Flyprat

Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2023, 11:59   #1
Suna
Newcomer

Default Enda en "hjelp til radioscanner" tråd

Jeg er så heldig at jeg bor ganske nærme en flyplass med relativt mye trafikk. Jeg bruker liveatc mye til å lytte rundt i landet, men flyplassen min er ikke tilgjengelig.
Jeg har da lyst til å kjøpe inn scanner og sette det opp både så jeg får hørt flyplassen og så jeg kan feede det til liveatc.
Jeg tenker en basestasjon og ikke en håndholdt scanner. De fleste tidligere trådene jeg har sett gir bare tips om håndholdte. Hva er det man egentlig får tak i Norge? Hvilke nettbutikker gjelder, og hva er "nok for penga" når det kommer til basestasjon flybånd?
Det er ca. 2km i luftlinje til tårnet, men flyplassen er noen høydemeter over huset. Noen gode tips på antenner og montering? Jeg leier så jo mindre jeg kan skru til veggen eller tigge om å feste på taket jo bedre. Finnes det noen lange antenner man bare kan stikke ut av vinduet?

Setter pris på hjelpa
Suna is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2023, 20:11   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Enda en "hjelp til radioscanner" tråd

Quote:
Originally Posted by Suna View Post
Jeg har da lyst til å kjøpe inn scanner og sette det opp både så jeg får hørt flyplassen og så jeg kan feede det til liveatc.

Det er lov til å lytte på frekvenser, men er usikker på lovligheten av å evt livestreame dette dersom det er i/fra Norge. Jeg er ingen jurist, men om jeg vurderte det ville jeg sjekket det juridiske så jeg ikke havnet i noe knipe med å bli (redaktør)ansvarlig for å videreformidle informasjon eller bryter noe opphavsrett på en eller annen måte.

Personlig synes jeg det er interessant å høre på ATC, men på den annen side så er jeg redd for at de som er på frekvensene kan bli hindret i sitt arbeid med hva de vil/kan si eks. i nødsituasjoner, dersom man pumper det ut på internet. Det er sjelden (aldri?) man hører opptak fra norsk ATC i pressen, og det er et godt signal.

Last edited by Discus; 27-07-2023 at 20:19.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2023, 16:52   #3
Suna
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er lov til å lytte på frekvenser, men er usikker på lovligheten av å evt livestreame dette dersom det er i/fra Norge. Jeg er ingen jurist, men om jeg vurderte det ville jeg sjekket det juridiske så jeg ikke havnet i noe knipe med å bli (redaktør)ansvarlig for å videreformidle informasjon eller bryter noe opphavsrett på en eller annen måte.

Personlig synes jeg det er interessant å høre på ATC, men på den annen side så er jeg redd for at de som er på frekvensene kan bli hindret i sitt arbeid med hva de vil/kan si eks. i nødsituasjoner, dersom man pumper det ut på internet. Det er sjelden (aldri?) man hører opptak fra norsk ATC i pressen, og det er et godt signal.

Alle disse flyplassene er tilgjengelige: https://m.liveatc.net/feeds/?co=Norway

Om det er lovlig eller ikke er jeg ikke sikker på, men mange av disse feedene har vært aktive og vedlikeholdt i årevis. Om det hadde vært noe ugreit med det så regner jeg med at det allerede hadde blitt gjort noe med. Kan hende at det er litt for smalt og nisje til at noen har lagt merke til det, men da får de etiske problemstillingene være opp til meg.
ATC vet vel at de kommuniserer over radio og at dette kan fanges opp og lyttes til alle med en antenne. Om det skal sies noe som ikke er ment for alle som lytter til kanalen, være det entusiaster eller andre piloter, så har de andre kanaler for å kommunisere.

Jeg har alltid vært for muligheten til "vanlige folk" å lytte til alt som foregår over samband. Være det politi, redning eller fly. Det er viktig arkiveringsarbeid og det er fint med noen som følger med. Det har vært flere saker både i Norge og det store Utland hvor radioentusiaster og amatører får med seg det ene eller det andre og er i stand til å rapportere det videre og forbrytelser/kriser har vært unngått.

