Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2010, 12:20   #1
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Star Alliance Turkish Airlines - generelt (reise/poeng/setereservasjon m.v.)

Er det noen her som vet hvordan man reserverer seter med Turkish Airlines? Har nettopp booket en tur med dem til Istanbul i romjulen i år, men fikk verken mulighet til legge inn Eurobonusnr eller reservere sete under bookingen. Kunne godt tenke meg å forsøke å få tak i godseter ved nødutgangen!

Har søkt litt på flyertalks forum, men ikke funnet noe klart svar.

Vil det feks bli mulig å logge seg inn på bookingen på flyselskapets hjemmesider når det nærmer seg og da foreta setereservasjon?

Andre tips vedr Turkish og direkteruten til Istanbul mottas også med takk! Ser ut som en spennende rute!

vegasbaby
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 12:56   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Turkish Airlines - setereservasjon?

Du kan velge seter når du sjekker inn online. Online check in åpner 24t før avgang. Angående Eurobonus kan du evt ringe Turkish å be dem legge det til. Hvis du har bestilt gjennom reisebyrå må du ringe reisebyrået.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 13:11   #3
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: Turkish Airlines - setereservasjon?

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Du kan velge seter når du sjekker inn online. Online check in åpner 24t før avgang. Angående Eurobonus kan du evt ringe Turkish å be dem legge det til. Hvis du har bestilt gjennom reisebyrå må du ringe reisebyrået.
Takk for info!
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 13:41   #4
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Turkish Airlines - setereservasjon?

Da jeg sjekka inn online på deres 777 Istanbul-London nylig var det ikke mulig å velge nødutgang-raden, vet ikke om dette gjelder 737/A320 også.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 19:45   #5
MD-79
Newcomer
 
Join Date: Sep 2009
Location: GOT
Posts: 15
Default Re: Turkish Airlines - setereservasjon?

Så vidt jeg forstår en tråd på FT kan star alliance gull medlemmer reservere seter i Y en uke i forveien på europeiske ruter. Hvis du har dette, og har fått lagt inn eurobonuskortet på reisen.

Jeg skal på tur med TK got-ist-dxb snart, men eurobonus sølv er nok ikke mye hjelp da. Men, gleder meg til å prøve dem
__________________
Tidligere brukernavn: SKfan
MD-79 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2010, 20:08   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Turkish Airlines - setereservasjon?

Quote:
Originally Posted by MD-79 View Post

Jeg skal på tur med TK got-ist-dxb snart, men eurobonus sølv er nok ikke mye hjelp da. Men, gleder meg til å prøve dem
Du får satse på Challenge Seating istedet, da ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 12:09   #7
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Star Alliance Setereservasjon Turkish Airlines

Heisann!

Skal reise til Hong Kong onsdag med THY (Turkish Airlines), fra Oslo via Istanbul. Bestemt meg for å prøve den "nye" Comfort Class det skrytes mye av, og med en svært hyggelig pris var valget enkelt.

Men hvordan i huleste får jeg booket seter for meg og min reisemakker? Er EBG hos SAS, men når jeg går inn via dem står det at reservasjonsnummeret ikke eksisterer.. Går jeg inn hos Turkish sine sider kommer turen opp, men ingen setereservasjon. Heller ikke hos Checkmytrip kommer bookingen opp, noen med peiling på hvorfor?

Lite info på THY sine nettsider og greit å få noen gode seter på en lang tur..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 12:36   #8
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Setereservasjon Turkish Airlines

Jeg lette etter det samme forrige gang jeg brukte dem til Bangkok.
Tror ikke de har setereservasjon på nett. Måtte til slutt ringe dem for å få seter.

De har et bra callsenter og snakker flytende engelsk.
Var null problem for meg i alle fall.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 12:41   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Setereservasjon Turkish Airlines

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Heisann!

. Heller ikke hos Checkmytrip kommer bookingen opp, noen med peiling på hvorfor?

Lite info på THY sine nettsider og greit å få noen gode seter på en lang tur..

Kim
Er visst noe med at THY ikke bruker Amadeus (?) eller annet system.

