Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2009, 20:03   #1
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Kamera Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Først og fremst:
Av programmer bruker jeg Adobe Photoshop Lightroom v2.5 og Adobe Photoshop CS3 (Det jeg skal forklare er så og si likt på alle redigeringsprogrammer. Det er ikke en veileder til å bruke disse programmene, men kun generelt om redigering.). Av utstyr bruker jeg en Canon EOS 30D med diverse optikk.


Når man tar bildet:
Det første man skal tenke på er å få riktig eksponering på motivet i forhold til området rundt. Hvis man tar bilde av et hvitt fly som sola skinner på vil det sterke lyset fra sola reflektere mye bedre enn fra området rundt flyet. Velger man da eksponering ut i fra den hvite flykroppen så vil man få et undereksponert bilde. Altså flykroppen vil være riktig, men alt annet vil være mørtk. Det er ikke særlig heldig, med mindre man vil ha det sånn da.
Prøv deg frem og ta noen testbilder og finn en mellomting mellom overeksponert flykropp og litt undereksponert området rundt.

Når du har funnet en mellomting er det bare å skyte i vei!


Første steg i redigeringa - RAW konvertering:
Jeg bruker Adobe Photoshop Lightroom v2.5 som laster inn bildene fra kamera/minnebrikke og automatisk sorterer bildene og legger dem i mapper etter dato.

Når du har lastet alle bildene inn på maskinen så velger du det bildet du skal redigere og så er det bare å sette i gang.




- Det første jeg gjør er å endre hvitbalansen som på dette bildet er helt borti tåka. Jeg vil påstå at riktig hvitbalanse er noe av det viktigste med hele prosessen. Her som flyet er hvitt kan du bruke White Balance Selector og trykke på et felt du vet er ca. helt hvitt. Ellers må man nesten bare prøve seg frem.


En annen metode med å stille inn WB på kameraet er å prøve seg frem med testskudd, men det beste er hvis du har med deg et hvitt A4 ark eller noe i den duren så kan du ta bilde av det arket mens du er ute og bruke det som et referanseark når du stiller inn WB manuelt. Da vet kameraet at det skal være hvitt og stiller da WB inn etter dette bildet av arket.

- Så sjekker jeg eksponeringa om det en riktig. Hvis ikke kan jeg endre den, men vær obs på at bildekvaliteten vil bli dårligere om man justerer for mye.

- Det neste er Recovery. Denne gjør lyse deler av bildet mørkere. Kjekt værktøy, men vær obs på at kontrasten og "klarheten" i bildet vil reduseres.

- Jeg justerer alltid litt opp på kontrasten, men vær veldig forsiktig med å bruke for mye.

- Så kommer vi til yndlingsverktøyet mitt, nemlig Levels (Eller Tone Curve som det heter her). Jeg bruker denne til å justere litt opp på lyse områder og litt ned på mørkere områder, med unntak.




- Det neste er å justere fargetonene og styrken på enkeltfarger. Her trengs litt mer oransjetonet rødfarge for motorenes skyld og litt sterkere gul og oransjefarger for å få frem stripene på taxebanen og trærne bak.




- Det siste jeg gjør i Lightroom er å få vekk mest mulig kromatisk abberasjon. Her må man bare prøve seg frem.


Så eksporterer jeg bildet som JPEG i full kvalitet og med sRGB fargerom (VIKTIG! Ellers vil bildene bli "blasse på internett") hvis jeg skal laste bildene opp på internett og vise dem her. Nettleserne støtter kun sRGB. Jeg kan jo selvfølgelig eksportere det i TIFF osv., men det tar sånn plass og jeg ser ikke helt vitsen akkurat her.



Andre steg - Photoshop:
Her beskjærer jeg, fjerner i enkelte tilfeller støy, fjerner "dust spots" samt skarper opp bildet.


- Førsk beskjærer jeg bildet.

- Så leter jeg etter "dust spots" og fjerner dem med Spot Healing Tool.


- Så endrer jeg bildestørrelse til 1024 pixler i på lengste side når jeg skal ha bildene ut på internett.

- VIKTIG! Ikke bruk sharpen før du har endret bildestørrelsen, bruk ALLTID sharpen etterpå! Vanligvis bruker jeg bare Sharpen, men det beste er å bruke Unsharp Mask.




- Og så piffer jeg alltid opp med litt ekstra farger etter oppskarpning.



Til slutt lagrer jeg bildet som JPEG i kvalitet 10 av 12. Nå er bildet ferdig.



Dette var kun til generell redigering for å få litt innblikk av hvilke verktøy som er vanlige å bruke.

