Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2023, 02:18   #41
staale
Born to run

staale's Avatar

Default Re: Sommerferien 2023, Laos, Kambodsja og Vietnam

Quote:
Originally Posted by Powell View Post
Dette var veldig nyttig for meg, reiser selv nesten samme rute. Osl-ams-auh-bkk på søndag. Har selv vært veldig usikker på hvilken lounge vi kan benytte i ams, trodde ikke vi fikk tilgang til KLM sin siden det er EY som flyr ams-auh.
Hvordan gikk det, fikk dere lounge ?
Old 14-07-2023, 09:54   #42
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Super rapport fra kjente steder i Sør-Øst Asia Har vært innom stort sett alle stedene dere har vært og skal til, men på litt flere turer. Båt på Tonle Sap er fint, vi tok båt ned til Phnom Penh. Tror det var en tur på 5-6 timer. Kan absolutt anbefales. God tur videre!
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2023, 10:53   #43
staale
Born to run

staale's Avatar

En formiddag i templenes tegn.

Ingen besøker vel Siem Reap uten å avlegge Angkor et besøk, ei heller vi. Sist vi var her tok vi for oss de 4 store templene, og selve Angkor Wat i soloppgangen. Denne gangen tar vi 2 av dem , men i tillegg kjører vi opp til Banteay Srey, et hindutempel dedikert til Shiva, bygget i det 9/10.århundre. Det skiller seg litt ut fra de andre templene i Angkor med sin røde farge og rike utsmykninger.

Angkor var hovedstaden i Khmer-riket, og det anslås at det bodde nærmere en million mennesker her. I dag har man avdekket mer enn 1000 ulike templer i området, fra noen små sammenraste ruiner til det største av dem alle, Angkor Wat. Angkor Wat er faktisk verdens største religiøse byggverk, bygget rundt 1100-tallet. Forskere mener at Angkor en gang var verdens største by. Nå er den vel en av verdens største turistattraksjoner, og besøkes av millioner av turister hvert år. Forskere vet ikke helt hvorfor byen forsvant og ble forlatt, men mye tyder på at klimaforandringer med perioder med oversvømmelser og med tørke muligens var årsaken.

Vi kjørte fra Babel i 8-tiden, innom billettkontoret og så en 45 min kjøretur nordover, første stopp landminemuseumet. Kambodsja ble teppebombet og minelagt under krigen(e), og den dag i dag finnes det tusenvis av ueksploderte miner og granater rundt omkring. Museet her er grunnlagt av en pioneer, og viser litt av historien rundt dette med miner og bomber i landet, og jobben som fremdeles gjøres for å finne, og uskadeliggjøre disse.

Her noen bilder fra landminemuseumet

Turen gikk så opp til Banteay Srey

Og så videre til Ta Phrom

Siste stopp var selveste Angkor Wat

Mye kjekk historie rundt disse templene og hele Angkor, og har du ikke vært her anbefales det på det aller sterkeste. Jeg har vel hatt to «religiøse» opplevelser i livet mitt, den ene når jeg så Grand Canyon for første gang, den andre når jeg så Angkor Wat for første gang. Stedet er aldeles magisk.
Old 15-07-2023, 00:05   #44
Polaris
ScanFlyer Rusty

Det er så utrolig herlig hvordan trip reportene dine alltid fenger til tross for at jeg overhodet ikke har interessert meg for sørøst asia ever and ever in my life. Igjen og igjen tar jeg meg i å smile, nilese, og nyte bildene. Det er noe så herlig med personligheten deres, og at dere både flyr business class og drikker drinker til tusenvis av kroner helt uten å framstå 1 gram pretensiøse eller dresskledde. Gode verdier gjennom hele linja, turistene alle land drømmer om å ha liksom. Det er så utrolig herlig jovialt, helt uten negativ klang. Bøyer meg i hatten, og takker!
Old 15-07-2023, 04:53   #45
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er så utrolig herlig hvordan trip reportene dine alltid fenger til tross for at jeg overhodet ikke har interessert meg for sørøst asia ever and ever in my life. Igjen og igjen tar jeg meg i å smile, nilese, og nyte bildene. Det er noe så herlig med personligheten deres, og at dere både flyr business class og drikker drinker til tusenvis av kroner helt uten å framstå 1 gram pretensiøse eller dresskledde. Gode verdier gjennom hele linja, turistene alle land drømmer om å ha liksom. Det er så utrolig herlig jovialt, helt uten negativ klang. Bøyer meg i hatten, og takker!
«Rødmer ydmykt»

Tusen takk for fine ord, setter veldig stor pris på tilbakemeldingene her inne, det gjør det litt enklere å sette av tid til å laste opp bilder og skrive.

