|
06-07-2024, 00:09 | #21 | |
ScanFlyer Rusty
|
Re: Amerika - Sommer 2024 Live
Quote:
Er man litt merkelig skrudd sammen når man synes dette er litt artig (til og med reisefølget)? |
|
06-07-2024, 00:50 | #22 | |
Flyklapper
|
Quote:
Ferie er ferie ... Synd med Mary Macs, men fried chicken finner dere overalt. Ikke undervurder fastfood langs landeveien heller .. f.eks Bojangles er utmerket. Styr unna KFC og Popeyes. Bojangles har den beste 'sweet tea' også. |
|
06-07-2024, 01:06 | #23 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
Nå skal 17 tonn fuel ombord også bærer det videre.. |
|
06-07-2024, 01:23 | #24 |
ScanFlyer Ununoctium
|
Nå er det bare å droppe Atlanta og heller komme dere til Outer Banks.
Ser frem til fortsettelsen
06-07-2024, 06:05 | #25 |
ScanFlyer Inventory
|
Digger livsnytere:-)
|
06-07-2024, 08:05 | #26 |
ScanFlyer Rusty
|
Oj.. det ble turen sin det.. Vi landet omsider 2100 før det ble tre og en halv time i passkontrollen med totalt kaos da plutselig kon endelig alle flyene på en gang.. Helt natta-kaos faktisk og vi tenkte vi skulle være de høflige som fulgte anvisninger osv. Vi var først ute av flyet og våre fem kofferter var de siste fem som lå igjen på båndet.. Kom inn på Westin klokken 0130 så det ble fint lite fritert kylling.
Men.. ungene har vært i strålende humør disse 24 timene og det blir jo mye latter. Får se hva vi orker i morgen.. Kanskje vaffel-frokost, Cola-museet og så komme deg "hjem" til huset. Blir jo en natt her om 23 dager også. |
06-07-2024, 08:14 | #27 |
ScanFlyer Inventory
|
Fikk crewet disp til å fly litt ekstra? Det må jo ha blitt en veldig lang dag på kabin og cockpit også.
|
06-07-2024, 12:31 | #28 |
ScanFlyer Molded
|
Ja, det kan man si. Dette ble mye mere spennende en jeg trodde det skulle bli.
Men veldig bra at dere kom dere til ATL til slutt. (Hadde vært utrolig moro å være med på dette flyet, misunner dere litt). |
06-07-2024, 12:58 | #29 |
ScanFlyer Crusty
|
Konge! Ser frem til fortsettelsen
|
07-07-2024, 17:12 | #30 |
ScanFlyer Rusty
|
Sixt leverte moderat og vi fikk oppgradert til en speller ny X7 fra X5. Rett og slett en fantastisk bil å brenne av et par hundre mil med. Masse utstyr og full-utstyrt. Turen ned fra Atlanta var snaue 80 mil og jeg dro på med en "Georgia super speeder rocket" etter en litt brutal pull-over av en ganske sur sheriff.
Vi stoppet på en utrolig sjappe i Georgia som het Fish n Pigs som var ultra-Sørstat med nydelig snow crab og herlig klientell. Fortsetning følger. |
07-07-2024, 18:03 | #31 |
Flyklapper
|
Et godt valg. Men dere skulle tatt fried catfish isteden.
Spiste lunch der en gang jeg hadde vært på Warner Robins for ATA. Da var den splitter ny. Forøvrig et bra flymuseum på WRB hvis dere ikke har passert ennå. |
08-07-2024, 10:52 | #32 |
Jet-setter :)
|
Takk for en herlig rapport Sud!!
Skal selv kjøre via Atlanta ned til Florida om 2 uker, så tar med meg Fish and Pigs-tipset! Vi skal da overnatte på Margaritaville resort i en cottage der! Gamle mennesker rundt 50+ gjør nemlig slikt.... Fin detalj med det norske flagget i bakruta på leiebilen.. hehehe. Gooo tur! Kim |
05-08-2024, 10:43 | #33 |
ScanFlyer Rusty
|
Håper vi får noe omtale av returen da du i en eller annen god morgen tråd her ikke var helt happy med måltidet ombord og du sa det skulle omtales her eller noe sånn.
|
05-08-2024, 14:42 | #34 |
ScanFlyer Rusty
|
Hei Hypern.. Sorry - ventet på en stille stund hvor det var utenfor "arbeidstid" eller promille - men det har det vært lite av. Skal prøve i kveld.
|
05-08-2024, 18:35 | #35 |
ScanFlyer Rusty
|
Jepp, da var man litt på plass. Turen fikk jo ganske radige oppdateringer på God Morgen tråden, men det ble tre og en halv uforglemmelig uke. Vi er ikke så glade i å farte alt for mye rundt, men start og stopp overnatting i Atlanta og en by-ferie til Miami og Fort Lauderdale var virkelig deilig og faktisk så ble alle oppholdene mer eller mindre finansiert av bonusnetter med Hotels.com. Nå har vi også endelig lært at de gir fullstendig beng i at vi tar med tre unger på et firemannsrom. Og husk, disse rommene dukker ikke opp på noen bookingsider (ei heller hotellenes egne) hvis du legger in 2 voksne og tre barn. Det er da ofte rom på 40+ kvadrat og går utmerket for korte opphold. (Off the record så er det faktisk litt koselig)
Westin Peachtree Plaza Atlanta - Var verdens høyeste hotell i sin tid. Genial beliggenhet men ganske slitent. Vi var de eneste ikke afroamerikanske som var der (inkludert alle som jobbet der) og alle var sabla hyggelige, dog veldig hip hop-kule.. veldig. Her var det ikke Hotels.com VIP/Gold status - men vi fikk så sen utsjekk vi ville, de insisterte på at vi skulle ha frokost og lot barna forsyne seg av hva de ville av snacks og brus og en full bærepose med vannflasker. Vi droppet frokosten for Waffel House Turen sørover ble på herlige Beachcomber Resort Pompano som er et lite paradis.. Helt utrolig med tiki-restaurant på stranden osv. dette har blitt et sted vi drar ofte innom for frokost, men nå da overnatting. Disse har Gold VIP, men følger det dårlig opp og vi måtte krangle oss til utsjekk 12.00, men fikk virkelig fett rom ut mot havet og bonger på drinker i baren. Intercontinental Atlanta var et svært deilig hotell hvor det ikke er noe VIP, men vi ble tildelt hotell i øverste etasjen og fikk utsjekk 15/1600 uten å spørre en gang.. Nydelig sted. Så Hotels.com Gold gir sjeldent noen fine fordeler spør du meg.. Smile under innsjekken trumfer alltid "statusen" Last edited by SudCaravelle; 06-08-2024 at 07:44. |
05-08-2024, 18:52 | #36 |
ScanFlyer Rusty
|
Det ble 4150 kilometer bak rattet (Fru Sud/CFO er sleip og nekter aditional driver som fort hadde blitt 2-3.000 kroner mer selv med Platinum hos Sixt) Så da måtte far holde seg til 2,max 3 Miller og hun kunne boltre seg i bloody marys og margaritas.
2024 BMW X7.. Herregud for en bil til langkjøring.. Den er ikke i nærheten så tøff som en Suburban eller Escalade, men den passive og aktive sikkerheten er helt rå, og vi sparte sikkert 3000 kroner på fuel. Helt nydelig bil og svært velutstyrt til å være leiebil. Kjøling i seter, panorama-tak som kan åpnes, soft close osv. Eneste den virkelig mangler (som ble nevnt i en annen tråd) er aktiv cruise control - og for en bil som dette, massasje i setene). Denne børsa koster 2.000.000 i Norge og overgår ex-Rangen til FruSud (som koster det samme, men hadde også dette savnede utstyret) på alle områder annet enn selve bling-faktoren. Det ligger faktisk en virkelig fin en på Finn nå, men da 5.0 hvor det er en ganske sint V8 med på kjøpet som vræler ut 560 hester som muligens skal kikkes på (Den er merkelig nok i rare Norge billigere an brukte flere diesel utgaver) Kjøreturen nordover ble magisk med en fantastisk middag i den lille byen Valdosta (som er vel midt i en Hurricane kategori 1 akkurat nå) hvor vi hadde vel den beste middagen vi hadde på turen (Austin Cattle Company). Når vi svingte inn der åpnet himmelen seg totalt og umiddelbart så ble det over en halv meter vann på halve parkeringen og alle telefonene skrek på grunn av "severe weather warning" Litt rar følelse å ha 40 mil igjen og de andre gjestene sa at nå er det ikke noe vits å kjøre mer i dag. Vi kjørte - og da første to timene med viskerene på maks, varselblinkere og ansiktet opp i frontruten. For en helvetes tur, men for et herlig minne. Bilen ble levert skadefri og det kom ei bitta lita tåre i flere øyekroker nå vi rev av de to Norges-flaggene. |
08-08-2024, 09:28 | #37 |
ScanFlyer Rusty
|
Så var det å komme seg hjem til strieskjorta igjen.. Det tikket inn upgrade sucsess i det himmelen åpnet seg i Valdosta og onde rykter sier at det bla valgt seter i appen mens man kjørte gjennom et område myndighetene mente at det var for stygt vær til å ferdes i. Prøvde å gjøre dette i skjul, men arving #1 skimtet setekonfigurasjon 1+2+1 og lo hånlig når jeg sa at upgrade var avvist.