Kommentarer og innspill settes alltid pris på!



Sluttresultatet:
__________________
You Can, Canon.

Last edited by gilera; 26-11-2009 at 22:55.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 20:11   #2
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Veldig veldig bra!
*klikk*-*Favoritter*
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 21:30   #3
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Mye gjenkjennbart i prosessen du beskriver.

Jeg kunne godt tenkt meg at du fortalte litt mer om dette med hvitbalansen i starten. Det er faktisk noe av det jeg synes er vanskeligst å vurdere. Både det å stille inn rett hvitbalanse i kameraet, og det å vite hvordan hvitbalansen best skal/kan justeres i photoshop.

Bruker du manuell justering av hvitbalansen, jfr teksten din over første bilde?
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 22:09   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Der kom den ja.

Du har vel brukt litt tid på denne, vil jeg tro
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 22:54   #5
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Mye gjenkjennbart i prosessen du beskriver.

Jeg kunne godt tenkt meg at du fortalte litt mer om dette med hvitbalansen i starten. Det er faktisk noe av det jeg synes er vanskeligst å vurdere. Både det å stille inn rett hvitbalanse i kameraet, og det å vite hvordan hvitbalansen best skal/kan justeres i photoshop.

Bruker du manuell justering av hvitbalansen, jfr teksten din over første bilde?
Noen ganger, men her som flyet er hvitt kan du bruke White Balance Selector og trykke på et felt du vet er ca. helt hvitt. Ellers må man nesten bare prøve seg frem.



En annen metode med å stille inn WB på kameraet er å prøve seg frem med testskudd, men det beste er hvis du har med deg et hvitt A4 ark eller noe i den duren så kan du ta bilde av det arket mens du er ute og bruke det som et referanseark når du stiller inn WB manuelt. Da vet kameraet at det skal være hvitt og stiller da WB inn etter dette bildet av arket.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 23:08   #6
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Takk for svar. Ja, jeg kjenner til dette med å bruke hvite ark, det er jo også avhengig av hvilke lysforhold det er, en somemrdag i sol er det jo ikek noe problem.

Siden du brukte et SAS fly som utg punkt, så er det jo ikke mye hvitt å trakte etter der.. Det er veldig lett ved auto-justering å få for blå bilder.. , er min erfaring
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 23:17   #7
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Nei de er ikke helt hvite, men da trekker du bare spaken til hakket varmere farger.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2009, 23:33   #8
Scanorama
Flying Norwegian(s)
 
Scanorama's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anywhere.
Posts: 375
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Jeg har bare lyst å tipse dere om et verktøy til i Photoshop som jeg synes er greit å bruke når man først er i gang her.

Jeg tillot meg å laste ned det siste skjermbilde for å vise hva som kan gjøres med skyggen/svarte partiet under hjulene.

1). Klikk på Image i menyen.
2). Adjustments - gå ned til Shadow/highlight.
3). Der kan man også stille på forskjellige menyer etter eget ønske.

4). Jeg vil anbefale å sette (resolution) dpi til 72. Da blir bildene lettere å laste ned.



På dette har jeg kun tatt ok og ikke stilt noe ved bruk av Shadow/highlight.


Det andre viser verkøyet åpnet.

Shadow/highlight, gjør arbeide litt lettere siden det har en del menyvalg.

Last edited by Scanorama; 26-11-2009 at 23:35.
Scanorama is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 00:11   #9
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Ja Shadows/Highlights er også er verktøy som er verdt å nevne. Her kan man gjøre mye, men det er verdt å merke seg at det fort blir mindre kontrast så ikke gå amok her.

Det lønner seg også å i stedet for å eksportere som JPEG ut fra RAW konverteren så lønner det seg å eksportere som TIFF e.l. da JPEG komprimere og fjerner massa data i bildet som trengs med Shadows/Highlights.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 00:49   #10
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Finnes det noe fotoredigeringsprogram for Mac hvor shadows/highlights er implementert? Med svart hund er denne funksjonen et vanvittig savn, Pixelmator har ikke dette alternativet.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 00:56   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

En annen teknikk for hvitbalanse er å ta bilde av noe nøytralt (hvitt eller grått) og så bruke dette bildet til å egendefinere en hvitbalanse med kameraet. I menyen finner du fram til Whitebalance og velger egendefinert - hva nå enn det ordet var på engelsk - så velger du et bilde med denne hvite eller grå fargen på og vips!

