|
18-01-2015, 18:58 | #1 |
Newcomer
|
Bilder/tegninger av lysene på rullebanen OSL?
Hei, jeg ønsker å bygge en modell i skala 1/400 av en fiktiv flyplass.
Men ønsker å ta utgangspunkt i Gardermoen. Er det noen som vet av bilder tegninger som viser hvordan lysene er på Gardermoen? - (særlig start og slutt av rullebane som er interessant for meg). Eventuelt bilder/tegninger av flyplass som har samme lysoppsett som Gardermoen? Jeg får selvfølgelig ikke plass til å lage en kopi av en rullebane som er 3600 meter lang....da måtte jeg 9 meter til disposisjon....men jeg har tenkt å få med både innflyvning+start+et lite mellomparti+slutt av rullebanen med de 120 cm jeg har til disposisjon. |
18-01-2015, 19:42 | #2 |
ScanFlyer Gold
|
Re: Bilder/tegninger av lysene på rullebanen OSL?
Her i AIP står lysene og oppmerking beskrevet.
https://www.ippc.no/norway_aip/curre...NGM_2-1_en.pdf |
21-01-2015, 14:08 | #4 |
Newcomer
|
Takk for god info!
Her kommer neste nybegynnerspørsmål: Jeg har nå lært at det er en rekke med lys som lyser grønt mot fly som kommer inn korrekt retning og markerer starten av rullebanen (og at den rekken er bredere enn selve rullebanen). Og at det er en rekke med røde lys som markerer slutten av rullebanen (for fly som kommer inn korrekt retning.) Spørsmålet er.... - vil noen av disse rekkene lyse andre veien, det vil si mot fly som kommer inn helt feil retning? Og eventuelt med hvilken farge? (Det er jo en del andre "hint" til et fly som skulle komme inn helt feil vei forsåvidt...: Lysene ved midstripen er jo røde ved enden av rullebanen, vekselvis røde og hvite før det og bare hvite ved starten...+++alle lysene som angir touchdown zone)... Det er vel tilnærmet utenkelig at at fly kommer inn helt feil retning, men jeg er nå nysgjerrig likevel. Last edited by MrColourmaker; 21-01-2015 at 14:14. |
21-01-2015, 18:08 | #5 |
ScanFlyer Rusty
|
Hei!
De grønne lysene du beskriver er terskellys og er retningsbestemte, dvs at de kun lyser utover i innflygingsretningen. Røde lys som lyser i motsatt retning og som ofte har sammenfallende plassering som terskeellysene (eller er plassert litt lengre inn sett ift terskellyene) kalles baneendelys. Det er egentlig to rullebaner (OSL og Stavanger har altså fire) på de fleste lufthavnene, en i hver retning. Mer info om dette finner du i BSL E 3-2 som kan lastes ned fra www.luftfartstilsynet.no/regelverk. Beste hilsen Espen |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|