Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-12-2018, 21:52   #261
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Som vanlig er det nok ikke DC8 (eller SudCaravelle) som er snittet. Jeg vil tørre å si at mer eller mindre alle jeg kjenner (og da i Norge hvor dette gjelder) velger en dyrere reise en nødvendig for å få poeng. Noen ganger bare hundrelapper og. Men ganger mer.. De fleste også med samme mønster privat.

Dette vet selvfølgelig SAS og prøver å skremme forbrukerens. Og ja - det er faktisk et frynsegode i de man booker seg fine turer på disse poengene og i det relativt røde Norge så skal slike ting skattes.

SC
Nå er det vel en nokså blå regjering som står bak dette ? Uansett tror jeg vi må bevege oss mot en realitet der også flyselskap er endel av markedet og de ønsker å tjene penger, enten det er SAS, Norwegian eller Alaska Airlines på linje med det firmaet jeg jobber for (og som jeg har en andel av i form av aksjer (som jeg ønsker skal øke i verdi lik aksjer eierene i Norwegian og SAS).

Klart at man bruker alle verktøy for å øke inntektene og for min del er hvordan jeg velger reiser (og som vår reisepolicy er bygget opp for å støtte) er et helhetsbilde, for meg er forskjellen mellom billigste alternativ og det jeg har valgt er rundt USD 200.00 t/r (har mye statistikk), som er det samme som 45 minutter jobb fakturert, så når jeg har valgt de dyrere billettene er det fordi jeg har vært på plass klokken 08:00 hos kunden som gir 2-3 timer mer fakturerbar tid og en betydelig bedre økonomisk balanse (investert USD 200.00 gir USD 600-900 i mer inntekt).

Så tid og effektivitet er en del av helhets bildet. Av poeng (jeg får betydelig mer poeng enn hva SAS vil gi meg) har den flotte turen så langt vært en vei Seattle Portland for den lille Italienerinnen - verdi USD 189.00).

For meg er det et poeng at selskapene jeg benytter har et greit økonomisk resultat og kan investere i produktene de tilbyr, en ny Premium Economy med god benplass(det viktigste for meg), prioritert boarding som virker, og en at de byr en mikrobrygget øl hjem på fredag kveld er hyggelig.

Du (SC) hopper glatt over at reise I jobb er en stor belastning, jeg skriver 35-40 timer til reise i måneden, det er nesten en hel ekstra uke som 90% er ut av min fritid (skriver også 160 fakturerbare timer) - dette er ikke uvanlig - og jeg ser mange av mine norske venner og kollegaer nærme seg disse forholdene.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 02:28   #262
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nå er det vel en nokså blå regjering som står bak dette ? Uansett tror jeg vi må bevege oss mot en realitet der også flyselskap er endel av markedet og de ønsker å tjene penger, enten det er SAS, Norwegian eller Alaska Airlines på linje med det firmaet jeg jobber for (og som jeg har en andel av i form av aksjer (som jeg ønsker skal øke i verdi lik aksjer eierene i Norwegian og SAS).

Klart at man bruker alle verktøy for å øke inntektene og for min del er hvordan jeg velger reiser (og som vår reisepolicy er bygget opp for å støtte) er et helhetsbilde, for meg er forskjellen mellom billigste alternativ og det jeg har valgt er rundt USD 200.00 t/r (har mye statistikk), som er det samme som 45 minutter jobb fakturert, så når jeg har valgt de dyrere billettene er det fordi jeg har vært på plass klokken 08:00 hos kunden som gir 2-3 timer mer fakturerbar tid og en betydelig bedre økonomisk balanse (investert USD 200.00 gir USD 600-900 i mer inntekt).

Så tid og effektivitet er en del av helhets bildet. Av poeng (jeg får betydelig mer poeng enn hva SAS vil gi meg) har den flotte turen så langt vært en vei Seattle Portland for den lille Italienerinnen - verdi USD 189.00).

For meg er det et poeng at selskapene jeg benytter har et greit økonomisk resultat og kan investere i produktene de tilbyr, en ny Premium Economy med god benplass(det viktigste for meg), prioritert boarding som virker, og en at de byr en mikrobrygget øl hjem på fredag kveld er hyggelig.

