|
05-08-2006, 17:05 | #1 |
ScanFlyer Crusty
|
SAS vil fjerne Braathens-navnet
Det skal bare være et spørsmål om tid før SAS fjerner Braathens-navnet fra sitt norske flyselskap. Hensikten er å ha samme navn på det nasjonale SAS-selskapet i alle de tre eierlandene. Det hevder en sentral kilde i SAS Braathens ovenfor avisen VG.
http://www.boarding.no/art.asp?id=22633
05-08-2006, 17:06 | #2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Re: SAS vil fjerne Braathens-navnet
Ikke et sekund for tidlig
|
05-08-2006, 17:13 | #3 |
ScanFlyer Gold
|
Synd at Braathens navnet blir borte fra norsk luftfart, de var jo virkelig en pioneer..
Men har alltid ment at SAS Braathens ble helt feil, så bare SAS er vel det beste navnet, så det blir samsvar i Skandinavia. Når det gjelder merkevarenavnet har uansett SAS en formidabel jobb foran seg, uansett hva navnet blir tilslutt.. |
05-08-2006, 17:19 | #4 |
ScanFlyer Silver
|
enig i at Braathens navnet må bort.
Bedre med ett sas navn.... |
05-08-2006, 18:43 | #5 |
ScanFlyer Rusty
|
Ikke bedre med SAS navn en Braathens, men synes ikke Braathens navnet passer inn i det selskapet som er i dag. Kanskje SAS en dag vil få en ny konkurrent som heter Braathens?
|
05-08-2006, 18:46 | #6 |
ScanFlyer Dusty
|
Hvorfor ikke fjerne SAS navnet og la selskapet hete Braathens??? Folkets flyselskap.
Da blir det på samme måte som Widerøe Et godt datterselskap i Norge! Navnet SAS er for mange forbindet med negativitet.
05-08-2006, 19:20 | #7 |
ScanFlyer Rusty
|
Like greit, men hvorfor ikke beholde Braathens-navnet for charter og LCC+ operasjoner - og så kan SAS NO besørge normale nettverksflygninger?
05-08-2006, 19:27 | #8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
Braathens blir ikke 60 år i år. Get over it. |
|
05-08-2006, 19:32 | #9 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
|
|
05-08-2006, 19:34 | #10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Jeg vil tro "Ola Donk" er mer opptatt av produktet, regulariteten , prisen , en om det skulle være et malplasert Braathens navn på flyet. |
05-08-2006, 19:50 | #11 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
Quote:
Quote:
Som du skriver [bold]snart[/bold] , altså de forandrer seg, SAS kan også forandre seg. SAS har etter hva jeg har fått med meg fortsatt en akseptabel standard på IC , altså man har altså fortsatt en kultur/knowhow på hvordan PAX' ønsker det. Quote:
Gratis, det vil si inkludert i bilett prisen... /G |
||||
05-08-2006, 20:09 | #12 |
ScanFlyer Dusty
|
Som en god venn (jobber i SK) av meg sa, når SK tok over BU var det som å gå 10 år tilbake i tid.....alt fra IT løsninger, crewprogrammering og hierarki. Selve bedriftskulturen er usunn. Så tungvint og byråkratisk...det må ryddes opp i SK og byråkratene må få en tupp i ræva, ellers går det som noen andre sier her inne, konken!
05-08-2006, 20:17 | #13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
,men hva har alt dette å gjøre med om man velger å fjerne Braathens navnet ?
|
05-08-2006, 20:32 | #14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Jeg er helt enig i at mye må gjøres med SK.