Jeg har ikke vært borti norsk ATC i pressen, men det er vel nok fordi at det de sier og holder på med er ganske uinterressant for allmen interesse. I USA derimot er det mange youtube-kanaler og podcaster som dedikerer seg til å kategorisere og kommentere ATC snutter. De har vel kanskje en annen standard om hva de mener er greit å sende over radio? Ikke veit jeg, men underholdene er det hvertfall!
Old 28-07-2023, 20:21   #4
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Det ligger (lå i hvert fall) masse med Isak-prat på YouTube, både Fornebu og Gardermoen. Artig!
For ikke å snakke om flygelederen på JFK som irettesetter en Virgin 747 for å ha fløyet over huset til svigermoren hans…
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2023, 21:50   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty

Kan ikke forestille meg at det er ulovlig, har ligget stream av ENTC i mange år fra en streit type som har vært lærer og nå jobber for staten. Han gjør neppe noe ulovlig.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2023, 21:56   #6
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Quote:
Jeg er så heldig at jeg bor ganske nærme en flyplass med relativt mye trafikk. Jeg bruker liveatc mye til å lytte rundt i landet, men flyplassen min er ikke tilgjengelig.

Jeg tenker en basestasjon og ikke en håndholdt scanner. De fleste tidligere trådene jeg har sett gir bare tips om håndholdte. Hva er det man egentlig får tak i Norge? Hvilke nettbutikker gjelder, og hva er "nok for penga" når det kommer til basestasjon flybånd?

Det er ca. 2km i luftlinje til tårnet, men flyplassen er noen høydemeter over huset. Noen gode tips på antenner og montering? Jeg leier så jo mindre jeg kan skru til veggen eller tigge om å feste på taket jo bedre. Finnes det noen lange antenner man bare kan stikke ut av vinduet?

Setter pris på hjelpa
En kompis har en Uniden 125 som han kobler til en utendørs antenne, noe som funker veldig godt over 100km unna. Et alternativ er å bruke en usb-dongel om du vil bruke en datamaskin å lytte på. Pri 1 er å få satt opp en skikkelig utendørs antenne for å få skikkelig mottak. Jeg bor ikke langt unna flyplassen i Glasgow, men jeg får ikke skikkelig mottak innendørs med en antenne montert på toppen av scanneren. Send meg gjerne en melding.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

Last edited by RJon; 28-07-2023 at 21:59.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2023, 20:38   #7
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

Hvis du ikke allerede har funnet det du leter etter er denne scanneren et alternativ som burdet være godt nok til ditt bruk, og den er jo ganske billig http://camtech.no/default.php?cPath=...11kljuik3n9u21

Når det gjelder antenne må du bare prøve deg frem om den som følger med scanneren er god nok (og også prøve forskjellige plasseringer av scanneren innendørs) men det er ingen tvil om at utendørsantenne er det aller beste. Da kan denne være et alternativ https://norworld.no/nettbutikk/344-r...nne-60-525mhz/

Ellers finnes det jo mindre antenner du evt bare kan stikke ut vinduet med ved hjelp av en antennekabel.

Det er jo en del flyplasser i Norge som er dekket nå men det må gjerne bli flere fra både små og store flyplasser så håper du får streamen din opp å gå
THS is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2023, 23:00   #8
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Det er ca. 2km i luftlinje til tårnet, men flyplassen er noen høydemeter over huset.
VHF er "line-of-sight", så hvis du er litt kronglete plassert og "under flyplasshøyden" så kan det hende du sliter med å høre trafikk på bakken. Men det beste er jo å teste...

