Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2016, 13:26   #1
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

Ser ikke ut som det opprettet en slik tråd, så da lager jeg en for i år.

Jeg og samboeren min skal reise til sommeren, to eller tre uker. Dessverre bør nok en av disse ukene være i fellesferien, som gjør at det fort blir dyrt.

Er egentlig ute etter en kombinasjon av opplevelse/slappeav-ferie. Vil helst reise til et land jeg ikke har vært i før (har vært i ca. 60 land), så det er noe begrensende.

Har sett litt på Sør-Amerika, men sliter litt med å finne en plass hvor man kan både oppleve noe kult, samt slappe av før/etterpå, uten å reise altfor mye. Har f.eks. sett på Macchu Picchu med Inka Trail, for deretter å komme seg til mer type strandferie, også muligens noe annet opplevelse (f.eks. Bolivia eller Colombia), men må fort ty til fly som transportmetode, som blir dyrt/tidskrevende (evt. buss som er enda mer tidskrevende).

Har også vurdert f.eks. Mexico (med chichen itza), for deretter å dra videre sørover til f.eks. Belize og Guatemala (men oppfatter disse landene som utrygge). Alternativt dra til Costa Rica e.l., men da blir det fort dyrt igjen. Karibien (Cuba?) er også et alternativ herfra, men har vært på mange av stedene tidligere.

Et annet alternativ er å dra kun to uker til en strandplass (med noen utflukter), for så å dra en uke på opplevelsesferie senere. Isåfall har jeg vurdert Sri Lanka, Filippinene, Zansibar og Mauritius (for kaldt?).

Andre forslag/innspill/erfaringer mottas med takk!
-Sindre is offline  
Old 05-01-2016, 13:59   #2
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

De jeg tok en helgetur til Macchu Picchu var det billgiste å booke 2 separate billetter. En t/r OSL-MIA og en t/r Mia-Cuzco. Fikk da tid til en liten strandtur i Miami som jeg enkelt kunne utvidet. Lanskje ikke det mest spennende stedet, men det er en enkel måte å få strand med på turen.

Zanzibar vil ejg si var en stor skuffelse. Høres eksotisk ut, men dårlige strandforhold og ikke for spennende på land.

Mauritius var en skuffelse selv om det var fine strender. Ikke for spennende øy syntes jeg. La Reunion litt lengere sør var mye mer spennende og variert, men der bør du snakke fransk.

Yucatan er greit som reisemål i seg selv selv om det kan være mange fra USA der, spesielt når det er "spring break". Treffer du på "semana santa" når det er det mest meksikanere som reiser dit. Du bør få med deg Tolum og huledykkig her. Har bodd forskjellige steder og rangerer dem med best først:
-Isla Mujeres. Bedre stemningn, litt minder og lokale som setter preg på stedet.
-Playa del Carmen. Turistsmåby med mange tilbud og mye man kan gå til.
-Cancun. Lang strendstripe emd digre hoteller.
-Cozumel. Turistøy som hverken har sjarm eller selrlig lokale tilbud. Her legger cruiseskipene til så der du bor vil du antagelig ikke få utsikt. Dårlige forhold under vann. De lokale sa det meste ble drept da de store skipene kom dit.

Sri Lanka og Philipinene anbefales begge. Du kan finne utrolige forhold under vann og det er også mye å se over vann. Du kan booke billige lokale fligher i Filipinene for å ta seg rundt på veldig varierte øyer.

Cuba bør du skynde deg med før alle fra USA reiser dit.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline  
Old 05-01-2016, 16:15   #3
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Takk for mange gode tips! Helgetur til Macchu Picchu er nok litt ekstremt for min del (og ihvertfall samboeren), men er nok mulig å ta det som en ukestur senere på høsten! Tror ikke jeg orker å bruke av sommerferien for å være på strand i Miami, i og med at jeg har vært der flere ganger før og dollaren er meget ugunstig for tiden.

Zanzibar har jeg forsåvidt hørt andre være litt misfornøyd med også. Mauritius har jeg derimot hørt stort sett gode ting om. Når var du der? For kaldt i juli/august?

Har vært i Mexico før, blant annet på noen av de plassene du nevner, uten å bli nevneverdig imponert. Grunnen til at vi eventuelt drar dit er nok hovedsaklig for å se Chichen Itza, for å dra videre til Cuba/mellom-Amerika, samt at det er relativt billig å komme seg dit.

Har du forslag til noen andre plasser?
-Sindre is offline  
Old 05-01-2016, 17:55   #4
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Jag ska till Sydafrika i oktober med mina föräldrar. Vi ska på ett par dagars safari och till Kapstaden. Jag är intresserad av något av grannländerna på en kortare tur. Jag är öppen för det mesta i förslag.

Vad skulle ni rekommendera bara för mig medan mina föräldrar åker hopon/hopoff-buss i Kapstaden?
Fredrik74 is offline  
Old 06-01-2016, 22:18   #5
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Default Noen som har forslag til reisemål i Afrika ?

Hei

Er det noen av dere som har forslag til reisemål i Afrika ?

Har kun vært i Marokko tidligere og da kun som dagstur fra Spania. For meg så virker det som at hvor enn jeg tenker på å reise på det kontinentet så er det enten mye kriminalitet eller krig eller begge deler ... Sikkert feil, men jeg føler det er blitt mer usikkert i det siste med terror anslag osv.


Sør Afrika ser ut til å være det enkleste. Hva med Kenya og Tanzania ? Seycellene og Mauritsius ?


Noen forslag ?
BraathensSafe1985 is offline  
Old 07-01-2016, 01:35   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Noen som har forslag til reisemål i Afrika ?

Kenya og Tanzania er store turistland, masse å se. Ellers kan jeg anbefale Moçambique, Rwanda og Uganda i Øst. Syd-Afrika er også veldig bra og lett å besøke. Seychellene og Mauritsius er digge steder, men helt annerledes enn fastlandet.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline  
Old 07-01-2016, 02:03   #7
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Noen som har forslag til reisemål i Afrika ?

Tok en tur Sør-Afrika - Victoria Falls - Botswana - Namibia - Sør-Afrika for et par år siden. Følte meg trygg alle steder.
PSC TOS is offline  
Old 07-01-2016, 05:50   #8
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Noen som har forslag til reisemål i Afrika ?

Sør Afrika er bra og billig. Zimbabwe er et av de stedene med de hyggeligste menneskene. Zambia er også et bra sted. De har felles visum. (Kaza visa eller univisa) Det finnes også et tog fra Pretoria til Livingstone men det ble for dyrt for meg i 2014. : http://www.royal-livingstone-express.com/ de har vist nok også et veteran fly service også om man tørr da

Botswana er også bra med nasjonalparken i nord.
Sondbjo is offline  
Old 07-01-2016, 16:12   #9
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Default Re: Noen som har forslag til reisemål i Afrika ?

Takk for info

BraathensSafe1985 is offline  
Old 08-01-2016, 19:55   #10
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Noen som har forslag til reisemål i Afrika ?

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Hei

Er det noen av dere som har forslag til reisemål i Afrika ?

Har kun vært i Marokko tidligere og da kun som dagstur fra Spania. For meg så virker det som at hvor enn jeg tenker på å reise på det kontinentet så er det enten mye kriminalitet eller krig eller begge deler ... Sikkert feil, men jeg føler det er blitt mer usikkert i det siste med terror anslag osv.


Sør Afrika ser ut til å være det enkleste. Hva med Kenya og Tanzania ? Seycellene og Mauritsius ?


Noen forslag ?
Les tråden: "Sao Tome og Principe"
Chr1st1an is offline  
Old 08-01-2016, 20:01   #11
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Quote:
Originally Posted by -Sindre View Post
Takk for mange gode tips! Helgetur til Macchu Picchu er nok litt ekstremt for min del (og ihvertfall samboeren), men er nok mulig å ta det som en ukestur senere på høsten! Tror ikke jeg orker å bruke av sommerferien for å være på strand i Miami, i og med at jeg har vært der flere ganger før og dollaren er meget ugunstig for tiden.

Zanzibar har jeg forsåvidt hørt andre være litt misfornøyd med også. Mauritius har jeg derimot hørt stort sett gode ting om. Når var du der? For kaldt i juli/august?

Har vært i Mexico før, blant annet på noen av de plassene du nevner, uten å bli nevneverdig imponert. Grunnen til at vi eventuelt drar dit er nok hovedsaklig for å se Chichen Itza, for å dra videre til Cuba/mellom-Amerika, samt at det er relativt billig å komme seg dit.

Har du forslag til noen andre plasser?
Sindre:
Jeg ville droppet Cuba. Er oppskrytt syntes nå vi. Kult å se i rundt i Havanna 1 dag, men ikke mer. Og Varadero er som alle andre karibiske steder.

Jeg har fått anbefalt Nicaragua av en bekjent som har bodd der i 4 år. Det var ingen kriminalitet, meget billig og fantastisk natur. Det er også nære mange andre land som kan by på mer kultur og opplevelser.

Som Robert sier så er Filippinene et fantastisk land. Opplevelse blir vel dog noe begrenset til utflukter til nye små øyer.

Hva med Trinidad & Tobago?
Chr1st1an is offline  
Old 08-01-2016, 20:37   #12
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Akkurat nå heller jeg mest mot Costa Rica, Panama og Nicaragua i en tur. Trinidad & Tobago har jeg også vurdert, men tenkte å ta det samtidig som Venezuela (og dit føler jeg det er litt for utrygt å reise akkurat nå). Hvordan var Trinidad & Tobago? Likt andre karibieske øyer?

