Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2008, 05:18   #1
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Med EasyJet til Milano

Da tenkte jeg å prøve meg på en uprentsiøs TripReport fra min første tur med det jeg på forhånd trodde kunne omtales som LCC… Bilder er det desverre ikke, da kameraet mitt (forøvrig et Canon compact-camera...) befinner seg i Norge.

LCC-begrepet i seg selv må vel kunne sies å ha blitt temmelig utvannet, og siden det vel er liten tvil om at Easyjet må fitte dette navnet, vil jeg vel strengt tatt si at Norwegian heller ikke er langt unna. Men nok om det – det er vel en annen diskusjon.

Fredag 17 Oktober - EZY/U2 2906

Easyjet tilbyr ikke web-checkin dersom du skal ha med baggasje. Hva som hadde skjedd om jeg sjekket inn på nettet(og dermed kom i Boardinggruppe A) og så gikk til checkin med en bag, det vet jeg ikke. Antagelig ville det vel gått helt fint... Easyjet operer med tre boardinggrupper – SpeadyBoarding om du betaler – Gruppe A for de første som sjekker inn/online check-in og Gruppe B for resten. Innbiller meg at gruppe A og B skal være rimelig like i størrelsen.

Siden jenten ”gikk ut i fra” at jeg hadde lagt inn en ekstra halvtime i forhold til avreise leilighet på Frederiksberg, ankom vi CPH hakket senere enn det jeg liker når man flyr en LCC som ikke tilbyr automatcheckin eller noe. Jeg så for meg at Easyjet kunne hatt en kjempekø, men de hadde to skranker, og det var null kø, selvom begge var opptatt da vi kom. Med andre ord høyst akseptabel køtid på checkin.

Menzies preboardet samtlige, og gjorde sine pålagte opprop om boardingssystemet. Ingen hadde betalt for SpeadyBoarding. Vi kom oss ombord, og fikk kapret 9A og C – og holdt B-setet ledig. Ordet knyttneve er uhørt hos Easyjet, men var ikke like ille som fryktet, antagelig godt hjulpet av ledig B-sete. Uheldigvis var dette raden foran exit – men da var allerede den kvinnelige delen av reisefølget på plass i raden, og det så dårlig ut med andre options. Med tanke på fritt midtsete kunne jeg leve med det. Vi ble sjekket inn som nummer 79 og 80, og tror nok ikke det kom så mange flere ombord i A319-maskinen utstyrt med hakket over 150 seter (og dermed fire cabin attendants). Det er jo likefult godt over halvfult, og det må jo kunne kalles godkjent. Inflight-service er en meny til salgs med diverse sandwiches samt noen hot paninier de varmer i den svæææært kompakte gally’en. Vi prøvde en av disse, og den smakte vel helt greit – det var varm mat, men der stoppet det også. Reisefølget likte den ikke. Det som kan spares inn av plass er virkelig spart inn – det er ikke engang en benkeplate igjen i gallyen. Hva toalettet angår var også det helt minimalt, men det var jo ikke noe nytt, og LCCene er jo ikke alene om dette.

Pushet nesten 10 min før rute(du kan antagelig takke no assigned seating for at folk er tidlige på gate) og gikk på tid. Britisk crew båden foran og i kabinen.
Vel fremme i Milano brukte SEA Handling 40 minutter på å få ut bagen på båndet – det er ikke spesielt mye å hoppe i været over med tanke på at turnaround-tid er 30 min... Det tyder vel på at de ikke har noen som gidder å kjøre inn bagen før flyet er snudd, og vel så det...

Vi hoppet så på shuttelbussen til terminal 1, og rakk akkurat ikke Malpensa Express-toget, som går en gang i halvtimen. Under påskudd av å lete etter minibank, fikk jeg lurt meg en tur opp i avgangshallen i terminal 1, og tatt en liten kikk. Minibank fant vi også, og ble charget den høyeste Eurokursen jeg har opplevd, 9,1 tror jeg det stod på kortinfo.no. Med tanke på at jeg ikke har bil i København håper jeg oljeprisen går opp, så vi får en sterkere NOK! Terminal 1 på Malpensa gjorde forøvrig godt inntrykk, og var relativt spacious og antagelig lys på dagtid. Lite som skjedde der en fredag kveld.

