Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2018, 19:03   #101
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Kort-tur i juli; Riga eller noko heilt anna?

Vurdert Nice?

En av mine favoritter når det kommer til kombinere by og strand. Merk at det er småstein på strande, så da unngår man (andres) unger som løper rundt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 18-03-2018, 19:10   #102
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Kort-tur i juli; Riga eller noko heilt anna?

Nice er heilt klart eit alternativ, men betydeleg dyrare å reise til. Har hatt lyst dit lenge.

Får søke litt meir. Riga ut som ein god kandidat egentleg. Har vore der ein gang før; men det var midtvinters.
__________________
none....
roger is offline  
Old 18-03-2018, 23:28   #103
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Kort-tur i juli; Riga eller noko heilt anna?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Nice er heilt klart eit alternativ, men betydeleg dyrare å reise til. Har hatt lyst dit lenge.

Får søke litt meir. Riga ut som ein god kandidat egentleg. Har vore der ein gang før; men det var midtvinters.
Om du tenker Frankrike så ville jeg flydd til nice men aldri bodd der. Lite hyggelig sted, stive priser og nordmenn overalt.
Da er det mye bedre å ta toget til Cannes eller andre steder i nærheten. Man skulle tro Cannes var dyrere og mer «Monaco» men mitt inntrykk er at det er mye triveligere enn Nice.

Når det skal sies så ville jeg heller (som andre nevner) heller dratt til Sopot. Der får man MYE mer for pengene enn syd-Europa.
PS: dyreste hovedretten på den høyest rangerte restauranten koster ca 190 kroner...
Chr1st1an is offline  
Old 19-03-2018, 01:46   #104
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Kort-tur i juli; Riga eller noko heilt anna?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Eller er det andre stadar som er å føretrekke? Reisetid tel inn her, men det treng jo ikkje vere direkte. Dubli, Dubrovnik og Gdansk kan også vere noko? Tenkte å halde oss unna Kanariøyene og USA i denne omgang. DY er prioritert carrier, sidan vi må få svidd av julekalenderbonusen
Vil anbefale at dere holder dere unna Dubrovnik når mange har ferie, det er klaustrofobisk fullt av folk i gamlebyen. Reis i juni eller september om dere skal dit.

Split/Hvar er en fin kombinasjon. Zadar er også en fin by, men litt mindre. For min siste tur til Kroatia fløy jeg til Split og tok bussen til Trogir som faktisk ligger nærmere Split flyplass enn Split. Det er en enda enda mindre by enn Zadar og har mindre severdigheter, men likevel koselig.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline  
Old 19-03-2018, 05:07   #105
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Kort-tur i juli; Riga eller noko heilt anna?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
I sommar reiser vi som vanleg sør-vestover til opphavet. Då var planen å parkere kids der og så ta ein mini-ferie ein eller anna stad, frå Bergen. Halv-varmt og kanskje litt strand hadde vore fint; men by er også OK. Reisedagar er ikkje så nøye; det tilpassar vi.

Ser at Riga både har direkterute og strender i nærleiken. Er det noko å finne på? Eller er det andre stadar som er å føretrekke? Reisetid tel inn her, men det treng jo ikkje vere direkte. Dubli, Dubrovnik og Gdansk kan også vere noko? Tenkte å halde oss unna Kanariøyene og USA i denne omgang. DY er prioritert carrier, sidan vi må få svidd av julekalenderbonusen
Elvendrell ligger ca 40 min fra Barelona flyplassen. Le Meridien der er fint, og siden dere har barnefri gjør det jo ikke noe at hotellet ikke er tilrettelagt for barn. (Men barna hadde det fint der for det).
Chriscross is offline  
Old 19-03-2018, 05:11   #106
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Noen forslag for reise til varme steder med fine bademuligheter uten regntid i desember fra Hong Kong?
Filipinene/Cebu er allerede booket, men ser likevel etter alternativer.
Penang er vurdert.
Thailand står vi over i denne omgang
Regntid på Goldcoast Australia, regntid Bali.

Må kunne fly One World eller Star Alliance fra HKG til destinasjon. Evt low cost som tillater vanlig håndbagasje i cabinen.
Chriscross is offline  
Old 19-03-2018, 14:21   #107
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Noen forslag for reise til varme steder med fine bademuligheter uten regntid i desember fra Hong Kong?
Filipinene/Cebu er allerede booket, men ser likevel etter alternativer.
Penang er vurdert.
Thailand står vi over i denne omgang
Regntid på Goldcoast Australia, regntid Bali.

Må kunne fly One World eller Star Alliance fra HKG til destinasjon. Evt low cost som tillater vanlig håndbagasje i cabinen.
Har hørt mye bra om Sri Lanka. Står på listen vår og rykker stadig lenger opp.
Rart, men det er regnsesong på en side av øyen på vinteren, og andre på sommeren.
Chr1st1an is offline  
Old 19-03-2018, 15:08   #108
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Må kunne fly One World eller Star Alliance fra HKG til destinasjon. Evt low cost som tillater vanlig håndbagasje i cabinen.
Jeg ville dratt til Sanya for å utforske Hainan. Cathay Pacific flyr direkte.

Skal ha visa on arrival om man fikser selv og visafri om man booker via lokalt selskap, men man bør antagelig gjøre litt research på hva som faktisk fungerer først.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline  
Old 19-03-2018, 17:50   #109
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg ville dratt til Sanya for å utforske Hainan. Cathay Pacific flyr direkte.

Skal ha visa on arrival om man fikser selv og visafri om man booker via lokalt selskap, men man bør antagelig gjøre litt research på hva som faktisk fungerer først.
Det der er jo et kjempetips. Tror det ikke blir denne turen, men Sanya i kombinasjon med Beijing eller Shanghai når en uansett har visum må jo være en vinner. Tror ikke jeg tør satse på visa on arrival når jeg reiser med jentene.
Chriscross is offline  
Old 07-06-2018, 00:08   #110
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Familieferietips?

Noen med gode tips?

2 voksne, 3 indianere på 10, 6 & 5.

Vurderer alt fra Disneyland Orlando og alt annet rundt der en uke til 2 dager på Tivoli i København.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline  
Old 09-06-2018, 04:58   #111
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: Familieferietips?

En vecka i Antibes! Boka lägenhet på Pierre et Vacances port prestige.
Bra hotell med pooler, bakken leverer hver morgen.
Ikke minst nært alt, så og si 5min til:
Stranden (sten eller sand), du finner plass på den
Utallige restauranter
Bysentrum med lekplass for de minste
Järnvägsstationen som tar er til Cannes,Nice eller Monaco
bhen is offline  
Old 12-06-2018, 19:48   #112
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Har bestilt tur til Santiago i Chile med retur fra Buenos Aires i November. Har totalt 10 dager. Er det verdt å fly via La Paz og få 24 timer i Bolivia, framfor KLM direkte mellom Santiago og BA? Hva bør man i så fall få med seg i La Paz?
ln-bre is offline  
Old 13-06-2018, 00:43   #113
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Quote:
Originally Posted by ln-bre View Post
Hva bør man i så fall få med seg i La Paz?
Utflukt til Salar de Uyuni og Titicaca?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline  
Old 13-06-2018, 01:01   #114
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Ja, gjerne, men rekker nok ikke det på under ett døgn, dessverre.
ln-bre is offline  
Old 13-06-2018, 02:05   #115
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Quote:
Originally Posted by ln-bre View Post
Har bestilt tur til Santiago i Chile med retur fra Buenos Aires i November. Har totalt 10 dager. Er det verdt å fly via La Paz og få 24 timer i Bolivia, framfor KLM direkte mellom Santiago og BA?

Hva bør man i så fall få med seg i La Paz?
Om du lander på LPB ikke-akklimatisert for høyden, vil normalt de to første dagene kreve ro og hvile. Samme ved Cusco, Ladakh, Lhasa.
Flyplassen ligger på 4060 m og La Paz sentrum ca. 3700 m. Folk reagerer forskjellig på høyde, men rett inn på +3500 moh. merker de fleste godt i kroppen og hodet.