Grunnen til at vi har begynt å reise biz er rett og slett at kroppene våre ikke takler trange flyseter over tid. Jeg er helt ødelagt i nakke/skuldre etter en tur til CPH, har så pass mange kroniske skavanker at det dessverre har blitt sånn.

Last edited by staale; 15-07-2023 at 04:55.
staale is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2023, 10:01   #46
staale
Born to run

staale's Avatar

Dagen i dag blir vel preget av at vi er på reisefot. Opp tidlig morgen, pakke pittelittebitt før vi stakk ned til frokost. To første dagene kjørte jeg omelett med ost og tomat, i går plain pancakes. Så for å balansere det hele ble det plain pancakes i dag også. Litt vanskelig å forklare at vi vil ha pannekakene (lappene)uten banan, hverken inni eller på siden. Banan er for pannekaker hva ananas er for pizza. En Stor NEI, NEI altså…… Which remindes me.

Var innom en av de mange restaurantene i Pub Street ene dagen, kånemor kjørte pizza pepperoni, jeg pizza bolognese med extra pepperoni. Neste gang bestilte vi 1 pizza bolognese med extra pepperoni. Hvor på vi av alle verdens vederstyggeligheter ble servert en pizza med kjøttdeig og ananas. Hell no, «this is not our pizza, Sir» og forklaringen var at pineapple og pepperoni hørtes så likt ut for servitøren. Ok, ny pizza levert etter 5 min, da med riktig fyll, og veldig god smak.

Og kvelden etter. Jeg bestiller en flaske rødvin, Cabernet og 2 glass. Hvorpå servitrusen kommer tilbake og sier at de ikke har den vinen på flaske , kun på glass. Finner en annen vin i menyen, en Chiraz, og ber om en flaske med den, og 2 glass siden vi skal dele flasken. Ok sier hun, men kommer likevel med 2 glass vin. Litt oppgitt går vi over til å bestille maten, men når jeg ber om Pork Ribs (Rett nr 58 på menyen) går hun helt i vranglås. Ikke skjønner hun ordet «pork», ikke skjønner hun ordet «ribs». Tett på å gi opp, men så kommer kånemor inn fra høyre, med bildet fra I Pad-menyen. «This is what my (supersexy and loveable husband) wants. Og da skjønte hun. Maten kom, smakte godt, og vi ble til slutt litt fornøyde.

Etter frokost stakk vi innom halvferdige Babel Boutique, et nytt gjestehus som Katrine og Simen er i ferd med å åpne litt nedenfor her. På Babel har de 22 rom, her vil kun være 9 rom, men det ser ut til å være en litt høyere standard der. Vi valgte oss ut rom 201 som «vårt» neste gang vi er i byen. Her noen bilder derfra

Videre til Old Marked for ‘nte gang, hadde som mål å finne noe massasjeolje med lotusaroma og til slutt fant vi en «sjappe» som hadde akkurat det. Fikk også kjøpt meg nok en T-shirt, lei av folk som vil selge deg tuk tuk turer og massasje ��

På markedet her selger de alt fra tskjorter, kjoler, kjøkkenutsyr, krydder, gull/sølv, osv osv. Og som nevnt tidligere kjøtt og fisk. Har her prøvd å samle noen inntrykk, jeg skulle ønske dere kjente luktene også…..

Litt dårlig kvalitet, prøvde laste opp videoer men det gikk ikke, så bare screenshotted her

Fyren til høyre her tilbød meg en hårklipp, men dere har sikkert sett at min frisyre er 0,5 mm Philips Haircutter....

