Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2018, 18:32   #61
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Man skulle tro det er utleverings avtale mellom de fleste Europeiske land så folk kan reise hjem og vente på rettsak, deretter bli innkalt til rettsak og fengsling?
Kanskje ikke, og ingen som vet hvilken nasjonalitet denne KLM flygeren har, men man tipper på at han er Nederlender.
Uansett, det går en tråd på PPRuNe om denne saken med noen fantastiske påstander om at det får på menneske rettighetene løs:

https://www.pprune.org/rumours-news/...ight-stop.html
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 18:36   #62
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Man skulle tro det er utleverings avtale mellom de fleste Europeiske land så folk kan reise hjem og vente på rettsak, deretter bli innkalt til rettsak og fengsling?

Kanskje ikke, og ingen som vet hvilken nasjonalitet denne KLM flygeren har, men man tipper på at han er Nederlender.

Uansett, det går en tråd på PPRuNe om denne saken med noen fantastiske påstander om at det får på menneske rettighetene løs:



https://www.pprune.org/rumours-news/...ight-stop.html


Det er bortimot ingen land, inkludert Norge, som utleverer egne innbyggere

For ikke snakke om at det skaper langt mer byråkrati enn å bare varetektsfengsle frem til endelig dom.

Det er også flere lovbrudd og alvorlighetsgrader rundt det som innebærer langt lengre varetektsfengsling enn noen uker som her, og det for nordmenn også. Spesielt drap og narkotika
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 20:04   #63
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Det er visst endel land som utleverer sine egne innbyggere:
Måtte en tur på Google for å bekrefte:





Quote:
. , the main english countries (United States/Canada/Australia/The UK/New Zealand/Ireland/South Africa), all generally allow the extradition of their citizens, because they all follow an english philosophy of common law.
Det er også snakk om at Colombia, Chile og Mexico utlevere sine egne innbyggere samt noen Europeiske land hvis det er til et annet EU land.
Jeg søkte ikke spesielt om Nederland, men ser ut som ingenting er helt konkret.

Uansett, jeg har bodd lengere i USA enn i Norge så jeg har glemt mye av det lille jeg visste om Norske lover. Her i koloniene har man et system hvor man kjøper seg fri, bail Bond, aner ikke hva det heter på Norge eller om slikt finnes i Europa.
Dagens spørsmål var i hovedsak om hvorfor KLM piloten’s promille ikke har kommet i VG enda siden andre promille saker kommer på første side med resultater av blodprøven før rettsaken?
Grensen for flymannskap er vel 0.02 og jeg er spent om denne karen hadde 0.02 eller 0.03, det skal visst være på grensen i følge noen rapporter.
Har selv blitt utsatt for stikk kontroll i India og det var ubehagelig for å si det mildt.
Jeg satt i cockpiten etter nattstopp hvor vi hadde noen pils dagen før.
Jeg nektet å blåse i ballongen og jeg så til mannskapet mitt at de skulle nekte også.
Vi var på Hadj charter for Air India og hadde 500 pax baki 747-100 flyet.
Ops agentene sa at vi kunne ikke dra på flytur hvis jeg nektet å blåse.
Greit sa jeg, bestill hotell rom til mannskapet og pax og begynn avlasting.
Tok av meg hode telefone og begynte å pakke crew bagen.
Agentene ropte i walkie talkiene og hoppet opp og ned og sa jeg kunne ikke nekte og kunne ikke dra.
Jeg fortsatte å pakke sammen og tok på slips og hatt for å dra tilbake til hotellet.
Da ga de seg, det ville ha kostet noen millioner rupes å funnet hotell til alle og få sendt inn nytt mannskap så de fikk beskjed fra høyeste hold at vi var klarert til å dra.
(Spille poker med traust trønder går ikke bestandig bra)

Jeg nektet pga utstyret var så dårlig i Madras at det kunne blitt falsk positiv og man kunne havnet i Indisk fengsel i lange tider.
Derfor intreserrer slike saker unge LN-RTP.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 20:27   #64
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Her i koloniene har man et system hvor man kjøper seg fri, bail Bond, aner ikke hva det heter på Norge eller om slikt finnes i Europa.
Kausjon, det er hjemmel for det i norsk lovverk, men brukes vel knapt nok TD
CFM is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 21:20   #65
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Kausjon, det er hjemmel for det i norsk lovverk, men brukes vel knapt nok TD
Kausjon, det var kjent ord ja.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 21:29   #66
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

