Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2022, 16:08   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Med 767 videre til Seattle

Etter et fint opphold i Saga lounge på KEF gikk turen gjennom elektronisk passkontroll - som ble unnagjort på noen sekunder. Videre ned til underetasjen og buss gate.

Blåste skikkelig godt når vi gikk ut av bussen og vel ombord i 767`n så ristet det godt…på bakken.

767 er vel den flytypen jeg har fløyet mest til Seattle med - men nå begynner det å bli over 20 år siden sist.

Ombord i Saga Class og setene 2 G og H ble vi raskt tilbudt bobler…og det funker superfin også i plastglass. Var også puter, oppgraderte pledd/dyner, vann og en liten kit det vanlige innholdet.

Nesten full Saga Class og mindre enn halvfull Økonomiklasse.

Ristet godt under og etter take- off så drikke serveringen startet ikke før vi nærmet oss Grønland. Nå ble det smak av sommer når vi prøvde den nye Aperol mix`n… Etter en liten stund kom de med duker til bordene og tok opp ønsker for middagen. Valget stod mellom en kald rett med 3 forskjellige smørbrød - alle med en smak av jul eller ande confit. Vi valgte det siste. Forretten var gravlaks og til den valgte vi champagne. Til anden tok vi en vintesting av en spansk rød og en argentinsk rød og valgte (ingen bombe) den argentinske. Både mat og drikke smakte meget godt…og det var nok av begge deler.

Fikk med meg 5 episoder av The West Wing før det ble servert et lite måltid med parmaskinke, burrata og salat. Kaffe og sjokolade som dessert.

Innflyvning i solnedgang over Everett og Seattale sentrum før landing på østre bane og parkert ved gate før annonseringen på islandsk var ferdig - effektivt. Landet 40 minutter før oppsatt ankomsttid.

Effektivt var også ankomsten på bakken…fantastisk opplevelse med den nye sky bridgen hvor vi tok rulletrappen ned over en parkert A330-900 fra Delta. Bagasjen kom etter noen minutter og vi var ute i ankomsthallen på vei til Light Rail`n etter snaue 30 minutter.

På vei vestover har ikke vi behov for seter som kan leges helt flatt ned…men hjem igjen kan det være en større forskjell…men prisene på Saga Class er også mye billigere enn de som tilbyr «flate seter» foran.

Blir nok Icelandair neste gang også…men da gjerne med MAX som oppleves som mye mer moderne, friskere luft og helt klart en stillere opplevelse enn 767`n tilbyr.

Last edited by EB; 29-11-2022 at 18:19.
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 17:02   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Var også puter, oppgraderte pledd/dyner, vann og en liten kirkedøren det vanlige innholdet.
Hvis jeg var deg hadde jeg slått av autocorrect .. har sett mye rart fra deg i det siste ...


Quote:
Originally Posted by EB View Post
Effektivt var også ankomsten på bakken…fantastisk opplevelse med den nye sky bridgen hvor vi tok rulletrappen ned over en parkert A330-900 fra Delta. Bagasjen kom etter noen minutter og vi var ute i ankomsthallen på vei til Light Rail`n etter snaue 30 minutter.
Den nye ankomstbiten har fått litt pepper .. men reisende som dere går dere vel på autopilot uansett. Men hvordan tror du en litt dårlig til bens og uerfaren reisende hadde opplevd utflukten?

https://mynorthwest.com/3729606/rant...giving-travel/

Quote:
Leave it to SeaTac Airport to “upgrade” a terminal to make it less efficient and more miserable. The new International Arrivals Facility (IAF) and Passport Control area is an absolute, perplexing, and intentional disaster.