Du (SC) hopper glatt over at reise I jobb er en stor belastning, jeg skriver 35-40 timer til reise i måneden, det er nesten en hel ekstra uke som 90% er ut av min fritid (skriver også 160 fakturerbare timer) - dette er ikke uvanlig - og jeg ser mange av mine norske venner og kollegaer nærme seg disse forholdene.
Igjen så snurrer ikke verden rundt din akse og jeg kommentert ut i fra mine erfaringer med omgangskrets og kollegaer som flyr (og ja jobber mye) Jeg mistenker at noe av det jeg plukker opp fra de som da jobber i kjente store norske bedrifter opp til toppnivå er relativt representativt for mange (I Norge, i vanlige firmaer, med norske arbeidsregler).

Jeg har ikke nevnt vår «blåe» regjering. Jeg nevnte relativt røde Norge (Vi er ganske så sosialdemokratiske selv om noen tabloider mener det motsatte)

Og igjen; din private arbeidssituasjon at du belastes mye har jo fint lite med poeng å gjøre. Dette har jo noe med hva slags avtale du har med din arbeidsgiver eller med deg selv. Jeg kan ikke bare ta meg ut en skattefri firmabil fordi jeg har for dårlig pakke eller nå jobbe til 2100 om kvelden.

Jeg lurer litt på om du tror dette er et forum om ditt privatliv/jobbliv da veldig mange av mine meninger stort sett spinner inn på at det treffer deg personlig. Dette er ikke meningen.

Jeg mener bestemt at poengjaget til alt fra rene flynerder, til de mere vanlige som ser at de kan få seg en Business-tur i ny og ne lett finner en 10-12 grunner til å ta SK i stedenfor DY til SVG selv on de vet det ikke er plausibelt. Dette er jo ikke bra for bedriftene (noen her mener DY er dyrest, men det er stort sett løgn). De fleste bedriftene har også fast track med DY (som fungerer utmerket).

Hadde man sluttet helt med Eurobonus i dag hadde jeg neppe fløyet SAS i Europa eller til US og aldri Lufthansa/SWISS/Turkish til DXB
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 02:40   #263
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Du skal ikke se bort fra at store bedrifter har avtaler med flyselskaper som gir helt andre priser på fleksible billetter enn det som kommer frem på flyselskapene sine nettsider

Jeg kjenner til store bedrifter der noen har SAS som foretrukket flyselskap og andre som har Norwegian som foretrukket selskap

De fleste jeg reiser sammen med benytter primært SAS spesielt på Europa.
Grunnen er rett og slett at SAS har rettet seg inn mot forretningsmarkedet både som uttalt policy og gjennom et godt nettverk, selv om det kan medføre behov for mellomlandinger.

Norwegian har rettet seg inn mot fritidsmarkedet med mange "direkte" destinasjoner, men ofte med lav frekvens. Dette er et faktum selv om de av og til kjører kampanjer om at forretningfolk er ikke en forretningsfolk hvis de ikke kjøper billige billetter.
Gitt Norwegian sin ofte mangelfulle kundeservice, den ofte manglende villigheten til å vise fleksibilitet og booke om, så er Norwegian et lite attraktivt selskap på flere destinasjoner ute i Europa, og selv på London dersom en reiser på rabbaterte billetter.
Skal en ha full fleksibilitet med Norwegian så vil i mange tilfeller billettprisen bli dyrere enn en for en SAS Plus billett

Å ja,det hender jeg reiser til en Europa destinasjon med Norwegian, men svært skjelden på hjemturen. Sist reiste jeg for eksempel til Krakow med Norwegian og hjem med KLM via AMS. Hjemturen hadde faktisk lavere pris enn utreisen.
Jeg kjenner meg ikke igjen her. Var fram til et par år i en av Norges største bedrifter med 170 utenlandskontorer og da en meget stor total reisevirksomhet. Da selvfølgelig de “beste” avtalene med SAS og DY. Alle avtalene og da flyprisene kom meget tydelig frem i HRGs. bookingsystemer og stort sett var DY rimeligst, også som fleksible, stort sett fast track, osv. Nyere fly, wifi osv viste vi det var, men mer eller mindre alle valgte SAS med de vanlige argumentene.