Utelivet i Milano ble behørig testet, og vi var også innom restauranten Tommy anbefalte. Absolutt god risotto, men hvor reasonably priced den var tror jeg kan diskuteres. 25 EUR for en forrett synes jeg er hakket overpriced hvis det ikke er noe spesielt. Tror risotten lå på ca 20. Men et godt måltid, og god service – jeg regnet jo heller ikke med at Tommy ville anbefalt hva som helst! Ellers ble Duomen besett, samt Castello(?) med dertil hørende muséer.

Mandag 20 Oktober - U2 2905

På vei hjem, med koffertene godt pakket med diverse oster, parmaskinker og olivenolje – samt en god trøffelolje, begynte vi og få hakket dårlig tid. Vår lokale venn mente fortsatt at vi burde ta trikken til Cadorna – hovedstasjonen der Malpensa Express går fra. Og ja, MXP Exp går fortsatt kun to ganger i timen. 1127 ankom vi stasjonen, og 1127 gikk toget... Det gikk med andre ord ikke helt etter planen, og med tanke på de 40 minuttene selve togturen tar, pluss skifte av terminaler – og på toppen av det hele en Easyjet-terminal med mulige lange køer foran en common-check-in tok vi ingen sjanser – og det tror jeg var lurt. Rett til en minibank, og vi fikk praiet en taxi. Takstamenteret viste 75 EUR ved ankomst terminal 2, men han loppet oss for 85 EUR... Vi kjørte dog gjennom en slags bom, men har meget vanskelig for å tro den kostet 10 EUR. Han beregnet seg vel tips også, men det var fortsatt billigere enn det andre scenario, lost flight og nye billetter hos SAS, event. NB...

To stykker foran oss i køen for check-in, null overvekt, utrolig nok, dog meget strikt håndbaggasje-policy, hvor trillekoffertene skulle måles i beholderen og beses. Dog opererer EZY med en carry-on policy uten maksimumvekt, og det var nok en god ting for oss. Null kø i security. Boarding fra en gate med bro, dog ikke tilknyttet, så ned på bakken og bruk av trapp både foran og bak. Lang kø, og man kan sikkert omtale boarding som ”preboarding i broen”. Samme individet som tok oss CPH-MXP skulle ta oss tilbake. I dag var flighten faktisk så godt som full, og jeg slet litt med samvittigheten der vi holdt av en treseter(16ABC). Fortsatt turte jeg ikke engang å tenke på knyttnever. Vi var sjekket inn som nummer 142 og 143, så Easyjet må jo gjøre noe riktig, hvis de klarer å fylle opp flyene såpass. Cabin crewet denne gangen bestod av to italienere samt to briter. Det ble gjort behørige opprop om tax-freetilbud, mener det var noe ”irish cream”/Bailey el. de maste mest om, og de kunne tilby deg 50 % av leiebil hos Europcar hvis du handlet nok hos dem... De solgte også en ”limited edition” modell av A319 – hadde jeg vært klar over det ville jeg konferert med min far flysamleren. Har vel dog en mistanke om at ”limited” er ganske oppblåst. Til slutt gikk de rundt med, hold dere fast, skrapelodd. Oh well, kan vel leve med det. Kjøpte igjen en hot panini, smakte som sist, mens reisefølget sov.

Vel tilbake på Kastrup var alle flasker og glass i baggasjen i god behold, dog hadde lokket på et glass tomatpesto tildels ”gått av”, til tross for at glasset var helt/uknust. Skjønte ikke helt greien, men godt pakket inn som det var gikk det jo helt fint, og pestoen ble reddet. Deretter ble metroen behørig tatt hjem til Frederiksberg, og vi irriterte oss igjen over trappen opp til Metro-stasjonen. Her burde noen få satt opp en rulletrapp, to heiser er langt fra optimalt!