På noen forum så leser man om hvor dumme vi er som ikke vil ha piloter som bare har drukket litt før de flyr. Og på andre forum leser vi om hvor krevende det er å være flyger at man bare kan fly når man har 100 års erfaring. ja ja, sånn går no dagene.
storg is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 21:56   #67
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by storg View Post
På noen forum så leser man om hvor dumme vi er som ikke vil ha piloter som bare har drukket litt før de flyr. Og på andre forum leser vi om hvor krevende det er å være flyger at man bare kan fly når man har 100 års erfaring. ja ja, sånn går no dagene.
Hmm. Det høres spennende ut, legg på en lenke eller to og del med andre hva du prater om?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 22:37   #68
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Å bli holdt i 2 uker etter forsøk på fyllaflyvning må sies å være lite inngripende, gitt omstendighetene. Om noen tror at man ville ha blitt behandlet bedre i USA, da har man nok lite innsikt i norsk og amerikansk strafferettspleie. Ørten eksempler på særdeles lange fengslinger der, før saken kom for retten, som ville ha vært i strid med de europeiske menneskerettighetene, hvis USA hadde brydd seg om disse. Du vil stort sett alltid bli fengslet i Norge enn i USA. Grei leveregel, dersom du skulle vake i samfunnets gråsone.

Last edited by sukram; 01-06-2018 at 22:41.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 22:43   #69
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Som en kuriositet så måler USA alkoholrus i prosent, mens Norge som kjent måler i promille. Man må derfor sammenligne tall etter å ha foretatt en desimaløvelse.

I de stater jeg har hørt om i hvert fall, mulig noen bruker det 'europeiske' systemet.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2018, 11:31   #70
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Dagens spørsmål var i hovedsak om hvorfor KLM piloten’s promille ikke har kommet i VG enda siden andre promille saker kommer på første side med resultater av blodprøven før rettsaken?
Grensen for flymannskap er vel 0.02 og jeg er spent om denne karen hadde 0.02 eller 0.03, det skal visst være på grensen i følge noen rapporter.
Fordi noen da må gi tallene til pressen, og det er normalt ikke ting Politiet gjør i form av twitter/pressemeldinger m.v.. I den saken du snakker om så var det antagelig brammet en rettsak, papirene var laget, advokater på ballen m.v. Normalt er det "gjerningsmannen" eller noen i vedkommendes krets som lekker slike opplyninger.



En annen ting oppi dette er jo også nøyaktigheter. Om man tar en som knapt kan stå på beina og de blåser til 2 i promille er det liten tvil, og det spiller liten rolle om det er 1.8 eller 2.1. Om man blåser rundt grensen, eks. 0,2, så må det jo mer nøyaktige målinger til før man i det hele tatt kan/bør si noe om tallene. Og som nevnt tidligere - blodprøvene sjekkes ikke bare for alkohol, men en drøss andre stoffer også så det er ikke gjort på 1-2-3.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2018, 09:32   #71
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Noen som vet om varetektsfengslingen til KLM-piloten har blitt fornyet eller ikke?
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2018, 20:53   #72
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Hva ble dommen her tilslutt?


Leser forresten en Finnair kaptein ble tatt med 1,5 i promille på HEL i dag. Det er jo mildt sagt litt over grensen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-08-2018, 20:57   #73
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva ble dommen her tilslutt?


Leser forresten en Finnair kaptein ble tatt med 1,5 i promille på HEL i dag. Det er jo mildt sagt litt over grensen
Vi lærer aldrig
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2018, 09:04   #74
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Finland Re: Tatt med promille på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva ble dommen her tilslutt?


Leser forresten en Finnair kaptein ble tatt med 1,5 i promille på HEL i dag. Det er jo mildt sagt litt over grensen
Mer informasjon om hendelsen i Helsingfors:

https://www.hbl.fi/artikel/finnairpi...nda-flygplats/
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kabin crew tatt med promille på SVG DC 10-30 Flyforum 21 14-07-2019 15:58
SAS-pilot tatt med 0,64 i promille mcduck Flyforum 40 11-09-2017 15:54
SAS pilot tatt med promille VC-10 Flyforum 1 10-05-2012 08:30
Kaptein i Air Canada tatt med promille Skyhigh Flyforum 1 29-04-2009 14:14
Norsk pilot tatt med 0,85 i promille på Schiphol kbo Flyforum 24 12-12-2008 00:39


All times are GMT +2. The time now is 09:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.