Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2012, 19:05   #1
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Star Alliance Wien-Brussel med SN Brussels

Med en god magefølelse etter et bra møte delte jeg taxi med en sveitisk kollega ut til flyplassen. Jeg hadde bFlex Economy, eller hva SN Brussel nå kaller det, på SN2906 til Brussel. Jeg ankom flyplassen litt tidligere enn hva innsjekken hadde bestemt seg for at var et ok tidspunkt å åpne på, så det ble litt tudling rundt mens jeg ventet på at de åpnet. Østerrike har ikke norske røykelover, så jeg mistet lysten på en liten øl mens jeg vemtet. Etter hvert åpnet innsjekken, og jeg spurte om jeg kunne få sete ved nødutgangen, og gjerne med ledig siden av meg. De tre damene hadde en grei måte å ordne det på, jeg fikk 10D, og så ga ”min” innsjekker beskjed til de to andre om å la 10E være i fred. Nå viste det jo seg etter hvert at flyet hadde masse tomme seter, men i alle fall…
Jeg gikk innenfor, som i Wien ikke betyr innenfor sikkerhetskontrollen, bare innenfor ombordsstigningskontrollen, og fant Austrian sin Senator-lounge. Den var liten og trang, og jeg fant fort ut at eldre østerrikere i dress er arrogante. Dem om det! Jeg ventet der med litt jobb, og etter hvert gikk jeg ut til utgang 31, gjennom sikkerhetskontrollen, og så var det å vente litt mer, sammen med de andre:



Etter hvert fikk vi gå om bord, jeg stusset litt da jeg så at det var en Airbus320, SN Brussel har ikke slike? Jeg hadde fått sete 10D ved nødutgang, ingen på de to andre setene, og god plass:



Folk vil ha litt kabinbilder, så her er et:



Jeg oppdaget at dette var en Airbus319, med to dører over vingene, meg bekjent er det bare EasyJet som har bestilt dette, så nå var nysgjerrigheten tent, dette måtte sjekkes! Maskinen var OO-SSU. Når jeg senere fikk internett igjen, fant jeg ut at joda, dette kan jeg: Flyet ble levert til EasyJet i mai 2000. SN Brussel overtok det i august i fjor.

Etter hvert ble det avgang på rullebane 11, og ferden gikk greit mot Brussel mens jeg fikk litt mat:



Det var to hyggelige damer og en hyggelig mann som jobbet i kabinen. De snakket nederlandsk, eller flamsk, med hverandre, og dette språket fikk rangen foran fransk også under sikkerhetsdemonstrasjon og alle annonseringer.

Vi landet på rullebane 25L, og takset bort til den gamle terminalen på BRU. Der ble vi plukket opp av en buss, som svingte til høyre, slik at vi ble satt av i den nye terminalen, og derved kunne gå tilbake til den gamle. Mosjon er bra!

Bagasjen kom, og jeg kjøpte billett til toget. Belgia er et snålt land, ganske så delt i to. Siden flyplassen ligger i Flandern, så bruker man jo ikke fransk:





Toget var i rute inn til byen, et gammelt slitt lokaltogsett med to vogner, velkommen til Europas hovedstad:



Jeg hadde bestilt rom på IBIS Off Grand Place, sentralt og greit:





Det er masse kiosker rundt det lille i torget, og i motsetning til i Norge så er ikke øl i kiosk farlig i Belgia, så da ble det med en stk av Belgias goder opp på rommet før man falt i søvn:



Hjemtur i morgen med SAS via Oslo, rapport følger!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2012, 20:59   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Wien-Brussel med SN Brussels

Fin rapport. Ble tørst jeg nå gitt.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 14:22   #3
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Wien-Brussel med SN Brussels

Flott rapport

Ser at du har en del "upcoming" som ikke er SK-flighter nå. Teller disse på opptjeningen i henhold til Pandion-statusen elller er det kun på SK-metall?

Og ikke minst; grattis med fornyet Pandion-kort
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 15:53   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default

Nå er det vel noen år siden de het SN Brussels. Det er Brussels Airliines som gjelder.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.060234,-84.324950
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 19:57   #5
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Wien-Brussel med SN Brussels

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Jeg oppdaget at dette var en Airbus319, med to dører over vingene, meg bekjent er det bare EasyJet som har bestilt dette
Det må da være flere enn EasyJet som har slike. Germanwings, f.eks:



Har prøvd både EasyJet og Germanwings, og syntes faktisk at benplassen var OK hos begge to.

Utmerket trip-rapport, forresten.
WF-380 is online now   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 23:16   #6
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: Wien-Brussel med SN Brussels

737-405: Det er nok bare SK, WF og KF som teller til Pandion. Det ble noen "ikke-SASgruppe-turer", men litt artig å prøve litt annet også, når prisen er om trent det samme.

LN-MOW: Er blitt gammel og konservativ, de har nok skiftet litt på navnet ja!

Artig at folk liker å lese!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2012, 23:27   #7
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Wien-Brussel med SN Brussels

Interessant å vite, takk for den Jeg er enig med deg-hvorfor ikke prøve noe annet spennende når man har anledning til det ? Det er vel en grunn til at vi kalles "flyinteresserte".
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 21:12   #8
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Wien-Brussel med SN Brussels

Flott rapport. Bra bilder og tekst, takker for info og plassene og turen så bra ut. Så også ut til og være lite folk ombord på turen på vei ned, men alt blir bra dersom turen går knirkefritt.
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Brussel Airlines med Brussel-Montreal, overlater Toronto til Air Canada Someone Flyforum 0 04-09-2019 14:29
Flyplassen i Brussel/Transfer i Brussel fjasebase Reiseforum 58 05-06-2019 13:16
Ethiopian til ARN, med stopp i Wien? Il-86 Register- og ATC-Forum 4 22-08-2016 15:53
Brussels Airlines til Brussel WF-380 TripReports 5 16-06-2011 03:36
Oslo - Wien med Austrian andyp TripReports 15 21-11-2009 22:41


All times are GMT +2. The time now is 15:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.