Vi skulle innom Mary Mac Tea Room for en sen lunsj før flyturen, men der var det 50 minutter ventetid på bord og de tok ikke bookinger. Da satt det fem skuffede mennesker i bilen i en eim av fritert kylling. Sjappa virket meget populær og det var en enrom parkeringsplass som tilhørte restauranten med massiv security og en 140 kilos kar som mente at vi kanskje kunne stå der med 150 kilo fristende bagasje. Nok om det, da bestemte vi oss for å dra mot ATL og få fylt opp sleden med litt deilig 98 oktan. Rånet gjennom noen kule områder med soltak og vinduer åpne med norsk rap (hvis det kan kalles rap) på full guffe. Tenk så herlig dumt det så ut…. Litt skremt av fysisk stengt insjekk 4 minutter etter at vi ankom LAX i påsken tenke vi at vi hadde ganske god tid, men å levere leiebil på ATL er rimelig kjipt. Men det er hvis du flyr domestic – hvis du skal fly internasjonalt så er det faktisk skikkelig pyton. Vi fikk levert bilen, og seremonien med å ta av de norske flaggene mangler bare en revelje fra å være en historisk begivenhet. Du må først gå (selvfølgelig) med 9 dollars traller til dette toget som går til domestic, levere fra deg 9 dollars trallene og stå leeeenge i kø for en trang shuttle buss (hvor mange sniker)(PS og det var ikke de berømte slemme mennene i dress). Vi fikk svært god hjelp av sjåføren med de 6 ganske så gode koffertene så arving #3 var ganske bestemt på at denne karen skulle få de dollarene vi hadde igjen i cash. Alt dette tok 1 time (og da med full fokus). Jeg trodde vi hadde gjort noe galt – men så sa en annen passasjer på bussen på dansk «Skal dere med SAS?» Hvor han forklarte at du må sette av en time til dette. Han hadde kone fra ATL og leverte alltid familien på terminalen før han leverte bilen. Det positive er at bussen stopper 10 meter fra SAS sjekk inn. Her var det en stor hyggelig gjeng i blå SAS uniformer og en hel haug passasjerer som var fint lite opptatt av riktig kø osv. Det var ingen lounge tilgjengelig på ATL før 1 september (Synes faktisk de kunne da hatt noen komplimentere vouchere eller lignende), så vi havnet på en ganske trist food court med mange non brand restauranter fra de fleste kategoriene. Familien gikk for noe ekkel mexe-mat mens jeg furtet og fastet. |
08-08-2024, 10:15 | #38 |
ScanFlyer Rusty
|
I dag var det Tore Viking som var satt opp på flighten og boardingen gikk som det skal med skandinavere.. Her er det bare å storme gaten, enten fordi du ikke skjønner at det er proirity boarding, eller at du har gullkort og SKAL først inn (Selv om sikkert halve flyet er gull eller mer). Rent egoistisk så synes jeg jo også selvfølgelig at business burde boarde før statuskunder de gangene jeg sitter der selv.. På OSL så gjør det jo det noen ganger. Nå har vi fast rutine ved setevalg hvor junior, herr og fru Sud tar vindu (Junior har forstått at partall er bra) aå i dette tilfelle rad 4-5-6 for oss og jentene på de to midsetene i rad 5 da de kniser og koser seg. (CPH-BKK i julen er også nå sikret i denne T formasjonen.)
