Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2004, 04:58   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Blue1

Her i forrige uke var jeg på tur med Blue1 t/r CPH-TKU. Ikke mye å rope hurra for må jeg si.

Jeg var booket på 0810 avgangen fra CPH og kom inn med en SK flight som landet på Kastrup kl 0710. Dvs jeg var ute av senga kl 0410 den morgenen, så det kan jo mildest talt omtales som tidlig.

Ved ankomst CPH begav jeg meg til SK's Scandinavian lounge. Til min store "glede" oppdager jeg at morgenens flight er "cancelled". Neste flight kl 1245. Kan booke om via Helsinki men vil være fremme 15 min før, og da må jeg kjøpe ny billett, ettersom jeg har billigbillett for en gangs skyld. For hvorfor betale 11000 kr for billetten når man kan få den samme for kr 2700 hvis man bestiller en uke på forhånd. Må man så booke om returen, er det billigere å kjøpe ny enveis billett.

Vel, mer enn 6 timer å vente på Kastrup. Heldigvis har Scandinavian lounge et par hvilerom å låne bort, og enda mer heldivis var ett av dem ledig, og det fikk jeg. Dette var akkurat som et enkeltrom på hotell, med oppredd seng og et stort, fint bad med dusj og toalett og det som måtte behøves av såpe, barberhøvel osv. Deilig!!

Så la jeg meg til for å sove de timene jeg ikke fikk natta før, og stod opp i 11tiden. Loungen har jo et greit tilbud i vått og tørt. Men Tuborgs juleøl smakte ikke godt på denne tiden av døgnet. Hadde fått en voucher på 100 kr til bruk i et spisested på flyplassen og den ble brukt på en hamburger i cafeteriaen. Det må slåes fast at det er den dårligste burgeren jeg noen sinne har kjøpt. Glad jeg ikke betalte den selv.

Boarding skjedde greit nok. Flytypen var en Avro RJ85. Konfigurasjonen var 2+3 og kabinen var oppdelt i businessclass og economyclass. Jeg var i bakerste havldel, og når flyet bare ble fyllt med rundt 30 personer, dette inkludert de som var lidende under morgenes kansellering, bringer jo tankene en hurtig inn på at kanselleringen skyldes for få kjøpte billetter. Det burde vel ikke være overraskende at det kan bli til tekniske problemer. Eller hur???

Vel ombord i flyet, ser jeg til min store skuffelse at avstanden mellom setene er som på Premiair. Med mine 194 cm er det kul i havet å få plass til kroppen min mellom seteradene. Heldivis har jeg sete ledig ved min side, så ved å skreve uanstendig går det da. Ingen flyselskap i regulær rutetrafikk burde ha lov til å fly med en så dårlig sete komfort. De skal gjøre mye bra for å oppveie en slik ukomfortabelhet!!!

Serveringen startet da vi var i luften. Først fikk de der fremme servert, og deretter oss i den bakre halvdel. Ble overrasket da de på den første raden på economy serverte den vanlige lille sas boksen med ett tørt rundstykke, og jeg som satt på rad 2 fikk en stor boks med en liten bit røkelaks, ett kyllingbryst med potetsalat, et stykke ost, og en sjokolademuffin. Aldeles glimrende. Spurte senere stewardessen om hvorfor jeg hadde fått bedre mat enn de andre, og da var svaret, at de ikke hadde nok bokser til de på economy. Det var heller ikke business mat jeg hadde fått for det var røkt kolje. Måtte flire av min kollega som satt foran gardinet som ved ankomst med en stygg grimase fortalte om den fæle maten de hadde fått foran gardinet. FØltes godt å ha spart mange tusen kroner på billetten da. Men de fikk da dekket opp bordet med en hvit serviett da, og det burde da være verdt mange tusen bare det`????

Personalet ombord virket mer professjonelle enn personlige. De var ett hakk bedre på hjemturen. Stewardessen som serverte min rad, flirte godt da jeg ba om en biff med løk på returen. Hun lurte på om et tørrt rundstykke med røket kalkun ville gjøre samme nytten!

Hjemturen var 45 min forsinket. Heldigvis var der 4 timers venting på Kastrup i utgangspunktet så det laget ingen store problemer for oss. Flyet var fullt denne flighten og avstanden mellom setene var ikke bedre på dette flyet. Serveringen denne gangen var den vanlige boksen, men til forskjell fra SAS var alkoholholdige drikker gratis, til og med cognac. Siden dette var en fredag ettermiddag, var jo det greit å ta med seg all den tid bilen ikke stod på flyplassen for en gangs skyld.

I København brukte jeg og mine 3 kollegaer i ventetiden på neste flight at vi hadde spart rundt 20 000 kroner på å fly billigbillett med en meget bedre middag i "A Hereford steakhouse". Vel fortjent. Det er det beste alternativet for mat på Kastrup, men spesielt billig er det ikke, og value for money er det vel heller ikke. Men det går jo greit an når man ikke skal betale selv. Men hvilken flyplass har kvalitetsmat til en fornuftig penge? Den leter vi vel alle fortsatt etter?

Konklusjon:
Setekomfort: Terningkast 1
Servering ombord: Terningkast 4
Punktlighet: terningkast MINUS 5
Service ombord: Terningkast 3
Billettprissystem: Terningkast 1
Alt i alt Terningkast 1

Blue 1 bør unngås dersom mulig. Serveringen ombord er bra, men dårlig punktlighet og setekomfort trekker det ned. Jeg har også kollegaer som flere ganger har opplevd avlyste avganger eller betydelige forsinkelser med dette selskapet.