Siden vi ikke hadde med luktesalt så forlot vi åstedet etter en tid og satte kursen tilbake mot Pub Street. Sikkert det mest turistifiserte med hele SR, men allikevel med en magisk tiltrekningskraft på oss. Slengte oss ned på Temple etellerannet for en liten hvil. Fortsatte med å teste den lokale kjølevæsken, 0,75 USD, (7,50NOK) pr glass med draft beer. Tilsvarer vel en 15NOK pr halvliter? Så da ble det 2 og 2 om gangen, x antall ganger, så når vi kom tilbake til Babel for å hente kofferter, skifte klær og dra til flughafen så kjente jeg for første gang ilø av ferien at det suste litt i toppen.

Nei dæven, nå tok jeg meg selv i en aldri så liten løgn her…. Husker dere at vi skrøt av massasjen på Temple, Swedish Massage ? Stakk innom der igjen i går, men dumme/lure som vi var skiftet vi til «hot oil massage». Det vi ikke visste var at denne fokuserte veldig mye på hodet, og hun som knødde meg rotet sånn med hodet mitt at jeg sjanglet i en time etterpå, og det var IKKE pga flytende næring før massasjen. Hun gnurte og knødde og trykket sånn på skallen min at jeg ble helt rar. Har/har hatt krystallsyke, og det var nesten som om hun fremkalte et anfall av den. Svimmel, sjøbein og kvalm etterpå. Så aldri mer den massasjen der for min del. Den svenske havner på topp 1-listen av gode massasjer gjennom tidene for min del.

Sørget for å svi av alt vi hadde av lokale gryn, minus et sett sett med sedler vi vil ta med hjem, og tips til dagens 2 siste sjåfører. Om litt bærer det ut til flyplassen, oss 2 og 4 kolli bagasje, og så videre til Hanoi, Vietnam.

Last edited by staale; 15-07-2023 at 19:18.
Old 15-07-2023, 18:38   #47
staale
Born to run

staale's Avatar

Stakk opp til Babel igjen, fikk pakket litt om og satt oss inn i TukTuke’en for siste gang i Kambodsja, i alle fall for denne gang. Blir liksom ikke sjokkert om vi kommer tilbake hit ved en senere anledning. Babel Boutique frister jo, rom 201.

Man reiser selvsagt standsmessig til flyplassen, 2 personer og 4 kofferter i en sliten Tuk Tuk

Fikk melding om forsinket fly på veien ut. Opprinnelig avgang 1805 lokal tid, ny tid 1850. Kom frem til flyplassen og ved innsjekk stod det avgang 1820. Sjekket inn, fikk lapper på innsjekket bagasje og på kabinkoffertene, og så gjennom immigrasjon og security før vi kom oss inn i avgangshallen. Det er en Business Lounge her, men relativt kort tid, og dyr inngang (45 USD / pax) gjorde at vi skippet den. Burger King it is then. Og tavla ved gaten sa avgang 1805, men FR24 forteller en annen historie, så det gjenstår å se.

På tarmac en 737 Max8 fra Singapore Airlines og en ordinær gris fra China Eastern. Litt lenger borte en A321 fra Cambodia Angkor Air.

Og her er dagens boardingkort

Ser at de også her tar hensyn og holder av plassene nærmest gate til de som trenger det mest. Her var plass for handicappede, svaksynte, de som er dårlige tilbens og til og med for damer med store rumper…..

15.07.2023
VIETNAM AIRLINES, VN836
A321-272N
REP-HAN
REG NR VN-A506
Kl 1830(forsinket)
Sete 20A

Her vi på vei om bord, flott syn i det solen er i ferd med å takke for seg

Og sånn ser det ut inni flyet

Vi kom oss lit forsinket avgårde, og flyet var boarding completed på no time, pga lavt belegg, kan umulig ha vært mer enn 1/3 fullt denne dagen. Pushet back, dro nedover rullebanen og snudde for en take off mot sør, på RWY 23. Litt kjipt at vi var forsinket, for vi fikk Siem Reap i all sin prakt ut på venstre siden, og fikk ikke sett all verden. (Jeg tror muligens du kan se vollgraven (3 av sidene) til Angkor Wat litt til høyre i bildet her ?)

Før avgang senket de for øvrig skjermene ned fra taket, og satte på den mest forvirrende sikkerhetsvideoen jeg noen gang har sett. Tror poenget var å vise frem vietnamesisk kultur, men de bommet totalt med innhold og budskap. Forskjellige dansegrupper med armer og bein i alle mulige vinkler. Men hvor oksygenmaskene kom ifra, og hvor nødutgangene er, det fikk ikke jeg med meg, i alle fall ikke fra den videoen. Litt uti flighten ble det servert et lett måltid, en slags rundtykke med kylling, og en litt syrlig gele. Helt ok vomfyll etter gourmetmåltidet på Burger King noen timer i forveien.

Under flyturen var skjermene i taket nedsenket og av alle ting så viste de filmer fra et akvarium, du vet sånn pausefiskgreier du kan ha som skjermsparer på laptopen din. Underholdningen vår iløpet av flighten var da å se fiskene forsvinne inn i ett hull, for så å gjette på hvilket hull de kom ut ifra etterpå. Og ikke minst, i scenen med anemonen så veddet vi på om Nemo kom eller ikke. (han kom)

Litt før landing tok kabinpersonalet oppstilling i midtgangen, og jeg tenkte at dette var litt av en tid å komme med safety demonstrasjonen på. Men så var det for å takke for at vi hadde valgt å reise med dem, og så bukket de fint til oss alle før de klargjorde kabinen for landing. Landet ca 2030, på RWY 11L, inn fra nordvest altså.

Parkerte ved siden av denne, en Bamboo A321, på bussgate. Veldig mørkt ute, men jeg skimtet en Qatar 787, et par 350’er og 787’ere fra Vietnam.

Måtte flire litt, for på alle småflightene her har jeg hatt sete A, ved vinduet, og GoPro montert i vinduet for å filme kjekke ting under landing. Men samtlige landinger har vært med terminalene og hoveddelen av flyplassene ut på høyre side…..Apropos høyre side;

Jeg leste engang at vi høyrehendte ofte har en tendens til å velge køer til høyre fremfor køer til venstre, for eksempel i immigrasjon, security osv. Og at det derfor alltid er lurt å velge køen til venstre om mulig. Med den kunnskapen i bakhodet steamet vi mot immigrasjonen etter landing, for å klare å havne i kø nr 2 fra HØYRE, hvordan er det mulig….. I tillegg så havnet vi i den køen med han ene som ikke gikk på akkordlønn men timelønn. For hver passasjer han prossesserte kjørte kollegaene på de andre sidene 2-3 passasjerer. Men ikke så galt at det ikke er godt for noe, for da vi endelig kom igjennom var i alle fall koffertene kommet på båndet. Yeey.

Plukket dem med oss og kom oss i bilen som hotellet hadde fisket for oss. Tok ut noe cash for å kunne ha litt lommepenger, men maskinen ga meg 4 stk 500 000 sedler, så det ble lite tips på sjåføren. Tok for øvrig en time inn til sentrum, og i det gamle kvarteret var det totalt galematias i gatene. Folk, biler, busser, sykler, mopeder osv osv overalt. Dette gjorde at vi ikke var fremme før over 22, og da hadde jo det aller meste stengt. Men fikk os noe bakervarer, litt øl, brus og vann og tuslet opp på rommet igjen. Bor på Flora Hotel og Spa, ganske sentralt beliggende. 34 grader ute kl 22, så AC på rommet skal få kjørt seg.

Ganske ok rom, 6 etasje rom 605. Med en finurlig løsning mellom seng og bad, hvor man fra sengen har panoramavindu til badet og dassen like innfor vinduet…. Velger å la bildene tale for seg selv.

Sovefløyen

Stue/oppholdsrom, med fake peis

Flott bad

Og «utsikten» inn til den som måtte sitte/stå og gjøre sitt fornødne.

Tok rett og slett tidlig kveld, for å kjøle ned rommet til sovetemperatur, og for å planlegge morgendagen litt. Vi har dagen til disp, så vi tenker finne Coffee Club og den crazy rundkjøringen der, markedet, og så train street gitt at den fremdeles er åpen for oss turister. Stay tuned.
Old 16-07-2023, 12:36   #48
staale
Born to run

staale's Avatar

Hanoi, old quarter på kryss og tvers

Søndag morgen opprant, og etter en ganske god natts søvn stod vi opp for å få oss litt frokost. Vi bor oppe i 6. etasje, så det ble heis ned til frokostsalen i første. Litt fordi vi var late, men også litt fordi at trappa var rimelig blokkert av diverse malingsspann og verktøy som sikkert brukes i forbindelse med noe oppussing. Helt grei frokost, litt varmeretter og velge i, egg i alle former og toast m div pålegg. Og kaffe og juice selvsagt.

