Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2011, 22:08   #1
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,411
Air Baltic TOS-TRF-CPH-RIX-TOS

DEL 1 av 2

En liten tripreport fra turen min til Riga med familien.

Legg merke til at noen av bildene som er tatt, er med en dårlig iPhone så kvaliteten er dertil..

Dagen er 27 Juni 2011 og klokka ringte 0730 og vi skulle til Riga, via Sandefjord og København.

Dato: 27JUN11
Flight: WF463
Routing: TOS-TRF(via BOO)
Acft Type: Dash 8-Q400
Registration: LNWDH
Seat: 14D
Belegg: 100%
Time: 1100
FLT Time: 0315


Vi møtte opp i god tid på TOS da vi skulle helt til RIX og skulle skifte fly på CPH.

Vi møtte opp i innsjekk og vanlig innsjekk på automat gikk ikke da vi skulle med ett annet selskap fra CPH til RIX. VI fikk setene 14CD og 15CD TOS-TRF og setene 15CD og 16CD TRF-CPH, siden vi var en gruppe som skulle på tur.

Vi fikk tagget bagasjen hele veien til RIX uten noen ekstragebyrer som BT skulle ha opprinnelig, men vi måtte hente ett nye boardingkort på CPH da vi kom ned dit.

Flyet kom inn fra BOO og TRD som SK4566 tidligere og landa 0900 på TOS og ett crewbytte, før ett nytt crew fløy ned til TRF.



Vi fikk oppsatt gate 24 på TOS. En tur innom kafèn og kjøpte noe kjapp frokost før det var klart for boarding på oss som skulle med WF463 til Bodø og Sandefjord.

Etter en kjapp ombordstigning, og en kjapp brief fra kapteinen at vi skulle få en flytid på 45 minutter til BOO, og fine flyforhold underveis, så starta vi opp motorne og taxet ut på runway for å ta av i nordlig retning.
Etter en relativt kjapp takeoff run så var vi i luften og klatra opp til 24 000 fot som var cruisehøyda vår denne formiddagen.

Lande rett før Rutetid i BOO, og etter nye 35 minutters venting, kom det nye folk på og flyet var smekkefullt denne gangen også.

Vi sparka fra og klatra til 24 000 fot til Torp og flytid var på 2t og 20 minutter. Kaffen ble inntatt og en liten muffin for å få noe i magen. Flightplan tok oss over Brønnøysund, Meråker, Gardermoen, Oslo, og Drammen og ned til Torp og landa der på rutetid.

Ut igjennom bagasjehallen og til de dødelige som røyker så var det ut å ta seg en røyk. Så ble det Fish and Chips på den kafèn før sikkerhetskontrollen, den der irske, som jeg aldri husker navnet på :P

Det var 3t og 50 min til flyet gikk videre så var det å ta en pils mens man venta på flyet videre til CPH.


Dato: 27JUN11
Flight: WF313
Routing: TRF-CPH
Acft Type: Dash 8-Q400
Registration: LNWDH
Seat: 15D
Belegg: 100%
Time: 1805
FLT Time: 0105


Da vi hadde inntatt en bedre middag på TRF og en ØL så var det inn til Utenlandsterminalen, og noen taxfreekjøp ble gjort.

La merke til at hverfall 15 av de som satt på flyet til TRF skulle videre til CPH. Så Transfer med WIF via TRF og CPH er visst populært.

Klokken var nå 1745 og boarding startet, men var overbooking, så de trengte 2 frivillige til å bli booket om, da det ikke var plass, siden vi var en gruppe og hadde avtale i Riga pluss hotell betalt og alt klart så ble det ikke oss, men en munter guttegjeng fra Tromsø ble booket om via OSL dagen etter.

Bortsett fra denne bookingfeilen, så var boarding starta og vi kom oss ombord. Vi tok av 10 minutter etter rutetid, men regna med at vi kom til å lande på rute likevel sa kapteinen.
Vi kom oss opp til 23 000 fot og det ble servert en kopp kaffe/te/vann og en varm kake, som gjorde susen, de var forsåvidt veldig gode!

Etter å ha nytt utsikten fra FL230 og sett på alle båtene i krystallklart vær så starta nedstigningen til CPH, etter en liten strafferunde over CPH så var det inn over MMX og inn til bane 22L og landa på rutetid, klokken 1910.

Etter vi var parkert så ble det buss fra flyet til terminalen, og jeg fikk beundre noen MDer og en A340. Og kom opp til terminalen å skulle da finne frem til transfersenteret til AirBaltic og fant frem, og fikk skrevet ut boarding kort for alle sammen til RIX. Vi fikk setene 17ABC og 18A på neste flight.

Boarding time var 2005 og vi sprang bort til gate B9 og terminal 2 som BT140 til Riga skulle gå fra..


