Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2018, 17:07   #461
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Bare sjekk inn på flyplassen. Alt er i orden - dette er helt normalt for reiser til USA.
Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Helt riktig det. Jeg som reiser på visum må alltid innom skranke fordi de må legge inn visumet på reservasjonen. Ble litt nervøs sist jeg skulle til USA og han fyren på OSL fikk opp mange feilmeldinger. Viste seg at han forsøkte å legge inn visumet på feil leg sa han da. Antagelig OSL-CPH og ikke CPH-SFO. Men han fiksa det nå etter et par minutter. Var ikke rent få ganger han sveipet pass og visum i leseren.
Jeg var seriøst redd for at visumet hadde blitt kansellert. Ankomst SFO var dog en lek med kun et par rutinespørsmål. Var nervøs for at jeg hadde blitt flagget etter jeg fikk strafferunde i secondary et år tidligere
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Takk begge to :-) Damen i chat'en sa først at det var "problematisk" fordi det var mindre enn 24 timer før, men sjekket med back office (?) at det eneste som var problemet var at jeg måtte sjekke inn online. Hun skremte jo først vannet av meg...
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 18:52   #462
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Jeg må nesten alltid innom skranke på OSL selv med ESTA jeg. Dog er det som regel med BA til London og AA videre. Ingenting å være redd for
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 22:32   #463
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg må nesten alltid innom skranke på OSL selv med ESTA jeg. Dog er det som regel med BA til London og AA videre. Ingenting å være redd for
Det gikk fint, både jeg og reisepartner fikk SSSS på boardingkortet og en ekstra undersøkelse av håndbagasjen,men ingen reaksjon på EWR.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 12:43   #464
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Snakket med en bekjent her om dagen. Foretok ESTA for familie på tre...

$ 99..... Så vær forsiktig med hvilken web du bruker !!!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 12:48   #465
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Snakket med en bekjent her om dagen. Foretok ESTA for familie på tre...

$ 99..... Så vær forsiktig med hvilken web du bruker !!!
Økt kost er ikke det største problemet med å bruke "alternative websiter". At noen som lever av å lure folk på nettet får tak i dine personalia og kanskje kredittkortinfo er mye verre.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 13:05   #466
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

https://www.dn.no/nyheter/2018/08/03...isk-utnyttelse

Quote:
Hvis man skal på USA-reise og gjør et Google-søk for en innreisesøknad som kreves før avreise, såkalt Esta, er listen over muligheter lang.

Da DN søkte fredag, var de første treffene annonser fra private selskaper i Norge og utlandet som tilbyr å fullføre søknaden for deg raskt og med godkjennelse «umiddelbart».

Prisen deres ligger vanligvis på mellom 70 og 100 dollar – fra 570 til 820 kroner.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 13:29   #467
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er nok mere en foelge av endringer I helseforsikringer her I USA, og stor usikkerhet rundt forsikrings ordningene. Det triste med en slik forsikring du antagelig maa ha er at den vil dekke veldig lite og noksaa sikkert ha en meget hoey egenandel - saa USD 500-600 er noksaa sikkert "rett ut av vinduet" omtrent (det er vel USD 500-600 pr. maaned ?).

Det er 2 Senatorer, hvorav den ene fra vaart distrikt som forsoeker aa stabilisere markedet, men med dagens ledelse ser det ikke ut til at de lykkes (det er Bi-Partisan - en Demokrat og en Republikaner som forsoeker). Skjoenner godt at du ser paa andre kontinenter, slik masse studenter naa velger.

En liten follow-up til denne problematikken.

Jeg har fått godkjent en insurance waiver fra mitt universitet. Alle norske studenter som studerer i USA med støtte fra Lånekassen, er dekket av folketrygden, Helfo og deres samarbeidspartner Equian i USA. Jeg slipper altså å betale over 1000 USD for en forsikring jeg ikke trenger. Heldigvis

Søknadsprosessen for å få Equian-forsikringa godkjent var ganske smooth, et lite skjema som måtte fylles ut via universitetets hjemmesider, la ved et skjema som viser dekningen jeg har gjennom Equian, og vips, så fikk jeg det godkjent.

Equians representant var veldig behjelpelig per email og sender nå et forsikringsbevis til min kommende amerikanske adresse.

Mer info her: https://helsenorge.no/bo-i-utlandet/...tudenter-i-usa
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 20:02   #468
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Og bare som en påminnelse for hvor man bør søke ESTA: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Offisielle sider er oftest best. God tur
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 20:33   #469
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Ser at flere av de utallige "alternative websitene" man får opp om man søker på ESTA har norsk tekst. De må tydeligvis tjene penger på dette.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 21:30   #470
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
En liten follow-up til denne problematikken.