Frokostsalen/restauranten

Som dere ser av bildet er det en ganske avlang restaurant, og det samme ser dere på bildet av hotellfasaden her

I følge Wikipedia er dette ett av mange såkalte «tube houses» her i Hanoi, og Vietnam. Et av de mange dynastiene, Nguyen, innførte skatt på fasaden mot veien visstnok, og det medførte jo da at man bygget smalt men dypt, noe man kan se overalt her. Syltynne bygninger som strekker seg i høyden. Noen frittstående, andre stablet inntil hverandre.

Et annet særpreg i det gamle kvarteret her er inndelingen i forskjellige håndverk. På Bali er vi vant med at de ulike landsbyene spesialiserer seg innen et eller annet håndtverk. Her er det mer pr gate, noe vi fikk se når vi var rundt med en sykkeltaxi litt tidligere. Tror forresten han smilte hele veien til banken etter turen. Han ba om 500’ dang, jeg prutet det ned til 300’ men endte opp med å betale 400’ fordi han var så tørst i varmen. Spørs om jeg ikke overbetalte litt der. Men shit la ga, han trenger de kronene mer enn meg tenker jeg. Tilbake til temaet jeg begynte på , med ulike håndtverk. Vi så gater med blomsterhandlere/dekorer, gater med bambusprodukter, gater med metall/messingprodukter, gater med pappesker (!) osv osv. Ganske artig.

Her noen generelle inntrykk fra sykkelturen

Men vi startet ikke der i dag, for etter frokost så skulle vi ned til train street og oppleve toget som kjører klint imellom husene der nede. Fant fort frem, til tross for et salig kaos av folk og fe, og fant oss en koselig plass å slå oss ned langs toglinjen. Og vi var heldige, for 10 min etterpå kom toget. Og det var liksom ikke Thomastoget heller, men et skikkelig diesellokomotiv med drøssevis av vogner som snirklet seg forbi.

Etterpå var planen å finne veien ned til den berømte og kaotiske rundkjøringen nede ved Coffee Club og innsjøen. Men da gikk sikringen til Corneliussen…. Uten nett på mobilen, og uten tålmodighet ble det rett og slett for mye da jeg ikke klarte å orientere meg om hvor vi var og hvor vi skulle, og det toppet seg da en lokal sykkeltaxisjåfør var så innpåsliten som jeg aldri har opplevd før. Han var så intens og tok ikke nei for et svar, fulgte etter oss og maste videre, til og med da vi gikk inn på fortauet. Snap, som Rosa Lynn sang i Eurovision….. Men da jeg fikk kjøpt meg en pakke med mobildata og skrudd på GPS’n ordnet alt seg og vi fant frem der vi skulle. Og oppdaget jo at strøket vi ruslet i var dritkoselig, og mye roligere enn der vi nettop kom ifra. Så pulsen ned og humøret opp på rekordtid. Fant frem til der vi skulle, og måtte le litt. For i stedet for en hysterisk kaotisk rundkjøring kom vi til et helt avstengt område der det ikka var trafikk i det hele tatt. Prøvde spørre oss frem om hvorfor det var stengt, uten hell. Men mulig det er pga helg, og veldig mye folk i sentrum ? Sånn så det i alle fall ut i dag

Ikke helt det kaoset vi hadde sett for oss å bivåne altså. Men ingenting å gjøre med det, og sånne ting er ikke noe å fyre seg opp over, shit happens tenker jeg. Tok oss i stedet en rusletur langs Hanois versjon av Breiavannet i Stavanger, og ut på øya med tempelet midt i. Koselig sted, det skal sies.

Vi ba sykkeltaxisjåføren sette oss av i et område med mye restauranter som vi hadde passert, og som sagt så gjort. Vi fant oss en mellomting mellom ren street food og restaurant, og satte oss ned for en lunsj der. Og så litt videre til fots til vi fant en koselig plass til, og der hadde vi oss litt kaffe før vi ruslet tilbake mot hotellet, med nye inntrykk på veien.