Businessflyer
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2004, 12:58   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'Blue1'

och jag har den helt motsatta erfarenheten av bolaget både i C och Y.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2004, 14:03   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Blue1'

Dette må være resultat av en dårlig dag. Har sjeldent hørt om folk som er negative til Blue1. Det eneste er små fly som du nevner, med litt begrenset plass til håndbaggasje over vingene, men jeg sitter bedre enn i f.eks alle CRJ jeg har sittet på og det er mye bedre plass enn i f.eks EK sine økonomi seter. For ikke å nevne Cityline sine 3+3 i samme type.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2004, 19:07   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'Blue1'

Hvordan er forresten "image`n" til Blue1 i Finland? Er det litt som Norwegian her - garantisten for billigere billetter som gir det store stygge statlige selskapet konkurranse?
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2004, 23:52   #5
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 581
Default Replying to Topic 'Blue1'

Quote:
Originally posted by Bizflyer


Jeg var i bakerste havldel, og når flyet bare ble fyllt med rundt 30 personer, dette inkludert de som var lidende under morgenes kansellering, bringer jo tankene en hurtig inn på at kanselleringen skyldes for få kjøpte billetter. Det burde vel ikke være overraskende at det kan bli til tekniske problemer. Eller hur???
Er så drittlei av passasjerer som tror flyselskapene kansellerer flighter i hytt & pine.... Det er ikke gratis å kansellere heller....
EK 007 is online now   Reply With Quote
Old 08-12-2004, 00:34   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Replying to Topic 'Blue1'

Ikke kom å fortell meg at det ikke har skjedd at flyselskaper har kansellert avganger pga for få passasjerer og deretter kallt det tekniske problemer! Den må du lenger ut på landet med!!

Husk flyselskapene er til for passasjerene. Uten passasjerer ingen flyselskap!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2004, 04:11   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Replying to Topic 'Blue1'

Quote:
Originally posted by Bizflyer


Ikke kom å fortell meg at det ikke har skjedd at flyselskaper har kansellert avganger pga for få passasjerer og deretter kallt det tekniske problemer! Den må du lenger ut på landet med!!

Husk flyselskapene er til for passasjerene. Uten passasjerer ingen flyselskap!

BF
Et par tanker om innstillte fly:

- Blue 1 flyr ikke envei, med andre ord saa ble flyet ogsaa innstillt fra TKU til CPH og tilbake til TKU (med mindre det ikke fikk snag etter ankommst CPH), saa selv om din avgang var svaert saa tom, og jeg vil i dette tilfellet vil jeg gjette paa at den foerste avgangen TKU CPH om morgenen er rimelig full......saa selv om din avgang ville ha hatt en mengde tomme seter, ville RUNDTUREN TKU CPH TKU fremdeles ha vaert god butikk....

Husk at et fly enten kommer i fra et sted, eller skal et sted etter at du gaar av....

Det aa innstille en avgang er en komplisert bit av et stort puslespill, en lettvekt avgang OSL-BGO ved 14 tiden gaar smekkfull tilbake i fra BGO ved 16 tiden, og selv om de 14 passasjerene til BGO er overbevist om at flyet ble innstillt pga faa passasjerer, sa har nok de 135 som skal i fra BGO et noe annet syn paa saken.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 08-12-2004, 10:21   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Replying to Topic 'Blue1'

seriøse flyselskaper kansellerer IKKE flygninger på grunn av lavt antall passasjerer ombord. Med unntak av LCC'er som lar deg vente uten kompensasjon, koster det penger for flyselskapene å kansellere også. Husk at de store kostnadene ved å drive flytrafikk er faste, slik at du sparer ikke mye ved å kansellere en flight.

Det som skjer dersom det oppstår tekniske problemer på en maskin, det mangler crew eller en (eller oftest flere) avganger må¨kanselleres av andre årsaker, er at Operations forsøker å finne det flyet (eller flyslingen) med færrest pax som blir skadelidende. De ser på en rekke forhold som antall pax, hvor lenge det er til neste avgang (har du valget mellom å kansellere en Syden-flight som går en gang om dagen eller en BGO-flight ryker den siste), om det finnes muligheter å sende pax en annen vei (f.eks. via CPH).

Det kan dessverre hende at samme fly ofte blir kansellert - hvis det oppfyller kriteriene - men det skal Operations helst unngå. En pax som opplever at hans/hennes 07:05-fly blir kansellert hele tiden, er ingen glad kunde.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2004, 15:20   #9
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Blue1'

Har flydd Blue1 flere ganger og synes de var helt topp alle gangene. Har kun sittet bak gardinen og vært strålende fornøyd. At du har tilgang til SAS lounge med enkeltrom i ventetiden er det vel ikke mange som har. Du må ha høye krav skjønner jeg.
Å gi terningen 1 for setene ombord kjenner jeg meg ikke igjen i.
DY is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Blue1 modeller Hpkris Samlerhjørnet 0 03-04-2013 03:17
Blue1 MD-90-modell hmm273 Samlerhjørnet 4 13-02-2010 12:12
Blue1 MD-90-30 Ludde Register- og ATC-Forum 12 25-06-2006 14:35
Blue1 EB Flyforum 3 24-05-2006 11:36
Swiss og Blue1? EB Flyforum 1 26-03-2006 11:16


All times are GMT +2. The time now is 14:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.