Fillippinene er nok backupløsningen, da jeg ser på det som en relativt enkel destinasjon å komme til/være med barn, så da har jeg mest lyst å ta de som er litt vanskelige, mens man enda er ung og frank.
-Sindre is offline  
Old 08-01-2016, 21:46   #13
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Quote:
Originally Posted by -Sindre View Post
Akkurat nå heller jeg mest mot Costa Rica, Panama og Nicaragua i en tur. Trinidad & Tobago har jeg også vurdert, men tenkte å ta det samtidig som Venezuela (og dit føler jeg det er litt for utrygt å reise akkurat nå). Hvordan var Trinidad & Tobago? Likt andre karibieske øyer?

Fillippinene er nok backupløsningen, da jeg ser på det som en relativt enkel destinasjon å komme til/være med barn, så da har jeg mest lyst å ta de som er litt vanskelige, mens man enda er ung og frank.
Høres ut som en fantastisk combo!
Vi tar selv en liten combo med Vietnam, Kambodsja og kanskje Laos neste uke. Må ta de turene der mens man ikke har barn. haha.
Mellomamerika står for tur når dollarkursen blir bedre.

Jeg har ikke selv vært på T&T, men jobbet tidligere med en som har vært der hvert år i 10+ år med guttegjengen. (50+ i alder) Han skrøt veldig av øyene da de var noe mer "uberørte". Mer info har jeg ikke.
Chr1st1an is offline  
Old 08-01-2016, 23:07   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Å droppe Cuba vil nok fremstå som en brøler om ikke lang tid. Havana er en dritkul by, særlig utenfor gamlebyen. På landsbygda får du skikkelig kontakt med de lokale, som er mer enn gjennomsnittlig vennlige. Varadero teller ikke som Cuba; Det er som å si at Playa del Ingles er representativt for Spania. Drita canadiere til frokost. Styr unna.
Panama City kan jeg ikke anbefale. En reise rundt med utgangspunkt i kanalen og naturen blir nok noe helt annet.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline  
Old 09-02-2016, 02:07   #15
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Star Alliance Tips til Star Alliance-bonusreise til Sør/Mellom-Amerika/Karibien Frå San Francisco

Har ein 2-vekers booking til San Francisco i byrjinga av Mai. Dette er eit område eg har vitja fleire gonger før, og er i utgangspunktet interessert i å reise vidare, helst med EuroBonus-poeng.

Hawaii er foreløpig Plan B, men med dagens dollarkurs så er eg litt interessert i å reise lenger sør.
Det eg søkjer er ein plass som det ikkje tar meir enn 16-18 timar å fly til frå San Francisco, fly med gode business-seter hadde vore å foretrekke men ser at dette kan verte noko vanskjeleg.

Ynskjer ein destinasjon med nokonlunde rimelig overnatting og generelt låge prisar, sol og varme, og kyst/strender i nærleiken. Mexico er utelukka, Belize ser interessant ut og Karibien vert mest sannsynleg for dyrt.

Er det nokon som har forslag til destinasjon innanfor "South America & Caribbean"-sektoren (evt. North & Central America) til SAS med nevnte preferansar?

Tar imot tips med stor takk, då eg ikkje finn noko som umiddelbart stikk seg ut
sexten is offline  
Old 21-06-2016, 18:18   #16
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Billig mini helgetur i juli, trenger tips

Trenger tips til helgetur (juli) utreise
fra TRD fredag kveld , hjemmereise søndag så billig som mulig...
har ca 10 000 eb poeng og IHG poeng 50 000.
__________________
hifiman is offline  
Old 21-06-2016, 22:17   #17
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Billig mini helgetur i juli, trenger tips

Kristiansund med WF.

Ta med telt.

Kim
kimpe is offline  
Old 08-07-2016, 20:02   #18
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Sitter å lurer på hvor jeg skal reise, tenkte å prøve longhaul bissnis for første gang. Tenkte at når jeg først skal gjøre det må det være i andreetasjen på en 747. Noen som har gode tips til en BA 747-destinasjon som er god for spotting og andre opplevelser for en ikke så alt for lang tur?

Salget stenger om 5 dager....
RJon is online now  
Old 09-07-2016, 00:57   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Tror jaggu jeg ville spurt BA direkte. Er de like gode på FB som KLM har du billett i morgen.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline  
Old 09-07-2016, 07:37   #20
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2016)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Sitter å lurer på hvor jeg skal reise, tenkte å prøve longhaul bissnis for første gang. Tenkte at når jeg først skal gjøre det må det være i andreetasjen på en 747. Noen som har gode tips til en BA 747-destinasjon som er god for spotting og andre opplevelser for en ikke så alt for lang tur?

Salget stenger om 5 dager....
Hmmm... Las Vegas?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvilket kredittkort "skal" jeg ha? kekker Reiseforum 96 31-07-2023 10:21
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? blazius Reiseforum 17 20-05-2016 00:17
Hvor kan man reise med "Norwegian traveldocument for refugees" ? Capgras Reiseforum 1 18-12-2015 12:26
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 12:47
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider BårdK Reiseforum 4 18-05-2011 19:51


All times are GMT +2. The time now is 23:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.