Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2006, 17:05   #1
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default SAS vil fjerne Braathens-navnet

Det skal bare være et spørsmål om tid før SAS fjerner Braathens-navnet fra sitt norske flyselskap. Hensikten er å ha samme navn på det nasjonale SAS-selskapet i alle de tre eierlandene. Det hevder en sentral kilde i SAS Braathens ovenfor avisen VG.

http://www.boarding.no/art.asp?id=22633
Old 05-08-2006, 17:06   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: SAS vil fjerne Braathens-navnet

Ikke et sekund for tidlig
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 17:13   #3
amatør
ScanFlyer Gold

Synd at Braathens navnet blir borte fra norsk luftfart, de var jo virkelig en pioneer..
Men har alltid ment at SAS Braathens ble helt feil, så bare SAS er vel det beste navnet, så det blir samsvar i Skandinavia. Når det gjelder merkevarenavnet har uansett SAS en formidabel jobb foran seg, uansett hva navnet blir tilslutt..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 17:19   #4
KLMfan
ScanFlyer Silver

enig i at Braathens navnet må bort.

Bedre med ett sas navn....
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 18:43   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Ikke bedre med SAS navn en Braathens, men synes ikke Braathens navnet passer inn i det selskapet som er i dag. Kanskje SAS en dag vil få en ny konkurrent som heter Braathens?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 18:46   #6
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Hvorfor ikke fjerne SAS navnet og la selskapet hete Braathens??? Folkets flyselskap.
Da blir det på samme måte som Widerøe Et godt datterselskap i Norge!
Navnet SAS er for mange forbindet med negativitet.
Old 05-08-2006, 19:20   #7
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Like greit, men hvorfor ikke beholde Braathens-navnet for charter og LCC+ operasjoner - og så kan SAS NO besørge normale nettverksflygninger?
Old 05-08-2006, 19:27   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by MountainDew

Ikke bedre med SAS navn en Braathens, men synes ikke Braathens navnet passer inn i det selskapet som er i dag. Kanskje SAS en dag vil få en ny konkurrent som heter Braathens?
Ja vi så hvordan det gkk forrige gang.... , Braathens gikk på RÆVA

Braathens blir ikke 60 år i år.

Get over it.
Old 05-08-2006, 19:32   #9
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally posted by BU662

Man kan fa inntrykk at SAS sine störste fiender sitter i eget Headquarter...
Så har varit fallet helt sedan 03:00 den 1/8 1946.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 19:34   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Jeg vil tro "Ola Donk" er mer opptatt av produktet, regulariteten , prisen , en om det skulle være et malplasert Braathens navn på flyet.
Old 05-08-2006, 19:50   #11
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:

Pssst: har ikke funnet en VG Oppslag "Braathens krangel" i VG i det siste aret, mens mye "SAS tröbbel"...
Nei, for de de fleste nå ser helt bort i fra Braathens delen, med unntak av nostagikere.

Quote:

Hvem vil de egentlig skylde pa da SAS ikke lengre har noen siste liten av Braathens???

.
Man kunne focusere utad og ikke innad.

Quote:

SAS produkt??? Hva mener du da?? Full betaling i ECO? Husk, LH og snart OS tilbyr sine kunder gratis mat og drikke i ECO. Snart, SAS sin produkt er en av de darligste opplevelser du kan far na du booker med en "full"service-selskap.

Som du skriver [bold]snart[/bold] , altså de forandrer seg, SAS kan også forandre seg.

SAS har etter hva jeg har fått med meg fortsatt en akseptabel standard på IC , altså man har altså fortsatt en kultur/knowhow på hvordan PAX' ønsker det.

Quote:

SAS produkt??? Hva mener du da?? Full betaling i ECO? Husk, LH og snart OS tilbyr sine kunder gratis mat og drikke i ECO. Snart, SAS sin produkt er en av de darligste opplevelser du kan far na du booker med en "full"service-selskap.

Gratis, det vil si inkludert i bilett prisen...

/G
Old 05-08-2006, 20:09   #12
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Som en god venn (jobber i SK) av meg sa, når SK tok over BU var det som å gå 10 år tilbake i tid.....alt fra IT løsninger, crewprogrammering og hierarki. Selve bedriftskulturen er usunn.

Så tungvint og byråkratisk...det må ryddes opp i SK og byråkratene må få en tupp i ræva, ellers går det som noen andre sier her inne, konken!

Old 05-08-2006, 20:17   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

,men hva har alt dette å gjøre med om man velger å fjerne Braathens navnet ?

Old 05-08-2006, 20:32   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Jeg er helt enig i at mye må gjøres med SK.
Man må ikke være donosaur, men det skal alikevel kunne være lov å se/utnytte stordriftsfordeler. Det mistet man på mange måter ved å videreføre BU AOC'et og ikke få alle fly og flyvende over på SOM, det er ikke en levende sjel som har kunnet forklare hva som var lurt med å ha eget AOC , annet enn at man mister stordrifts fordelre, ala man kunne ikke hente et fly med cocpit fra Sverige og kabin fra OSL og ARN for å fly osl-eve ved en snag.