Jeg har fått godkjent en insurance waiver fra mitt universitet. Alle norske studenter som studerer i USA med støtte fra Lånekassen, er dekket av folketrygden, Helfo og deres samarbeidspartner Equian i USA. Jeg slipper altså å betale over 1000 USD for en forsikring jeg ikke trenger. Heldigvis

Søknadsprosessen for å få Equian-forsikringa godkjent var ganske smooth, et lite skjema som måtte fylles ut via universitetets hjemmesider, la ved et skjema som viser dekningen jeg har gjennom Equian, og vips, så fikk jeg det godkjent.

Equians representant var veldig behjelpelig per email og sender nå et forsikringsbevis til min kommende amerikanske adresse.

Mer info her: https://helsenorge.no/bo-i-utlandet/...tudenter-i-usa
Jeg brukte ANSA sin forsikring i USA jeg. Dette i 2011

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 08-08-2018, 21:51   #471
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jeg brukte ANSA sin forsikring i USA jeg. Dette i 2011

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Som reiseforsikring, ja. Så den må jeg ha i tillegg. Equian er ren helseforsikring.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2018, 23:26   #472
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ser at flere av de utallige "alternative websitene" man får opp om man søker på ESTA har norsk tekst. De må tydeligvis tjene penger på dette.


Yupp. Visumservice ble vek solgt for 110 millioner. Og de driver slike sider også.
storg is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2018, 14:17   #473
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Tidligere i år laget jeg en ESTA i tilfelle jeg måtte mellomlande i USA på reisen min. Heldigvis trengte jeg ikke det, så den ble ikke brukt.

Siden ESTA er gyldig i 2 år, så kan jeg jo bruke den eksisterende ESTA på neste ukes tur til USA. Men må jeg oppdatere addressen til det stedet vi skal bo? Sist gang skrev jeg bare TRANSIT på adressefeltet, siden den bare skulle bli brukt til det i nøden.

Og hvis dette må gjøres, hvordan gjør jeg det. Når jeg søker opp ESTA, og velger edit, så får jeg bare opp muligheten til å forandre epost adressen.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2018, 14:26   #474
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Nei, det holder at du gjør det i bookingen eller ved innsjekk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2018, 14:41   #475
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Satte forresten ny rekord gjennom "mølla" ved ankomst LAX forrige mandag med SAS.

Tok 7 min fra exit fly til bagasjebåndet, og nye 6 min venting på bagasje og gjennom toll. Så 13 min totalt fra arrival till taxi må sies å være veldig godkjent!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2018, 14:47   #476
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, det holder at du gjør det i bookingen eller ved innsjekk.
Takk for raskt svar LN-MOW


Så det holder altså bare å oppdatere APIS infoen før avreise og at jeg har svart dette på ESTA betyr egentlig ikke noe:

TRAVEL INFORMATION
IS YOUR TRAVEL TO THE US OCCURRING IN TRANSIT TO ANOTHER COUNTRY?
YES


Eller kan det være lurest å bare lage ny ESTA med adresse (og ikke at en er i transit), det koster jo ikke mye med en ny ESTA.

Har vært 3 ganger i USA før, alle gangene uten noe utspørring. Men denne gangen kommer jeg bort på nytt pass. Betyr det at jeg ikke kan bruke automatene ved ankomst og må elage meg på lang kø (SFO med SAS)?

Og var nettopp en tur i Nord Korea for å "feire" 70 år med diktatur, vil dette gi meg en lenger diskusjon i passkontrollen?
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2018, 15:08   #477
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Har du byttet pass? Da må du lage ny ESTA. ESTA er knyttet til passet ditt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2018, 15:33   #478
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Har du byttet pass? Da må du lage ny ESTA. ESTA er knyttet til passet ditt.
Den eksisterende ESTA er knyttet til rett pass. De 3 turene jeg har hatt til USA før var på annet pass og annen ESTA.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 11:15   #479
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Hei A-380!

Jeg ville tatt en telefon til ambassaden i Oslo for å sjekke før du reiser, siden du har vært i Nord-Korea med passet ditt.

Meget mulig du må ha ordienært visum i stedet for ESTA om det er tilfellet. Mulig noen her vet mer om problemstillingen enn jeg, men jeg tror Nord-Korea er på en slags "NO GO"-liste sammen bl.a Iran, Syria etc...

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 20:47   #480
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hei A-380!

Jeg ville tatt en telefon til ambassaden i Oslo for å sjekke før du reiser, siden du har vært i Nord-Korea med passet ditt.

Meget mulig du må ha ordienært visum i stedet for ESTA om det er tilfellet. Mulig noen her vet mer om problemstillingen enn jeg, men jeg tror Nord-Korea er på en slags "NO GO"-liste sammen bl.a Iran, Syria etc...

Kim
Nord-Korea er i hvert fall ikke nevnt som no-go i den offisielle informasjonen (https://www.cbp.gov/travel/internati...tion-act-faq):

Under the Act, travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States, without a waiver, under the VWP:
•Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia, or Yemen at any time on or after March 1, 2011 (with limited exceptions); and
•Nationals of VWP countries who are also nationals of Iraq, Syria, Iran, or Sudan.
espenlok is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 20:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 12:51


All times are GMT +2. The time now is 09:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.