Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-04-2018, 20:37   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default IATA YY-fare blir historie

YY-fare var jo i sin tid dyrt, men veldig praktisk. Virket på alle selskaper, men med nye tider, alle har kredittkort osv osv så forsvant vel grunnen til å beholde dem i stor grad. Jeg husker selv hvor enkelt det var med full-flex på tvers av selskaper, men så var jo prisene minst like høye som i dag (selv i gammel kroneverdi)

Så om noen vil ha YY-billetter i minneboken så får man løpe og kjøpe mens det enda er noen igjen

Quote:
The International Air Transport Association (IATA) announced that the YY Fares will be rescinded from 31 October 2018.
...

YY fares are IATA multilateral interlineable fares. Established in 1945, they successfully enabled consumers to purchase a single ticket in a single currency, giving worldwide travel options on different airlines and luggage checked through to final destination.
http://www.iata.org/pressroom/pr/Pag...-07-06-02.aspx
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 04-04-2018, 20:50   #2
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: IATA YY-fare blir historie

Hva er et realistisk eksempel på kjøp og bruk av en slik billett i 2018?
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2018, 22:31   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: IATA YY-fare blir historie

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Hva er et realistisk eksempel på kjøp og bruk av en slik billett i 2018?
Som gammel billett presser med svart belte i IATA Tariffer og med en god del kompliserte YY billetter baade til eget bruk opp i gjennom aarene og solgt til kunder med spesielle behov er jeg enig at YY prisene var svaert praktiske spesielt ved lange kompliserte enveis reiser, og Syd Amerika / Afrika er vel omraader hvor disse billettene kanskje ennaa kan vaere et alternativ.

Jeg er litt uenig i at YY noedvendigvis var dyrt, ved lange reiser kunne YY fort bli minst like gunstige og gunstigere enn en mengde LavPris billetter satt sammen.

YY billetter ble jo beregnet paa "Miles" prinsippet (mellom 2 Destinasjoner kan man reise et antall Miles (som kan oekes med 5%, 10%, 20%opptil 25%) en kan se dette i Fare Calculation hvor det staar en M eller 25M (for 25% over) en la enkelt til 5% mer pris etc.)

Et eksempel er f.eks. Oslo - Santiago (Chile) hvor en kan kjoepe en billett med f.eks Lufthansa OSL-FRA-SCL men om man har behov for at solid antall stop underveis kan man f.eks kjoepe OSL-GOT-CPH-HAM-NCE-MAD-LIS-REC-GIG-SAO-BUE-MDZ-SCl utvilsomt dyrere enn foerste eksempel, men antagelig billigere enn et sammensurium(tm) av Enveis Lavpris eller komlekst sett med masse tur - retur lavpriser. I tillegg er YY prisene naere Business Class saa en kan legge til Business paa enkelt strekninger og ikke minst har du et aar paa aa gjennomfoere reisen.

Min "ekstrem" YY billett gikk fra SEA-SFO-HNL (Qantas Business Class)-MAJ-PNE-TKK-GUM-SAI-ROT-GUM-MNL rundt NOK5000.00 i 1984 - svaert god pris.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 14:15   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: IATA YY-fare blir historie

Var "hale-billetene" en del av dette regimet også? Tenker da på YY og miles-based-kombinasjon osv. Var jo ofte man kjøpte OSL-CDG t/r og reisebyrået spurte om man ville ha Bergen eller Trondheim som endelig destinasjon med åpen dato på returen gratis.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 17:04   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: IATA YY-fare blir historie

Ja «hale billettene» er endel av pris beregning basert på «Miles» og Miles forsvinner ikke, en kan fremdeles beregne billett priser på Miles selvom en benytter Carrier Spesific priser.
BGO, TRD og SVG merk at HAU normalt ikke fungerte, var jo enkle tilleggs tjenester, mer avanserte var en tur - retur OSL - LON åpen C-Klasse til kostnaden av KRS - OSL envei om en hadde en Asia tur.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 17:19   #6
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: IATA YY-fare blir historie

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg er litt uenig i at YY noedvendigvis var dyrt, ved lange reiser kunne YY fort bli minst like gunstige og gunstigere enn en mengde LavPris billetter satt sammen.

YY billetter ble jo beregnet paa "Miles" prinsippet (mellom 2 Destinasjoner kan man reise et antall Miles (som kan oekes med 5%, 10%, 20%opptil 25%) en kan se dette i Fare Calculation hvor det staar en M eller 25M (for 25% over) en la enkelt til 5% mer pris etc.)
Mine kursusnoter er forlængst væk, men så vidt jeg husker brugte man
origin-destination priser i FCU og talte evt. miles sammen mellem intermediate stops, og lagde mileage surcharge på. Og så skulle prisen konverteres
til den oprindelige valuta, og derefter skulle man finde ud af,
hvad der skulle betales i DKK!
Nogle pax forstod at udnytte mileage systemet til det yderste, og jeg kunne
få sved på panden, når der kom en passager med en halvvejs-jorden-rundt
billet, som skulle ændres en time før afgang
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 21:04   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: IATA YY-fare blir historie

De stoerste utfordringene jeg husker var reiser som involverte Libya som paa 80-90 tallet forlangte at Billettene skulle ha allt "legalize" den lille skriften oversatt til Arabisk, saa vi maatte skrive billettene faar haand og med min haandskrift dengang lurer jeg paa hvor kundene egentlig havnet
En annen utfordring var ekstremt lange reiser (mengde stopp) - de automatiske billettene (TICS) som ble presset ut av Dot-Matrix skrivere var begrenset til 16 strekninger (Kuponger = 4 Billetter slaat sammen) over dette var det frem en bunke billetter som maatte fylles ut for haand - husker spesiellt noen Japanere med billetter som hadde limt inn ekstra felt for "Fare Calculation" - det pussige er at jeg er rimelig sikker paa at 16 strekninger faktisk finnes den dag i dag (den var paa plass for noen aar siden naar jeg sist lekte med en CRS) og begrensingeme er satt hvor mange byokstaver det er fysisk plass til i Fare Calculation paa en TICS billett.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trenger hjelp til å finne IATA-fare Chaos Controller Småprat 0 29-05-2015 04:40
Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse? Enhanced Reiseforum 7 25-02-2012 18:37
Blir forhåpentligvis lenge til Norge blir avhengig av Ryanair. gilberg Flyforum 24 27-09-2009 23:10
IATA TravelCentre The Ticketor Flyforum 8 15-05-2008 16:03
BA CitiExpress blir BA Connect - og blir LCC CK Flyforum 1 10-01-2006 16:38


All times are GMT +2. The time now is 23:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.