Var litt vill og gærn denne gangen og reiste for første gang i joggesko..(!). Synes det ikke passer seg på fly, men så lenge jeg ikke blir dement så ungår jeg i alle fall shorts. Sorry – men når jeg ser u-dusjede sitte å gni de hårete lårene sine ned i disse setene i timevis så blir jeg uggen. Høydepunktet for meg er som vanlig denne champisen før takeoff og bloody maryen umiddelbart etter avgang. Helt greit crew med en meget innesluttet pursher fra Danmark og en skikkelig hyggelig vert fra Sverige som fløt frem og tilbake så man skulle tro han jobbet for et selskap fra Midøsten/Østen. Men så må vi syte da… Vinene er like elendige som vanlig (hvorfor ikke bruke en hundrelapp mer på flaskene og heller øke de grisedyre billettene med de 30-40 kronene gjennomsnitts-passasjeren ville drukket mer? Eller at man kunne kjøpe seg opp på en vinpakke? Kjip skrukork-vin på 40-50.000 kroners billetter er unødvendig. Maten.. Tenk, her kan du på business class over Atlanteren velge mellom to (2) hovedretter (pluss en vegetar – men det mener jeg er spesialmat). Det er jo helt hinsides… Husker SQ hadde på en deilig tur fra SIN-LHR før vi fikk alle ungene hvor det var fem (5!) retter å velge mellom på monkey.. Og alt var spennende og godt. Maten var helt kjønnsløs og jeg var den eneste som spiste opp da jeg var grisesulten etter furtingen på food courten. Frokosten er jo også skikkelig trist og som vanlig kald. Fru Sud himlet med øynene og la seg til å sove, og det gjorde hun til hun ble omtrent ristet opp før hjulene gikk ut. Igjen – well spent money når ingen spiser, far tar noen pjoltere og barna selvf ikke drikker (som jeg vet om). Hvis det åpner seg for changes på Thailand turen til julen så kommer jeg til å avbestille og booke i apekatt i stedenfor. Svært ambivalente følelser å sjekke inn i Skandinavia igjen på CPH, men ganske deilig når været er fint og man har ganske sans for reisefølget sitt. Loungen på CPH var ren og hyggelig og rakk en time der får det ble ei 320 hjem. Rart hvor glad man blir når de roper opp at slusen foran er ødelagt så man må gå inn trappen bak.. Får den gode gamle Scanair-følelsen. Junior sa til flyvertinnen «Oj så fint, har dere toalett bak her også». Flyet var satppfult så vårt blokkerte sete ble besatt av en flyvertinne som hadde jobbet på ATL flighten så da ble det masse koseprat. Bagasjen om først(!?!) på båndet og alle seks kolli var der… Herlig. Oslo Taxi var forhåndsbooket og en deilig sliten maxi ventet på oss – da var det virkelig over. Så… Amerika… Fremdeles verdt det.. Tre ganger så dyrt som for noen år tilbake – men fremdeles kvalitet for pengene på samme nivå som Europa. På en OK restaurant koster jo halvliteren 7 dollar og forretten 14, så man kan komme seg greit unna. Dele hovdretter osv dom man har vært for forfengelig til å gjøre før hjelper jo også på budsjettet. Det er små-shoppingen på Target osv som har blitt møkk-dyrt og tjenester som å leie båt og slik. Men det viktigste er at man endte vel opp med ca 200.000 eurobonuspoeng for turen og da mener jeg jo man er i pluss (no pun intended) Takk for turen. |
08-08-2024, 12:07 | #39 |
Upgrade me....
|
Digger den åpenbart partysvenske piloten! Fet sveis!
|
08-08-2024, 13:23 | #40 |
ScanFlyer Rusty
|
Fin rapport dette. Det virker som SAS boer skjerpe maten litt. Vi faar haape dollarkursen blir bedre snart, men det tar nok en stund.
|
|