Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2011, 21:38   #1
Polaris
ScanFlyer Rusty

OBB 19 Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Noen ganger får man en telefon man aldri forventet man skulle få…. Jeg er så heldig å ha en kompis som bor i Longyearbyen, som skulle på jobbreise. Tullet med han og sa han MÅTTE ta meg med, men det var ikke noe annet enn et sleivspark og noe vi lo litt over. 1 måned senere får jeg telefon: book flyreise til Svalbard ASAP, vi skulle ut på tur "for faen"!

Måtte tenke litt på om det var verdt å bruke 1300 NOK for 3 dagers reise. Men med nyvunnen fascinasjon for fly, entusiasme for geologi, et eksepsjonelt romantisk forhold til øygruppa Svalbard og en god dose selvtillitt med dertil behov for et realt eventyr - så tenkte jeg "skjit, man lever bare EN gang!!" og booket billettene. Ventetiden var en lidelse; sykdom florerte rundt meg og jeg levde på antibac, curamed, tran, appelsinjuice og ren sunn kost for å holde meg frisk fram til turen. Jeg fikk denne éne sjansen. Derfor turte jeg heller ikke utbasunere turen overalt. Glad er jeg for at jeg endog fortalte den til noen kompiser, for jeg må ha verdens beste venner. Og takk til immunforsvaret mitt for den gode jobben fram til avreise!

1 Februar 2011
SK4414 Tromsø-Longyearbyen
12.15-14.30
Sete 08A
LN-RCN
Pax: 67

Etter en søvnløs natt som 6åringen før julaften var dagen endelig kommet. Polaris limmoservice som kjører meg - sitrende av spenning - ned til flyplassen. Alt av innsjekk og security går problemfritt som vanlig. Ser til min overraskelse at det er gate 20 som er i bruk i dag. "Javel ja", tenker jeg. Det har seg nemlig slik at 1 Februar 2011 er første dagen med passkontroll til Svalbard, så vi er "prøvekaninene" for denne ordningen. Noe som går helt uten problemer, tar max 1-2 minutter ekstra for oss Tromsøpassasjerer - hvor mesteparten av ekstratiden går til å gå ned trappene og rundt svingen Oslo-passasjerene måtte alle ut av flyet og gå ned til gammelterminalen for passkontroll og reboarding sammens med oss. Mener jeg. For jeg var litt glad og opptatt når Osloværingene kom.....

....jeg sitter nemlig og prater på telefon med min kjære kompis LN-DAG, hvorpå det kommer en uniformert mann som smiler og sier hei til meg. Jo hei du, svært så hyggelig SGS folka var i dag da, tenker jeg. Etter jeg får lagt på telefonen kommer det fram at den utrolig hyggelige SGS-mannen faktisk er medlem på dette forumet, og at han hadde fått mail fra min andre hyggelige kompis LN-DAG. Jaggu hadde de ikke ordna klappsetetur bak ryggen min, og jeg fikk lappen

i hånden på tur ombord. Heldige heldige meg! Jeg ble så glad at jeg snurret rundt meg selv og min tidligere generelle glede for "bare det å fly" eskalerte til et nytt nivå - TAKK gutta boys Blir helt rørt over å ha så gode venner, Tromsø Lufthavn føles nå som en varm og god stue jeg alltid gleder meg til å dra til. You guys…. Vi går fra gate 20 og bort til flyet som står ved gate 21/24, hvilket er gate med gangbru. Kjempehyggelig crew med mye spennende bakgrunn, jaggu klarte de ikke å lære meg litt nytt om B737-800 også

Vi tar av fra et grått og snøtungt Tromsø, plopper gjennom skyene til blå himmel ovenfor - og setter halen mot sola, snuten mot nord. Har ganske god headwind oppover - 55 effektive knots, eller 76-80 knots fra 306 - så vi blir til slutt litt forsinka. Det er fascinerende å fly til et sted med mørketid, for du flyr en stund med lys foran deg. Tenker at "dette er jo ikke så ille". Plutselig ligger det et lilla mørke foran deg, og innen et par minutter har du flydd inn i en gigantisk "skygge". Du flyr rett og slett inn i mørketida. Fantastisk innflyvning til Longyearbyen - jeg har hatt en drøm om å få se denne innflyvninga fra cockpit. Må bare få sagt det igjen: Dag og forholder-navn-anonymt-men-du-veit-hvem-du-er, jeg blir helt rørt. Hva har jeg gjort for å fortjene sånn godhet

Lar ellers bildene fortelle turen, de er alle tatt med iPhonen min.