The gates are a seemingly endless journey from baggage claim and Passport Control. The signage is sparse and low-key, making them easy to miss. There’s insufficient staff, two separate lines to reach Customs and Border Patrol (CBP) agents, broken escalators, and confusing placement for Global Entry passengers.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 18:24   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Kirkedør eller Kit…rettet nå:-)

Ja det er en lang gåtur - men det er både rulletrapp og heis i SkyBridge`n. Men usikker på hvor vennlig den er for eldre eller de som trenger assistanse. Enn så lenge fungerer det fint for oss i midten av 50 årene… utsikten er i alle fall noe jeg kunne ha betalt for. Videre skal man også gå veldig langt for å komme til Light Rail stasjonen…men da har man jo fått med seg over halvparten av dagens mål på minst 12000 skritt.
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 19:08   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Kirkedør eller Kit…rettet nå:-)

Ja det er en lang gåtur - men det er både rulletrapp og heis i SkyBridge`n. Men usikker på hvor vennlig den er for eldre eller de som trenger assistanse. Enn så lenge fungerer det fint for oss i midten av 50 årene… utsikten er i alle fall noe jeg kunne ha betalt for. Videre skal man også gå veldig langt for å komme til Light Rail stasjonen…men da har man jo fått med seg over halvparten av dagens mål på minst 12000 skritt.
Du får teste med faren din neste gang han er over.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 19:15   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Makan. Nå fikk jeg plutselig lyst til å fly Icelandair. Men ikke hele veien over. Da må det være flatt.

Men det frister å gå halve veien. Takk for rapport!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 19:43   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du får teste med faren din neste gang han er over.
Det flyet har nok tatt av naar det gjelder far. Foeler vel ogsaa at kritikken du har funnet (andre kilder har en noksaa anderledes beskrivelse - og er Konservative Talk Radio den enste kilden man skal bruke )

Naar man tenker litt, hadde man jo mange begrensninger - South Terminal hadde ikke mer kapasistet og kunne ikke bygges ut mer for Immigrasjon og Toll (og det var jo en treg gammeldags loesning nede i kjelleren - moerkt og trist).

Saa en kunne enten bygge ut Terminal A med flere Gates, fort begrenset av Hangarer og mulighet til aa manøvere Wide Bodies. Neste alternativ ville ha vaert aa gaa under jorden med tunnel til det nye ankomst bygget, noe som neppe ville ha blitt kortere eller enklere (maa like dypt som den nye broen gaar opp).

Saa hva har man oppnaadd med broen, naa kan man bruke 5 A-Gates i tillegg til de eksisterende S-Gates, det aapner mulighet for aa kunne modernisere S terminalen paa linje med North Terminalen (som har blitt veldig flott). Ja det er nok ting som ennaa maa falle paa plass, men det er en utrolig forbedring fra tidligere.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 19:55   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det flyet har nok tatt av naar det gjelder far.
Usj da, trist å høre.

Ja, jeg så at nettsiden så litt tvilsom ut, men temaet er jo relativt upolitisk.

Men tanken slo meg allerede sist jeg var der og så 'prøvekaniner' krysse over der oppe. Det er jo langt åkkesom ...
PoS (altså Port of Seattle) har heller aldri imponert meg heller .. ihvertfsll ikke da jeg var der og satt i stasjonssjefmøter.

Men de har jo vokst ut av det meste uten egentlig å fokusere på kundevennligheten .. Men flinke til å skylde på andre er de, det skal de ha!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 21:34   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Usj da, trist å høre.

Ja, jeg så at nettsiden så litt tvilsom ut, men temaet er jo relativt upolitisk.

Men tanken slo meg allerede sist jeg var der og så 'prøvekaniner' krysse over der oppe. Det er jo langt åkkesom ...
PoS (altså Port of Seattle) har heller aldri imponert meg heller .. ihvertfsll ikke da jeg var der og satt i stasjonssjefmøter.