Jeg mailet Turkish og ba om seter i god tid på forhånd. Det gikk greit, om enn noe tregt.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 13:06   #10
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Setereservasjon Turkish Airlines

Tusen takk for hjelpen! Mail sendt til THY nå, så får vi håpe det ordner seg.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 01:24   #11
amiri
Newcomer
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 8
Default Re: Setereservasjon Turkish Airlines

Jeg har hatt samme problem et par ganger med TK, de seater sine flighter 7 dager før avreise. Jeg ringte callsenter og fikk plasser på utreisen, men måtte ringe tilbake 7 dager før hjemreisen. Ikke noe probl. fikk også oppgradert til IST med EBS. TK opererer med sitt eget PNR på bill. Fikk et amadeus PNR og et til TK(booket via WIAS)
__________________
Flights 2012:
OSl-BKK-TPE-BKK-OSL-TG/KLM
OSL-LGW-PUJ-LGW-OSL-DY/TOM
OSL-EWR-OSL-CO
OSL-FRA-OSL-SK
OSL-EWR-LAX-HNL-LAX-PHX-MSP-ORD-EWR-ARN-OSL UA/AA/SK
amiri is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 07:40   #12
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Setereservasjon Turkish Airlines

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Heisann!

Skal reise til Hong Kong onsdag med THY (Turkish Airlines), fra Oslo via Istanbul. Bestemt meg for å prøve den "nye" Comfort Class det skrytes mye av, og med en svært hyggelig pris var valget enkelt.

Men hvordan i huleste får jeg booket seter for meg og min reisemakker? Er EBG hos SAS, men når jeg går inn via dem står det at reservasjonsnummeret ikke eksisterer.. Går jeg inn hos Turkish sine sider kommer turen opp, men ingen setereservasjon. Heller ikke hos Checkmytrip kommer bookingen opp, noen med peiling på hvorfor?

Lite info på THY sine nettsider og greit å få noen gode seter på en lang tur..

Kim
Er hyggelig pris ca 1000 euro?
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 10:05   #13
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Setereservasjon Turkish Airlines

Hei ChrisCross!

Prisen på denne turen var ved bestilling ca 8000 NOK i Comfort Class. Ser at samme reisen i dag koster 12,5K..

Så kan vel trygt si at prisen var hyggelig ja.

Sendte mail om setereservasjon i går formiddag, men ennå ikke hørt noe. Stort lasterom på 777 vel, så får pakke hengekøye.. hehe.
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 10:48   #14
DagS
Newcomer
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 38
Default Re: Setereservasjon Turkish Airlines

I følge punkt 3 på følgende web-side http://www.turkishairlines.com/en-no.../online-ticket så skal en kunne reservere seter 100 dager før en skal reise. Annen informasjon jeg har funnet på nettet, har operert med 90 dager, men forhåpentligvis er det 100 dager som er det korrekte.

Er det mindre enn 100 dager til avreise, så vil du kunne reservere seter i selve booking-prosessen. Dette virker både når du bestiller via TK sine sider eller om du f. eks. bestiller via Widerøe. Er det mer enn 100 dager til flyvningen, må en vente til denne grensen passeres og så f. eks. ringe TK. Da kan en samtidig legge inn bonus-nummer om det skulle være ønskelig.

Dette skal gjelde for innenlands business billetter og både økonomi og business internasjonalt. Av erfaring vet jeg at det fungerer for både business og premium economy (comfort class). Jeg kan dessverre ikke bekrefte at det virkelig gjelder for vanlig økonomi også, da jeg har til gode å fly i den klassen med TK.

Når det gjelder Comfort Class, CC, som OP skal prøve, så er det et meget godt produkt. Seatingen er 2-3-2 dvs. den samme som i business, men pitchen er selvsagt mindre. Setene minner ganske mye om SK sine business seter fra 10 år tilbake. Recline er ikke mye å skryte av, men det bød ikke på problemer for meg. Maten er, som nevnt i trip reports, meget god (forutsatt at de ikke går tom for det du vil ha, det skjedde på min siste tur i C). Merk at TK ikke serverer NF eller annen champagne i CC og at vin og annet drikke serveres i plast-glass! For meg føltes plast-glass som et stilbrudd. Underholdnings-systemet er også svært bra med et godt utvalg av filmer, musikk etc. Som EBG har du tilgang til den meget gode loungen i IST.