Det er forøvrig ikke gitt at tårnets sender står i/på tårnet.. spesielt hvis det er et ruglete landskap.. og noen fjell rundtomkring.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2023, 16:49   #9
Suna
Newcomer

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
En kompis har en Uniden 125 som han kobler til en utendørs antenne, noe som funker veldig godt over 100km unna. Et alternativ er å bruke en usb-dongel om du vil bruke en datamaskin å lytte på. Pri 1 er å få satt opp en skikkelig utendørs antenne for å få skikkelig mottak. Jeg bor ikke langt unna flyplassen i Glasgow, men jeg får ikke skikkelig mottak innendørs med en antenne montert på toppen av scanneren. Send meg gjerne en melding.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
Jeg har sett på de digitale radioene, ja. Virker veldig kult på mange måter og jeg kan uten tvil se for meg hvordan jeg kan nerde meg inn i det, MEN hele estetikken og følelsen av å ha en fysisk skanner, helst en som er bordmontert, er alt for kul til å unngå! Det skal være lov å være litt dive og jålete også!

Quote:
Originally Posted by THS View Post
Hvis du ikke allerede har funnet det du leter etter er denne scanneren et alternativ som burdet være godt nok til ditt bruk, og den er jo ganske billig http://camtech.no/default.php?cPath=...11kljuik3n9u21

Når det gjelder antenne må du bare prøve deg frem om den som følger med scanneren er god nok (og også prøve forskjellige plasseringer av scanneren innendørs) men det er ingen tvil om at utendørsantenne er det aller beste. Da kan denne være et alternativ https://norworld.no/nettbutikk/344-r...nne-60-525mhz/

Ellers finnes det jo mindre antenner du evt bare kan stikke ut vinduet med ved hjelp av en antennekabel.

Det er jo en del flyplasser i Norge som er dekket nå men det må gjerne bli flere fra både små og store flyplasser så håper du får streamen din opp å gå
Jeg har ikke funnet ut av det enda siden hele tanken ble lagt litt på hylla med flytting og stabilisering i ny leilighet, men nå har jeg begynt å se på det igjen. Desverre ser det ut som om linkene du har lagt ved er døde - det virker som om begge nettstedene er nede? Hvis du husker navn og modell så kan jeg jo søke litt rundt på finn/internasjonale nettbutikker og importere.
Jeg er veldig glad i å lytte til ATC og min lokale flyplass med hovedsakelig GA trafikk hadde vært et privelegium å høre på!

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
VHF er "line-of-sight", så hvis du er litt kronglete plassert og "under flyplasshøyden" så kan det hende du sliter med å høre trafikk på bakken. Men det beste er jo å teste...

Det er forøvrig ikke gitt at tårnets sender står i/på tårnet.. spesielt hvis det er et ruglete landskap.. og noen fjell rundtomkring.
Det er et annet sted jeg kanskje kunne tenke meg at tårnet sendte fra, eller brukte som relay, men det er tilfelle så er det nok enda enklere å ta opp derfra enn fra flyplassen. Jeg tror mesteparten av arbeidet fra tårnet er sentralisert bort, men det er ikke aktiv tårnvirksomhet der hele tiden heller så for det meste blir det vel å lytte til småflyene som svirrer rundt og har kontroll på hverandre!
Jeg har hatt noen prøvetimer og øvingstimer i fly og det er en ganske stille frekvens, men en god skanner kan jo bla gjennom flere frekvenser samtidig så jeg slipper å kjede meg og høre på stillhet!
Old 04-12-2023, 19:00   #10
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

Ser kanskje ut som den scanneren jeg linket til er gått ut av produksjon. Uansett heter den Uniden Bearcat 355 CLT og er en billig og grei scanner. Mulig du kan få tak i den fra utlandet evt den nye versjonen som heter BC355N. Et annet alternativ kan jo være Uniden UBC 75XLT-2.

Hvis du uansett søker på Uniden scanner så finner du mange alternativer til forskjellige priser men det kan se ut som om utvalget er heller dårlig her til lands pr. tiden (mye som er utsolgt av en eller annen grunn).

Ser forøvrig at www.fbradio.se har både radioscannere og antenner så det kan være et alternativ.
THS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules