Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2016, 16:15   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Norge En tur på gamle tomter - 9/4-16

Hadde en 'fridag' i Oslo på veien til jobben, og siden været var fint og jeg til slutt klarte å karre til meg en 24-timers billett på tog, buss og bane til kun 190 kroner, ble det en oppdagelsesferd på et sted hvor jeg jobbet i nesten 20 år. Her er noen inntrykk.


Kollektivtrafikken fungerte utmerket. Uvant etter lang tid i utlandet ..


Ruslet først inn i SAS-hangaren, hvor det var bilauksjon. Denne plakaten henger fortsatt over dørene. Ser ut som en original Sturk, dog noe falmet.


Denne er også bevart. Og siden veggen rundt ser ut til å ha blitt malt, er det godt å se at noen har tatt seg bryet.


Herfra ser jo terminalen nesten ut som før .. Hadde kontor i noen år i fjerde, rett til venstre for hjørnet i midten (Swissair).


Det som er igjen av Pir C ...


En historisk flekk og ironisk nok det eneste av tarmac som ikke er sanert. Dette er parkering 25, hvor den siste avgangen gikk fra. Litt klomp i halsen da jeg sto der og så meg rundt. Hvor flott hadde det ikke vært om denne flekken ble bevart som et minnesmerke. Med en inntegnet profil av en MD80 ville det vært et fint ettermæle.


Sett i kompassretning 06 .. her kom flyene feiende inn på 24. Obstacles gjør det vel ikke mulig i dag ..


Og i motsatt retning. Såvidt jeg kunne peile inn, sto jeg midt på der banen en gang var ..


Tårnet og gamlekantina. Godt å se at bygningene er i full drift.


Noen av de lokale bedriftene har tydeligvis latt seg inspirere av historien.


I bygget finnes også det nye Fornebumuseet, som vel åpner offisielt i dag. Flere forumister er aktive her, og dere som er i området anbefales å stikke innom.


Det er kommet mange donasjoner, som dette DC-8 soluret ...


FOF-logoen lyser fortsatt over området ..


Og til slutt .. den gamle tyskerhangaren som ble brukt til passasjerterminal under 'Charter89'. Still going strong.

Dett var dett. Bestemte meg for å spasere Michelets Vei til gamlehuset mitt på Strand, og regnet med at det ikke ville være noe problem å 'kutte' ned til venstre mot Oksenøyveien, men der var det tre sett med gjerder som måtte forseres, viste det seg .. Heldigvis var det laget hull i alle tre, så det var nok andre som har hatt samme ide før meg.

Så gikk ferden til Lillestrøm, hvor flymagen ble fylt opp med indisk kjøkken, men det er en annen historie ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F") Peppep Reiseforum 40 08-06-2013 15:34
Gamle BU registreringer pilot94 Register- og ATC-Forum 1 26-10-2010 16:34
Noen gamle og til dels veldig gamle reg's... LN-HVI Register- og ATC-Forum 3 11-01-2010 21:07
Vi er like gamle EB Flyforum 3 17-04-2006 22:58
Gamle dager... EB Flyforum 5 20-09-2005 17:10


All times are GMT +2. The time now is 12:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.