Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2006, 21:40   #1
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default NWA over dammen

Etter å ha lest flere av disse rapportene i lang tid, har jeg bestemt meg for å skrive en selv også.
Reisen skulle gå til Boston via Amsterdam med Northwest Airlines, et til nå nytt selskap for meg.

Første tur var KL 1142 fra Oslo med avgangstid 0955. Jeg hadde sjekket inn på KLM.COM dagen i forveien, og må si at det var en veldig grei prosess. Fylte inn pass og adresse info, endret litt på seter, og printet boardingkort. OSL-AMS endte på 15F.

Ankom OSL ca 1,5 time før flyet skulle gå. Gikk rett til KLM innsjekken, passerte det som på meg virket som massevis av selfservice kiosker. Kanskje stått der lenge, men ikke lagt merke til dem. Det var tre skranker åpne og to ”hjelpere” på gulvet. En business skranke, en økonomi og en bagdrop. På bagdrop var det ingen kø, og ved å vise boardingkort og pass var bagasjen allerede på vei. Veldig effektiv og vennlig dame i skranken. Surra litt rundt, og så plutselig at det sto boarding på skjermene. Var bare å gå rett om bord da jeg kom meg til gate 47.
Flyet var en 737-800 denne dagen, ikke helt fullt, men ca 80 % kanskje ? Ble møtt i døra av to smilende veldig høye nederlandske damer. Det neste som slo meg var at de hadde fått nye seter om bord. De var faktisk ganske gode, og jeg på 1.90 klarte å sitte nokså komfortabelt, selv om man alltid skulle hatt et par cm til…..
Pushback var to minutter før rute, og alt gikk sin vante gang. Fikk etter hvert en sånn trekantsandwich med ost, en cola, og en nederlandsk kjeks….helt fint på en så kort tur. Landet i Amsterdam 15 før rutetid, og hadde allerede god tid til forbindelsen videre.

Amsterdam er min absolutte favorittflyplass når det gjelder transfer. Veldig enkelt og greit å finne frem, en terminal som gjør at man slipper busser , tog etc….masse spisesteder, ja helt fint. Nesten ingen kø i passkontrollen, og det neste på programmet: et stopp på McDonalds.

