Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2020, 04:13   #121
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by Eirik S View Post
Jeg så reklamen.

For meg var budskapet åpenbart: Samfunnet vårt blir bedre av at vi reiser (med SAS) og tar med oss ideer fra andre steder og gjør dem til våre egne. Et ganske streit, rett fram budskap som er helt innafor for et flyselskap å ha i en reklame. Dette er noe vi har drevet med i lang tid. Innimellom all drepingen og plyndringen så var vikingene også handelsmenn og tok med seg mye fra fjerne strøk. Til og med lovgivningsteknikken vår som går tilbake til Magnus Lagabøtes Landslov fra 1274 (samme med Upplandslagen og Jyske Lov) stammer fra sør-europa.

At brunskjortene klarte å hisse seg opp over dette overrasker meg ikke, men det er leit at deres tolkning overdøvet poenget og aset opp en større masse. Men, man skal aldri la seg overraske over kommentarfeltenes evne til å misforstå i værste mening.
Synes du burde holde deg for god til å kalle de av oss som ikke likte denne reklamen for brunskjorter!

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 07:17   #122
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

SAS hadde jo lenge slagordet It`s Scandinavian - mulig at SAS også mener at de heller ikke lenger er eller har vært skandinavisk.
EB is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 13:47   #123
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by EB View Post
SAS hadde jo lenge slagordet It`s Scandinavian - mulig at SAS også mener at de heller ikke lenger er eller har vært skandinavisk.
Har du ikke fått med deg det nye slagordet?

SAS: It's absolutely nothing!
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 15:37   #124
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har du ikke fått med deg det nye slagordet?

SAS: It's absolutely nothing!
Denne diskusjonen er jo såååå 12 februar.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 15:42   #125
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Aftenposten (Bak betalingsmur):Har du hørt om dansken, svensken og nordmannen som ikke hadde noen kultur?

Quote:
Det finnes ikke noe ekte «skandinavisk». Alt vi tenker på som norsk, svensk og dansk er opprinnelig gresk, persisk eller hollandsk. Med vennlig hilsen Scandinavian Airlines.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 15:52   #126
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har du ikke fått med deg det nye slagordet?

SAS: It's absolutely nothing!
Klinger bedre en "Svensk Alt Sammen" såeh.. I don't see the problem.


Quote:
Originally Posted by EB View Post
SAS hadde jo lenge slagordet It`s Scandinavian - mulig at SAS også mener at de heller ikke lenger er eller har vært skandinavisk.
Prinsippielt er jeg enig med deg, men med en annen samfunsdebatt ferskt i sinn så tenker jeg: er det ikke lov å endre mening? SAS har innsett at framtiden i luftfarten aldri vil bli hva den en gang var: lavkost med sosial dumping og utenlandske vikarbyråer har man måttet selge på tvers. Da ville det vel biltt like mye ramaskrik om dobbeltmoral om de gikk full nasjonalisme (selv om det skal sies at Norwegian ikke får noe dobbeltmoral slengt etter seg så maybe it would've worked).


-----

Fra aftenpostenartikkelen som Wahoo linker til:
Quote:
Kunder ba SAS dra til helvete, og brente bonuskortet
Just your average day at work for den gjennomsnittlige vinterstorm eller streikeperiode i SAS det, altså
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 16:10   #127
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...-egentlig-sier


I motsetning til Rolnes (er det virkelig noen som orker å høre på han fortsatt?) er dette et velformulert og godt debattinnlegg.

Min mening såklart, om det skulle være noen tvil..
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 16:13   #128
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Det er forresten ikke vanskelig å finne en samvariasjon mellom kok på 4chan og angrepene på SoMe-sidene til SAS, om noen fortsatt skulle være i tvil om et koordinert angrep i kommentarfeltene...
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 16:21   #129
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Måtte jo til slutt sette meg ned å se denne filmen. For det første: Hvem er det som setter seg ned og ser reklame på over 2 min frivillig sånn uten videre? For det andre: Hvem er det som forventer at reklamefolk faktisk forholder seg til sannheten/virkeligheten (ref faktafeil om midtsommar)? Det har da aldri vært de skarpeste knivene i skuffen som har startet å jobbe med reklame selv om de var gode på svada og bullshit på videregående.