Jeg nekter plent på at store bedrifter taper på DYs «dårlige kundebehandling» heller.. de få gangene det skjer noe og en god kunde har booket feks. gjennom HRG så tipper jeg han eller hun får finfin hjelp. I værste fall kan da bedriften bruke noen av de millionene de har spart på en strengere policy å booke en ny enveis billett.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 09:26   #264
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg kjenner meg ikke igjen her. Var fram til et par år i en av Norges største bedrifter med 170 utenlandskontorer og da en meget stor total reisevirksomhet. Da selvfølgelig de “beste” avtalene med SAS og DY. Alle avtalene og da flyprisene kom meget tydelig frem i HRGs. bookingsystemer og stort sett var DY rimeligst, også som fleksible, stort sett fast track, osv. Nyere fly, wifi osv viste vi det var, men mer eller mindre alle valgte SAS med de vanlige argumentene.

Jeg nekter plent på at store bedrifter taper på DYs «dårlige kundebehandling» heller.. de få gangene det skjer noe og en god kunde har booket feks. gjennom HRG så tipper jeg han eller hun får finfin hjelp. I værste fall kan da bedriften bruke noen av de millionene de har spart på en strengere policy å booke en ny enveis billett.
Vi er vel litt på viddene her i forhold til lovforslaget og heller inne på en generell diskusjon om reisepolicy og hvilke utslag den kan få - og så blir det fort en DY vs SK sak

Alle reisesystemer kan brukes og misbrukes.
En kan enten ha et tillitsbasert system der noen vil misbruke tilliten og det store flertallet lojalt vil følge, eller et firkantet system der mange vil være misfornøyde, og som noen uansett klarer å sno seg rundt.

Store og for den saks skyld små bedrifter kan håndtere reisepolicy på mange måter.
Noen lar "reisekontoret" bestemme, og da er det billettpris som betyr alt fordi den er målbar. Den totale kostnaden for reisen spiller mindre rolle.

For noen år siden var jeg på et møte i Asia med en direktør fra en stor norsk bedrift. I hans bedrift var det "reisekontroret" som styrte virksomheten.

Etter at møtet var slutt på ettermiddagen skulle begge hjem til Norge.

Jeg gikk tilbake til hotellet, sov en god natt. Hadde transport til flyplassen neste morgen, og etter 3 flighter kom jeg hjem ca kl 23 samme kveld. En reise på godt og vel 20 timer, i business klasse i tråd med vår reisepolicy.

For direktøren hadde "reisekontoret" funnet ut at en jorden rundt billett var den billigste.

Han hadde hatt en litt kronglete reise til tror faktisk hann hadde vært innom India.
Etter møtet dro han rett til flyplassen. Husker jeg riktig så reiste han først til Tokyo, deretter til Vancouver med et nattfly, så til LA, videre til NY og så et nytt nattfly til Europa før han kom hjem til Norge ut på dagen, ca 15 timer etter meg. Alt på økonomi klasse. I hans bedrift var det kun Adm dir og Styret som fikk reise på business.

Han selv hadde ingen ønske om en reise på 2 døgn. Han hadde familie og små barn hjemme. Som direktør fikk han heller ikke kompensasjon for reisetid eller avspasering.

Mulig at du mener at "reisekontoret" her gjorde en helt fantastisk jobb fordi de sparte bedriften for kanskje noen tusenlapper.
Jeg mener at dette grenser til «maktmisbruk». Det sitter folk og styrer over andre sin fritid. Disse folkene, som kanskje har vært noen ganger til "Syden", ser trolig på en flyreise til eksotiske steder, hotellopphold og slikt som den ultimate luksus, men er uten innsikt i hvor stor belastning den type reisevirksomhet fører med seg.

Tilbake til SK - DY forholdene.
Poengene isolert sett tror jeg har lite betydning.
De andre faktorene som mulighet til å bli statuskunde, litt servering, fast track (selv om også DY gir det på fleksible billetter og gjennom firmaavtaler), lounger er det som betyr mest.

Når du selv med en dyr fleksbillett med DY ikke engang får kjøpt deg en kopp kaffe på et morgenfly, så får du en litt kjip følelse

Last edited by Rland; 11-12-2018 at 09:30.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 11:26   #265
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Men det er i det store og det hele en avsporing i fht debatten. Saken er at uansett blir det sykt mye kjipere å være på veien enn før.
Hvorfor blir det så sykt mye kjipere?

Bonuspoeng du bruker i jobbsammenheng forblir like skattefrie som nå. Fordelene som kommer av statusen er fortsatt skattefrie.