Man må ikke være donosaur, men det skal alikevel kunne være lov å se/utnytte stordriftsfordeler. Det mistet man på mange måter ved å videreføre BU AOC'et og ikke få alle fly og flyvende over på SOM, det er ikke en levende sjel som har kunnet forklare hva som var lurt med å ha eget AOC , annet enn at man mister stordrifts fordelre, ala man kunne ikke hente et fly med cocpit fra Sverige og kabin fra OSL og ARN for å fly osl-eve ved en snag. Det skal alikvel kunne være mulig å ha to (eller flere ) tanker i hode sammtidig, være og jobbe i det lokale markedet (Norge) , men kunne trekke fordeler fra det Scandinaviske selskapet. La oss ikke bare diskutere nostalgien i det som har hvert, det finnes ikke lenger. |
05-08-2006, 20:54 | #15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Det er vel sikkert ikke så vanskelig å enes om at Braathens-navnet er forbundet med mange positive tanker. Problemet er vel heller ikke at man fortsatt benytter Braathens-navnet i Norge, men at man opererer selskapet på egen AOC (iallefall er det mye som tyder på at det ikke er spesielt lurt om SAS Braathens er ment å skulle være et fullstandig integrert selskap i SAS konsernet). Det er jo fint liten kostnad knyttet til å fortsette å bruke SAS Braathens som navn om man vurderer det som lurt rent omdømmemessig. Kostnaden er vel heller knyttet til bruk av egen AOC?
|
05-08-2006, 20:57 | #16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Dette er et vanskelig tema. SAS eier jo en rekke selskaper de har kjøpt opp, dog er dette selskaper som ikke er lemmet inn i SAS slik Braathens ble.
Derfor er det jo litt rart at man har SAS Sverige, SAS Danmark og SASBraathens i Norge. Uansett om at BU gikk på ræv (nesten), har folk i Norge mye mer positive assosiasjoner med Braathens navnet. Mange sitter jo igjen med et historie inntrykk a la "stakkars Braathens, SAS konkurrerte dem i senk med ulovlig prisdumping"..... Grunnen til at jeg var en SAS kar i gamle dagene, var pga bonusprogrammet og det internasjonale nettverket til SAS (jeg mener BU samarbeidet med Northworst og KLM...) På norsk innenriks, var Braathens kanon. Reise masse med dem når det passet sånn. Endelig fredag konseptet og vennlige FA er bl.a. gode minner fra Braathens. Jeg klarer ikke å bestemme med for hva jeg mener om at Braathens navnet forsvinner, det betyr nok at jeg ikke bryr meg særlig og Ola Dunk vil glemme det kjapt dersom SAS bestemmer seg for å endre navnet igjen. Dog stiller jeg meg spørsmålet om at kanskje det er bra for SAS å beholde navnet og ikke endre hele profilen IGJEN. Jeg mener at SAS har andre ting å bruke penger på enn å endre en hel profil for andre gang på kort tid, som å handle inn et par 330er |
05-08-2006, 21:49 | #17 |
ScanFlyer Blue
|
Det er utrolig naivt tro at SAS Braathens-navnet skulle henge ved SAS i Norge til evig tid. Den eventuelle positive assosiasjonen som har vært med Braathensnavnet for kundene er long gone. Nå er det Norwegian som har overtatt rollen som "lillebror" mot SAS i Norge.
Braathensnavnet er kun et relikvie fra et DØDT flyselskap. Braathensnavnet tjener ingen hensikt over hodet. Navnet ødelegger merkevarenavnet SAS, og er derfor kun et irritasjonsmoment. Navnet gjør også at ex Braathensansatte til stadighet skal bli plaget av minnet om et selskap som ikke lenger eksisterer. De jobber i SAS nå. For øvrig heter Norwegians styreformann Braathen. Det skulle være grunn nok til å fjerne navnet fra SAS. |
05-08-2006, 22:03 | #18 |
ScanFlyer Rusty
|
Dette er ikke noe nytt...
Banna bein...Dette har'em planlagt helt fra dag 1... Husker nå fruen og mange andre bekjente i gamle BU fikk fyken, de ga SAS 4-5 år før resten av BU navnet forsvant... Huff og huff...
05-08-2006, 22:10 | #19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
|
|
06-08-2006, 03:43 | #20 | |
ScanFlyer Molded
|
Quote: