Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2018, 14:50   #41
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post

2,5% stemmer:

https://www.americanexpress.com/cont...eringskort.pdf

Og alle valutaer som ikke er NOK veksles først til USD og deretter til NOK. (Men slik er det kanskje i dag også?) Påslaget betales bare én gang, men forsvinner gjerne noen 10-dels prosenter pga den ekstra vekslingen, så for andre valutaer er det vel nærmere 3%
Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Nå har ikke det noe å si for prisen, uten å gå for mye inn i detaljer og dette blir veldig teoretisk. Men det ironiske her er at for å veksle NOK i USD, så går man først via EUR.

Men dette blir som sagt veldig teknisk finans og litt om hvordan valutamarkedet fungerer

Etter flyttingen har roet seg håper jeg du har anledning til å forklare litt rundt valuta og kortbruk i utlandet.

Jeg bruker mest Visa og Mastercard og slik jeg har forstått det så konverteres lokal valuta direkte mot NOK/CHF på mine kort.

Når jeg ser på enkelte valutabevegelser opp mot NOK og USD så kan jeg ikke forstå hvordan Amex sin løsning kan unngå å gi en dårligere kurs enn Visa.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 23:30   #42
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Etter flyttingen har roet seg håper jeg du har anledning til å forklare litt rundt valuta og kortbruk i utlandet.

Jeg bruker mest Visa og Mastercard og slik jeg har forstått det så konverteres lokal valuta direkte mot NOK/CHF på mine kort.

Når jeg ser på enkelte valutabevegelser opp mot NOK og USD så kan jeg ikke forstå hvordan Amex sin løsning kan unngå å gi en dårligere kurs enn Visa.
Hørte en podcast med en valutamekler nylig. Han sa de ofte gikk via EUR/USD når de vekslet. Fordi volumet direkte kunne være så lite at man faktisk flyttet kursen. Kortselskapene veksler jo litt større volum og i batcher, så de bruker sikkert bare listepris mot kundene. Mens de har en fin margin på vekslingen, i tillegg til gebyret.
storg is online now   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 08:30   #43
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Flott om du kan fortelle mer om dette, relatert til kortbruk i utlandet.


For brukeren og kunden har det ikke noe å si og det har neppe noe å si for kursen eller kostnaden til kunden. Bare at bankens datamaskiner må foreta noen ekstra regneoperasjoner siden når man veksler NOK i hvilken som helst annen valuta går den alltid «via» EUR da det er eneste valuta NOK kan veksles inn i. Storg er inne på det i hans innlegg

Og som jeg skrev så var det mer en anekdotisk finurlig, og finansnerding på høyt nivå
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 23:52   #44
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Jeg bruker kortet mye utenlands i ulike valuta, og ser man på konvertering osv så kan det virke som at den reelle prosenten er høyere. Kursene i forhold til f.eks MC ligger også litt høyere på de dagene jeg har hatt mulighet til å sjekke (belastning samme dato)

Så f.eks 100K bruk i utenlandsk valuta kan fort gi en 4000kr i meravgift vs andre kort.

Da betaler man reelt sett for Premium 1000+4000+7000 (billettavg ved 2 personer CT) Totalt 12 000kr. Er ikke veldig langt opp til 2 for 1 tilbud som mange kjører både i business og First med betalte billetter.

Differansen blir enda mindre om en legger til unødvendige kjøp pga god Eurobonus Deal (som Elkjøpkampanjen)

Hm...i tenkeboksen nå.
Altså, valutapåslaget på sas eurobonus mastercard er 2%
Så joda, 0,5% er litt, men det er jo ikke mer enn 500 kroner forskjell pr 100 000 brukt. Og hvem bruker alt i utenlandsk valuta?

Jeg har sett noen flotte tilbud i F her og der, men vel ingenting som har nærmet seg 12 000 for en t/r Asia eks?
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 10:24   #45
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Så på en annen plass at CT opptjent med gammelt kort kan benyttes selv om man ikke skaffer nytt kort. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 16:04   #46
Erlingni
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 32
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Så på en annen plass at CT opptjent med gammelt kort kan benyttes selv om man ikke skaffer nytt kort. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?
Det er i hvert fall bekreftet på facebooksiden deres i en kommentar. Blir sikkert nåla i høystakken å finne igjen, da det er veldig mange kommentarer rundt dette der. Men jeg er 100% sikker på at de bekreftet det der.
Erlingni is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 16:11   #47
Erlingni
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 32
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Fant det:

Thomas Rasmussen Jeg forventer at jeg kan bruke CT opptjent i år selv om jeg sier opp kundeforholdet mitt når disse endringene kommer??

3
Manage

Like
· Reply · 3d.

American Express
American Express Hei Thomas. Ja, om du får en companion ticket i år, kan du fortsatt benytte denne til neste år uten å ha et aktivt kort. Les gjerne mer om våre nye kort via linken, kanskje du hittar ett som passar deg: https://www.americanexpress.com/no/fordeler/
Erlingni is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 16:50   #48
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Så på en annen plass at CT opptjent med gammelt kort kan benyttes selv om man ikke skaffer nytt kort. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?
Ja, jeg snakket med de på telefon nå, og de bekrefter at CT opptjent i 2017 og 2018 er gyldig til januar i hhv. 2019 og 2020, selv om man ikke viderefører kortet.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 20:57   #49
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg anser nye AMEX/SAS Eurobonus Premium som et såpass mye dårligere produkt enn det Platinum jeg har nå, at jeg kommer til å takke nei. Jeg har allerede et vanlig AMEX Gold, og beholder det, med de fleste fordelene.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)

Last edited by Wig-wag; 04-09-2018 at 20:59.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2018, 21:54   #50
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Hadde en lengre prat med Amex(fortsatt dnb) i dag og tenkte å videreformidle noe av den infoen jeg fikk i dag.

- Det kommer til å bli et inntektskrav til de nye kortene. På lik linje som det er/var i dag.
- Tvilling kort er altså ikke mulig å få før mars, slik det er skrevet allerede, selv om jeg håpet det var mulig å få det før.
- Valutapåslag i dag er 1,75% for Sas Amex Plat. 1,5% for Amex Gold og 1,75% for Amex Plat. De skjønte ikke selv hvorfor Amex Plat hadde høyere % enn gull, men sånn var det nå.
- Grønn/Gull/Plat vil fortsatt være hostet av Dnb.
- Det vil derfor fortsatt være 20% EB bonus på Amex gull. Om man overfører fra membership reward.
- Saga krav er forhandlingsbare mtp inntektskrav.
- Amex Plat er i utgangspunktet ikke forhandlingsbart.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2018, 22:40   #51
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Hadde en lengre prat med Amex(fortsatt dnb) i dag og tenkte å videreformidle noe av den infoen jeg fikk i dag.

- Det kommer til å bli et inntektskrav til de nye kortene. På lik linje som det er/var i dag.
- Tvilling kort er altså ikke mulig å få før mars, slik det er skrevet allerede, selv om jeg håpet det var mulig å få det før.
- Valutapåslag i dag er 1,75% for Sas Amex Plat. 1,5% for Amex Gold og 1,75% for Amex Plat. De skjønte ikke selv hvorfor Amex Plat hadde høyere % enn gull, men sånn var det nå.
- Grønn/Gull/Plat vil fortsatt være hostet av Dnb.
- Det vil derfor fortsatt være 20% EB bonus på Amex gull. Om man overfører fra membership reward.
- Saga krav er forhandlingsbare mtp inntektskrav.
- Amex Plat er i utgangspunktet ikke forhandlingsbart.
Overaskende hvis DNB skal ha kontroll på hvordan Amex blir og hvilke krav de skal ha. Stusser også på påstanden om at "vanlig" AMEX blir igjen hos DNB. Høres veldig rart ut.
storg is online now   Reply With Quote
Old 05-09-2018, 23:27   #52
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Overaskende hvis DNB skal ha kontroll på hvordan Amex blir og hvilke krav de skal ha. Stusser også på påstanden om at "vanlig" AMEX blir igjen hos DNB. Høres veldig rart ut.
Ja det stusset jeg også på. Jeg ringte det nye amex nr, men en dame svarte velkommen til Dnb. Da stusset jeg og sa at jeg prøvde å ringe NYE amex. Fikk forklart at det var dnb som tok alle henvendelser frem til oktober.
De hadde fått en del mer informasjon enn det som har blitt sendt ut til oss.