LN-MEH vises så vidt, som en gul prikk ved den brune bygningen.

Cruisin' at 36000 feet, northbound Bjørnøya.

Rett over Bjørnøya ble det klarvær. Selv om isen ser ut som et elvedelta er det havis, vinden fører til avbøyning og avrunde mønster.

Sørspissen av Svalbard dukker opp, drømmelandskapet unfanges under oss….

Selv om man er i mørketidens land så er det et usedvanlig vakkert lys i horisonten. Med landskapet under oss blir man rent gudfryktig av opplevelsen

Ta bilder i mørtna med iPhone er nå så som så, men her ser vi altså Svalbard lufthavn. Den avlange, smale gule dåtten er Svalbard lufthavn - og rullebanen er da rett til høyre med PAPI og de der juletre-lysene nærmest oss

Lander i -27 grader på Svalbard Lufthavn, Longyearbyen. Takk for turen til alle medvirkende både på bakken og i lufta. Flymiljøet er utrolig hyggelig, hands down. Kommer ikke helt over det, så tusen tusen takk igjen! Senere på kvelden går vi en magisk tur over snaufjellet inn mot Adventdalen, mørket på Svalbard er et mørke man får få andre steder i norge. I det du legger det siste lyset bak deg, er det som om noen strør stjerner over himmelen. Stjernene er så enormt lyssterke, de blinker i kulda og til og med stjerneskudd vistes! Nordlyset danset sløvt over himmelen, mens kulda seig på og vi begynte å snu nesen hjem. Det var ikke fullt så kaldt som jeg hadde fryktet, så vel tilbake så knipset jeg dette bildet utenfor husdøra:

Sukkertoppen og taubanebukkene med stjernehimmelen. Kunstig belysning fra et gatelys rett bak kameraet.

Sloknet med et smil om munnen, og med visshet om at morgendagens eventyr kom til å bli en helt ny opplevelse. Da skulle jeg nemlig ut å prøve et fly ingen andre på Scanair har skrevet trip report om før (?!) - nemlig spiller nye LN-LTS, Lufttransports nye Dornier 228 NG (Next Generation).

Fortsettelse følger...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 22:12   #2
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Default Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Flott rapport fra en fin dag på Langnes og oppe på Svalyr. Gleder meg til fortsettelsen med maursluker NG og greier!
Legger ved et par bilder av alle de jeg tok. Man skal vel ikke ta bilder av damer som tar seg en dusj, men jeg tenkte at dette kunne følge rapporten. Hedrun tar seg en rask dusj og får selvsagt rene spabehandlingen av bademesteren i Beta 27.
Hun hadde pyntet seg og hadde malt og stasjet seg opp i ordentlige SAS farger, og se hun blunket til meg! Det gjorde hun forresten flere ganger...

Last edited by LN-MEH; 02-02-2011 at 22:29.
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 22:28   #3
baselutvann
ScanFlyer Gold

baselutvann's Avatar

Herlig lesning Polaris! Flotte bilder og godt beskrevet!
Old 02-02-2011, 22:32   #4
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Du skriver bare så bra, Polaris!
RWY 24 is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 22:34   #5
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

Herlig rapport! Gleder meg til å se 228NG! Har fløyet med klassikeren, fra NVK til BOO og attåt. Morsomme maskiner, selv om lydnivået var ganske så ekkelt! (fant ut hvorfor der lå sov-i-ro i setelommen foran meg... )
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 22:36   #6
Madman
ScanFlyer Gold

Madman's Avatar

Fantastisk.. Gleder meg til resten.
Madman is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 23:08   #7
Polaris
ScanFlyer Rusty