Tar du ut bonuspoeng til private reiser er de skattepliktige, akkurat som før.

Jeg kan være med på at det blir kjipere å jobbe med lønninger i bedrifter der mange reiser, men det gjelder de færreste her. (Riktignok er vel du delvis lønningsansvarlig i ditt eget firma.)

For meg virker det som problemet for de fleste her ikke er at økonomiavdelingen får mer å gjøre, men at et smutthull forsvinner. Et smutthull der så godt som alle som reiser har latt være å betale den skatten de skulle.

Jeg har til gode å se noen si "fint at arbeidsgiver nå får ansvaret for å holde orden på skatt av bonuspoeng, så jeg slipper". Det kan jo skyldes at alle mener det er trøblete at arbeidsgiver får dette ansvaret, men helt ærlig så tror jeg det skyldes at det knapt er noen som har skattet av bonuspoeng før.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 11:31   #266
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Her er min erfaring med reisepolicy i et firma med en drøy håndfull ansatte som reiser, og hver av dem med en drøy håndfull reiser i året. Den er nok litt annerledes enn de strenge rutinene som er beskrevet fra andre:

Fritt valg av flyselskap, reiserute og hotell, så lenge billettprisen ble ansett for å ligge på et rimelig nivå. Ingen forventning om at bonuspoeng ble brukt til jobbreiser.

Det er mulig at denne policyen er uvanlig i små bedrifter, men jeg tror ikke det. At det strammes inn slik at dette beskattes virker, for meg, helt rimelig.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/

Last edited by gustavf; 11-12-2018 at 11:34.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 11:34   #267
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Hvorfor blir det så sykt mye kjipere?

Bonuspoeng du bruker i jobbsammenheng forblir like skattefrie som nå. Fordelene som kommer av statusen er fortsatt skattefrie.

Tar du ut bonuspoeng til private reiser er de skattepliktige, akkurat som før.

Jeg kan være med på at det blir kjipere å jobbe med lønninger i bedrifter der mange reiser, men det gjelder de færreste her. (Riktignok er vel du delvis lønningsansvarlig i ditt eget firma.)

For meg virker det som problemet for de fleste her ikke er at økonomiavdelingen får mer å gjøre, men at et smutthull forsvinner. Et smutthull der så godt som alle som reiser har latt være å betale den skatten de skulle.

Jeg har til gode å se noen si "fint at arbeidsgiver nå får ansvaret for å holde orden på skatt av bonuspoeng, så jeg slipper". Det kan jo skyldes at alle mener det er trøblete at arbeidsgiver får dette ansvaret, men helt ærlig så tror jeg det skyldes at det knapt er noen som har skattet av bonuspoeng før.
Jeg tror flere bedrifter vil gjøre som oss å forby ansatte å tjene opp bonuspoeng i jobb. For det blir for mye styr, administrasjon og arbeidsgiveravgift.

Kjernevirksomheten er liksom ikke administrasjon av folks ferie. Man vil at folk skal konstentrere seg om å krølle krølltenger eller hva søren det er bedriften driver med. Man vil ikke ansette flere folk for å administrere de ansattes bonuspoeng.

Uten å kunne tjene opp poeng kan du også skyte en hvit pil etter det gullkortet som gir deg "gratis fordeler som er skattefrie" eller "oppgraderinger".

Så jo, jeg tror mange får det sykt mye kjipere på veien.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 12:36   #268
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Det som er mest betenkelig for min del er at vi som samfunn velger å bruke tid, penger og energi på å skulle skattlegge noe så absurd som bonuspoeng.

Men ikke spesielt overraskende. Nisseluen må på, vi må da forstå at dette er en vanvittig stor fordel!
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 13:37   #269
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg tror flere bedrifter vil gjøre som oss å forby ansatte å tjene opp bonuspoeng i jobb. For det blir for mye styr, administrasjon og arbeidsgiveravgift.
Jeg tror du tar feil, men det blir interessant å se hvordan dette regelverket blir praktisert rundt om kring.

Quote:
Kjernevirksomheten er liksom ikke administrasjon av folks ferie. Man vil at folk skal konstentrere seg om å krølle krølltenger eller hva søren det er bedriften driver med. Man vil ikke ansette flere folk for å administrere de ansattes bonuspoeng.
For de som arbeider med regnskap og administrasjon, synes jeg dette tydelig faller inn i en trend som på den ene sida innebærer mer digitialisering og autimatisering og på den andre sida innebærer mer og strengere rapportering. Begge deler fører til økt spesialisering og større krav til kompetanse for de som arbeider med regnskap.