Kom også over Bach Ma tempelet på veien, det eldste tempelet i Hanoi. Dette er et buddhistisk tempel fra det 9 århundre. Det ble bygd til ære for Bach Ma (Hvite Hest) som etter sigende hjalp keiser Ly Tai To til å finne et egnet sted til å bygge citadellet sitt. Man kommer inn en portal og så inn noen flotte tredører og kommer inn i et rom fylt med nydelige utskjøringer og figurer fra gammel vietnamesisk historie. Dette er litt av sjarmen med å bare tusle gatelangs, kikke til høyre og venstre, man oppdager slike små perler som krydrer opplevelsene hele tiden.

I kveld tenker vi ta for oss nattmarkedet, og kanskje se litt på utelivet oppe i strøket ved markedet og gågatene. Opp tidlig i morgen, for heldagstur til Ha Long Bay.
Old 16-07-2023, 14:45   #49
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Takk for en flott rapport! Det er et flymuseum i Hanoi som kan være verdt en titt, og jeg tror også Military history museum har noen godbiter.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2023, 14:50   #50
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Sommerferien 2023, Laos, Kambodsja og Vietnam

Det var vel omtrent slik du hadde forventet at det skulle se ut i rundkjøringen Bildet er fra når vi var der i juni 2013.
Old 16-07-2023, 15:00   #51
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Sommerferien 2023, Laos, Kambodsja og Vietnam

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Takk for en flott rapport! Det er et flymuseum i Hanoi som kan være verdt en titt, og jeg tror også Military history museum har noen godbiter.

Yep Fra Vietnam Military History Museum. Ikke meningen å kuppe tråden din staale, skal gi meg nå…

Last edited by TriStar; 16-07-2023 at 15:03.
Old 16-07-2023, 16:23   #52
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Herlig!! Har vært i Hanoi noen ganger, elsker byen, særlig gamle-byen og alle smågatene.

Hertiage House (i sentrum. der du ser hvordan de gamle smale husene ble brukt) samt "folkemuseet" var også verdt et besøk (taxi-avstand fra sentrum).

Old 16-07-2023, 17:07   #53
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Skulle gjerne tatt for oss flymuseet, men morgendagen blir i HLB, og dagen etter flyr vi hjemover :-(
Old 16-07-2023, 17:08   #54
staale
Born to run

staale's Avatar

Etter å ha slappet av en stund på hotellet bar det ut på byen. Først for en halvtimes massasje for slitne ben, og så på jakt etter middag. Og vi siktet oss inn på en av de restaurantene vi hadde sett tidligere på dagen. Godt valg, nesten fullt da vi kom, veldig god mat, overkommelige priser og herlig uformelt. Og tendenser til kø utenfor. Kan varmt anbefales. Wenche kjørte en kyllingrett med ris, jeg Pho med biff. (lokal nudelsuppe med kjøtt) Kostet 205’, men mens jeg talte opp pengene var «200 is ok Sir» prisen i kveld.

Etter at vi hadde spist ruslet vi tilbake mot kveldsmarkedet, og vi kvapp da noen la en hånd på skulderen var og utbrøt « Booh!» Hvem andre enn paret fra Stavanger som vi tidligere møtte i Nong Kiaw, Laos hadde sett oss og kom og hilste på. Greit nok, vi er i Asia, men litt av en tilfeldighet likevel. Utvekslet noen ord og god tur videre hilsener, og så tok vi for oss markedet. Målet var t-skjorter til meg og magnet til kjøleskapet. Begge deler oppnådd. Og i tillegg smakte vi noen tørrisfrosne greier som var litt artige å spise, røyken stod ut av munn og nese, til alles fornøyelse. Bare synd at vi muligens er litt frostskadde etterpå.

Restauranten og maten min

Og et fra markedet, ene delen mer som en lokalt marked, andre mer for turister virket det som

Stakk etterpå bort i Ta Hien Street, Hanoi’s svar på Siem Reap’s Pub Street, og Tom’s Bar der vi hadde oss litt å drikke. Utrolig artig strøk, masse barer og små spisesteder, noen klubber, god stemning og sykt mye folk. Her skal vi garantert tilbake i morgen.

Tilbake på hotellet i 22-tiden, utørste, varme og svette.

Last edited by staale; 16-07-2023 at 17:13.
Old 16-07-2023, 19:48   #55
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Takk for rapport, ser med glede frem til nye oppdateringer her!