Dato: 27JUN11
Flight: BT140
Routing: CPH-RIX
Acft Type: Boeing 737-33V Winglets
Registration: YLBBK
Seat: 17A
Belegg: 98%
Time: 2035
FLT Time: 0115


Etter å ha røska til seg en dansk pølse og en Cola på vei til gate B9, så var det ombordstigning i det vi kom til gaten.
Dette var første gang jeg skulle fly AirBaltic så var spent på hvordan de var.

Boarding startet 2005 presis og flyet skulle gå 2035.
Ble møtt av en meget hyggelig flyvertinne som smilte og ønska velkommen ombord, og jeg fikk inntrykk av at flyene hadde nye seter da det lukta skinnseter helt ut i gaten. Også AirBaltic hadde samme type recaroseter som Norwegian, bare med andre farger, med setelommen ovenfor bordplaten i setet. Benplassen var faktisk veldig god, og jeg ble sjokkert over det!
Etter en meget proff sikkerhetsdemonstrasjon, bar det ut mot runway 22R, og vi sparka godt fra og kom oss opp.

En stund etter avgang så kom flyvertinnene rundt med salgstralla og en øl ble kjøpt for 2.10 LVL dvs 25 kroner.
Da vi hadde nådt marsjhøyden på 35 000 fot så var det bare å nyte utsikten av en vakker solnedgang og før man visste ordet av det så var man på vei ned og skulle lande i Riga. Det var meldt sol og fint og vi ville få ett flott vær resten av uken skulle det vise seg.



Flyet traff bakken og vi taxet inn til gaten og måtte gå fra flyet og inn til gaten, og vi fikk kjenne den varme latviske luften slå i mot oss da vi kom ut av flydøra. Etter en kjapp gange igjennom terminalbygget og ned til bagasjebåndet for å hente koffertene, var koffertene allerede(!!!!!) kommet og vi kunne hente det og gå igjennom tollen og ut til en taxi som skulle kjøre oss til hotellet.

Etter å ha levd i luksus i 6 dager var hjemreisen kommet og ingen av oss ville dra, da vi trivdes så utrolig godt i Riga! Det vurderes fortløpende om man skal ta en tur til i løpet av sommeren!

I neste post får dere se noen bilder fra oppholdet i Riga før jeg fortsetter på siste flight for denne gangen, RIX-TOS.

Last edited by LN-KRF; 05-07-2011 at 01:26.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 23:35   #2
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,411
Air Baltic TOS-TRF-CPH-RIX-TOS Del 2 av 2

Del 2 av 2

Som jeg lovde skal dere få resten av bildene og siste rest av reporten i denne porten.
Her kommer noen bilder fra Riga.


Undertegnende på en Segway i Riga Sentrum. Dette er en meget morsom måte å komme seg frem på, og billig, og hylende morsom! Kan anbefales!



LIDO i Riga, dette er en plass for mange latviere som vil spise en god middag en lørdagskveld. Dette er forsåvidt verdens største tømmerhus. Det er MYE god mat her og kan anbefales for alle å dra hit å spise da dere er i Riga


Også en del av LIDO Parken i Riga


Sentralparken i Riga, totalt verdt en titt! Vanvittig flott der!



En av de mange trange gatene i Gamlebyen i Riga. Med ryggen til med kamera i handen er en annen foruminist, LN-RRE



St Peters Kirken i Riga er også en flott bygning som er verdt en titt! Den ligger i Kungu Iela, i gamlebyen.


Å ta en drink i 88 meter høyde og ha den utsikten er bare fantstisk! Verdt hver ei krone for drinken! (som likevel ikke er dyr) Skål!



Dette er utsikten fra Sky Bar på toppen av Radisson Blu Hotel Latvija, og ta en drink her og se på solnedgangen er verdt turen i seg selv!



Solnedgangen fra SkyLine Bar i Riga! Fantastisk!


Dato: 03JUL11
Flight: BT181
Routing: RIX-TOS
Acft Type: Boeing 737-55S
Registration: YLBBE
Seat: 17F
Belegg: 80%
Time: 2025
FLT Time: 0220


Dagen var kommet til hjemreise etter å ha levd luksus i 6 dager, med tannlegebesøk, nyinnkjøpt klokke, spa, svømming, shopping og noen små hangovere så skulle vi dra nordover, med tungt hjerte, fordi vi trivdes virkelig i Riga, og skulle snart ned dit igjen. Normalt er det Borte bra, hjemme best, men denne gang var det hjemme bra, borte best.

Vi hadde bestilt VIP Transfer fra hotellet og ut til Riga Lufthavn, og bilen plukka oss opp nøyaktig 2 timer og 15 minutter før flyavgang.