2 Februar 2011
LT3** (?) Svalbard Lufhavn - Svea Flyplass
ENSB - ENSA
08.00-08.30
Sete 03B(?)
LN-LTS
Pax: ca 15

Jumper opp av senga 06.30, her var det lite borrelås å finne. Det var heller lite vilje til å sove gjennom hele natten - så det var godt å endelig få stå opp og komme seg avgårde. Her er det viktig med korrekt bekledning, så etter en kjapp frokost og pakking av det essensielle (kamera) begynner jeg. Lag 1: Tynt lag ullundertøy. Lag 2: Tykkere lag ull, ullgenser og ullbukse. Lag 3: Dunjakke, vindtett bukse, vintersko, scooterskjerf til å ha over ansiktet for kald vind, god lue som kan dras langt nedover ørene og vindvotter med ullvotter inni. Det er ikke kulda på termometeret som er verst på Svalbard, det er vinden som drar denne tørre kulda langt inn i margen.

Trør raskt ned bakken fra heimen og stiller meg noe usikker opp på et kryss hvor jeg ser det står en gjeng menn med koffert. Skal godt gjøres at de skulle et annet sted, men man visste jo liksom ikke helt. Rett som jeg hadde kom "Svea-bussen" og slapp oss på. 10 minutter senere stopper den utenfor Lufttransports hangar. Det er altså ikke avgang fra passasjersiden av flyplassen, for de som har vært på Svalbard tidligere. Går inn et par dører, spenningen er noe høy for min del som lurer svært på hvilke av Lufttransports fly jeg skal få prøve. Det er fri rullering på LN-LTS, LN-LYR og LN-MOL, selv om LN-MOL fungerer mer som et "back-up" fly for tiden.

Sveabussen, fin fin den?

Inngangen

Følgende møtte meg inne i hangaren, needless to say var det en del voksne gruvebuser som så litt rart på ungjenta i det hun utbryter:

"YES - ÆLÆNN ÆLLTEÆSS!!!!"

Baggasje veies, flyet taues ut og gjøres klart til avgang. Endelig får vi boarde, og jeg benytter muligheten til å se litt på doningen. Det er vanskelig å bruke kamera i mørket når man har angstnevrose for å bruke blitz (I just can't stand it!) - men dere har nå sett flyet før. Her kommer noen bilder av colgate-smil-Polaris foran flyet:

Rette på votten er en fin fin ting.

"eh, du e ikkje ferdig å ta bilde no? æ trur dem e ferdig å boarde…"

Jeg er allerede gått over i "surrealistisk"-verden. Jeg skal ut og fly på Svalbard, med en Dornier 228 fuckings NG. Det er liksom ikke helt meg, jeg som tidligere heller satt hjemme og valgte det trygge og sikre. Jeg som valgte bort utfordringer. Aner ikke hva som venter meg. Inne i kabinen er det 1+1 oppsett, blå behagelige seter jeg egentlig ikke kjenner noe til komforten av - pga mine x antall lag med ull og dun. Alt blir liksom behagelig å sitte på da.

Ingen ting å si på plassen her. Det ble senere nevnt at folk er litt misfornøyde med LN-LTS pga for mange seter og for lite plass til cargo. Det er tross alt det viktigste som trengs til steder som Svea og Ny-Ålesund (hvor DO228'erne til Lufttransport flyr). Sjekk også hvor rent gulvet er, hehe.

Landinglights on - ruser motorene litt før takeoff. Disse motorene er utrolig kjappe opp i turtall, fra "stillstand" og det tidspunktet pilotene rører throttelen tar det type 5-10 sekunder før det er full spinnings. Spesiell motorlyd som er mindre intens enn Dash 8'ern (og det tør jeg påstå jeg har kvalifikasjoner for å kjøre en sammenlikning på nå. hehehe)

Filmet selve take-off og diverse snacks, men de kommer senere når jeg får ånden over meg.