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Men da jeg fikk kjøpt meg en pakke med mobildata og skrudd på GPS’n ordnet alt seg og vi fant frem der vi skulle.
Dagens tips, man kan laste ned store seksjoner av Google Maps slik at det er tilgjengelig offline, og GPS krever ikke mobildata, slik at man enkelt kan navigere uten lokale simkort eller Wi-Fi

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2023, 16:56   #56
staale
Born to run

staale's Avatar

A long day in Ha Long Bay

Oh, the poetry, the poetry

I dag bråvåknet vi av telefonen på rommet som ringte en god halvtime før vekkerklokkene våre. Det var resepsjonen som kunne fortelle at guiden for dagen ville hente oss 0745, og ikke 0845. Vi spant opp, fikk i oss frokost, og så var vi klare. Guiden kom som avtalt, og vi ble skysset inn i bussen, en skikkelig classy buss faktisk

Problemet var bare at det så ut til kun å være oss som hadde fått beskjed om den tidlige avgangen, for ingen andre var klare til å bli plukket opp, så vi to satt alene i bussen i 30 min før neste gruppe ble plukket opp, og det tok godt over en time å få samlet inn alle som skulle være med. Ene dama stakkars ble røsket ut av frokostsalen, så hun kom inn på bussen med frokosttallerkenen i hånden og måtte ta frokosten på bussen. En norsk familie ble hentet på rommet for å komme seg med bussen.

Årsaken til at vi måtte så tidlig avgårde var at de ventet en «big storm». Og denne stormen fikk vi høre om hele dagen. Blant annet ble flyplasstransferen vår i morgen fremskyndet med 30 min pga «big storm» Enn så lenge har vi ikke sett noe til noe storm, men ser at det er meldt en del regn i morgen. Satser på at rullebanene her tar unna vannet, for vi har ikke gjennomgående billett herfra og hjem, men 1 billett til BKK og så 1 derfra og hjem.

Kom oss ut til Ha Long Bay, og om bord i båten. Ikke så mye å fortelle om selve turen egentlig, man møtes i en ferjeterminal, får utdelt billetter og boarder båten. Så er det en lett lunsj mens vi tøffer utover fjorden sammen med et lass andre båter. Selve opplevelsen er uten tvil naturen, og den er virkelig vakker. Ligner litt på Laos, bare at dette er i vannet og ikke på land. Vi kunne være med på tre aktiviteter, en hike til en hule, en rotur i en annen hule og til slutt bading på en strand. Vi skippet 1 og 3, og nøyde oss med en rotur der vi blant annet møtte noen kjekke aper som apet seg til.

Bilder her fra terminalen, båten og selve turen.

Og så litt fra selve turen, gamblet på å sende opp dronen også

Smått kaotisk enkelte plasser, og de bare presser seg frem for å komme inn til land.

På veien inn passerte vi klippen som er avbildet på 200 000 seddelen her, men siden vi glemte å ta bilde så får dere bilde av seddelen heller:

Vi kom oss til land, gikk av båten og satte kursen tilbake mot Hanoi. Tok en del lengre tid hjem, så vi var vel ikke tilbake før rundt kl 2000 (Båten var inne kl 16) Kjapt innom hotellet for å legge fra oss litt greier og sette andre greier på lading, så ut for å spise. Da vi var i den partygata i går så vi at ene enden hadde masse sånne minifortausrestauranter, så vi satte oss ved en av dem for å spise middag. Skulle jo leste menyen bedre, for maten kom uten ris, de hadde ikke Cola u sukker, og prisen var spinnvill. 200 000 for en liten tallerken med mat. I går betalte vi 200 000 for hele middagen , inkl drikke på en restaurant, til sammenligning. Boom, det var den turistfellen. Smiler på bildet, men det var før mat og regning kom.

Tilbake til hotellet for en dusj og for å pakke. I morgen går turen til BKK, der vi har 12 timer layover, så planen er å lagre bagasjen på flyplassen og dra inn til byen en del timer.

Last edited by staale; 17-07-2023 at 16:59.
Old 18-07-2023, 11:18   #57
staale
Born to run

staale's Avatar

Kort oppdatering.