Men de har jo vokst ut av det meste uten egentlig å fokusere på kundevennligheten .. Men flinke til å skylde på andre er de, det skal de ha!
Upolitisk tema eller ikke, «rantet» avviker ganske mye fra det han omtaler som WOKE 5 (KING 5) og mye av det han klager paa er jo langt utenfor Port of Seattle’s ansvar (Kameraene som Immigrasjon bruker etc.) Er heller ikke veldig imponert of en serie klager uten noen forslag til forbedringer eller hva han mener burde kunne vaert bedre loesninger. Derimot er jeg uenig i din kritikk av PoS, de siste 10 aarene synes jeg SEATAC har blitt meget fin og bruker vennlig med korte koeer - flotte nye bygg (North Terminal er super) - de er ogsaa raske med endringer naar ting gaar galt, f.eks etter en helg med veldig lange koer i Security var forbedringene paa plass torsdagen etter og har holdt seg paa OSL nivaa.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2022, 16:57   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Helt galt kan det ikke være i SEA…det tok altså like lang tid fra vi landet på OSL og til vi var ute gjennom tollen som det tok i SEA hvor immigration også var en del av tidsbruken. Om 30 minutter er forlang tid på nye SEA så er det i alle fall for lang tid på OSL hvor det er kortere avstander og mindre høydeforskjell.
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2022, 12:35   #10
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by EB View Post
…det tok altså like lang tid fra vi landet på OSL og til vi var ute gjennom tollen som det tok i SEA hvor immigration også var en del av tidsbruken.
HVA?!?
SEA-OSL med B767?? Hvilket selskap reiste dere med??
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2022, 12:40   #11
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
HVA?!?
SEA-OSL med B767?? Hvilket selskap reiste dere med??
Om du faktisk leser tråden så vil du se at ordene "KEF", "Saga Class" og "Icelandair" nevnes flere ganger.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2022, 12:53   #12
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Det vet jeg og det er til SEA.
Men hvordan kom de seg fra SEA til OSL?? For han snakker om "...altså like lang tid fra vi landet på OSL og til vi var ute gjennom tollen..."

Jeg tror jeg misforstår, de er enda i SEA.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2022, 13:02   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Det EB forsøkte å formidle var nok om tiden det tar på å gå gjennom toll/bagasjeutlevering på både SEA og OSL.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2022, 14:08   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Det vet jeg og det er til SEA.
Men hvordan kom de seg fra SEA til OSL?? For han snakker om "...altså like lang tid fra vi landet på OSL og til vi var ute gjennom tollen..."

Jeg tror jeg misforstår, de er enda i SEA.
Nei da, han har kommet hjem. I går var han i Romeriksporten:

https://forum.flyprat.no/showpost.ph...9&postcount=16

Om man tenker litt logisk: De fløy OSL-KEF-SEA den ene vegen. Da har han med ekstremt stor sannsynlighet fløyet sånn hjem igjen også.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2022, 23:51   #15
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Om man tenker litt logisk: De fløy OSL-KEF-SEA den ene vegen. Da har han med ekstremt stor sannsynlighet fløyet sånn hjem igjen også.
Hvis de fløy KEF-OSL tilbake da går de ikke igjennom tollen på OSL.
Men hvis de reiste direkte fra USA til OSL da må de igjennom tollen på OSL.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2022, 00:43   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hvis de fløy KEF-OSL tilbake da går de ikke igjennom tollen på OSL.
.
Jo. (fyllepåmedtørrprat)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2022, 00:45   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hvis de fløy KEF-OSL tilbake da går de ikke igjennom tollen på OSL.
Men hvis de reiste direkte fra USA til OSL da må de igjennom tollen på OSL.
Tror du blander toll og passkontroll?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2022, 12:36   #18
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jo. (fyllepåmedtørrprat)
Ja det kan du si det som har svar på alt
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2022, 12:37   #19
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Med 767 videre til Seattle

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Tror du blander toll og passkontroll?
Ja, det var passkontroll jeg mente.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Seattle - Vancouver - Seattle med leiebil akira Reiseforum 5 24-06-2014 22:57
TK til BKK og videre til USM med PG - gjennomsjekking av bagasje Molinari Reiseforum 7 20-03-2012 20:11
767 lever videre - Ny ordre på 5 fra LAN Someone Flyforum 2 11-05-2011 12:48
Og 767-linja toeffer videre ... LN-MOW Flyforum 1 10-03-2007 20:18
767-produksjonen trygg inntil videre LN-MOW Flyforum 1 14-06-2005 22:36


All times are GMT +2. The time now is 06:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.