Brsjooooooooooooom sier det. Det er en litt særegen luftlyd, om jeg tør klassifisere den som det? I stedet for bRRRRom så sier det bRSJJJJJJJom. Flyet bråker, men det bråker ikke "vondt" - slik som Dash 8'ern gjør. Etter take-off kommer en merkelig suselyd i kabinen som jeg glemte å spørre hva var, men i senere tid har det kommet meg for øre at det er kabinvarmer på flyet. Kan det være den? Det ligger utrolig stabilt i lufta, og med et drømmelandskap under oss brer morgensolens horisont seg ut på min side av flyet. Det er en sånn skarp rød-rosa-lilla farge som jeg aldri før har sett i mitt liv. Under oss er fjellene dekket i et dus hvit teppe, akkurat opplyst nok til at man ser dem. Drømmeslør, som min kjære tante så pent beskriver lyset som for tiden er oppe på Svalbard. Det er ikke lange perioden med slikt lys, for tiden fra fullstendig mørke til fullstendig lys er kort.

Kan det beskrives med ord? Nei.
Sjelefred? Balsam for sjela?

Selv om det er noe gusty og fjellene har skarpe topografiske trekk holder Dornieren seg nesten helt rolig i lufta. Vi ligger på 5000 fot og flyr på instrumener. Pilotene i Lufttransport har enda utsjekk for "NG'en" - og dette var en av flightene hvor de kjørte full "instrumentell prosedyre" for opplæring. Via Kapp Linné flyr vi ut Isfjorden, følger vestkysten og svinger så inn Van Mijenfjorden for å nå Svea som ligger helt innerst i fjorden.

Det er ikke noe cockpitdør på Dornier 228'ern. De har nå forøvrig ikke en så dum jobb disse pilotene i Lufttransport

Legger du ordentlig godvilja til så ser du rullebanelysene til Svea flyplass. Det var en merkelig innflyvning til flyplassen, da de flyr på instrument ganske "skjevt" inn på flyplassen. Du kommer nesten 50-100m til høyre for rullebanen i forhold til hva du ser her (og selv på dette bildet er de enda ikke helt sentrert) - før de på magisk og "awesome pilotskills"-vis retter opp flyet sidelengs (?) slik at det sklir perfekt ned på rullebanen

Så det er derfor den har sånn lang nese…. Baggasje!

Velkommen til Svea flyplass. 77 grader nord - right in the middle of nowhere!

Fortsettelse følger for et utrolig spennende Sveaopphold og retur - men nå er det seng
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 01:20   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Veldig bra! Ser frem til resten!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 07:01   #9
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Meget bra lesning Polaris! Og godt skrevet. :-)
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 07:27   #10
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Flott, spennende og godt skrevet! Ser frem til fortsettelsen....

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 08:26   #11
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Fin rapport og fine bilder. Keep up the good work
Old 03-02-2011, 08:54   #12
fluxie
Flyprat fusentast

Tusen takk for en kjempeflott TR så langt. Må slutte meg til Sirpjalle når det kommer til skrivingen din. Venter på fortsettelsen.

Håper du kommer velskinnet tilbake fra 77 grader nord

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 10:00   #13
pgaa
ScanFlyer Molded

Veldig flott rapport så langt, blir spennede å lese forsettelsen
Old 03-02-2011, 12:08   #14
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

ante ikke det fantes flere flyplasser på svalbard
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 12:52   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Flotters Polaris , takk for at du tar oss med på tur
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 13:33   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Flott, helt topp...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 16:08   #17
Skipskatta
ScanFlyer Blue

Herlig tråd!
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 17:52   #18
Morten
ScanFlyer Blue

Morten's Avatar

Wow, Polaris, dette er absolutt en TR utenom det vanlige
(Søte runwaylights i SVEA, helt konge at du fikk med dem)
Morten is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 18:35   #19
Hermann SF
ScanFlyer Silver

Dette var litt utenom det vanlige, og du skriver på en bra og interessant måte! Det bildet fra final ved Svalbard Lufthavn var ganske spesielt, vil tro det var enda "bedre" å lande der real akkurat der og da, spesiell stemning virker det som!

Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2011, 19:09   #20
Jens W
ScanFlyer Crusty

Jens W's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post

Sveabussen, fin fin den?
Kjempefin, det er jo en gammel flybuss fra Trondheim!
(La den litt merkelige nerden merke til med en gang...)
Jens W is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules