Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2022, 03:15   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Fred og ingen Reiseplaner - et reisebrev

Haha, de kvitteringssperrene traff jeg første gang i London, tror jeg. I Mosjøen er det fortsatt gode, gammeldagse kassadamer. (y)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2022, 03:32   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fred og ingen Reiseplaner - et reisebrev

Kolbotn er jo ikke Lillestroem og Oestfoldbanen er jo ikke Hovedbanen som passerer Lillestroem - saa ikke noe Flytog fra Kolbotn for en som skal ha avgang ved 06.00 tiden. En gang i tiden gikk det en Flybuss fra Ski via Kolbotn - men det gjoer heller ikke lengre - saa en har valget mellom Taxi (som vel ikke har den rimeligste Fastprisen ved 04:00 tiden) eller Hotell paa OSL - for meg et enkelt valg.

Broder EB (AlfaUber) hentet med paa Kolbotn og tok med meg paa en ny sightseeing til selveste Knausen !! Foer vi hadde en hyggelig middag paa Ris med Svoger og broder EB. Life was Good!. Meget god mat, hyggelig selskap foer AlfaUber brakte meg til Radisson Blu OSL.

Kunne nok ha spart noen kroner om jeg hadde valgt hotell med Shuttle bus - men gangbro var for meg verdt mye !! Radisson Blue var 4.00 USD dyrere enn Park Inn - men verdt de 4.00 $ som gav meg 4 minutter kortere tid til Espressoen (ja du sparer mye penger SK384 ved aa avstaa fra Kaffe ).

Tok en siste oel i Norge i baren, en Erdinger servert i skikkelig Erdinger Glass, reality sjekk naar jeg betalte med Metall (ikke Plastic her - skikkelig Titanium Kort) Apple Card viser jo beløpet i USD med engang USD 18.00 oooouuch.

Radisson var meget bra - de kunne ikke bruke min US Radisson Konto - en maa visst opprette en Europisk og saa «merge» disse - litt vel mye kloenete for poeng jeg egentlig ikke vil ha brukt for.

Sov en time lenger enn hva en kunne ha gjort paa Kolbotn og med lett sne og smaa isete var det helt greit aa slippe aa sitte i Prius eller noe saanne greier.

Tuslet over til en manuell LH sjekkinn - tok en rask SudCaravelle og snek meg til Business Class skranken uten Status og med Turist klasse paa foerste strekning, dog ingen protester fra den hyggelige SAS damen bak skranken. Det jeg hadde lastet opp laa allt klart og innsjekk tok kun et par minutter.

Effektiviteten paa OSL var ogsaa paa plass i Security - selv med 2 Laptops 1 iPad 2 iPhones gikk det raskt. En meget noedvendig stopp innom Starbucks (ni-trist at det ikke finnes KaffeBrenneriet eller noe av de aldeles utmerkede Norske Alternativene paa OSL) men espresso var viktigere enn Brand.

LH 861 A320NEO OSL - FRA
Sete 15A

Tok sjansen paa at ombordstigning bakfra ville gaa raskere - noe det absolutt gjorde - forlot sneen og tuslet opp trappen bak, raskt frem til «setet» WTF WTF WTF MAKAN !!! Sete - hmm Recaro utviklingen fra min ungdom naar BMW 2002 Tii med Recaro krakker og manuell sleiv var det store - bestaar ikke av noen fremskritt - 15 cm sitte pute - var mere sliten etter 2 timer paa denne krakken enn 5 timer med Alaskas 737-900ER til Maui.

Fikk min flaske med vann, avsted fra Bob Kaffen da jeg ikke fant noe alternativ for just Coffee - den skumle sjokolade smultring greia som var Bundlet (hvor er TOS naar vi trenger unbundling!!!).

Uansett vi kom oss effektiv til Frankfurt - en flyplass jeg etterhvert kjenner meget godt saa allt fungerer. Opp til Z gates manuell Passkontroll og en super rask tur innom Keinemann hvor en plukket opp (vel betalte ganske mye) en La Mer til den lille Italienerinnen (La Mer er hudpleiens Rolls Royce) men en storfornøyd liten Italienerinne er gull verdt og hun er verdt det !!

Tuslet opp i Business Class Loungen og fikk en akkurat passe frokost med mere Espresso (3 shots in en kopp) sjelden at maskinene ikke gaar i dvale etter mine valg

Ved Z50 stod det en 747-8 - saa ingen stor overraskelse at vi skulle med buss (ikke eBus).

langt langt ute fant bussjåføren denne:

[IMG]AAF6289C-FF8B-4D44-A139-1E6DD477C610 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Som skulle ta meg hjem til Bainbridge ….
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2022, 03:34   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fred og ingen Reiseplaner - et reisebrev

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Haha, de kvitteringssperrene traff jeg første gang i London, tror jeg. I Mosjøen er det fortsatt gode, gammeldagse kassadamer. (y)
Jeg moette dem foerste gang i Napoli - men der ble jeg mottatt som helt som foersoekte «to beat the system(a)»
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2022, 03:49   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fred og ingen Reiseplaner - et reisebrev

En liten avsporing og et loefte - Overskriften har en litt dobbel betydning «Fred» innledningsvis skrev jeg at foerste gang jeg dro paa dagstur til Maui var den 08 August 1990 - mange her var kanskje ikke foedt engang paa den tiden, men naar jeg ankom Oakland tidlig paa morgenen den 09 August 1990 forstod jeg paa stemningen inne i terminalen at noe veldig galt hadde skjedd, dette var jo 17 aar foer iPhone og min kilde var faktisk USA Today - som beskrev Saddam Hussain’s invasjon av Irak - fast forward til 2022 og denne gangen er det et land i Europa som blir invadert……

Ogsaa dengang reiste jeg mye - jeg floey faktisk fra Brussel til Chicago den dagen Saddam overgav seg - vi var 18 passasjerer i en American Airlines 767-300ER ut fra Brussel - det var en kombinasjons flight av FRA-CHI, ZRH-CHI og BRU-CHI. Krigen var fremdeles i full gang naar vi tok av fra Brussel og var over paa kvelden naar jeg satt paa rommet i Chicago.

At dette skjer igjen hadde jeg aldri trodd jeg skulle oppleve. Tankene gaar til alle i Ukraina og ABSOLUTT ikke til Russere som ikke faar reise paa ferie !!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2022, 04:37   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fred og ingen Reiseplaner - et reisebrev

LH 490 Airbus A330-300
FRA - SEA
Sete 4K

Opp trappen rett frem og til venstre - en kombinasjon som aldri blir feil. Det var noksaa opplagt at det ville bli godt med plass - «Premium Bussen» var ikke Ledd-Buss og ikke full og hadde med seg Premium Economy.

Fant 4K som saa slik ut:

ABABA6C6-FFC6-4692-9234-9BFA02C9F960 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr

Fikk ting paa plass(tm) og raskt kom det et glass:

[IMG]3B74D5B3-379E-425C-8D22-497C39D8B003 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Boarding completed og ingen ved siden av meg, takset ned til 25 C og tok raskt av i retning Mainz. Serveringen startet med engang «Fasten Seat Belts» var slaatt av:

88F5DDC8-88EE-4376-ABF5-8ADBBAA6F792 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr

Det var en god stemning ombord - flott crew som hadde en riktig balanse av effektivitet og humoer.

En forrett - sopp, oliven og geitost: (@BizFlyer meny kommer )

[IMG]62F8CB4E-CBB6-4F63-AA2C-F80DF13E9FB9 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Hoved retten - Torsk innbakt i roeket laks, med meget god ris og groennsaker - mat ikke ulikt det vi selv tilbreder hjemme, og det smakte meget godt:

[IMG]B588F315-D927-42A1-82EE-FC38A2B88E24 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Videre var det Ost med tilbehør (Vin listen vil ogsaa komme senere)

[IMG]0DDF2609-08B1-4E8D-8321-FD71A69A0A97 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Allt paa plass(tm) Kaffe med Cognac

[IMG]C9DFF256-B881-475A-AB73-12518FDF8AED by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Dette var saa langt 100% tilbake til Pre-Covid - mere om resten av turen i neste brev
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2022, 08:37   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Fred og ingen Reiseplaner - et reisebrev

Best espresso på OSL har de vel kanskje på Ritazza ved C1 og Parken ved A2. Litt usikker på status på utland? Kanskje WB Samson innerst ved D-gatene, og BIT litt lenger ut? Non-schengen har jeg ikke vært på siden det ble "nytt"
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 09:06   #27
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Fred og ingen Reiseplaner - et reisebrev

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Best espresso på OSL har de vel kanskje på Ritazza ved C1 og Parken ved A2. Litt usikker på status på utland? Kanskje WB Samson innerst ved D-gatene, og BIT litt lenger ut? Non-schengen har jeg ikke vært på siden det ble "nytt"
Ritazza ved A gir deg gratis kaffe og litt mat om du har amex platinum eller centurion. Dette gjelder ogsaa flere flyplasser i Norden.

https://www.americanexpress.com/no/f...on-the-go.html
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reiseplaner i 2013? Powell Reiseforum 79 18-12-2012 12:06
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ LN-KOG Flyforum 10 02-01-2012 00:10
H1N1 - påvirker det deg og dine reiseplaner? jcnorway Reiseforum 43 29-07-2009 15:57


All times are GMT +2. The time now is 01:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.