Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-07-2018, 17:38   #1
Christiand
Newcomer
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 2
Thumbs up Ulemper/begrensninger med Experimental fly?

Hei, Jeg og en venn som er over gjennomsnittet interessert i fly og vurderer å gå sammen om å bygge et experimental fly. Etter å ha undersøkt forskjellige bygge-kits til salgs samt priser og ytelse på de forskjellige modellene ser det ut til at valget kanskje faller på en Vans RV7.
Hovedårsaken til at valget faller på å bygge et fly er rett og slett prisen, Ingen av oss er særlig rike og når man kan bruke kanskje 2 år på byggingen og få spredd utgiftene over tid så ser det mye mer realistisk ut å gjennomføre. Det å kjenne sitt eget fly fullstendig inn og ut er selvsagt også et stort pluss.

Om jeg har forstått riktig så kan man utføre mye av vedlikehold og service selv på experimentals (som med mikrofly)?
Vi er begge nevenyttige og oppegående folk dog kompisen min har mer erfaring med å arbeide på motorer.

Så kommer punktet noen sikkert vil rynke litt på nesen for: Ingen av oss to har ppl enda.
Om vi hadde bygget flyet først hadde det da vært realistisk å ta flytimer på eget fly så vi hadde slippet å betale for leie av et annet fly og dermed kunne kuttet den utgiften litt?
Må flyet fly de minimumstimene som trengs for å få utsendt luftdyktighets sertifikat (tror det var 25 timer) før det kan benyttes ved opplæring?

Det er sikkert spørsmål jeg burde stilt den lokale flyklubben eller noen i EAA men jeg ønsker ikke å fremstå som useriøs.

Generelt syns jeg det var vanskelig å finne informasjon om selvbygde fly i Norge og informasjon on hva slags begrensninger det innebærer men håper noen her kan opplyse meg litt eller peke meg i riktig retning.

Mvh Christian
Christiand is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2018, 23:16   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Ulemper/begrensninger med Experimental fly?

Hei!

Ang. Experimental ville jeg iallefall tatt kontakt med det norske Experimental Aircraft Association chapteret http://www.eaa573.no

Personlig ser jeg på det å skole til PPL på en RV-7 som en heller dårlig idee, hvis dere i det hele tatt for lov. Penger vil dere neppe spare på det.
RV-7 er et flott fly, men jeg tviler på at dere klarer å bygge et vesentlig billigere enn dere får kjøpt et som noen andre har bygd. Dere bør være sikre på at dere virkelig har lyst til å bygge. Det er mange som både har bygd og bygger diverse RVer i Norge og alle er vel medlemmer i EAA, så ta kontakt med de.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2018, 23:37   #3
Christiand
Newcomer
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 2
Default Re: Ulemper/begrensninger med Experimental fly?

Hei.
Jeg er nok litt uenig med deg på kostnaden ved å bygge nytt kontra å kjøpe brukt men det kommer vell helt ann på hva man anser som "vesentlig billigere".

Uansett takk for innspill. Det virker ikke som GA delen av forumet er så utrolig aktiv her.
Christiand is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2018, 00:06   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Ulemper/begrensninger med Experimental fly?

Quote:
Originally Posted by Christiand View Post
Hei.
Jeg er nok litt uenig med deg på kostnaden ved å bygge nytt kontra å kjøpe brukt men det kommer vell helt ann på hva man anser som "vesentlig billigere".

Uansett takk for innspill. Det virker ikke som GA delen av forumet er så utrolig aktiv her.
Jeg har enda til gode å høre om noen som har klart å spare stort på å bygge en RV, men det er lov å prøve. Det er mange småting man trenger som summerer seg etterhvert.

Og nei, GA er ikke det store her

Ta kontakt med EAA som sagt. Mange bra folk der som har mye erfaring på området. Vet ikke hvor du hører hjemme, men det finnes RV byggere og flygere spredt over hele landet som det kan lønne seg å ta en prat med.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål om "experimental permit to fly" Sveinmk General Aviation og sjøfly 1 10-04-2018 15:47
Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet) Northrider Småprat 116 08-04-2013 14:51
Begrensninger i antall legs på en T/R på wideroe.no? Bergern Reiseforum 5 01-02-2013 23:17
Operative begrensninger på Hercules-flyvning sail4fun Flyforum 8 08-04-2005 11:29
'Boeing 201 Experimental' LN-MOW Flyforum 2 05-11-2004 11:42


All times are GMT +2. The time now is 17:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.