De siste årene har A-melding erstattet lønns- og trekkoppgave, innførselsesmerverdiavgift er flyttet til normal avgiftsoppgave, elektronisk fakturering kreves av flere, kravene til dokumentasjon fra kasseapparat er betydelig skjerpet, diettsats skilles i skattefri og -pliktig del osv. Mye av dette har gjort hverdagen til lønns- og regnskapsavdelingen mer krevende, selv om det i større eller mindre grad har ført til forenklinger andre steder.

Jeg har vært med på å føre regnskap i et aksjeselskap for en del år siden. Med litt hjelp fra revisor til å ta de vanskeligste bilagene og en kalender med tydelig markering rundt datoene da offentlige oppgaver skulle sendes inn (på papir, selvfølgelig) gikk det stort sett greit. I dag tror jeg ikke det hadde vært mulig som venstrehåndsarbeid.

En av mine tidligere arbeidsgivere (de med reisepolicyen over) begynte å sette ut regnskap da A-melding tok over. Ny rapportering av innførselsmeverdiavgift ble spikeren i kista for egen regnskapsføring.

Nye regler for frynsegoder føyer seg altså pent inn i rekka. Det er forståelig at noen mener det vlir for mye å håndtere, men i det store bildet betyr det sannsynligvis at økonomifunksjonen er underbemannet og må styrkes eller settes ut. Om ikke denne gangen, så kanskje neste gang det kommer endringer.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 13:58   #270
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg tror du tar feil, men det blir interessant å se hvordan dette regelverket blir praktisert rundt om kring.



For de som arbeider med regnskap og administrasjon, synes jeg dette tydelig faller inn i en trend som på den ene sida innebærer mer digitialisering og autimatisering og på den andre sida innebærer mer og strengere rapportering. Begge deler fører til økt spesialisering og større krav til kompetanse for de som arbeider med regnskap.

De siste årene har A-melding erstattet lønns- og trekkoppgave, innførselsesmerverdiavgift er flyttet til normal avgiftsoppgave, elektronisk fakturering kreves av flere, kravene til dokumentasjon fra kasseapparat er betydelig skjerpet, diettsats skilles i skattefri og -pliktig del osv. Mye av dette har gjort hverdagen til lønns- og regnskapsavdelingen mer krevende, selv om det i større eller mindre grad har ført til forenklinger andre steder.

Jeg har vært med på å føre regnskap i et aksjeselskap for en del år siden. Med litt hjelp fra revisor til å ta de vanskeligste bilagene og en kalender med tydelig markering rundt datoene da offentlige oppgaver skulle sendes inn (på papir, selvfølgelig) gikk det stort sett greit. I dag tror jeg ikke det hadde vært mulig som venstrehåndsarbeid.

En av mine tidligere arbeidsgivere (de med reisepolicyen over) begynte å sette ut regnskap da A-melding tok over. Ny rapportering av innførselsmeverdiavgift ble spikeren i kista for egen regnskapsføring.

Nye regler for frynsegoder føyer seg altså pent inn i rekka. Det er forståelig at noen mener det vlir for mye å håndtere, men i det store bildet betyr det sannsynligvis at økonomifunksjonen er underbemannet og må styrkes eller settes ut. Om ikke denne gangen, så kanskje neste gang det kommer endringer.
Jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver å skrive her. Men tror du skriver at regnskap har blitt så komplisert nå at man uansett må outsource det og at andre ting har blitt enklere. Mye mulig. Jeg fører selv regnskap.

Men det rokker på en måte ikke ved argumentet mitt på at dette uansett medfører en betydelig ekstra arbeids-, og dermed kostnadsbyrde, på arbeidsgiver.

Det blir spennende å se hvordan andre gjør det. Men jeg er nokså sikker på at det blir kjipt å være på tur.

Ekstra spent er jeg på hvordan den lovgivende forsamling skal håndtere dette, og hvordan de gjør det i praksis. Om en politiker eller fyr fra det offentlige bruker jobbpoeng privat utløser det for eksempel arbeidsgiveravgift da? Hvis det gjør det vil det være deg og meg som bruker våre skattepenger på å gi vedkommende politiker ekstra ferie. Var ikke det en fin curve-ball for å spore av debatten
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 14:17   #271
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg skjønner ikke helt hva det er du prøver å skrive her. Men tror du skriver at regnskap har blitt så komplisert nå at man uansett må outsource det og at andre ting har blitt enklere. Mye mulig.
Ja, sånn omtrent.