Etter en behagelig kjøretur, og 15LVL (200 NOK) fattigere. Og en sjåfør som tok all bagasje, åpna dører, hilste på oss og ønska oss god tur nordover. Så kom vi til AirBaltics grønne og freshe innsjekkingskranke, der en meget hyggelig dame spurte om hvor mange vi var og om vi hadde betalt for bagasjen, og vi sa nei, og hun sa vi måtte betale 30EUR pr kolli, men jeg som snakker godt for meg, sa vi fikk det gratis fra Tromsø og helt til Riga, og det kostet oss ingenting og at SAS Ground Service sa at vi ikke skulle betale noen ting, siden vi reiste igjennom WIAS. Og hun sa at det var greit og vi fikk bagasjen sendt til TOS uten ekstra kostnad, og boardingkort ble skrevet ut, setene 17F, E, D og 16D ble satt av til oss. ENNDA en stjerne til AirBaltic!

Vi kom oss igjennom en pass og billettkontroll, før vi kom til Security, der det pep og en svett ung vekter visiterte meg, men det gikk greit og jeg gikk videre til Gaten og en kjapp tur innom Taxfree for å kjøpe Riga Balsam, og en tur på Narvesen(ja de har Narvesen i Latvia også!), for å kjøpe en meget smakfull og god toast med ost, skinke og tomat.

Gaten var oppsatt med gate B19 på Riga, så vi måtte busses ut til flyet.
Boarding starta klokken 1950 og bussen kom og flyet så ut til å bli temmelig fullt denne kvelden.

Vi kom oss ombord og satte oss ned på våre seter, og da kom ett ungt par, og sa de også hadde fått setene 17E og 17F, og da lurte jeg på hvordan dette var mulig, og jeg sa til dem at vi var 3 stk, og de var 2 om ikke de kunne sette seg en annen plass. De snakka med flyvertinna og sa at noe var feil da vi hadde fått nøyaktig samme seter som dem, og flyvertinna kom og spurte oss pent om vi kunne flytte oss, men siden vi var 3 så fikk vi sitte der, og det unge paret fikk seter rett bak oss.

Vi pushet på tid, og etter en meget synkron safety demonstation, og informasjon fra kapteinen at vi hadde fine flyforhold og ville bruke 2t og 20 minutter til TOS denne kvelden, og de ønska oss god tur!

Vi taxet ut og føk bortover flystripa, og etter ikke mange hundre meterne så løfta YL-BBE snuten opp mot nord, og igjennom noen turbulente skyer så kom vi over skyene der sola alltids skinner. Midnattsol hele veien til TOS, og snarlig etter avgang kom flyvertinna med mat til oss som ville ha, og det ble grillet kylling, og en brownie, med en kald øl på denne karen. Maten smakte veldig godt til å være flymat!



Etter vel 2 timer på marsjhøyde på 36 000 fot, så starta descent og vi skulle lande i Tromsø, vi fikk en meget flott innflygning fra sør i midnattsola, og vi så balsfjorden, og malangen og rystraumen.

Vi landa på runway 01, i Tromsø å det var den MYKESTE landingen jeg har vært med på i en B737 før! Noe så smooth har jeg aldri opplevd! Og taxet til gate 20, og boarding ble utført via trapp. Og man kom ut til 8 grader og sol, noe som var litt småkjølig etter å ha vært nede i rundt 35 grader hele uken, så det kvikna man til av gitt!

Etter en kjapp runde i taxfree, å fikk kjøpt vin, snus og noe godterier, så bare det ut å kjøre hjem i kvelden etter en meget vellykket tur i Riga, og med AirBaltic.

Oppsummering:

Widerøe leverer gode og lave priser på flighter til utlandet, med mange mellomlandinger. For 3 stk tur/retur TOS-RIX kosta dette rett under 2500kr pr pers, noe som var en fin pris og betale! Jeg selv opptjente litt EB poeng men ble ikke store potten. AirBaltic leverer ett fantastisk produkt! Fine fly, meget serviceinnstilt personale, både i gate, innsjekk, taxi og ombord på flyene! SAS har noe å ta etter her! Dette er seriøst noe av de beste flyturene jeg har hatt, ekstremt god service, god benplass, og knyttnevetesten ble bestått med GLANS! Jeg vil anbefale AirBaltic til ALLE som skal ut i Europa! De er billige, effektive, serviceinnstilte og profisjonelle crew! Så ALL honnør går faktisk til AirBaltic denne gang! Makan til service skal man lete lenge etter her i Europa etter min smak! Så AirBaltic slo ALLE forventninger for å si det sånn, og det fikk jeg bekrefte på 2 av 4 flighter denne turen!

Dette var alt for denne gang men kommer snart tilbake med en ny tripreport ved neste flight til utlandet!

Takk for titten!

Last edited by LN-KRF; 05-07-2011 at 16:13.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 00:06   #3
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: TOS-TRF-CPH-RIX-TOS Del 1 av 2

Takk for flott rapport Riga er ett flott sted å være..
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 16:31   #4
sarpingen87
ScanFlyer Blue
 
sarpingen87's Avatar
 
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 371
Default Re: TOS-TRF-CPH-RIX-TOS Del 1 av 2

Flott report Kim

Skal jo selv til Riga 28. september med Air Baltic. Hvis man lurer på hvorfor en med Rygge kun ett kvarter unna, velger å reise til Gardermoen og fly BT så er det fordi jeg ble meget imponert over de sist jeg fløy med de fra BCN via RIX til OSL.

Fikk litt gode råd her, blir vel en tur til LIDO og gamlebyen. Også må jeg prøve Segway
__________________
Neste flyvninger:
09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321
16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321
sarpingen87 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 18:30   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: TOS-TRF-CPH-RIX-TOS Del 2 av 2

Takk for fin rapport!

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
AirBaltic leverer ett fantastisk produkt! Fine fly, meget serviceinnstilt personale, både i gate, innsjekk, taxi og ombord på flyene! SAS har noe å ta etter her! Dette er seriøst noe av de beste flyturene jeg har hatt, ekstremt god service, god benplass, og knyttnevetesten ble bestått med GLANS! Jeg vil anbefale AirBaltic til ALLE som skal ut i Europa! De er billige, effektive, serviceinnstilte og profisjonelle crew! Så ALL honnør går faktisk til AirBaltic denne gang! Makan til service skal man lete lenge etter her i Europa etter min smak! Så AirBaltic slo ALLE forventninger for å si det sånn, og det fikk jeg bekrefte på 2 av 4 flighter denne turen!
SAS har mye å lære, men jeg håper ikke de velger sitt tidigere datterselskap airBaltic som læremester. Har fløyet airBaltic en rekke ganger - med og uten Recaro-seter - og jeg synes de leverer et helt greit hybridprodukt mellom lavpris og "legacy", men ikke noe mer. Selskapet har vel legendarisk dårlig service om problemer oppstår, Riga-flyplassen er overhodet ikke tilpasset så mye connection-trafikk som airBaltic legger opp til, prisstrukturen og hjemmesidene er meget forvirrende og ellers har de vel ikke den beste statistikken hva kommer regularitet og forsinkelser.
__________________

Last edited by FlightDeck; 05-07-2011 at 18:33.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 19:58   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: TOS-TRF-CPH-RIX-TOS Del 1 av 2

Takk for flott rapport! Hadde vært artig å høre mer om hva som gjør Riga verdt et besøk. Har selv bare vært der i transit et par ganger.

Varmmaten er nøyaktig den samme som jeg spiste fra Simferopol til Riga, men det ser ut til at din kylling hadde en litt friskere farge. Ok mat, men jeg synes det var litt snodig at brownien var så stor, og sannsynligvis utgjorde det doble i antall kalorier sammenlignet med hovedretten. :-D
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 01:42   #7
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: TOS-TRF-CPH-RIX-TOS Del 1 av 2

Takker for kjekk lesning. Skal selv med BT BGO-RIX-BGO i oktober. Jeg og booket via widerøe. Tipsene dine skal taes til etteretning. Har ikke hatt så høye forventninger til BT, men etter hva du beskriver så får jeg høyne de littegrann
__________________
Okt: 11/10 SK BGO-OSL: 14/10 SK OSL-BGO
Okt: 28/10 BT BGO-RIX: 30/10 BT RIX-BGO
Nov: 2/11 SK BGO-AES: 3/11 DY AES-BGO
Nov: 22/11 W6 BGO-GDN: 24/11 W6 GDN-BGO
Nov: 25/11 LH BGO-FRA: 27/11 LH FRA-BGO
Des: 12/12 SK BGO-ARN: 14/12 JZ ARN-BGO
Jan: 07/1 SK BGO-SSH: 14/1 SK SSH-BGO
T.A.K is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen Travle dager på TOS 06/07JUL12 DEL 2 LN-KRF Bilder & foto 2 09-07-2012 11:30
Noen Travle Dager på TOS 06/07JUL12 DEL 1 LN-KRF Bilder & foto 5 09-07-2012 11:27
TCAS skal fly A332 til TRF, BOO og TOS W12/13 Trdfly Flyforum 40 09-07-2012 00:22
Widerøe med juleruter TRF-BOO og TRF-TOS TCAS Flyforum 2 22-09-2009 22:23
CPH-RIX-TOS sukram TripReports 17 15-04-2009 17:19


All times are GMT +2. The time now is 00:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.