Bussen fra Santiago til Mendoza anbefales.

http://ismm.org/prevention/

https://en.wikipedia.org/wiki/Altitude_sickness

https://wwwnc.cdc.gov/travel/yellowb...titude-illness

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Alt...tional_Airport
Edvard is offline  
Old 13-06-2018, 02:44   #116
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Om du lander på LPB ikke-akklimatisert for høyden, vil normalt de to første dagene kreve ro og hvile. Samme ved Cusco, Ladakh, Lhasa.
Flyplassen ligger på 4060 m og La Paz sentrum ca. 3700 m. Folk reagerer forskjellig på høyde, men rett inn på +3500 moh. merker de fleste godt i kroppen og hodet.
Tenkte ikke på at det virkelig lå så høyt. I Cusco landet jeg på 3300 m og var veldig forsiktig da jeg har merket effekt av stor høyde på en fjelltur flere år tidligere. Var på en liten utflukt rundt Cusco første dag og 2 nyankomne som gikk litt raskt opp noe som knappt kan kalles en bakke fikk problemer og ble hentet av ambulanse. De virket helt normalt og friske før de knakk sammen.


Man må være veldig forsiktig og ta det helt med ro. Ved det minste tegn på å bli anpusten eller sliten så må man stoppe med en gang. Det er gjerne folk som er godt trente og vant til å presse seg selv som går på en smell.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline  
Old 13-06-2018, 10:33   #117
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Merket selv høyden i Cusco i fjor. Og tok ting veldig rolig det første døgnet, men ikke verre enn at vi fikk ruslet rundt i sentrum. Tok ofte pauser og ikke minst mange kafestopp.
Blir det tur via La Paz i år innser jeg at vi må gjøre noe liknende der også.
Men kanskje like greit å heller få en ekstra dag i Buenos Aires og heller dra til Bolivia når vi har litt bedre tid.
ln-bre is offline  
Old 08-08-2018, 09:38   #118
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Da temperaturen kryper under 20 tenker jeg og dama på hvordan man skal tine opp litt i vinter.
Tenker en ukes tid i januar eller februar med sol og strand og sjø varm nok til å bade i. Har tidligere vært på Puerto Rico på lignende tur.
Budsjett er vanskelig å si, da man akkurat er ferdig med studier og for øyeblikket er kun er en av oss som er i jobb. Største kravet er å bo på stranda, eller maks et kvartal unna.
__________________

Henshaw is offline  
Old 08-08-2018, 19:13   #119
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Da temperaturen kryper under 20 tenker jeg og dama på hvordan man skal tine opp litt i vinter.
Tenker en ukes tid i januar eller februar med sol og strand og sjø varm nok til å bade i. Har tidligere vært på Puerto Rico på lignende tur.
Budsjett er vanskelig å si, da man akkurat er ferdig med studier og for øyeblikket er kun er en av oss som er i jobb. Største kravet er å bo på stranda, eller maks et kvartal unna.
Om du skal ha ikke for dyr bading fra strand om vinteren kommer det ann på hvor hærig du er.

-Kanariholmene er billig og populært, men bare 18-19 i vannet. Og basseng må være oppvarmet.
-Litt opp i pris og varme er Kapp Verde med 21-22 i vannet, men det er ikke sikkert du kommer utti. Hele uken jeg var der var strandet helt sperret av grunnet bølger og strøm. Lite å gjøre utenom resortene.
-Dubai og Ras Al Khaimah ligger litt over det igjen og har 22-23 grader i vannet, men her bør vigselspapirene være i orden.
-Thailand gir antagelig best verdi for pengene med skikkelig badetemperaturer, utflukter og shopping.
-Bali er en litt dyrer og dårligere variant.

Om dere kan gå litt opp i pris og kan gjøre det litt mer kronglete så ville jeg tatt et par destinasjoner på Filippinene i løpet av en uke. Fly helst til Cebu og hopp rundt med Cebu Pacific.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline  
Old 22-08-2018, 19:19   #120
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 592
Default Tips på kortare höstresa?

Hej,
Jag funderar på att ta en kort tur (3-4 dagar) inom Europa i Oktober/November och funderar på vart jag ska åka. Jag har klurat på antingen LIS, PMI, AGP eller ATH. Jag tar gärna emot input på vart jag borde åka och tips på saker att göra. Naturligtvis tar jag gärna emot tips på andra resmål också.

Så kort och gott, vart skulle du åka och varför?
__________________
Swedeline F28 is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvilket kredittkort "skal" jeg ha? kekker Reiseforum 96 31-07-2023 10:21
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? blazius Reiseforum 17 20-05-2016 00:17
Hvor kan man reise med "Norwegian traveldocument for refugees" ? Capgras Reiseforum 1 18-12-2015 12:26
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 12:47
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider BårdK Reiseforum 4 18-05-2011 19:51


All times are GMT +2. The time now is 14:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.