Alt i alt en meget hyggelig weekendtur, og et deilig avbrekk fra den harde hverdagen til en student! Synes Easyjet klarte seg meget godt – det er ikke noe verre enn Norwegian. Selv hadde jeg selvsagt foretrukket assigned seating, jeg synes det er fryktelig stressende å skulle kjempe seg til seter. Serveringen var som ventet minimal, men brukbar. Synes dog det er interessant at Easyjet på død og liv stappet inn over 150 – mener det er 156 – seter i A319-enen sin, det må da være sjeldent de seks siste setene selges - men de er jo årsaken til at man på samtlige flighter må ha fire cabin attendants... Det er sikkert beinhard number crunching (i Excel!) bak, så det er sikkert optimalt på en måte jeg ikke forstår. Vi bestilte relativt sent, og til dobbel pris av det jeg så de skulle ha måneden før – men fortsatt til en tur-returpris på 1200 NOK per pers. Det synes jeg kan forsvares, SAS på samme tidspunkt skulle ha ca det dobbelte, og jeg ville antagelig ikke fått en merkbart bedre opplevelse. Nå skal det dog sies at jeg gjerne flyr til Linate neste gang – hvis tidene passer (og det er vel en utfordring i seg selv), jeg synes ikke 40 minutter med express train fra flyplassen er optimalt. Likevel, om vi får tur/retur for 600 NOK per pers, og det er ikke umulig – skal det ikke utelukkes noen ny EZY-tur til Milano for en weekend på vårparten!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2008, 10:12   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Med EasyJet til Milano

Grei tripreport, men jeg savnet noen bilder ja

Konklusjonen din hørtes grei ut, det er ca den formeningen jeg har hatt av EZY, men det var dog skuffende at de hadde begynt med skrapelodd.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2008, 13:35   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Med EasyJet til Milano

Tack för rapporten!

Hur upplevde du Milano som stad? Madammen och jag är nog inte just då intresserade av "utleliv" (annat än kanske en drink på kvällen).
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2008, 14:33   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Med EasyJet til Milano

For å si det på den måten, ingen av oss er veldig clubbing/utelivs-mennesker... Imidlertid er vel vår vert i Milano det. Er absolutt mulig å finne et sted og ta en drink eller to - men vi ble jo dratt med på clubbing to av tre dager. Synes Milano gjorde seg godt, og bedre enn sitt rykte - det var mye fin arkitektur og jeg likte byen godt. Dog var det faktisk veldig godt å ha med seg en som kunne språket til en viss extent, fryktelig lite engelsk-kunnskaper i den byen...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2008, 14:44   #5
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Med EasyJet til Milano

Tack för det Joe!
Jag satsar på att damen har lärt sig nog Italienska på fyra månader och att LK får ut fingern med min ansökan
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2008, 18:17   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Med EasyJet til Milano

Meget bra beskrivelse av flightene, samt hvordan ogsaa jeg oppfatter Milano og flyplassene rundt der.

Malpensa blir liksom sistevalget. Langt unna, masse trafikk paa motorveien og flyplassen ligger liksom midt i ingensteds. Det eneste Malpensa ligger naert er Lago Maggiore som er vanvittig flott. Linate eller Bergamo er selvsagt aa foretrekke. Naar vi skal til Gardasjoeen flyr vi rett inn til Verona naa, selv om det koster en 50 eurolapp ekstra per pers over Malpensa

Bra du fikk testa ut restauranten. Hva het den forresten?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2008, 17:33   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Med EasyJet til Milano

Takk for rapport. easyJet høres veldig ut som Ryanair, spør du meg, med både skrapelodd, "free" seating, masete salg og en ankomstflyplass langt ut på jordet...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2008, 17:56   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Med EasyJet til Milano

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Takk for rapport. easyJet høres veldig ut som Ryanair, spør du meg, med både skrapelodd, "free" seating, masete salg og en ankomstflyplass langt ut på jordet...
Enig i det, men det skal vaere sagt at MXP er faktisk den flyplassen i Italia alle intercont flightene lander paa og ogsaa flyplassen SAS har flest flighter til
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2008, 20:03   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Med EasyJet til Milano

Mener restauranten het Biffi, kan sjekke igjen når jeg får CC-regningen. Skal visstnok ha vært der siden 18-et eller annet.

MXP er vel sånn rent faktisk det som skal bli/er hovedflyplassen til Milano. Linate er vel blitt meget begrenset (en flight om dagen per selskap per destinasjon eller noe sånne begrensninger??).

EDIT: Grunnen til at jeg faktisk fløy EZY var jo at flyplassene var de samme uansett hvilket selskap jeg valgte på strekningen CPH-MXP, altså SK, NB eller U2/EZY.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2008, 23:59   #10
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: Med EasyJet til Milano

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Enig i det, men det skal vaere sagt at MXP er faktisk den flyplassen i Italia alle intercont flightene lander paa og ogsaa flyplassen SAS har flest flighter til

Alitalia byttet jo fra MXP til FCO. Men de gikk visst under. Ellers så skjønner jeg godt at SAS heller foretrekker MXP fremfor LIN med tanke på ulykken for noen år siden. Det jeg ikke skjønner, er at de i hele tatt fremdeles bruker LIN i det hele tatt.
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2008, 00:02   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Med EasyJet til Milano

Nå ryktes det jo at "nye Alitalia" skal over til MXP fra FCO... Den som lever får se...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2008, 00:03   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Med EasyJet til Milano

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
Det jeg ikke skjønner, er at de i hele tatt fremdeles bruker LIN i det hele tatt.
Hvorfor skulle de ikke det? Det var jo ikke Sas, eller piloten hos Sas, sin skyld. Det var biz-jeten som befant seg et sted den ikke skulle være.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2008, 01:49   #13
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Med EasyJet til Milano

Fint med rapport fra Easyjet. Ganske imponerende belegg på tilbaketuren, ellers hørtes det ut som Ryanair, ja...
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2008, 02:27   #14
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: Med EasyJet til Milano

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Hvorfor skulle de ikke det? Det var jo ikke Sas, eller piloten hos Sas, sin skyld. Det var biz-jeten som befant seg et sted den ikke skulle være.
Hentet fra Wikipedia:

[edit] Causes
The accident occurred less than a month after the September 11, 2001 attacks and the day after the U.S. invasion of Afghanistan began, which left many people believing that the disaster was a terrorist attack. This possibility was ruled out by the investigations that followed.

Linate Airport was operating without a functioning ground radar system at the time, despite having had a system delivered some years beforehand, which had not been fully installed. The new system finally came online a few months later. Guidance signs along the taxiways were later found to not meet regulations; after mistakenly turning onto the R6 taxiway that led to the runway, there were no signs by which the Cessna pilots could recognize where they were. When they stopped at a taxiway stop-marking and correctly reported its identifier (S4), the ground controller disregarded this identification because it was not on his maps and was unknown to him. Furthermore, both pilots of D-IEVX were not certified for landings with visibility less than 550 m, but had landed at the airport anyway a few minutes before the disaster.

On April 16, 2004, a Milan court found four persons guilty for the disaster. Airport director Vincenzo Fusco and air-traffic controller Paolo Zacchetti were both sentenced to eight years in prison; six and a half years-long sentences were given to Sandro Gualano, former head of the air traffic controllers' agency, and Francesco Federico, former head of the airport. In the Second Grade process (July 7, 2006), Fusco and Federico were discharged. Another four people were sentenced. The pardon law issued by the Italian Parliament on July 29, 2006 reduced all convictions by three years. On 20 February 2007 the Corte di Cassazione upheld the decision of the Appeal Court.


I rest my case
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2008, 12:00   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Med EasyJet til Milano

Uansett så befant biz-jeten seg en plass den ikke skulle være, og det var ikke Sas eller piloten i Sas maskinen sin feil. Så hvorfor Sas ikke skulle fly til LIN forstår jeg fremdeles ikke.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2008, 16:47   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Med EasyJet til Milano

For noe tull. Linate er like sikker som hvilkensomhelst annen flyplass. Jeg har flydd inn til Linate en rekke ganger etter denne tragiske ulykken.

Tipper disse flygelederne gikk paa akkurat samme skole som sine kolleger 7 mil oppi gata. Menneskelig svikt kan man dessverre ikke gjoere noe med
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian med longhaul til Milano (MXP) Someone Flyforum 7 08-05-2018 22:03
Med Norwegian over Alpene til Milano EspenRR Bilder & foto 0 20-09-2017 18:17
easyJet med Milano fra Stockholm/Arlanda Scandinavien_Airlines Flyforum 0 07-10-2016 01:10
Norsk drone kan fly fra Oslo til Milano med 15 kilo utstyr BraathensSafe1985 Flyforum 5 25-12-2014 00:30
Easyjet starter Milano -CPH Bll spotter Flyforum 23 26-09-2008 00:31


All times are GMT +2. The time now is 03:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.