Det skal alikvel kunne være mulig å ha to (eller flere ) tanker i hode sammtidig, være og jobbe i det lokale markedet (Norge) , men kunne trekke fordeler fra det Scandinaviske selskapet.

La oss ikke bare diskutere nostalgien i det som har hvert, det finnes ikke lenger.

Old 05-08-2006, 20:54   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det er vel sikkert ikke så vanskelig å enes om at Braathens-navnet er forbundet med mange positive tanker. Problemet er vel heller ikke at man fortsatt benytter Braathens-navnet i Norge, men at man opererer selskapet på egen AOC (iallefall er det mye som tyder på at det ikke er spesielt lurt om SAS Braathens er ment å skulle være et fullstandig integrert selskap i SAS konsernet). Det er jo fint liten kostnad knyttet til å fortsette å bruke SAS Braathens som navn om man vurderer det som lurt rent omdømmemessig. Kostnaden er vel heller knyttet til bruk av egen AOC?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 20:57   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Dette er et vanskelig tema. SAS eier jo en rekke selskaper de har kjøpt opp, dog er dette selskaper som ikke er lemmet inn i SAS slik Braathens ble.

Derfor er det jo litt rart at man har SAS Sverige, SAS Danmark og SASBraathens i Norge.

Uansett om at BU gikk på ræv (nesten), har folk i Norge mye mer positive assosiasjoner med Braathens navnet.

Mange sitter jo igjen med et historie inntrykk a la "stakkars Braathens, SAS konkurrerte dem i senk med ulovlig prisdumping".....

Grunnen til at jeg var en SAS kar i gamle dagene, var pga bonusprogrammet og det internasjonale nettverket til SAS (jeg mener BU samarbeidet med Northworst og KLM...)

På norsk innenriks, var Braathens kanon. Reise masse med dem når det passet sånn. Endelig fredag konseptet og vennlige FA er bl.a. gode minner fra Braathens.

Jeg klarer ikke å bestemme med for hva jeg mener om at Braathens navnet forsvinner, det betyr nok at jeg ikke bryr meg særlig og Ola Dunk vil glemme det kjapt dersom SAS bestemmer seg for å endre navnet igjen.

Dog stiller jeg meg spørsmålet om at kanskje det er bra for SAS å beholde navnet og ikke endre hele profilen IGJEN.

Jeg mener at SAS har andre ting å bruke penger på enn å endre en hel profil for andre gang på kort tid, som å handle inn et par 330er
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 21:49   #17
Pooh
ScanFlyer Blue

Pooh's Avatar

Det er utrolig naivt tro at SAS Braathens-navnet skulle henge ved SAS i Norge til evig tid. Den eventuelle positive assosiasjonen som har vært med Braathensnavnet for kundene er long gone. Nå er det Norwegian som har overtatt rollen som "lillebror" mot SAS i Norge.

Braathensnavnet er kun et relikvie fra et DØDT flyselskap. Braathensnavnet tjener ingen hensikt over hodet. Navnet ødelegger merkevarenavnet SAS, og er derfor kun et irritasjonsmoment. Navnet gjør også at ex Braathensansatte til stadighet skal bli plaget av minnet om et selskap som ikke lenger eksisterer. De jobber i SAS nå.

For øvrig heter Norwegians styreformann Braathen. Det skulle være grunn nok til å fjerne navnet fra SAS.
Pooh is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 22:03   #18
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Dette er ikke noe nytt...

Banna bein...Dette har'em planlagt helt fra dag 1...

Husker nå fruen og mange andre bekjente i gamle BU fikk fyken, de ga SAS 4-5 år før resten av BU navnet forsvant...

Huff og huff...

Old 05-08-2006, 22:10   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Pooh

Navnet ødelegger merkevarenavnet SAS, og er derfor kun et irritasjonsmoment.
vel, jeg kan sikkert finne et par andre ting som har ødelagt merkevarenavnet SAS i betraktelig større grad enn at den norske vingen av selskapet heter SAS Braathens.... Det er ikke navnet som er problemet, men om man tror at alt blir meget bedre ved å fjerne Braathensvedhenget så gjerne for meg. Personlig så tror ikke jeg at det løser noe som helst.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 03:43   #20
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:

SAS sin störste problem er Dinosaur tenking.
De ynge, moderne ideer ser du ikke hos SAS. De er fanget i tradisjons-tenking. Ingen nytt. Mens kundene vil har noe nytt. Ser pa hva Finnair gjörer. Storsatsing til Asia. Hva gjör SAS? Ingenting. Antall fly blir mindre og mindre. Dette er forskjellen. Og denne forskjellen finnes seg rett gjennom heile SAS systemet.
Så flere mener at SAS bør tenke nytt - bra
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules