Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2019, 18:48   #301
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Vet ikke om dette er den ideelle tråden, men jeg er i en litt kinkig situasjon på grunn av SAS. I oktober bestilte jeg to billetter til Barcelona for mine foreldre, for reise i juni 2019. Dette var direkteflighter søndag morgen til søndag morgen. Så gikk det noen uker før disse ble endret til mandag ettermiddag til søndag morgen. Dette slo vi oss til ro med, helt til de i dag presenterte nye billetter onsdag til søndag med 3 timer stopp i København på vei ned og 2 timer i København på vei hjem. Nå er turen kortet ned fra 7 til 4 dager.

Det er egentlig ikke poenget her, er det noen sjanse for at det skal dukke opp flere direkteflighter enn de to som finnes i hele mai og juni? Og hva er de med på å booke om til? Eneste fornuftige alternativene er Lufthansa eller Norwegian direkte.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2019, 18:53   #302
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Upsaker View Post
Vet ikke om dette er den ideelle tråden, men jeg er i en litt kinkig situasjon på grunn av SAS. I oktober bestilte jeg to billetter til Barcelona for mine foreldre, for reise i juni 2019. Dette var direkteflighter søndag morgen til søndag morgen. Så gikk det noen uker før disse ble endret til mandag ettermiddag til søndag morgen. Dette slo vi oss til ro med, helt til de i dag presenterte nye billetter onsdag til søndag med 3 timer stopp i København på vei ned og 2 timer i København på vei hjem. Nå er turen kortet ned fra 7 til 4 dager.

Det er egentlig ikke poenget her, er det noen sjanse for at det skal dukke opp flere direkteflighter enn de to som finnes i hele mai og juni? Og hva er de med på å booke om til? Eneste fornuftige alternativene er Lufthansa eller Norwegian direkte.
Er ikke dette såpass vesentlig endring at du kan kansellere billettene og heller booke med andre?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2019, 19:01   #303
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke dette såpass vesentlig endring at du kan kansellere billettene og heller booke med andre?
Det håper jeg, selv om det hadde vært mer behagelig for lommeboken min at SAS booket de om til Lufthansa Business. Det har skjedd litt med flyprisene de siste 3 månedene.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2019, 23:19   #304
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
SAS Legge til en person i bookingen.

Jeg har en dagstur til Bergen neste uke for et møte og tenkte for kos å ta med den elsdste som vistnok har vinterferie.

Hvordankan jeg legge henne til min eksiterende booking som er betalt av jobben? (Skal selvf betales selv)
Det ser ut som jeg ikke får booket til henne som alene reisende barn.

Bruker gjerne også poeng hvis ikke dette gjør det enda vanskeligere.

Takker.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2019, 23:36   #305
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Legge til en person i bookingen.

Hvis det er SAS så ring dem

Da knytter de bookingen sammen. Gjorde det på en bonusbilletter til Nice senere i år. Kona, jeg og minsten var booket på samme
CT. Mens eldstemann fikk så egen billett, som ble linket/knyttet opp til vår, så vi alle er samlet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-02-2019, 23:57   #306
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Legge til en person i bookingen.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvis det er SAS så ring dem

Da knytter de bookingen sammen. Gjorde det på en bonusbilletter til Nice senere i år. Kona, jeg og minsten var booket på samme
CT. Mens eldstemann fikk så egen billett, som ble linket/knyttet opp til vår, så vi alle er samlet
Takk - men får jeg i det hele tatt booket billetten på ett barn som er da per definisjon alene før den hookes opp?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 07:18   #307
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Legge til en person i bookingen.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takk - men får jeg i det hele tatt booket billetten på ett barn som er da per definisjon alene før den hookes opp?


Ja, over telefon
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2019, 09:20   #308
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

På vei til jobb nå så jeg litt på priser på mulige sommerferiedestinasjoner.

Bl.a Sydney. Fant en helt OK pris i Plus, men i følge sas appen gir den 0 eurobonuspoeng. Kan det virkelig stemme?