Veldig praktisk om det er ... noe stort og hvitt/grått i nærheten

Polaris - Aperture til Mac har de funksjonene. Og med aperture kan du gjøre det samme som hva trådstarter har vist teknikker for. Aperture er et bra program for arbeidsflyt på lik linje med programmet trådstarter benytter.
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX


Last edited by seilfly; 27-11-2009 at 00:59.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 01:28   #12
Scanorama
Flying Norwegian(s)
 
Scanorama's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anywhere.
Posts: 375
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

synes det er en god sikkerhet ved å lagre bildene som TIFF, etter å ha åpnet dem fra Raw filene, slik at Raw filene er en orginal og kun det.

Du jobber i TIFF formatet og lagrer dem deretter i Jpg som er ferdig fil til internett.
Da har du både en TIFF fil og en Raw fil som du kan hente opp senere.

Det jeg mente med 72 dpi, var når de skal ut på nettet. Du jobber selfølgelig med orginal oppløsning i Photoshop.
Scanorama is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 11:09   #13
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Man endrer aldri RAW filene, men programmet lager en liten fil med info om instillinger osv. som programmet bruker. Slik er det i hvertfall med Photoshop's RAW konverter og Lightroom.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 04:13   #14
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Og Aperture
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 19:45   #15
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Kjempebra innføring - dette vil mange komme til å ha nytte av. Takk for jobben!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 23:39   #16
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Man lærer noe nytt hver dag. Dagens AHA opplevelse er bruken av "Horizontal Perspective" som ligger under "Filter -> Distort -> Lens Correction". Som er sammen med den vertikale funksjonen delen også kjent som Tilt/Shift.

Hvis man f. eks tar bilde av et fly på skrå mot rullebanen og holder kameraet (nogenlunde) i vater, vil bildet likevel se skjevt ut, som vist her:


Men, dette kan vi endre på ved å bruke "Horizontal Perspective" som jeg nå ser er en genial funksjon.

Ved å dra i glidebryteren og prøve seg litt frem finner man fort ut hva som blir bra. Se gjerne på ting som helst skal være i vater som f. eks rullebaner eller taxebaner.




Når du er fornøyd trykker du på "OK".

Nå gjenstår det å beskjære bildet etter eget ønske.





Bildet slik det var før:


Og slik det ble etterpå:



- Bjørn
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2010, 00:10   #17
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Nice! Det ble mye bedre den siste versjonen ja : ) Eventuelt kan man jo rette opp horisonten ved å bruke egen tool for dette i LR.
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2011, 09:18   #18
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Siden jeg fremdeles sitter hjemme med brukket arm og ikke kommer noe sted, blir mye tid brukt på nett. Fant ut at det var på tide å lese denne tråden igjen og da dukket det opp et spørsmål i mitt hode.
I veiledningen skriver gilera at det første man gjør etter å ha endret bildestørrelsen, er å justere skarpheten. Jeg har alltid forstått det slik at å endre skarpheten er det siste man gjør før bildet lagres. Kan noen fortelle hva som er riktig og forklare hvorfor, eller spiller det egentlig ingen rolle når denne prosessen skjer
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2011, 23:16   #19
viking1965
ScanFlyer Silver
 
viking1965's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
Default Re: Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde

Uavhengig av evt tidligere oppskarping (capture/selektiv) vil en siste oppskarping som regel alltid være siste trinn i prosessen før lagring (eller første og siste trinn etter skalering,om du vil..).Når det er sagt vil det fortsatt være mulig å foreta små og forsiktige justeringer i etterkant slik Gilera gjør når han etter oppskarping avslutter med å "piffe opp fargene en smule".
Årsaken til at man foretar oppskarping etter skalering er at man da har unnagjort alle dyptpløyende justeringer (som i seg selv introduserer en viss softing av bildet) mht toneomfang,fargekorrigering, retusj/kloning osv og at bildet da er tilpasset bruksområdet (web/print).
__________________
__________________________________________________
If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough
~Robert Capa
viking1965 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Får man dobbelt med poeng når man endrer opp der man kom fra? Sykkelthor TripReports 13 05-02-2016 15:53
Når man spotter, hva/hvordan fortrekker man å se? OleC Flyspotting 1 20-06-2014 06:17
Sånn går det når man leker reisebyrå... sail4fun Småprat 58 15-10-2013 15:52
Modeller - Hvordan skal man begynne? Twin Otter Samlerhjørnet 9 28-02-2010 06:46
«Hva skal man med Taliban når man har slike som dere?» LN-KOG Flyforum 6 08-11-2006 18:18


All times are GMT +2. The time now is 11:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.