Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2022, 20:36   #1
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,248
Default Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Nå som verden åpner litt opp, så var det på tide å sette turen til Aberdeen for litt møter med diverse aktører på flyplassen. Det er godt å møte samarbeidspartnere igjen etter over 2 år på Teams. Aberdeen flyplass ble hardt rammet av Covid-pandemien, men det ser ut til at det er godt trøkk rundt på flyplassen, og utover våren har de avganger til både BGO, SVG og OSL fra Aberdeen.

Turen til Aberdeen ble kombinert med møter i Bergen, så utreise var onsdag morgen fra TRF med WF406, og videre til ABZ med WF398 på ettermiddagen. Siden møtene var berammet til hele torsdagen, så var det ingen muligheter å komme seg til OSL/TRF med en ettermiddagsavgang fra ABZ, men med litt triksing og miksing fant vi en kombo med BA. De ordnet til og med billetter som var under minimum connection time på LHR, så gjenstår det om BA1313 --> BA770 lot seg gjøre på LHR T5 en torsdag ettermiddag.


Dagen starter på TRF med WF406. Greit belegg på flyvingen, og nydelig flyvær på 14.000 gjorde dette til en ganske "scenic" flytur.

LN-RDV stod for dagens flight til Bergen. Det er 1 av 3 Q400 maskiner som ble levert nye til SAS, og som WF overtok etter skillsmissen med SAS i 2012/2013. Flyet har også vært en tur i Ungarn hos Malev på sent 2000-tall.



Flott flyvær:



Gutta har full kontroll:



God servering på sete 0B:



Etter en dag med møter i Bergen, så satte jeg turen for utenlandsdelen på BGO. Etter en kort gåtur til "utenlandspiren", så kom jeg på at "Hei! Det er jo en ny lounge her". Sulten som jeg var, så passet det godt med ett loungebesøk, så da ruslet jeg kjapt gjennom shoppingsenteret, og fant veien opp til den nye loungen i Bergen. For en flott plassering. God plass, flott interiør, hyggelig betjening, og god servering! Eneste jeg har å utsette, er at det er dårlig med stikkontakter til lading av PC/mobil/etc.

Absolutt verdt å betale seg inn om man har ett par timer før flighten går(som jeg måtte).
For de som reiser utenlands med WF i C-klasse, eller har EBG og reiser med WF, så kommer man inn her. Flyr man SAS, så har man ikke tilgang.



Godt med sitteplasser:





Servering:









Flere sitteplasser:





Del 2 kommer plutselig!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 20:50   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Og før noen spør, så er det ikke Nøgne Ø de har på kranen, selv om det står på glasset. Det er vanlig Hansa pils.

Ellers en fin start på rapporten.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 20:52   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

God kok! Ser frem til fortsettelsen
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 21:05   #4
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,248
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Etter ett par rolige timer i loungen med mat og litt mailer osv, så ventet jeg på en kollega som kom nordfra. Hans maskin landet litt etter tiden, men tidsnok til at vi rakk WF398.

Det som kanskje ikke er så kjent på forumet og andre steder er at WF har ett litt anderledes servicekonsept på ABZ-rutene. Det er litt som å gå 20 år tilbake i tid (på den gode måten). På flightene til ABZ så får man servert gratis mat og drikke. Man får en liten matbit, og man kan velge en gratis drikke fra tralla (både med og uten volumprosenter). Dette gjelder for alle passasjerer

LN-WDK skulle ta oss til Aberdeen i kveld. Dette er en maskin som kom til WF i 2010, og har vært der siden. Her i nydelig kveldssol på BGO:



Servering på WF398 (gikk selv for uten volumprosent, men det var flere som fikk både vin og øl)



Propell i solnedgang:



Etter ankomst Aberdeen så var det en del spørsmål i immigration. (Noe nytt de har begynt med i Skottland?). De spurte om både oppholdstid, bosted, arbeidsgiver, stilling, osv osv.

Uansett, kjapt igjennom, og rett inn til Aberdeen sentrum for litt mat og drikke. Nattens herberge var Sandeman Signature Hotel. Veldig god "bang for the bucks". Flotte rom, bra betjening, men ganske tragisk frokost. Hadde frokosten vært på par, så hadde dette vært en innertier.

Hvis noen lurer, så ser flyfrakt slik ut, her er det screenet, og ligger klart for at "ramp-folka" skal komme å hente det til flighten.



Etter en lang dag med møter i Aberdeen, så var det ikke ett alternativ å fly tilbake over nordsjøen med WF(BGO) eller SK(SVG). Det går ikke fly til OSL/TRF sent nok, så da må man ta en overnatting i BGO eller SVG, før man tar morgenflighten til OSL/TRF.

Det fantes en "teoretisk" mulighet via London, og derfor ble BA booket. BA1313 og videre med BA770. Gikk alt etter planen så skulle man ha 50 minutter transfer på LHR. Det burde vel gå greit? 10 minutter under minimum connection time, men pyttsant, den som intet våger.....osv.

G-EUUB skulle ta oss til LHR. Dette er en 20 år gammel A320 som har vært i BA i hele sitt liv. Som en fun-fact kan det nevnes at da den ble levert, hadde den 150 seter, nå 20 år etter, så er den utstyrt med 180 seter, og det kjennes. Det er trangt, selv på rad 7, og dette var en nesten full flight. Heldige meg fikk godsetet 7B





Begynte å lukte lunta når vi ble nesten 25 min forsinket ut fra ABZ, og når man etter landing på LHR innså at man fikk bussgate, så var løpet kjørt. Vi gjorde ett siste forsøk, men ble stoppet i transfer-slusen ved at når vi scannet boardingpasset så fikk vi en uhyggelig lyd, flighten fra stengt for innkommende passasjerer. SAS gikk ett kvarter senere fra T2, men dette var også fånyttes, så da ble det å finne ett overnattingssted i London. Vi måtte også finne ut hvordan vi skulle komme oss hjem dagen etterpå.

Som litt ekstra "spice", så var hele London Underground stengt, med dertil trafikkaos og meyham i indre London.



Del 3 kommer veldig plutselig!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 21:27   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,478
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Og før noen spør, så er det ikke Nøgne Ø de har på kranen, selv om det står på glasset. Det er vanlig Hansa pils.

Ellers en fin start på rapporten.
Noen det er meg det skulle akkurat til aa spoerre, det ville jo neste vaere for godt til aa vaere sant.
PS Our Good friend Pliny sier hei og savner deg Hickok
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 21:35   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
PS Our Good friend Pliny sier hei og savner deg Hickok
Jeg planlegger å treffe han i april.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 21:45   #7
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,248
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Etter å ha kommet oss inn til Paddington med Heathrow Express, så fant vi oss nærmeste vannhull for middag og gjenopprettelse av væskebalansen. Vi måtte legge en slagplan; Hvor skal vi sove og hvordan kommer vi oss hjem. Det åpenbare valget ville vært LHR-området, og hjem med BA eller SK fredags morgen.

BA var uaktuelt. For å få endret på billettene, så måtte vi maile med ett BA-kontor i Langtvekkistan, via en kollega på jobb, og skulle vi gått den ruta, så kunne vi nok regnet med å komme oss hjem på søndag. SAS ble også vurdert, men de så overraskende fulle ut fredag formiddag, og siden jeg skulle hente unger på vinterferie i Hønefoss klokken 15, slik at svigers kunne komme seg på fjellet, så måtte vi finnet ett annet alternativ.

Da dukket ett spennende alternativ opp, Luxair fra LCY klokken 06:40, og videre til Oslo etter ca 50 min på bakken i Luxemburg. Hva kunne gå galt? Vi bestemte oss derfor å spise opp, tømme våre seidler, og innlosjere oss på LCY Airport Hotell. De skulle ha 850 kroner for ett rom, og 3 minutter å gå fra Terminalen så var dette ett lett valg. 2 nye flyplasser, og 1 nytt flyselskap, noe "hell i uhell" skal man ha.

Det som IKKE var lett var å komme seg fra Paddington til London City Airport. På grunn av streiken på undergrunnen, så var alt av taxier, Uber og Bolt-biler opptatt. Etter ca 30 minutters venting, så kom en Bolt-bil. Bolt skulle ha £30 for turen, så prisen var det ingenting å si på. Normalt skal turen ta ca 40 minutter, men med trafikkaoset så nærmet vi oss 2 timer på denne turen. Syntes nesten synd på sjåføren som kun fikk £30 for turen.

Etter er kort natt på hotellet som kanskje er det mest basic hotellet jeg noen gang har bodd på, så låste vi oss ut fra den ubemannede resepsjonen ca 0550, for å rusle de 3 minuttene bort til LCY.


London City Airport ca 05:55 på morgenen.


Innsjekk:





Kjapp innsjekk, og enda kjappere sikkerhetskontroll. Vel innenfor var det ganske folksomt, en del BA Cityflyer ruter som hadde avgang tidlig morgen. Blant annet en avgang til Syden som skulle avgårde.



Butikker og diverse:











Boarding ble annonser på gate 7, 10 min før oppsatt avgangstid, selv med boarding nært opptil avgang, så gikk vi på rute. Noen av grunnen ser man her:



LG4610 hadde en oppsatt flytid på 1 time. Det var LX-LQB som var oppsatt hele veien fra LCY-LUX-OSL. Dette er en relativt ny Q400, som bare er 6 år gammel, den har vært hos Luxair siden den ble levert ny på tampen av 2015. Vi kom oss kjapt avgårde fra LCY og det var en deilig frokost på vei mot Luxemburg.





Alt skulle jo ikke gå helt etter planen, og ved ankomst LUX ble det litt knot da man ikke har noe transit når man kommer fra UK. Vi må gå gjennom passkontrollen, og da havner man landside uansett. Med en god del kø i sikkerhetskontrollen, så var vi de siste som gikk gjennom boarding til LG5551 som var sesongen første fredagsflight LUX-OSL. Samme fly, samme crew, men denne gangen var det Q400 long-haul. Flyturen var satt opp med blokk-tid 2 timer og 30 minutter, og jeg tror det er det lengste jeg har vært i en Q400 sammenhengende. Belegget var helt greit, rundt 50% i maskinen til Oslo.

Nydelig frokost fra LUX til OSL. Gode råvarer og faktisk veldig god kaffe! Er det lov å si at den er bedre enn Starbucks i lufta?




Kaffe og litt søtt til frokosten:


Flyturen til OSL gikk overraskende fort, og med ett par episoder av Star Trek Discovery, så var flyturen unngjort før man fikk sagt 1-2-3. En rask tur innom tax-free, også rakk man toget til Mjøndalen 23 minutter etter hjulene ble satt på rullebanen på OSL. Har jeg sagt at jeg elsker OSL sin effektivitet??

Luxair leverer ett veldig greit produkt gode råvarer, kanskje litt lite mat? Fikk ikke tilbud om mer brød, skulle gjerne hatt en liten blings til av det brødet man fikk servert. Det var kanskje det beste brødet jeg har fått servert i lufta.

Alt i alt litt kaos-tur, fikk gjort mye produktivt og bra møter i Bergen og Aberdeen, men det ble litt surr på hjemreisen, som tilslutt bare ble moro! Av og til så er en improvisert natt i London gøy når det ikke går utover logistikk på hjemmebane og jobb (hadde uansett tenkt å ta ferie på fredagen).


Oppsummert:
- Møte folk IRL er fortsatt viktig!
- Luxair og LCY kan absolutt anbefales.
- BA leverte som forventet, Dalcross som handler BA på ABZ...under pari.
- WF leverer som ventet
- Sandeman Signature Hotel Aberdeen må skjerpe seg frokostmessig.
- LCY Airport Hotel er en ren seng, og ikke mer enn det. Badet på hotelrommet minner om "fengselsbad", aldri sett noe så spartansk.
- Reising er gøy, spesielt når ting ikke går helt etter planen.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 21:53   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

2:30 det lengste du har flydd i en Q400? Da må du ut og fly litt mer med ditt eget selskap. Min rekord er ca 3 timer i kraftig motvind TOS-BGO. At vi ikke kom oss over skyene grunnet høyt skydekke, og mye skumping, gjorde sitt til at det var en LANG tur.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 22:08   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,821
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Takk for rapporten. Ikke mye fra Luxair her inne fra før
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 22:56   #10
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,248
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
2:30 det lengste du har flydd i en Q400? Da må du ut og fly litt mer med ditt eget selskap. Min rekord er ca 3 timer i kraftig motvind TOS-BGO. At vi ikke kom oss over skyene grunnet høyt skydekke, og mye skumping, gjorde sitt til at det var en LANG tur.
Flyr som regel til Tromsø fra OSL, og når jeg reiser fra BGO har det vært E2 for det meste. Dog, nå om dagen så går vel midt på dagen WF624/625 med Q400 på strekningen
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2022, 23:29   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Takk for super rapport. Skulle tro bookingen var gjort igjennom Bongos Tryllereiser.

Luxair ser jo knall ut. Regner med at det var business?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2022, 00:56   #12
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
2:30 det lengste du har flydd i en Q400? Da må du ut og fly litt mer med ditt eget selskap. Min rekord er ca 3 timer i kraftig motvind TOS-BGO. At vi ikke kom oss over skyene grunnet høyt skydekke, og mye skumping, gjorde sitt til at det var en LANG tur.
Noe av det kan forklares med at alle DHC-8 har max marsjhøyde på 25.000 fot pga manglende surstoffmasker. Av og til medfører det at man må holde seg nede i skumpingen.

@Fluxie: Takk for artig rapport, og som Fnate også sier; Luxairs frokost ser jo nesten ut som det gjorde i gamle dager. En tanke å ta med seg til HQ i Bodø?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2022, 08:00   #13
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Takk for flott rapport. Skal si Luxair har oppgradert frokosten sammenlignet med da jeg fløy de i april 2018 (morgenavgang fra CPH)


OttoL is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2022, 09:44   #14
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,914
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Veeeeldig kult rapport! Tommel opp!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2022, 10:32   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,753
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Herlig rapport fluxie, og den serveringa til Luxair så jo meget, meget godkjent ut. Takk for turen
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2022, 18:17   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

At de driver og stiller spørsmål ved innreise UK er vel litt fordi de har gått ut av EU og nordmenn ikke lengre har noen automatisk rett på innreise dit. Var uansett i UK for et par uker siden - de har fortsatt E-gates for EU/EØS borgere, men det funka ikke med mitt utslitte pass. Da ble det strafferunde i manuell betjening og da stilte han meg spørsmål hva jeg skulle i UK. Svarte tourism og det var det.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2022, 09:20   #17
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: Aberdeen med litt forviklinger (WF+BA+LG)

Takk for fin rapport fra LG med med. Jeg floey LG OSL-LUX igaar. Det var en fin tur. Gode seter og greit med benplass. Maten var som den du fikk paa denne reisen. Og neste fly til BER dagen etter hadde heller ikke det overdaadige maaltidet du fikk fra LCY. Flyet var ca. halvfullt. Jeg haaper den har en fremtid, men LG har faa passende videreforbindelser, saa det blir mest lokaltrafikk. Ruten vil nok benyttes av folk fra nabolandene ogsaa, da det var belgiere, franskmenn og tyskere ombord, i tillegg til luxembourgere og nordmenn, saa klart. Lufthansa Miles & More fornekter seg ikke, med stusselige 125 poeng for flyvningen.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK4789 12. jli 2013. Reise med litt forviklinger. Wig-wag Reiseforum 11 17-07-2013 11:30
Palawan, El Nido Resort med store forviklinger SQ 777 TripReports 4 05-11-2012 16:55
Brusseltur med litt forviklinger hanswest TripReports 2 11-01-2012 12:25
En reise med forviklinger Norwing TripReports 13 21-12-2010 11:14
En tech med forviklinger på AES torsdag? LN-KGL Flyforum 0 06-01-2006 00:50


All times are GMT +2. The time now is 11:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.