|
26-07-2023, 11:59 | #1 |
Newcomer
|
Enda en "hjelp til radioscanner" tråd
Jeg er så heldig at jeg bor ganske nærme en flyplass med relativt mye trafikk. Jeg bruker liveatc mye til å lytte rundt i landet, men flyplassen min er ikke tilgjengelig.
Jeg har da lyst til å kjøpe inn scanner og sette det opp både så jeg får hørt flyplassen og så jeg kan feede det til liveatc. Jeg tenker en basestasjon og ikke en håndholdt scanner. De fleste tidligere trådene jeg har sett gir bare tips om håndholdte. Hva er det man egentlig får tak i Norge? Hvilke nettbutikker gjelder, og hva er "nok for penga" når det kommer til basestasjon flybånd? Det er ca. 2km i luftlinje til tårnet, men flyplassen er noen høydemeter over huset. Noen gode tips på antenner og montering? Jeg leier så jo mindre jeg kan skru til veggen eller tigge om å feste på taket jo bedre. Finnes det noen lange antenner man bare kan stikke ut av vinduet? Setter pris på hjelpa |
27-07-2023, 20:11 | #2 | |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Re: Enda en "hjelp til radioscanner" tråd
Quote:
Det er lov til å lytte på frekvenser, men er usikker på lovligheten av å evt livestreame dette dersom det er i/fra Norge. Jeg er ingen jurist, men om jeg vurderte det ville jeg sjekket det juridiske så jeg ikke havnet i noe knipe med å bli (redaktør)ansvarlig for å videreformidle informasjon eller bryter noe opphavsrett på en eller annen måte. Personlig synes jeg det er interessant å høre på ATC, men på den annen side så er jeg redd for at de som er på frekvensene kan bli hindret i sitt arbeid med hva de vil/kan si eks. i nødsituasjoner, dersom man pumper det ut på internet. Det er sjelden (aldri?) man hører opptak fra norsk ATC i pressen, og det er et godt signal.
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 27-07-2023 at 20:19. |
|
28-07-2023, 16:52 | #3 | |
Newcomer
|
Quote:
Alle disse flyplassene er tilgjengelige: https://m.liveatc.net/feeds/?co=Norway Om det er lovlig eller ikke er jeg ikke sikker på, men mange av disse feedene har vært aktive og vedlikeholdt i årevis. Om det hadde vært noe ugreit med det så regner jeg med at det allerede hadde blitt gjort noe med. Kan hende at det er litt for smalt og nisje til at noen har lagt merke til det, men da får de etiske problemstillingene være opp til meg. ATC vet vel at de kommuniserer over radio og at dette kan fanges opp og lyttes til alle med en antenne. Om det skal sies noe som ikke er ment for alle som lytter til kanalen, være det entusiaster eller andre piloter, så har de andre kanaler for å kommunisere. Jeg har alltid vært for muligheten til "vanlige folk" å lytte til alt som foregår over samband. Være det politi, redning eller fly. Det er viktig arkiveringsarbeid og det er fint med noen som følger med. Det har vært flere saker både i Norge og det store Utland hvor radioentusiaster og amatører får med seg det ene eller det andre og er i stand til å rapportere det videre og forbrytelser/kriser har vært unngått. Jeg har ikke vært borti norsk ATC i pressen, men det er vel nok fordi at det de sier og holder på med er ganske uinterressant for allmen interesse. I USA derimot er det mange youtube-kanaler og podcaster som dedikerer seg til å kategorisere og kommentere ATC snutter. De har vel kanskje en annen standard om hva de mener er greit å sende over radio? Ikke veit jeg, men underholdene er det hvertfall! |
|
28-07-2023, 20:21 | #4 |
Speedbird Concorde
|
Det ligger (lå i hvert fall) masse med Isak-prat på YouTube, både Fornebu og Gardermoen. Artig!
For ikke å snakke om flygelederen på JFK som irettesetter en Virgin 747 for å ha fløyet over huset til svigermoren hans… |
28-07-2023, 21:50 | #5 |
ScanFlyer Rusty
|
Kan ikke forestille meg at det er ulovlig, har ligget stream av ENTC i mange år fra en streit type som har vært lærer og nå jobber for staten. Han gjør neppe noe ulovlig.
|
28-07-2023, 21:56 | #6 | |
ScanFlyer Dusty
|
Quote:
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation Last edited by RJon; 28-07-2023 at 21:59. |
|
11-10-2023, 20:38 | #7 |
ScanFlyer Silver
|
Hvis du ikke allerede har funnet det du leter etter er denne scanneren et alternativ som burdet være godt nok til ditt bruk, og den er jo ganske billig http://camtech.no/default.php?cPath=...11kljuik3n9u21
Når det gjelder antenne må du bare prøve deg frem om den som følger med scanneren er god nok (og også prøve forskjellige plasseringer av scanneren innendørs) men det er ingen tvil om at utendørsantenne er det aller beste. Da kan denne være et alternativ https://norworld.no/nettbutikk/344-r...nne-60-525mhz/ Ellers finnes det jo mindre antenner du evt bare kan stikke ut vinduet med ved hjelp av en antennekabel. Det er jo en del flyplasser i Norge som er dekket nå men det må gjerne bli flere fra både små og store flyplasser så håper du får streamen din opp å gå |
11-10-2023, 23:00 | #8 | |
Air Traffic Controller
|
Quote:
Det er forøvrig ikke gitt at tårnets sender står i/på tårnet.. spesielt hvis det er et ruglete landskap.. og noen fjell rundtomkring. |
|
03-12-2023, 16:49 | #9 | |||
Newcomer
|
Quote:
Quote:
Jeg er veldig glad i å lytte til ATC og min lokale flyplass med hovedsakelig GA trafikk hadde vært et privelegium å høre på! Quote:
Jeg har hatt noen prøvetimer og øvingstimer i fly og det er en ganske stille frekvens, men en god skanner kan jo bla gjennom flere frekvenser samtidig så jeg slipper å kjede meg og høre på stillhet! |
|||
04-12-2023, 19:00 | #10 |
ScanFlyer Silver
|
Ser kanskje ut som den scanneren jeg linket til er gått ut av produksjon. Uansett heter den Uniden Bearcat 355 CLT og er en billig og grei scanner. Mulig du kan få tak i den fra utlandet evt den nye versjonen som heter BC355N. Et annet alternativ kan jo være Uniden UBC 75XLT-2.
Hvis du uansett søker på Uniden scanner så finner du mange alternativer til forskjellige priser men det kan se ut som om utvalget er heller dårlig her til lands pr. tiden (mye som er utsolgt av en eller annen grunn). Ser forøvrig at www.fbradio.se har både radioscannere og antenner så det kan være et alternativ. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|