Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2022, 16:06   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Air France En helgetur som ble litt lengre enn en helgetur.

Det rykket i reisefoten etter en skikkelig utenlandstur etter to år med pandemi og alt. Iberske halvøy er et relativt uoppdaget territorie for min del, kanskje fordi jeg aldri egentlig har interessert meg i å reise til Spania. Med Nord Korea, Sao Tome og Principe i bagasjen så blir liksom det litt for lite eksoptisk.

Så da satt jeg der da prøvde å finne noe og jeg hadde jo tid og mulighet. Nå vet jo de fleste at det å booke flybilletter tett opp til avgang kan være en jævelig dyr affære så her måtte jeg virkelig søke litt. Så så jeg at Air France med 5400 kroner t/r business booka dagen før faktisk ikke er en så ille deal. For dette fikk jeg faktisk en byttbar billett på kjøpet en mulighet jeg skulle benytte litt mer enn det jeg kanskje egentlig hadde ønsket. Kombinasjonen at jeg ville være der litt lengre og at jeg fikk i meg spanske bakterier som overtok styringa en liten periode gjorde at jeg måtte det da. Men men det hender jo av og til på tur, jeg er jo ganske fan av spansk mat egentlig.

Nok om det. Fant jo også at Flying Blue kontoen jeg oppretta for over 10 år siden hadde blitt sletta så måtte opprette en ny. Hadde jo ikke flydd noe KLM eller Air France etter det. Jeg fikk sjekket inn på nett, men ikke boardingkort så måtte innom skranka. Her mener jeg at andre selskaper har en bedre løsning enn AF hvor man kan laste opp coronasertifikat og lignende.

Dette var måltider OSL-CDG - egentlig ikke så mye å skrive hjem om, jeg synes med fordel man kunne hatt varme måltid i businessklasse intra europa. Iallefall når OSL-CDG er på ca 2 timer. Men champis det har dem!

Flyturen var ellers relativt hendelsesløs, fransk service er enten hit eller miss - føler det ikke er noe mellom. Her var det miss, crewet forsvant etter serveringen omtrent. For øvrig kvinnelig kaptein på denne flygingen som kom ut fra cockpit etter parkering på CDG og sa hadet til passasjerene.

Så litt om transit på CDG, Air France har i stor grad samlokalisert flygingene sine innad i Schengen på 2F hvilket gjør transit veldig greit. Bort en gang og opp en rulletrapp så er man i terminalområdet. 2F har to fingre - loungen til AF ligger midt i mellom disse to pirene, er umulig å misse. Dessverre ikke noe bilde av loungen, men loungen til AF er ganske fin! Til og med eget bistromårde hvor man kan få mat laget av kokker. Dessverre for kort transit til å gi noe utdypende anmeldelse av dette, men jeg rakk et par glass champagne. Der serverte de noe fra Laurent Perrier så det er ikke billigchampis heller.

Utklatring fra CDG hvor jeg fikk Eifelltårnet i mørket.


MAD - terminal 2 som Skyteam bruker var relativt dødt en fredags kveld. QR koden ble scannet, men dette tok ikke så lang tid og jeg fikk en taxi til sentrum for flat takst 30 euro. En kan også bruke tbane eller lokaltog, men lokaltoget går ikke til terminal 1, 2 og 3 på MAD kun 4. Testa denne komboen på vei tilbake, det fungerte greit.


Madrid er en sjarmerende by synes jeg - trivelig å spasere rundt i, både trange og brede gater. Så kom søndagen og jeg skulle vel egentlig hjem. Men hey Real Madrid spiller kamp den kvelden, så kunne jeg jo endre billetten sant. Det ble gjort. Kampbilletter til La Liga kamper er temmelig lette å få tak i, som regel er det bare å troppe opp på stadion og kjøpe i billettluka. Santiago Bernebau er et mektig skue, selve banen er støpt under bakkenivå så når man kommer fra bakkenivå er det et stykke ned til spillerne. Genialt.

Madrid har også grønne lunger - som ble satt pris på av lokalbefolkningen

Men Madrid er også et sted hvor airbus 380 fly blir sendt for å dø (?)

På vei tilbake ble flyet forsinka uvisst av hvilken grunn. Det ble ikke sagt så mye, men vi ble vel tilslutt ca 1 time forsinka. Kjapp og effektiv sikkerhetskontroll, så ingen fasttrack, men det var ikke behov for det med så få mennesker. Virka som det var få fasilliteter der som var åpent også, men loungen hadde fin utsikt i det minste.

Fint også å kunne se landskapet under på dagtid.

Mange spennende destinasjoner på tavla her som drar på kveldstid., en del steder som neppe egner seg helt for turisme.

Konklusjonen er at selv om jeg fikk et noe forlenget opphold så var det verdt det.

Og februar går absolutt fint der, det er dog store temperaturforskjeller melllom 15-17 grader på dagtid og ned nesten under 0 på kveldstid. Og jeg vil tro at denne årstiden passer bedre enn midt på sommeren egentlig hvor 35 grader+++ vil nok føles ganske ubehagelig å vandre rundt i. På vei hjem så tok jeg en kombinasjon av lokaltog fra Atocha stasjonen og tbane som intersecter på Nuevos ministros stasjon. Det funker like greit det, tar ca 40 min med byttet, frekvensen er ganske bra så er ikke lenge å vente om man skulle miste et tog eller en tbane. Lander man på terminal 4 så vil jeg tro lokaltog er det enkleste og raskere og . Det var vel egentlig kun OSL-CDG flygningen jeg ble litt skuffat over servicen , de var mer på de andre flygningene.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2022, 16:59   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: En helgetur som ble litt lengre enn en helgetur.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men Madrid er også et sted hvor airbus 380 fly blir sendt for å dø (?)
.
Neida. BA lagret/lagrer deler av flåten der. De kunne fra tid til annen bli sett på vei til og fra sjekker på Heathrow.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2022, 17:42   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: En helgetur som ble litt lengre enn en helgetur.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Neida. BA lagret/lagrer deler av flåten der. De kunne fra tid til annen bli sett på vei til og fra sjekker på Heathrow.
Jada skjønte jo det var coronalagring. Men er jo flere selskap som kvitter seg med sine A380 maskiner om dagen. Så tenkte kanskje at de skulle dø der.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Helgetur til Singapore Sykkelthor TripReports 17 30-05-2013 11:00
Helgetur til øya Discus TripReports 12 11-12-2012 11:31
Helgetur til Svalbard Fredrik KH Reiseforum 11 18-08-2012 09:59
Helgetur Scanflyer Reiseforum 8 09-05-2012 00:38
En liten helgetur. Twin Otter Reiseforum 2 05-10-2009 17:24


All times are GMT +2. The time now is 19:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.