Quote:
Jeg fører selv regnskap.
Du har altså pålagt deg selv å ikke ta ut bonuspoeng, fordi det vil gi deg for mye arbeid når du fører regnskapet. Som et resultat av dette får du en mye kjipere hverdag.

Du kan, i det minste, ikke skylde på at noen andre har tatt en avgjørelse du er uenig i.

Quote:
Men det rokker på en måte ikke ved argumentet mitt på at dette uansett medfører en betydelig ekstra arbeids-, og dermed kostnadsbyrde, på arbeidsgiver.
Jeg forstår argumentet, men mener det er dårlig.

Quote:
Var ikke det en fin curve-ball for å spore av debatten
Nei.

Ettersom du kun er bekymret for hvor mye administrasjon det blir, og ikke for at du skal betale mer skatt, så lurer jeg på en ting: Du har nødvendigvis rapportert inn en del bruk av bonuspoeng tidligere år. Hvordan har du håndtert dette, og hvorfor er det ikke et system som kan fungere framover? Det burde jo bare være å bruke det samme regnearket (eller hva du har brukt) og sørge for at det kommer på A-meldinga i stedet for å føre det direkte i selvangivelsen.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 14:35   #272
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Ja, sånn omtrent.



Du har altså pålagt deg selv å ikke ta ut bonuspoeng, fordi det vil gi deg for mye arbeid når du fører regnskapet. Som et resultat av dette får du en mye kjipere hverdag.

Du kan, i det minste, ikke skylde på at noen andre har tatt en avgjørelse du er uenig i.



Jeg forstår argumentet, men mener det er dårlig.



Nei.

Ettersom du kun er bekymret for hvor mye administrasjon det blir, og ikke for at du skal betale mer skatt, så lurer jeg på en ting: Du har nødvendigvis rapportert inn en del bruk av bonuspoeng tidligere år. Hvordan har du håndtert dette, og hvorfor er det ikke et system som kan fungere framover? Det burde jo bare være å bruke det samme regnearket (eller hva du har brukt) og sørge for at det kommer på A-meldinga i stedet for å føre det direkte i selvangivelsen.
Jeg fører regnskap for mitt ENK og må følgelig betale skatt. En av oppdragsgiverne som jeg hjelper mye har flere reisende ansatte som får dette forbudet.

Utover det vil jeg ikke diskutere så personlige ting på åpent forum. Vi kan diskutere prinsipper men ikke direkte personlige ting om hvordan jeg/deg/henne/han har gjort ting
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 15:32   #273
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Når man hinter til DY v. SK, så vil jeg gjerne minne om at også Norwegian har et fordelsprogram, og at avhengig av hvor mye du reiser kan du få både gratis fast-track, ekstra bagasje, mm... Ulempen med DY sitt system slikt sett er vel at du må "bestille" slike ting når du kjøper biletten, det kan visstnok ikke legges til i ettertid.

... hvilket får meg til å tenke litt: for om jeg har forstått det rett er det primært bonuspoengene som er "skattbare". Men hva da med de andre fordelene statuskunder ofte får? Når blir lounge-tilgang, fast-track og ekstra bagasje en "skattbar fordel"? Tenker f.eks. at du reiser nok i jobb for å få gullkort i et selskap/en allianse, og så benytter du deg av en eller flere av disse fordelene når du reiser privat i ny og ne. Hvordan skal det skatteberegnes? Hvordan priser du ting som f.eks. prioritert ombordstigning?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 16:40   #274
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
... hvilket får meg til å tenke litt: for om jeg har forstått det rett er det primært bonuspoengene som er "skattbare". Men hva da med de andre fordelene statuskunder ofte får? Når blir lounge-tilgang, fast-track og ekstra bagasje en "skattbar fordel"?
Det blir ikke skattepliktig.

https://www.skatteetaten.no/rettskil...ektsaret-2019/

Quote:
Videre kan det at man har sølv- eller gullkort innebære at man får tilgang til en rekke fordeler uten ytterligere betaling/bruk av bonuspoeng mv. Dette gjelder for eksempel oppgraderinger av flybilletter eller hotellrom, mat, inngang til lounge, "fast track" osv. I mange tilfeller er det ikke angitt en pris i kroneverdi fordi fordelen bare kan kjøpes med bonuspoeng, alternativt fremvisning av kort med en bestemt status. Av praktiske årsaker skal slike fordeler ikke innrapporteres eller skattlegges.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 20:44   #275
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Har egentlig DY noe som ligner på SAS sine klippekort? Hvis ikke har jeg vanskelig for å tro at DY er billigere på fleksible billetter innenriks. SAS koster med klippekort typisk rundt 1500kr hver pr flight. Kan ikke huske å ha sett DY flex på dette nivået. Hos en tidligere arbeidsgiver fikk vi streng beskjed om å velge SAS på enkelte strekninger , siden klippekortet ga så ekstreme rabatter i forhold til oppgitte priser.

Kjenner meg ikke helt igjen i det bonusjaget som beskrives her. Har aldri hatt kollegaer som har fløyet ekstra omvei eller brydd seg om opptjening av poeng, selv om de fleste har flydd for flere ti-talls tusen , kanskje nærmere 100 000, kroner i året gjennom jobben. Kommer vel kun på en kammerat som bryr seg om poeng i det hele tatt, resten er likegyldige. Mulig jeg bare har rare venner og kollegaer. Eller mulig de er representative for den jevne nordmann som reiser i jobben. Jeg skal ikke være så bastant og påstå det ene eller det andre, for det har jeg ikke belegg for.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 11-12-2018 at 21:01.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 20:59   #276
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

Kjenner meg ikke helt igjen i det bonusjaget som beskrives her. .
Vi har tydeligvis alle forskjellige erfaringer, men jeg ser en del av følgende i min omgangskrets: Direkte rute med SAS og andre Starselskaper prioriteres selv om det kunne kommet på halve prisen via f.eks Frankfurt, men det er jo fair nok, tid er penger, reising er en belastning osv. Hvis det kun er direkterute med Norwegian tilgjengelig så er mellomlanding i Frankfurt plutselig helt greit.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 21:58   #277
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Igjen så snurrer ikke verden rundt din akse og jeg kommentert ut i fra mine erfaringer med omgangskrets og kollegaer som flyr (og ja jobber mye)
Beklager saa mye - kanskje 2 selfies i god morgen traadene foran bassenget med godt drikke ble for mye Livet som reisende i business er hardt .....

Uansett det er ikke min akse jeg er opptatt av, men jeg bruker de eksemplene og underliggende data jeg kjenner best baade fra Norge og i dagens jobb.

Det jeg synes blir litt feil er litt raske konklusjoner om at vi som reiser fort sloeser med firmaets penger for egen fortjeneste og det stemmer daarlig med den virkligheten jeg opplever. Hvor mye vet vi at DY er det rimligste alternativ for venne fra Oesteraas og dalstroeka innafor - i min tid i Norge var det 60% DY og 40% SAS (styrt av Reise policy) og det ble ikke mye poeng i loepet av 4 aar.

Det er ogsaa en fordel for bedrifter aa ha ansatte med Status, tviler paa at det er veldig anderledes i Norge enn i USA.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2018, 14:04   #278
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

"forbud" mot opptjening av bonuspoeng er sikkert fint, da har arbeidsgiver fraskrevet seg ansvaret når arbeidstaker etterregistrerer reisa likevel.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2018, 16:14   #279
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
"forbud" mot opptjening av bonuspoeng er sikkert fint, da har arbeidsgiver fraskrevet seg ansvaret når arbeidstaker etterregistrerer reisa likevel.


Eventuelt registrerer ved innsjekk eller går inn på flyselskapets sider og registrerer etter billetten er booket hos reisebyrået
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2018, 18:02   #280
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
"forbud" mot opptjening av bonuspoeng er sikkert fint, da har arbeidsgiver fraskrevet seg ansvaret når arbeidstaker etterregistrerer reisa likevel.

Det er vel det samme offentlig sektor har hatt lenge? Om du gjør det bryter du arbeidsreglementet og det kan jo få konsekvenser om det skjer ofte eller ved grove overtramp vil jeg tro?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 20:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 16:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 08:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 14:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 23:42


All times are GMT +2. The time now is 21:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.