Ja det høres rart ut, men samtidig så har ikke jeg fått noe brev om noen endringer hva gjelder mitt gull amex. Har bare fått info om sas plat kortet.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2018, 11:46   #53
Erlingni
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 32
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

"Nye" AmEx har jo allerede annonsert ett kort uten SAS branding, så det virker da som om de kommer til å satse på de også (rart hvis det blir med det ene):
https://www.americanexpress.com/no/b...card_basiccard
Erlingni is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 12:22   #54
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Konstaterer at Amex igjen viser sin sanne side, dvs dyrt og dårlig. Jeg har kun hatt Amex Platinum pga av CT og 20 poeng pr 100. Pga av dette har jeg akspetert tildels slett kundebehandling, og begrensing i antall brukersteder.

Pga mye utenlandsreiser, og dermed my bruk av kort i utenlands valuta, blir 2.5 % mye, og jeg oppfatter det som grådig, på samme måte som jeg hører en del brukersteder klager på pga den høye provisjonen Amex tar, ofte 4 % har jeg hørt. I tillegg har jeg erfart at den kursen de bruker, dvs kurs før det 2.5 % heller ikke er særlig gunstig

Summen av dette er at jeg nå virkelig må vurdere om jeg ønsker å beholde et dyrt og dårlig kort, kontra alternativene. Frem til nå har jeg akseptet dette pga utbytte jeg har hatt fra CT, men nå vil jeg måtte regne på det om det i det hele tatt er noen vits. Foretrekker jo heller et kort med god dekning og ok kundebehandlig, noe Amex ikke har.

Er derfor i tenkeboksen nå
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 13:04   #55
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Litt gøy og se hva AMEX US tilbyr av fordeler og gratis cash på sine No Annual Fee kort.
https://www.americanexpress.com/us/c...c_noannual_fee
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 14:56   #56
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Saga skal ned til 15 poeng pr 100kr, 149kr avgift i mnd. Da blir det trolig amex elite og sas mc premium som blir løsningen for meg. Litt dyrere enn det jeg betaler for saga, am ex og sas mc i dag, men mye mer statuspoeng.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 15:01   #57
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Saga skal ned til 15 poeng pr 100kr, 149kr avgift i mnd. Da blir det trolig amex elite og sas mc premium som blir løsningen for meg. Litt dyrere enn det jeg betaler for saga, am ex og sas mc i dag, men mye mer statuspoeng.
Hvor kommer denne info fra?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 15:13   #58
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Hvor kommer denne info fra?
Nettbank via app. Ser at saga kan gi opp til 20 000 statuspoeng også. Og loungekey, hva nå det er.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 15:31   #59
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Kuttes på alle kort:
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2018, 15:35   #60
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Kuttes på alle kort:
Og hvis du roterer mobilen 90 grader, kommer det mer info
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	E1686056-2962-4DD1-9A59-CE606B42302D.jpg
Views:	720
Size:	100.5 KB
ID:	45608  
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
SAS med nytt PointEarner-kort FlightDeck Reiseforum 13 08-02-2013 20:02
Nytt UA MP kort? SQ 777 Småprat 11 06-02-2013 20:10
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? sarpingen87 Småprat 5 30-12-2012 12:16
Nytt Visa kort og E-Tickets Bll spotter Flyforum 20 07-03-2009 11:53


All times are GMT +2. The time now is 00:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.