Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2005, 16:01   #1
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default SAS Braathens skal fly Stortinget

SAS Braathens flyr Stortinget
N
Stortingsrepresentantene skal i vesentlig grad benytte SAS Braathens ruter til utlandet og til Nord-Norge fra 1. november i år.

Statens Forvaltningstjeneste har valgt SAS Braathens som transportør for reiser til sju utenlandske byer og tre nordnorske byer for de neste to årene, opplyser pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS Braathens til NTB.

Det dreier seg om ruter fra Oslo til Brussel, Paris, København, Stockholm, Helsingfors, New York og Washington DC, og til Bodø, Harstad/Narvik og Alta.

Mer her:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article608199.ece

Merker meg at ruten Oslo-Tromsø ikke er med.....
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 17:39   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by tripple-seven
Statens Forvaltningstjeneste "helgarderer" tydeligvis for å sikre seg rabatterte billetter. Er vel bare 2 dager siden det ble offentliggjort avtale med SN Brussels Airlines om flybilletter Oslo - Brussel..
Staten har gjort det samme tidligere - dvs. innhentet anbud fra ulike aktører på bestemte destinasjoner. SN Brussels flyr vel ikke på de samme destinasjonene som SAS Braathens. Det ser også ut til at SAS Braathens (eller SAS) har fått større gjennomslag for sitt tilbud denne gangen - jeg synes å huske at forrige runde så var SAS den prioriterte aktøren på kun 2-3 destinasjoner. Det er jo fint for SAS.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 17:59   #3
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Ville det ikke vært adskillig mer effektivt å bruke Continental til New York som hovedforbindelse?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 20:22   #4
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by TOS
Quote:
Originally posted by tripple-seven
Statens Forvaltningstjeneste "helgarderer" tydeligvis for å sikre seg rabatterte billetter. Er vel bare 2 dager siden det ble offentliggjort avtale med SN Brussels Airlines om flybilletter Oslo - Brussel..
Staten har gjort det samme tidligere - dvs. innhentet anbud fra ulike aktører på bestemte destinasjoner. SN Brussels flyr vel ikke på de samme destinasjonene som SAS Braathens. Det ser også ut til at SAS Braathens (eller SAS) har fått større gjennomslag for sitt tilbud denne gangen - jeg synes å huske at forrige runde så var SAS den prioriterte aktøren på kun 2-3 destinasjoner. Det er jo fint for SAS.
Begge flyr da til Brussel og det er vel akkurat det det handler om. Det virker rart å innhente anbud på et produkt (OSL-BRU) og akseptere bud fra begge parter.

Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 20:56   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by laurenz
Quote:
Originally posted by TOS
Quote:
Originally posted by tripple-seven
Statens Forvaltningstjeneste "helgarderer" tydeligvis for å sikre seg rabatterte billetter. Er vel bare 2 dager siden det ble offentliggjort avtale med SN Brussels Airlines om flybilletter Oslo - Brussel..
Staten har gjort det samme tidligere - dvs. innhentet anbud fra ulike aktører på bestemte destinasjoner. SN Brussels flyr vel ikke på de samme destinasjonene som SAS Braathens. Det ser også ut til at SAS Braathens (eller SAS) har fått større gjennomslag for sitt tilbud denne gangen - jeg synes å huske at forrige runde så var SAS den prioriterte aktøren på kun 2-3 destinasjoner. Det er jo fint for SAS.
Begge flyr da til Brussel og det er vel akkurat det det handler om. Det virker rart å innhente anbud på et produkt (OSL-BRU) og akseptere bud fra begge parter.

Laurenz
Med andre ord er hele greia litt søkt...men det får jo prisen ned da.....
Virker ikke som flyselskapene KREVER at dem skal benyttes på ruta
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 21:14   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by laurenz
Begge flyr da til Brussel og det er vel akkurat det det handler om. Det virker rart å innhente anbud på et produkt (OSL-BRU) og akseptere bud fra begge parter.
Jeg så ikke det i farten - de fleste destinasjonene var iallefall ikke overlappende... Jeg vet ikke om det kan ha noe med frekvens/kapasitet/avgangstider å gjøre. Jeg tror ikke at flyselskapene har anledning til å kreve, eller vil få aksept fra staten for, at statsansatte skal reise med avtalepartneren. I staten fungerer disse avtalene som en slags prioriteringsliste - gitt at man skal reise full flex, at det passer tilstrekkelig godt med avganger og at det er plass, så skal man benytte avtalepartneren (da dette presumptivt skal være billigere). Standardregelen i staten er uansett at man skal reise på den måten som blir billigst for staten (med noen restriksjoner på hvor lang ventetid man kan forvente at den reisende skal akseptere).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 21:32   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Men det betyr vel at det ofte at en kan bestemme selv hva en vil reise med da...
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 22:08   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by DY
Men det betyr vel at det ofte at en kan bestemme selv hva en vil reise med da...
Ja, iallefall dersom man reiser på rabatterte billetter. Reiser på full flex (som jeg antar disse avtalene dreier seg om) vil man nok være noe mer låst i forhold til valg av leverandør.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 00:21   #9
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by TOS
Quote:
Originally posted by DY
Men det betyr vel at det ofte at en kan bestemme selv hva en vil reise med da...
Ja, iallefall dersom man reiser på rabatterte billetter. Reiser på full flex (som jeg antar disse avtalene dreier seg om) vil man nok være noe mer låst i forhold til valg av leverandør.
Victor Nordmann var jo ikke akkurat så låst av de avtalene han selv underskrev i sin tid. I stedet for å bruke Norwegian, som staten hadde avtale med, valgte han i svært stor grad å fly full pris med SAS. Så for meg virker hele anbudsopplegget til staten litt underlig.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 03:15   #10
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Det var vel Victor Norman som var litt merkelig...
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 06:20   #11
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by Trety
Ville det ikke vært adskillig mer effektivt å bruke Continental til New York som hovedforbindelse?
De fra Stortinget som foretar reiser til USA skal vel i stor grad til Washington vil jeg tro?
Et fett om man flyr OSL-EWR-IAD eller OSL-CPH-IAD, èn mellomlanding på veien blir det uansett.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 09:37   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Victor Nordmann var jo ikke akkurat så låst av de avtalene han selv underskrev i sin tid. I stedet for å bruke Norwegian, som staten hadde avtale med, valgte han i svært stor grad å fly full pris med SAS. Så for meg virker hele anbudsopplegget til staten litt underlig.
Kanskje litt flisespikkeri, men jeg skrev vel at man var mer låst i forhold til full flex billetter enn andre - ikke at man var forpliktet til å reise med avtalepartnerene uansett. Det kan være mange forhold som legitimerer bruk av andre selskap, så det er nok en smule snevert, som TG923 gjør, å kalle Norman merkelig på grunn av hans valg av flyselskap.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 12:45   #13
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Var vel ikke bare valg av flyselskap som gjorde at Victor Norman fikk mye omtale...
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 13:14   #14
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Merkelig hele greia....Virker jo som alle firmaer og ettaer gjør avtale med alle....
DY is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 13:21   #15
RH
ScanFlyer Blue
 
RH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
Default Re: SAS Braathens skal fly Stortinget

Dette er vel et resultat av at Normann, som minster i AAD, fjernet alle statsavtalene og ga den enkelte statsetat ansvar for å inngå egne avtaler. Han mente at staten var for stor til kun å ha en avtale. Resultatet var at prisen pr billett økte når de ulike etatene måtte inngå egne avtaler istedenfor å bruke en fellesavtale for hele staten.

Roar
RH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Når skal SAS Braathens sine fly om-males? anders320 Flyforum 21 01-01-2007 07:24
SAS Braathens skal ha +9 maskiner de neste 3 årene... sail4fun Flyforum 21 08-07-2006 22:21
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? LTH Flyforum 8 04-04-2005 13:50
SAS Braathens fly med ny dekor Blubird Flyforum 29 18-03-2005 16:59
Fullere fly hos SAS Braathens LN-RKF Flyforum 0 18-10-2004 06:43


All times are GMT +2. The time now is 01:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.