Vil SAS plus gi meg premium economy hos singapore airlines? Regner med at lounge kan jeg se langt etter?

mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2019, 10:09   #309
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
På vei til jobb nå så jeg litt på priser på mulige sommerferiedestinasjoner.

Bl.a Sydney. Fant en helt OK pris i Plus, men i følge sas appen gir den 0 eurobonuspoeng. Kan det virkelig stemme?

Vil SAS plus gi meg premium economy hos singapore airlines? Regner med at lounge kan jeg se langt etter?

Sjekket pris for eco plus på https://www.singaporeair.com og det er ca det samme som du får opp (men med routing via CPH eller DUS). Så, da kan man muligens forsiktig anta at prisen gjelder eco plus, selv om du bestiller hos SAS.
Ser derimot også priser for business til ca 21kNOK... ikke all verdens prisforskjell egentlig. Ville nok ha satset på det på en så lang tur.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2019, 10:52   #310
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Sjekket pris for eco plus på https://www.singaporeair.com og det er ca det samme som du får opp (men med routing via CPH eller DUS). Så, da kan man muligens forsiktig anta at prisen gjelder eco plus, selv om du bestiller hos SAS.
Ser derimot også priser for business til ca 21kNOK... ikke all verdens prisforskjell egentlig. Ville nok ha satset på det på en så lang tur.
Premium er egentlig såvidt over budsjett allerede, så selv om Business frister veldig må jeg nok holde meg bak akkurat den gardina.

AmEx gir mer poeng ved å booke turen på sas, og jeg kan vel strengt tatt gå ut ifra at det at appen sier jeg får 0 poeng er en feil?
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2019, 11:03   #311
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Premium er egentlig såvidt over budsjett allerede, så selv om Business frister veldig må jeg nok holde meg bak akkurat den gardina.

AmEx gir mer poeng ved å booke turen på sas, og jeg kan vel strengt tatt gå ut ifra at det at appen sier jeg får 0 poeng er en feil?
https://www.sas.no/eurobonus/partner...pore-airlines/

Der står det at klasse S (som du har i oversikten) skal gi 125 % poeng.

Dersom jeg skjønt ting riktig beregnes poeng ut ifra flydd avstand basert på great circle. http://www.gcmap.com/dist?P=arn-sin-syd
Som da bør bety følgende:
ARN-SIN-SYD: 9,907 mi *1,25 = 12383 poeng.
Betraktelig mer enn 0 poeng
Men jeg ville sjekket at bookingklasse S virkelig gir deg tilgang til premium på singapore airlines, for det er veldig kjipt å havne atter en gardig lenger bak.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2019, 11:13   #312
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Mener S er Premium hos SQ


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 12:32   #313
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Mener S er Premium hos SQ


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ved codeshare så er det vanligvis ikke 1 til 1 mapping mellom bookingklasser fra marketing til operating carrier. Altså på et litt mer forståelig språk kan bookingklasse S på SAS codeshare være en helt annen bookingklasse hos SQ som opererer rutene til/via/fra SIN. Det er klassen til SQ som avgjør hvilken serviceklasse du får og poengopptjeningen. Men i og med at SQ kun har 3 bookingklasser i Premium eco og S er en av disse kan det godt være S-cl.

Uansett, det er nok ganske sikkert at codeshare avtalen mellom SK og SQ innebærer at SAS Plus mappes til SQ Premium eco, noe annet ville vært helt villedende. Jeg kan sjekke hvilken bookingklasse det mappes til i Amadeus, men har ikke det foran meg nå, skal prøve å huske å sjekke i morgen.

Last edited by Eriksan; 21-02-2019 at 12:38.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 21:44   #314
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Jeg hadde gamblet på at den klassen gir 100% poeng. SAS har vel aldri kunnet vise korrekt bonusopptjening på code share hverken på nett eller app?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 12:37   #315
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
På vei til jobb nå så jeg litt på priser på mulige sommerferiedestinasjoner.

Bl.a Sydney. Fant en helt OK pris i Plus, men i følge sas appen gir den 0 eurobonuspoeng. Kan det virkelig stemme?