Filmen får meg verken til å kjøpe eller la vær å kjøpe sas billetter.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 16:29   #130
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Det er forresten ikke vanskelig å finne en samvariasjon mellom kok på 4chan og angrepene på SoMe-sidene til SAS, om noen fortsatt skulle være i tvil om et koordinert angrep i kommentarfeltene...
De samme folka hadde en "kampanje" mot hele Norges Såphie Elise når hun hadde med seg en mørkhudet mann i musikkvideoen hennes: https://www.vg.no/rampelys/i/RVMJ8/s...ommentarfeltet

Quote:
Det haglet med hatkommentarer på YouTube etter at Sophie Elise Isachsen spilte inn musikkvideo med en mørkhudet mann.
Noe som selv i utlandet fikk oppmerksomhet:

https://www.vice.com/de/article/9kk9...eo-auf-youtube

Quote:
Das Musikvideo "All Your Friends" der Norwegerin Sophie Elise triggert /pol/, den rechten Block von 4chan, weil es zufällig genau ihre Bildsprache spricht.
Orker ikke å gå inn på 4chan /pol/ nå, men tipper det er frisk aktivitet
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 19:41   #131
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Bombetrussel mot reklamebyrået til SAS-reklamen.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Man ser det med alle firmaer som bruker regnbueflagg på logoer og profiler i sosiale medier når det er pride-markeringer. De gjør det fordi de er overbevist over at de har flertallet av befolkningen med seg og at de bare tjener på det. De kommer gjerne med svulstige utsag og later som at de er barrikadestormere.

Nå har det seg bare slik at mange av disse selskapene også er representert i land hvor de homofiles rettigheter reelt mangler og hvor de kunne trenge en håndsregning. I disse landene hører man ikke ett eneste pip om homofile fra de samme selskapene og man ser ingen regnbue-logoer.

SAS har lett seg lure til å tro at flertallet i befolkningen mener det samme som en liten woke gruppe i reklamebransjen, at det ikke finnes noe som er skandinavisk. Og nå gjør denne lille gruppen alt de kan for å fremstille alle som er uenige med dem som farlige nazister.
Her trekker du alle over en kam og da blir det litt feil, er selskapene store nok er de engasjert også i land hvor rettighetene mangler - jeg jobber selv for et selskap som er 100% engasjert i alle land vi jobber. Vi er også i ferd med å bli en del av et mye større selskap (San Francisco’s største arbeidsgiver) og vårt nye selskap er blant annet engasjert i våpen debatten her i USA, spesielt salg og distribusjon av Automat våpen og lar ikke firmaer som selger Automat våpen få kjøpe software løsningene. Og dette virker.

Jeg tror også at du har mistet endel av hovedpoenget med firmaer’s sosiale engasjement - det vel så mye støtte til ansatte og deres rettigheter som å forsøke å selge mer.

Her i USA har vi delstater som ofte forsøker å bevege seg tilbake et århundre eller så - noe som store firmaer har slått kraftig tilbake mot, med f.eks. å flytte store konferanser vekk fra disse
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 14-02-2020 at 19:59.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 21:20   #132
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by EB View Post
SAS hadde jo lenge slagordet It`s Scandinavian - mulig at SAS også mener at de heller ikke lenger er eller har vært skandinavisk.


Eller som det stod i Aftenposten:

SAS - Scandinavians Against Scandinavians
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 00:06   #133
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by wilhelm View Post
Synes du burde holde deg for god til å kalle de av oss som ikke likte denne reklamen for brunskjorter!

w
Om du, og tydeligvis en del andre, gidder å lese og forstå innlegget du siterer så står det ingenting om at alle som ikke liker reklamen er brunskjorter. At alle A misliker B betyr ikke at alle som misliker B er A

https://en.wikipedia.org/wiki/Euler_diagram
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 00:25   #134
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Bombetrussel mot reklamebyrået til SAS-reklamen.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Her trekker du alle over en kam og da blir det litt feil, er selskapene store nok er de engasjert også i land hvor rettighetene mangler -
Kan du nevne ett eneste selskap som snakker om homofiles rettigheter i kundekommunikasjon fra sine lokale kontorer Russland eller andre østblokkland... eller bruker regnbueflagg der?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 01:49   #135
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Bombetrussel mot reklamebyrået til SAS-reklamen.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Kan du nevne ett eneste selskap som snakker om homofiles rettigheter i kundekommunikasjon fra sine lokale kontorer Russland eller andre østblokkland... eller bruker regnbueflagg der?
For mitt firma og de andre firmaene jeg jobber med handler dette om verdier, for oss er en grunnleggende verdi å behandle alle med respekt uansett legning, rase, kjønn, religion - det er ikke noe vi selger, men noe som er endel av våre verdier som kommuniseres World Wide. Regnbue flagget brukes i LinkedIn kommunikasjon (også World Wide) i forbindelse med vår støtte til utvalgte arrangementer rundt i verden.

Vi har også tatt sterke standpunkt mot dagens Immigrasjons Politikk her i USA (feier for vår egen dør) igjen handler det om verdier - ikke salgs teknikk.

Jeg har en annen erfaring enn det du sitter inne med og vi blir ikke enige (noe jeg synes er helt greit)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 07:26   #136
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Bombetrussel mot reklamebyrået til SAS-reklamen.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
For mitt firma og de andre firmaene jeg jobber med handler dette om verdier, for oss er en grunnleggende verdi å behandle alle med respekt uansett legning, rase, kjønn, religion - det er ikke noe vi selger, men noe som er endel av våre verdier som kommuniseres World Wide. Regnbue flagget brukes i LinkedIn kommunikasjon (også World Wide) i forbindelse med vår støtte til utvalgte arrangementer rundt i verden.

Vi har også tatt sterke standpunkt mot dagens Immigrasjons Politikk her i USA (feier for vår egen dør) igjen handler det om verdier - ikke salgs teknikk.

Jeg har en annen erfaring enn det du sitter inne med og vi blir ikke enige (noe jeg synes er helt greit)
Det virker som om du svarer på alt annet enn hva jeg spør om. At firmaer som ligger på den liberale vestkysten i USA gjør dette på sine websider som alle i hele verden kan se er ikke hva jeg spør om. Jeg spør heller ikke om dere støtter andre liberale politikker som det allerede er flertall for der hvor dere er. Her gjør dere jo det stikk motsatte av hva jeg spør om, dere gjentar bare det som flertallet mener der hvor dere er. Men fint at du beviser mitt poeng ved å understreke hvor stolte dere er ved å "tørre" mene det samme som flertallet der hvor dere er og ønsker få "cred score" for dette.

Det jeg spør om er lokale kontorer i Russland eller andre østblokkland som støtter homofiles rettigheter i sin massekommunikasjon.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 10:33   #137
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Nordmenn som kopier
Det er underholdende å se hvordan nordmenn unnskylder egen kultur.
https://www.nrk.no/ytring/nordmenn-s...ier-1.14902874
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 12:42   #138
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Så de blir for sterk kost å lese en kronikk av en høyremann som til og med heter Mahmoudh?
Forstår ikke hva corona viruset har å gjøre med det her?
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 21:13   #139
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Forstår ikke hva corona viruset har å gjøre med det her?
Dette er ikke en tråd om corona-viruset. Den er det du som tar deg av. Gå tilbake dit!
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2020, 23:25   #140
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Bombetrussel mot reklamebyrået til SAS-reklamen.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det virker som om du svarer på alt annet enn hva jeg spør om. At firmaer som ligger på den liberale vestkysten i USA gjør dette på sine websider som alle i hele verden kan se er ikke hva jeg spør om. Jeg spør heller ikke om dere støtter andre liberale politikker som det allerede er flertall for der hvor dere er. Her gjør dere jo det stikk motsatte av hva jeg spør om, dere gjentar bare det som flertallet mener der hvor dere er. Men fint at du beviser mitt poeng ved å understreke hvor stolte dere er ved å "tørre" mene det samme som flertallet der hvor dere er og ønsker få "cred score" for dette.

Det jeg spør om er lokale kontorer i Russland eller andre østblokkland som støtter homofiles rettigheter i sin massekommunikasjon.
Først og fremst dette handler om verdier og grunnleggende menneskesyn, ikke et salgs redskap eller salgsbudskap. I 2020 har ingen av de firmaene som står for største delen av verdiskapningen (en annen vinkel på den liberale vestkysten) lokale kontorer som står for massekommunikasjon - det sitter ingen Vladimir og Pjotr å knatrer ut budskap i den ene eller andre retningen i Russland eller andre østblokkland.

Dette handler heller ikke om å få cred score, det er enkelt grunnleggende verdier og vi behandler alle ansatte helt likt og forventer at alle ansatte respekterer dette uansett hvor de er ansatt.

I begynnelsen av Mars kan jeg gi bedre innsikt, da jeg er i ferd med å begynne et nytt prosjekt, går fra den lille bokhandlen til en ansikts bok og skal til dels jobbe i et østblokkland de neste 3 - 4 månedene.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med merkelig reklamefilm, "Travelers think big" robertaas Småprat 26 08-11-2016 23:33
SAS med ny reklamefilm jameson82 Småprat 21 25-10-2012 10:02
Noen som har lekt seg med Photoshop her TigerBlack Flyforum 6 17-10-2005 10:25
SAS har New York lagt på hylla TG923 Flyforum 20 30-09-2005 20:43
SAS cabin har lagt ned arbeidet LN-SUB Flyforum 29 12-11-2004 21:04


All times are GMT +2. The time now is 11:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.