En time og ti minutter før avgang begynte jeg å gå mot gaten, lurer på om det var E 18, på E piren hvertfall hvor Northwest har alle(?) sine flyvinger fra. Massevis av fly å se på, og alltid stilig med DC 10. Jeg skulle imidlertid fly NW 37 som var satt opp med A 330. Den sto parkert på gaten. Litt kø for å komme frem til de som skulle stille sikkerhetsspørsmål, og det var litt tull med en fyr som nekta å svare på spørsmålene av en eller annen grunn, men kom da frem og svarte vel riktig for meg, siden jeg ble sluppet videre. Da KLM damen skulle boarde meg i systemet sitt, kom det en pipelyd fra boardingkortleseren. Årsak: jeg hadde sjekket meg inn på et exit sete, og måtte svare på om jeg en del spørsmål. Fint at de sjekker det sånn synes jeg. Også her ble jeg godkjent, og da var det bare å vente. Flyet virket fullt, det satt massevis av passasjerer å ventet på å gå om bord. Da det var 20 min til rutetid kom det et opprop om et teknisk problem med en motor. På vei inn til AMS hadde flyet hatt en birdstrike og de måtte fikse på dette. Det tok visst litt tid, og de skulle komme tilbake med mer info om 20 min. Det hele endte med at vi gikk om bord 5 min etter rutetid. Satt på rad 29 og dette var veldig bra seter. Ikke ofte exitseter har egen hylle, men det var det her. Gode seter var det også. Kapteinen kom på anlegget og fortalte at de skulle testkjøre motorene og stoppe dem to ganger før vi kunne dra. Vi satt jo der og ventet, og til vi var klare til å dra var det gått en time. Så lenge det er trygt å fly gjør ikke det meg noe. Kapteinen skulle prøve å ta igjen en del, og det så lenge ut til at vi skulle lande på rute i Boston.
Vi pushet, men crewet hadde enda ikke hatt sikkerhetsdemonstrasjon. Og flyet taxet mot rullebanen. Så kom purseren over anlegget og ba om manuell demonstrasjon. All start og stopp av motorer hadde vel forstyrra videoanlegget eller noe sånt. Alle de eldre damene kom frem og inntok sine posisjoner. De var i ferd med å rydde opp utstyret, da kom videoen i gang, men vi tok visst av også. Med alle flightattendants i midtgangen. Det var litt av et syn da de skulle komme seg til setene sine. Jeg hadde jo en sittende mot meg og hun holdt på å falle over meg. Jaja…litt mangel på kommunikasjon med cockpit går jeg ut ifra, men at de ikke hadde tatt dette før, ettersom vi hadde stått på gaten i en time, virket litt rart på meg.
Ganske så raskt startet serveringen, og her fikk man en stor boks med brus. Det passet meg bra for jeg var god og varm etter å ha sittet i dette flyet på bakken uten aircon på pga all testingen.
Etter en time eller noe sånt var det tid for mat, og jeg tok vel en kyllingsak. Ganske så godt egentlig. Hadde en egen tv festet på armlenet mitt og den inneholdt masse musikk, filmer og spill. Jeg ble hekta på et par av disse spillene og tiden gikk. Ikke fullt så bra som på KLM sine 777, men dog et imponerende PTV system.
Sov en times tid også. Egentlig en veldig behagelig flytur. Første gang jeg fløy A330, og må si jeg likte den.
Før landing fikk vi en snack, husker ikke helt hva det var, men tror ikke det var så godt. Men isen vi fikk til var bra.
Flyvertinnene kom rundt med vann ganske så ofte, og var stort sett blide og effektive.
Vi lå an til å bli ca 45 min forsinket inn til Boston, ikke så galt med ca 1,5 time forsinkelse fra Amsterdam. Landingen var ganske hard, og med en veldig kraftig stopp. Måtte vel fort vekk fra banen går jeg ut ifra. Snakket en stund med flyvertinna som satt i mot meg. Hun ga masse tips om Boston, som viste seg å være veldig bra!
Tok litt tid å komme seg til gaten, 15-20 minutter nesten. Noen med videreforbindelse prøvde å reise seg å komme seg ut, men ble raske kommandert på plass igjen. Greit med dårlig tid, men hjelper vel lite å prøve å komme seg ut før man er fremme. Endelig fremme var man fort ute. Ble møtt i døra av en del NWA ansatte for spørsmål om videreforbindelser etc.
Ikke så langt å gå å komme seg til immigrasjonen, og det tok vel bare 15 minutter å komme seg gjennom der. De vanlige spørsmålene, fingeravtrykk, bilde og ønske om a great stay in Boston, og jeg var forbi. Måtte ned en etasje for å hente bagasjen, og mine to kolli kom vel etter ganske kort tid. Gjennom tollen, og inn i taxi til hotellet.
Alt i alt en meget behagelig tur. Ble positivt overrasket over northwest, og flyr dem gjerne igjen. Turen sikret meg Flying blue sølvkort også, så er godt fornøyd.

Er vel en av få som ikke har digitalt kamera, og derfor ingen bilder, men kanskje jeg har gjort noe med det til neste gang.

Kom gjerne med tilbakemeldinger.


KLMfan
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2006, 22:27   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: NWA over dammen

Quote:
Originally posted by KLMfan

Amsterdam er min absolutte favorittflyplass når det gjelder transfer. (...) en terminal som gjør at man slipper busser , tog etc….

Naaaah...prøv å reise med KLM cityhopper, der er det bussing (og venting) for alle penga! Ellers fin lesning.


Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2006, 22:41   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: NWA over dammen

Interessant rapport! Hvilke "sikkerhetsspørsmål" får man når man skal over dammen? Og hvilke særskilte forutsetninger må det være for å stitte ved Exit?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2006, 22:44   #4
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: NWA over dammen

cityhopper tenkte jeg ikke på....


typiske sikkerhetspørsmål....
hvem har pakket bagasjen, har noen brukt mobiltelefonen din, hvor har bagasjen vært siden man pakket den osv osv osv..

exit krav var vel noe sånt som gammel nok, sterk nok til å åpne døra, og engelsk nok, mer enn yes or no....
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2006, 23:15   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: NWA over dammen

Generelt så kreves det at man er kapabel til å kunne åpne nødutgangen i en nødsituasjon, med andre ord kan ikke f.eks. bevegelseshemmede sitte ved nødutgang. Sist jeg fløy med KLM spurte kabinpersonalet de som satt ved nødutgang om de var 'skikket' til å åpne nødutgangen dersom det skulle bli nødvendig.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2006, 03:16   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: NWA over dammen

Sikkerhetsspoersmaal? Driver de med det ennaa?? Det har ikke vaert paakrevet siden 2003 .....

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2006, 03:18   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: NWA over dammen

Quote:
Originally posted by Blubird

Generelt så kreves det at man er kapabel til å kunne åpne nødutgangen i en nødsituasjon, med andre ord kan ikke f.eks. bevegelseshemmede sitte ved nødutgang. Sist jeg fløy med KLM spurte kabinpersonalet de som satt ved nødutgang om de var 'skikket' til å åpne nødutgangen dersom det skulle bli nødvendig.
Dettte er et myndighetskrav, og hvis paxen ikke kan bekrefte at de er 'willing and able', saa maa de flytte.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2006, 09:41   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: NWA over dammen

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Sikkerhetsspoersmaal? Driver de med det ennaa?? Det har ikke vaert paakrevet siden 2003 .....
Joda, da jeg fløy CO OSL-EWR i sommer ble jeg som alle andre intervjuet i 2 min av en Adecco representant om hvem som hadde pakket bagasje, hvor den hadde vært.....og til og med hvordan jeg hadde kommet meg til Gardermoen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 01:27   #9
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: NWA over dammen

Da jeg fløy AMS-MSP i Januar fikk jeg masse spørsmål; hva jeg skulle i USA, hvem som hadde betalt reisen, om jeg hadde mottatt noe av noen som jeg skulle ta med, om jeg kjente de andre i gruppen jeg reiste sammen med, måtte til og med dra opp hele itineraryen og kvitteringer.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 19:25   #10
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: NWA over dammen

Opplevde det med NW ifjor, og NW iår....men ikke med KLM til ORD
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2006, 19:46   #11
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: NWA over dammen

Har NW fortsatt en såkalt self-service drikkebar på turistklasse? Husker de hadde dette da jeg fløy med dem over dammen i 2000, selv om det egentlig ikke var mer enn en tralle full av alkoholfrie drikkevarer som var satt frem

Driver de enda på med den is-serveringen på longhaul? Jeg husker de serverte oss is etter en 7-8 timer i lufta. Den var smeltet...

hyggelig lesning
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 11:37   #12
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: NWA over dammen

Så ikke noe selfservice drikkebar, men lette vel ikke heller....de kom såpass ofte rundt med vann at jeg ikke følte behov for å lete.....:-p
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2006, 20:16   #13
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: NWA over dammen

når jeg fløy NW med DC-10 over til kmem i sommer så satt de fram en innholdsrik self-service tralle.. Positivt for meg siden jeg og fattern satt på andre rad i monkey-class.. Hadde alltid drikke hvertfall.. Og de stilte masse spm på eham, alt tenkelig.. men det gikk da bra helt fram til ktpa.. :=)

Fin rapport!
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2006, 22:25   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: NWA over dammen

hmmm jeg så aldri noe self-service drikketralle når jeg fløy MSP-AMS med en 10er til NW i fjor April, men nå satt jeg i setet mitt hele turen, men de "reklamerte" ihvertfall ikke for det
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2006, 23:57   #15
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: NWA over dammen

mulig det someone, men det var da det på vår flight hvertfall... sitter da ikke å ljuger her.
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 17:14   #16
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: NWA over dammen

Det var ihvertfall en drikkebar da jeg reiste i januar, den sto i bakre galley/ved toalettene. I tillegg var de veldig flinke til å komme rundt i kabinen med vann underveis. Og ja, har fått is hver gang jeg har fløyet NW transatlantisk.

EDIT: Det ble ikke annonsert noe om dette tilbudet, men jeg begynte å ane ugler i mosen da mange passasjerer kom gående oppover midtgangen med drikke i hånda.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Delta over dammen Hagen Reiseforum 5 25-07-2010 00:20
Baklengs over dammen Extra230 TripReports 12 15-07-2010 21:59
Best over dammen? Bizflyer Flyforum 61 03-12-2008 14:02
Over dammen KLMfan Flyforum 2 05-12-2004 18:12


All times are GMT +2. The time now is 07:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.