcelona har jo også en travel cruisehavn, og lå vel 4-5 cruiseskip inne denne dagen, hvor de 3 største kan ses her


Så var det tid for returen. Flybussen ut til T1 og etter å fått tollstemplet noen kvitteringer.....kjøpte ny dress og dame en veske, så ville jo ha igjen momsen fikk vi sjekket inn. Ingen fasttrack, men køen gikk greit og tok ikke lang tid før vi satt i Spanairs Sala Vip for et glass Cava før avgang. En helt grei lounge, men med brukbakt drikkeutvalg og dårlig matutvalg







Litt forumsurfing fikk jeg også tid til


Så ble det boarding og på tide å komme seg utover piren på T1. Ikke lenge siden den åpnet og stort sett alle selskaper innen de 3 store alliansene samt Vueling bruker denne, men non-affililated selskaper og lavprisselskapene er i den gamle terminalen. Uansett, så liker jeg designet og det er lyst og fint


Ved gaten stod LN-TUM klar for å ta oss hjem. Kom oss ombord og fant sete 12AB. Knyttnevetesten bestått såvidt, og man merker det var ganske mye bedre banplass på rad 4. Kunne dessverre ikke velge så langt fremme da jeg sjekket inn på internet dagen før da skillet stod ved rad 8. Men hadde tydligvis blitt skjøvet på siden da, for ombord var det kun de 4 første radene som var biz og extra.


Vil anta belegget var på 80-tallet, og vi hadde en treseter for oss selv.

Kjøpte med en varm Ciabatta med ost og salami som heldigvis smakte langt bedre enn den så ut.


En fin flytur hjem, uten nå spesielt å rapportere fra. Bortsett fra at man merket at det var en hjemreise og ikke utreise atmosfære.

Ved ankomst OSL så rakk jeg som vanlig en rask tur innom tax-free før bagasjen kom på båndet.

Totalt for reisen, inkludert gullbonus, opptjenente jeg 1060 EB grunnpoeng (580+580). Normalt irriterer jeg meg over 25% opptjening, som også O-klassen jeg reiste på er i, men billetten var såpass rimelig at det for de ble ca ett poeng per krone. Så at O er 25% er OK, problemet med Eurobonus er heller at det er langt dyrere bookingklasser som også kun gir 25%. Og det skal sies at når det kommer til poeng for bruk var det langt hyggelige. Pga dobble poeng ut mai og point booster kampanjen fikk jeg 580+580+300 poeng hver vei, altså totalt 2920 poeng
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 23:21   #2
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: Barcelona

Solid og god TR. Morsom lesning.

Jeg må bli flinkere til å ut å fly.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 23:43   #3
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Barcelona

Takk for fin rapport fra en super destinasjon! Barcelona er en flott by som kan by på det meste. Flyplassen er det heller ikke noe å trekke ned på.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 00:41   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Flot rapport - tak...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 01:17   #5
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Barcelona

Veldig bra! Takk for en flott og interessant rapport!!
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 03:59   #6
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Barcelona

Flott rapport og fine bilder
Lenge siden jeg var der nå -en spennende by
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 06:58   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Barcelona

Flott, rapport! Sitter en fra Barcelona på siden av meg og han hadde ikke fått med seg dette W-hotellet (Seilet)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 11:18   #8
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Barcelona

Takk for fin rapport - Barcelona frister definitivt! Skinke fra "Black Hoofs" er aldri feil....
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 15:28   #9
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: Barcelona

Gleder meg allerede til "utflukten" ultimo juni til BCN, vi skal bl.a. prøve nye Ticketsbar til Ferran Adria. Plass til pata negra fra Jamonissimo er allerede holdt av i Samsoniten.
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 22:10   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Barcelona

Helt topp, er vel på tide å komme nedover dit igjen....
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 01:35   #11
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Barcelona

Som vanligt en fin rapport
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2011, 09:42   #12
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Barcelona

Fin turbeskrivelse, strekka ned til BCN er et av strekningene jeg har fløyet mest på - med god grunn ;-)

Angående cruiseskipene på bildet ditt, så ser nermeste skip ut til å være Vision of the Seas - som sannsynligsvis startet turen mot Nord Europa denne dagen. Andre skip er også fra RCCL, i Freedom class og da tror jeg det nesten må bli Independence of the Seas.

Tredje skip er et fra NCL ser det ut til. De som ligger mer i sentrum i Barcelona har ikke byen som snuhavn.
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 01:14   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Barcelona

Takk for en veldig bra rapport! De har hatt smoothie i SAS Scandinavian Lounge ganske lenge, men det er ikke alltid de har det. Da jeg fløy til København torsdag formiddag var det smoothie i loungen - mens da jeg fløy til København fredagen seks dager tidligere hadde de ikke smoothie. Da hadde de til gjengjeld svært gode vannbakkels!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 17:23   #14
Sim_henrik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 114
Default Re: Barcelona

Flott rapport
Barcelona frister må jeg si!
Sim_henrik is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2011, 12:36   #15
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Barcelona

Veldig pene bilder det skal du ha . El Prat er også en veldig fin flyplass så Barcelona er helt topp by men takk for en veldig fin og bra rapport
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2011, 14:00   #16
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Barcelona

Knall rapport som alltid, fra en super destinasjon Var der selv i påsken i år. Håper smoothie er kommet for å bli i gullstuen!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 09:37   #17
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Barcelona

Mycket bra rapport från ett besök i min favoritstad.
Jag är också en ateist som har besökt Sagrada Familia . Rekommenderar också Fundacion Miró som är ett helt fantastiskt museum...
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Barcelona AirbusTrond Reiseforum 5 11-05-2010 18:42
Barcelona 72velle Reiseforum 0 29-04-2010 14:04
I Barcelona.. S. Holberg Samlerhjørnet 3 14-09-2009 23:32
FC Barcelona ......... sk931 Flyforum 4 21-07-2005 00:38


All times are GMT +2. The time now is 15:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.