Merk for øvrig at etter overgangen til Open Gate i IST, så må en gjennom en sikkerhets-kontroll før en kommer inn i avgangs-terminalen og det er ingen Fast Track for C eller andre. Det har vært rapportert om lang ventetid, så være forberedt på at det kan ta noe tid. For min del, så har jeg vært igjennom på bare noen få minutter. En ulempe ved Open Gate er at du ikke lenger får utdelt barber-saker når du benytter deg av dusj-fasilitetene i loungen, så ta eventuelt med eget om du har behov for slikt. Opptjeningen med SK EB skal være 100% i CC. Selv så måtte jeg "krangle" en del for å få det da de prøvde å avspise meg med 25% opptjening. Pass også på å gå til gate i tide. Informasjonen på monitorene i loungen skifter direkte fra Wait in Loung til Boarding og det kan være et godt stykke å gå fra loungen og til din gate.
DagS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 16:53   #15
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Takk for tips!

Takk for mange gode tips her DagS!

Under bookingen fikk vi ikke reservert seter, og når jeg snakket med Turkish etter bookingen fikk vi vite at det kun var 7 dager før avreise man åpnet for reservasjon på disse flightene.. (og ikke 100 dager som det står på nettsidene)

De la inn mitt EBG-kort på reservasjonen, men noe sete kunne de ikke hjelpe med den gangen. (ca 2 mnd siden) Har sendt dem mail igjen nå som tidligere fortalt, men ennå ikke noe svar. Tålmodighet er en dyd!.

Skal følge med på security og om det er "trangt" der, god informasjon å ta med seg!

Da er det bare å se frem til å besøke Asia`s perle da, og tror du jaggu ikke jeg rekker et par dager i Macau på vei hjem..? Blir litt Poker og gambling da gitt.. Skal til Las Vegas senere i sommer, så får prøve å vinne litt mynter for en gangs skyld, så man har noe å bruke der borte også.. hehe.

Takk for hjelpen!
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 15:21   #16
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
Star Alliance Forhåndsreservering av seter på TK

Hei! Jeg får overhodet ikke til å forhåndsreservere seter på TK på CPH-IST-BKK v.v.

Noen som vet om det i det hele tatt er mulig på TK, eller om de ikke praktiserer forhåndsreservering av seter? Er m-cls, men med sk*s og sk*g. Sendte de en mail for noen uker siden, men de har enda ikke svart.. Håper noen har peiling!
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 16:34   #17
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Forhåndsreservering av seter på TK

Heisann!

Fløy selv med TK til Hong Kong i Comfort-class for noen uker siden og hadde samme problemet. Sendte dem mail men fikk aldri svar heller..

Så konklusjonen min ble at forhåndsreservasjon ikke går an dessverre.. Noen sier at man kan sette av seter i bestillingsprosessen, men det funket ikke for meg heller..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 20:40   #18
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Forhåndsreservering av seter på TK

Jeg gikk rett og slett bort til skranken deres på OSL og fikk tildelt seter der.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 22:34   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Forhåndsreservering av seter på TK

Jeg sendte mail og fikk til svar at "Manuel seat selection begins 7 days before the flight . Please send me a email before then so that we can arrange the best flight for you!".

Det gjorde jeg så og så gikk det 4-5 dager før jeg fikk de setene jeg ønsket (hadde noen få alternativer) med ett viktig unntak.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 06:50   #20
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
Angry Forhåndsreservering av seter TK

Hei!

Prøver og finne ut hvem jeg kan kontakte, har sendt de mail uten svar.. Reiser med de nå i slutten av aug, CPH-IST-BKK! Noen som vet hvem jeg kan kontakte for og forhåndsreservere seter? Vet det er mulig, men finner ikke helt ut av det.. På mine sider hos TK er det ikke et alternativ engang!

PH-BXA is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....) K3nn7 Reiseforum 357 05-03-2024 19:03
Generelt om reise og bonusprogram - United TGjr Reiseforum 245 03-02-2024 01:57
Generelt om å reise med Finnair Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 14 03-03-2017 09:08
Erfaringer med å reise med Turkish Airlines Fnate Reiseforum 19 28-06-2016 20:49
Eurobonus-poeng når man bestiller reise med Eurobonus-poeng? chaglen Reiseforum 2 20-07-2011 18:00


All times are GMT +2. The time now is 04:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.