Vil SAS plus gi meg premium economy hos singapore airlines? Regner med at lounge kan jeg se langt
Har sjekket i Amadeus nå, SK S-cl mappes til SQ T-cl som er Premium eco og gir 125% bonusopptjening. Du har tilgang til lounge på OSL og ARN med SAS Plus billett.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 16:44   #316
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Har sjekket i Amadeus nå, SK S-cl mappes til SQ T-cl som er Premium eco og gir 125% bonusopptjening. Du har tilgang til lounge på OSL og ARN med SAS Plus billett.
Herlig. Mange takk for at du sjekket
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 17:55   #317
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
På vei til jobb nå så jeg litt på priser på mulige sommerferiedestinasjoner.

Bl.a Sydney.
Du er klar over at det er vinter der nede når det er sommer her? Det er ikke like kaldt som her om vinteren, men klart kjøligere enn sommeren i Norge.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 19:33   #318
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Du er klar over at det er vinter der nede når det er sommer her? Det er ikke like kaldt som her om vinteren, men klart kjøligere enn sommeren i Norge.
Det er jeg. Så makstemperaturen var ca 22 grader.

OT så endte jeg med å bestille en tur til Seoul med to dager i Singapore i stedet.
Relatert til denne tråden her så ender Premium Eco hos singapore airlines opp som SAS Plus, i hvertfall setemessig. Må først til Stockholm så flyene dit og tilbake igjen ga meg hhv 2A og 3A. Regner med jeg får plus treatment om bord, men siden det er SQ flightnummer kan jeg vel se langt etter lounge
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 19:46   #319
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Det er jeg. Så makstemperaturen var ca 22 grader.



OT så endte jeg med å bestille en tur til Seoul med to dager i Singapore i stedet.

Relatert til denne tråden her så ender Premium Eco hos singapore airlines opp som SAS Plus, i hvertfall setemessig. Må først til Stockholm så flyene dit og tilbake igjen ga meg hhv 2A og 3A. Regner med jeg får plus treatment om bord, men siden det er SQ flightnummer kan jeg vel se langt etter lounge


Du får premium economy treatment. Vet ikke hva SQ tilbyr i PE?


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2019, 10:39   #320
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ja, da SK6867 dukket opp hos SAS idag fikk jeg byttet over til den. Nå ser alt ut til å stemme, men tripit påstod at SK6867 gikk 06:00 da jeg la den inn mens de sier at UA1640 flyr 08:00.

Har på følelsen at siste ord ikke er sagt i denne såga...
Da jeg var i USA ba United ba meg etter dette kontakte dem da det var feil med bookingen, noe SAS support fortsatt nektet for. På flyplassen i USA ble jeg nektet innsjekking av United da booket og billettert reise ikke var den samme. Etter over 20 minutter med SAS support på tråden som fortsatt blånketet for feil mens jeg stod ved innsjekkingsskranken og spurte om hva jeg skulle gjøre så utstedte de endelig billetten på nytt slik at jeg endelig kunne sjekke inn. I tillegg til att tid og bekymringer hadde jeg brukt flere hundre kroner på telefon fra USA.

Kontaktet gold.no@sas.no som beklaget opplevelsen, men sendte meg til et annet kontaktpunkt for SAS. Der fikk jeg endelig svar:
"I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United Airlines får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning."

United har ikke gjort noe galt her så hvorfor i alle dager skulle jeg sende klage til dem? Denne typen ansvarsfrakrivelse fra SAS likte jeg absolutt ikke og jeg ønsker ta saken videre. Er Transportklagenemnda riktig adresse?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Generelle spørsmål om priser/billetter/booking med Norwegian Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 148 26-03-2023 20:42
SAS - kansellert booking Evander Reiseforum 5 14-03-2012 17:04
Endelig gode SAS priser i biz fra USA, men dessverre skjoenner ikke SAS poenget Tommy777 Reiseforum 2 04-06-2009 03:38
SAS, booking, 28. februar? TOS Flyforum 4 05-02-2008 21:34
Om sas.no og booking Bizflyer Flyforum 6 22-11-2007 02:26


All times are GMT +2. The time now is 14:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.