Våknet 0745 og så mail fra Vietnam Airlines. Grunnet stormen er flyplassen stengt fra 1100 til 2200 og ny avgang for oss er satt til 2050. Bør rekke connection i BKK gitt at det ikke er mer forsinkelser enn som så. Bare spent på hvor kaotisk det vil være når vi kommer til flyplassen i 1715-tiden. Vil ha masse ekstra tid i tilfelle kaos i innsjekk og security og immigrasjon.

Skal egentlig lande 2250 i BKK og fly videre med Etihad 0225.

Stay tuned.

Ps, slo ihjel ventetiden inne i sentrum med å vandre gatelangs, samt se rundkjøringen ved Coffee Club med litt mer trafikk iallefall
Old 18-07-2023, 14:23   #58
staale
Born to run

staale's Avatar

For å være helt ærlig så merket ikke vi noe til denne berømte stormen, pittelitt yr i lufta, og ingen vind i sentrum. Vi ruslet på kryss og tvers i det gamle kvarteret, tok oss litt å drikke og spiste lunsj før det var tilbake til hotellet for å vente på flyplasstransport. Svingte innom den tidligere nevnte rundkjøringen, og i et eller annet smug kom vi over disse fjærkrærne, med en rose stappe tnedi skrotten. Har aldri sett det før… Ølhøne ja, men ikke dette

Ble hentet som avtalt, men sjåføren var 10 minutter forsinket, igjen pga stormen. Det var regnet så førte at de ikke kunne kjøre så fort........ Og igjen merket ikke vi noe til noe storm, på vei mot flyplassen regent det såpass lite at han kjørte intervall på viskerne. Kom frem til flyplassen, der var relativt lite folk, og lite køer.

Fyren i innsjekk var helt aldeles fantastisk og sjekket bagasjen vår igjennom helt til Stavanger, til tross for separate billetter og allianser. Konge, og da sparer vi maset i BKK med å hente ut, og å sjekke inn bagasjen på ny. Men igjen valgte vi aldeles feil kø i immigrasjonen, hun i vår luke behandlet 1 reisende på den tiden de andre kjørte 2-3 igjennom. Og ja, vi gikk til køene mot venstre.

Kom oss igjennom, og sjekket inn i NIA lounge, 35 USD per pers, men det syntes vi det var verdt. God temp, bra mat og drikke, og nesten helt folketomt nå. Utsikt til tarmac og rullebaner, og det var godt å se at flyene hadde begynt å gå. Skulle egentlig ha vært stengt til kl 2000, men allerede nå var det fly i lufta. Vi satt like ved en lekker sak fra Eva Air. Forsynte oss med øl, vin og mat, og fikk skriblet litt på reisebrevet. Ble litt satt ut da den ene vertinnen her spurte om jeg kunne kjøpe noe vin for henne i TaxFree, noe jeg høflig avslo. Så også sovebokser for første gang, litt lengre tid her så hadde jeg testet dem.

Her litt bilder

Eva Air 777-300ER

Bortover mot gatene 31 og videre

Foreløpig lover det godt, men tør ikke tro på at vi rekker flighten i BKK før pushback av VN615 til Bangkok.

Last edited by staale; 18-07-2023 at 14:25.
Old 18-07-2023, 21:55   #59
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Fy flate så bra rapport men haugevis av deilige bilder. Jeg har i senere år ikke lest så mange rapporter, kanskje da jeg selv reiser litt for mye (6-7 turer til Asia pr år), men her ble jeg umiddelbart fenget ved første øyekast og har trålt meg gjennom hele rapporten siste timen
Skal selv fly samme rute og selskaper fra SVG til BKK i november, så dette var jo en deilig forsmak.
Takker så langt for turen og ser fram til neste avsnitt
Old 19-07-2023, 04:30   #60
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ruby View Post
Fy flate så bra rapport men haugevis av deilige bilder. Jeg har i senere år ikke lest så mange rapporter, kanskje da jeg selv reiser litt for mye (6-7 turer til Asia pr år), men her ble jeg umiddelbart fenget ved første øyekast og har trålt meg gjennom hele rapporten siste timen
Skal selv fly samme rute og selskaper fra SVG til BKK i november, så dette var jo en deilig forsmak.
Takker så langt for turen og ser fram til neste avsnitt

Takker for fin kommentar

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules